Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 215/60 R14? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 215/60R14? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Wybór odpowiedniego rozmiaru opon ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy pojazdem, dlatego też każdy właściciel samochodu powinien znać rodzaj ogumienia, jakie potrzebne okaże się niezbędne w jego aucie. Jakie informacje zaszyfrowane są w rozmiarze 215/60 R14? Szerokość czyli odległość między zewnętrznymi ścianami bocznymi napompowanej opony wynosi 215 mm. Drugi parametr podany jest w procentach, a zatem profil stanowi 60 procent szerokości, co jest równoznaczne z 129 mm. R w tym przypadku oznacza typ konstrukcji opony - radialna. Średnica osadzenia wynosi 14 cali. Znając te rozmiary możemy bez problemu dobrać właściwe opony do naszego samochodu. Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 215/60 R14 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 61.36 cm (613.60 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 215/60 R14 wynosi 12.90 cm (129.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (215) razy jej profil (60) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 215/60 R14?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 215/60 R14?
(14 * 25,4) + (2 * 215 * 0,60)
czyli wspomniane 613.60 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 215/60 R14?
(215 * 60) / 1000
czyli wspomniane 12.90 cm. Druga (szybsza) metoda: 215 * 0,60
= 129.00 mm (wysokość profilu opony 215/60R14).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/75 R14 | - | 603.1 mm | -10.5 mm -1.70 % |
165/80 R14 | - | 619.6 mm | +6.0 mm 1.00 % |
175/75 R14 | - | 618.1 mm | +4.5 mm 0.70 % |
185/70 R14 | 116 zł | 614.6 mm | +1.0 mm 0.20 % |
195/65 R14 | - | 609.1 mm | -4.5 mm -0.70 % |
205/60 R14 | - | 601.6 mm | -12.0 mm -2.00 % |
Oryginał | - | 613.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 215/60 R14 na felgę 14". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 195/65 R14 ( -4.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/80 R13 | - | 610.2 mm | -3.4 mm -0.60 % |
Oryginał | - | 613.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 215/60 R14 na felgę 13". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/65 R15 | 115 zł | 608.5 mm | -5.1 mm -0.80 % |
185/60 R15 | 116 zł | 603.0 mm | -10.6 mm -1.70 % |
185/65 R15 | 119 zł | 621.5 mm | 7.9 mm 1.30 % |
195/60 R15 | 120 zł | 615.0 mm | 1.4 mm 0.20 % |
205/55 R15 | - | 606.5 mm | -7.1 mm -1.20 % |
225/50 R15 | - | 606.0 mm | -7.6 mm -1.20 % |
345/35 R15 | - | 622.5 mm | 8.9 mm 1.50 % |
Oryginał | - | 613.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 215/60 R14 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 195/60 R15 ( +1.4 mm)Zalecany!
letnie 195/60 R15
zimowe 195/60 R15
całoroczne 195/60 R15
Opony 205/55 R15 ( -7.1 mm)
letnie 205/55 R15
zimowe 205/55 R15
Opony 225/50 R15 ( -7.6 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/60 R16 | - | 616.4 mm | 2.8 mm 0.50 % |
185/55 R16 | 130 zł | 609.9 mm | -3.7 mm -0.60 % |
195/50 R16 | 143 zł | 601.4 mm | -12.2 mm -2.00 % |
195/55 R16 | 135 zł | 620.9 mm | 7.3 mm 1.20 % |
205/50 R16 | 183 zł | 611.4 mm | -2.2 mm -0.40 % |
225/45 R16 | - | 608.9 mm | -4.7 mm -0.80 % |
Oryginał | - | 613.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/50 R17 | - | 616.8 mm | 3.2 mm 0.50 % |
195/45 R17 | - | 607.3 mm | -6.3 mm -1.00 % |
205/45 R17 | 174 zł | 616.3 mm | 2.7 mm 0.40 % |
215/40 R17 | 148 zł | 603.8 mm | -9.8 mm -1.60 % |
235/40 R17 | - | 619.8 mm | 6.2 mm 1.00 % |
245/35 R17 | - | 603.3 mm | -10.3 mm -1.70 % |
Oryginał | - | 613.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/40 R18 | - | 621.2 mm | 7.6 mm 1.20 % |
215/35 R18 | - | 607.7 mm | -5.9 mm -1.00 % |
225/35 R18 | - | 614.7 mm | 1.1 mm 0.20 % |
235/35 R18 | - | 621.7 mm | 8.1 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 613.6 mm | - |
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe nie tylko wpływają pozytywnie na wygląd samochodu, ale równocześnie zmieniają warunki jezdne pojazdu. Przede wszystkim zwiększają przyczepność, dzięki czemu kierowca ma lepszą kontrolę nad samochodem. Ponadto mniej odczuwalne są przechyły boczne. Poza tym takie ogumienie ze względu na sztywność sprawia, że auto jest bardziej czułe na zmiany i lepiej radzi sobie z zakrętami. Niestety mała elastyczność ogumienia ma też swoje minusy. Brak dobrej amortyzacji sprawia, że trasa po nierównej powierzchni będzie mało komfortowa.Zamienniki niskoprofilowe
Wysokoprofilowe ogumienie posiada profil stanowiący co najmniej 55 procent szerokości. Opony tego typu wpływają znacząco na komfort podczas jazdy. Wszystko to dlatego, że świetnie amortyzują i są bardzo ciche. Dzięki zmniejszonemu tarciu będę bardziej ekonomiczne oraz nie ulegają szybkiemu niszczeniu. Dobrze sprawdzają się w sezonie zimowym. Wyższy profil wpływa pozytywnie na przyczepność, co zdecydowanie ułatwia wyjeżdżanie z zasp czy jazdę po błocie pośniegowym. Jednak opony z wysokim profilem nie nadają się do jazdy dynamicznej, gdyż nie zapewniają odpowiedniej sztywności oraz kontroli nad samochodem.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?