Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 215/60 R18? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 215/60R18? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 215/60 R18 będzie mieć 215 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 60 (co rozumiemy jako 60% z szerokości), czy ma 129 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 18-stu cali, co daje wartość 457.2 mm. Zobacz ofertę na opony 215/60 R18 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 215/60 R18 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 71.52 cm (715.20 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 215/60 R18 wynosi 12.90 cm (129.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (215) razy jej profil (60) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 215/60 R18?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 215/60 R18?
(18 * 25,4) + (2 * 215 * 0,60)
czyli wspomniane 715.20 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 215/60 R18?
(215 * 60) / 1000
czyli wspomniane 12.90 cm. Druga (szybsza) metoda: 215 * 0,60
= 129.00 mm (wysokość profilu opony 215/60R18).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/55 R18 | 297 zł | 704.7 mm | -10.5 mm -1.50 % |
235/55 R18 | 215 zł | 715.7 mm | +0.5 mm 0.10 % |
245/50 R18 | 411 zł | 702.2 mm | -13.0 mm -1.80 % |
255/50 R18 | - | 712.2 mm | -3.0 mm -0.40 % |
275/45 R18 | - | 704.7 mm | -10.5 mm -1.50 % |
285/45 R18 | - | 713.7 mm | -1.5 mm -0.20 % |
Oryginał | - | 715.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 215/60 R18 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 225/55 R18 ( -10.5 mm)Zalecany!
letnie 225/55 R18
zimowe 225/55 R18
całoroczne 225/55 R18
Opony 235/55 R18 ( +0.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/75 R15 | - | 703.5 mm | -11.7 mm -1.60 % |
215/80 R15 | 288 zł | 725.0 mm | 9.8 mm 1.40 % |
225/75 R15 | - | 718.5 mm | 3.3 mm 0.50 % |
235/70 R15 | - | 710.0 mm | -5.2 mm -0.70 % |
275/60 R15 | - | 711.0 mm | -4.2 mm -0.60 % |
Oryginał | - | 715.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R16 | - | 702.4 mm | -12.8 mm -1.80 % |
185/85 R16 | - | 720.9 mm | 5.7 mm 0.80 % |
205/75 R16 | 200 zł | 713.9 mm | -1.3 mm -0.20 % |
215/70 R16 | 197 zł | 707.4 mm | -7.8 mm -1.10 % |
225/70 R16 | 243 zł | 721.4 mm | 6.2 mm 0.90 % |
235/65 R16 | 211 zł | 711.9 mm | -3.3 mm -0.50 % |
285/55 R16 | - | 719.9 mm | 4.7 mm 0.70 % |
Oryginał | - | 715.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/70 R17 | - | 718.8 mm | 3.6 mm 0.50 % |
215/65 R17 | 216 zł | 711.3 mm | -3.9 mm -0.50 % |
225/60 R17 | 184 zł | 701.8 mm | -13.4 mm -1.90 % |
225/65 R17 | 191 zł | 724.3 mm | 9.1 mm 1.30 % |
235/60 R17 | 291 zł | 713.8 mm | -1.4 mm -0.20 % |
245/55 R17 | - | 701.3 mm | -13.9 mm -1.90 % |
255/55 R17 | - | 712.3 mm | -2.9 mm -0.40 % |
Oryginał | - | 715.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 215/60R18 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/70 R17 ( +3.6 mm)
letnie 205/70 R17
zimowe 205/70 R17
Opony 215/65 R17 ( -3.9 mm)Zalecany!
letnie 215/65 R17
zimowe 215/65 R17
całoroczne 215/65 R17
Opony 225/60 R17 ( -13.4 mm)
letnie 225/60 R17
zimowe 225/60 R17
całoroczne 225/60 R17
Opony 225/65 R17 ( +9.1 mm)Zalecany!
letnie 225/65 R17
zimowe 225/65 R17
całoroczne 225/65 R17
Opony 235/60 R17 ( -1.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/55 R19 | 452 zł | 708.1 mm | -7.1 mm -1.00 % |
225/50 R19 | - | 707.6 mm | -7.6 mm -1.10 % |
235/50 R19 | 189 zł | 717.6 mm | 2.4 mm 0.30 % |
245/45 R19 | 328 zł | 703.1 mm | -12.1 mm -1.70 % |
255/45 R19 | 436 zł | 712.1 mm | -3.1 mm -0.40 % |
265/45 R19 | - | 721.1 mm | 5.9 mm 0.80 % |
275/40 R19 | 497 zł | 702.6 mm | -12.6 mm -1.80 % |
285/40 R19 | - | 710.6 mm | -4.6 mm -0.60 % |
295/40 R19 | - | 718.6 mm | 3.4 mm 0.50 % |
Oryginał | - | 715.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 215/60R18 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/55 R19 ( -7.1 mm)
letnie 205/55 R19
zimowe 205/55 R19
Opony 235/50 R19 ( +2.4 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/50 R20 | - | 703.0 mm | -12.2 mm -1.70 % |
195/55 R20 | 319 zł | 722.5 mm | 7.3 mm 1.00 % |
215/45 R20 | - | 701.5 mm | -13.7 mm -1.90 % |
235/45 R20 | - | 719.5 mm | 4.3 mm 0.60 % |
245/40 R20 | - | 704.0 mm | -11.2 mm -1.60 % |
255/40 R20 | - | 712.0 mm | -3.2 mm -0.40 % |
265/40 R20 | - | 720.0 mm | 4.8 mm 0.70 % |
285/35 R20 | - | 707.5 mm | -7.7 mm -1.10 % |
295/35 R20 | - | 714.5 mm | -0.7 mm -0.10 % |
305/35 R20 | - | 721.5 mm | 6.3 mm 0.90 % |
325/30 R20 | - | 703.0 mm | -12.2 mm -1.70 % |
335/30 R20 | - | 709.0 mm | -6.2 mm -0.90 % |
345/30 R20 | - | 715.0 mm | -0.2 mm 0.00 % |
Oryginał | - | 715.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/35 R21 | - | 704.9 mm | -10.3 mm -1.40 % |
255/35 R21 | - | 711.9 mm | -3.3 mm -0.50 % |
265/35 R21 | - | 718.9 mm | 3.7 mm 0.50 % |
275/35 R21 | - | 725.9 mm | 10.7 mm 1.50 % |
285/30 R21 | - | 704.4 mm | -10.8 mm -1.50 % |
295/30 R21 | - | 710.4 mm | -4.8 mm -0.70 % |
305/30 R21 | - | 716.4 mm | 1.2 mm 0.20 % |
315/30 R21 | - | 722.4 mm | 7.2 mm 1.00 % |
355/25 R21 | - | 710.9 mm | -4.3 mm -0.60 % |
Oryginał | - | 715.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/30 R22 | - | 705.8 mm | -9.4 mm -1.30 % |
255/30 R22 | - | 711.8 mm | -3.4 mm -0.50 % |
265/30 R22 | - | 717.8 mm | 2.6 mm 0.40 % |
285/25 R22 | - | 701.3 mm | -13.9 mm -1.90 % |
295/25 R22 | - | 706.3 mm | -8.9 mm -1.20 % |
305/25 R22 | - | 711.3 mm | -3.9 mm -0.50 % |
315/25 R22 | - | 716.3 mm | 1.1 mm 0.20 % |
Oryginał | - | 715.2 mm | - |
Właściwy dobór opon musi uwzględniać nie tylko ich rozmiar, ale również indeks nośności i prędkości. Przepisy zabraniają jazdy na oponach, mających niższe indeksy niż te zalecane przez producenta. Źle dobrane opony są poddawane wyższym obciążeniom, a to sprawia, że szybciej niszczeją. Nie tylko zwiększone jest tempo ich zużycia, ale również pojawia się niebezpieczeństwo pęknięcia podczas jazdy i utraty kontroli nad pojazdem. Opony z wyższym indeksem nośności są natomiast sztywniejsze, wpływając tym samym negatywnie na komfort jazdy.Indeks nośności
Podczas wyboru opon ważnym elementem, na który musisz zwrócić uwagę są dwa powiązane ze sobą indeksy – prędkości i nośności. Indeks prędkości dotyczy dopuszczalnej prędkości, z jaką może poruszać się maksymalnie obciążony pojazd, gdy zamontujemy dane opony. Informacje o indeksie znajdują się na oponach lub tabliczce znamionowej pojazdu. Przepisy zakazują stosowania indeksów niższych niż te ustalone przez producenta, a także opon o różnych indeksach na jednej osi. Jednak możliwe jest użycie opon z odmiennymi indeksami na osi przedniej oraz tylnej.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Za opony wysokoprofilowe uznaje się takie, gdzie profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Wysokoprofilowe ogumienie najczęściej stosowane jest w okresie zimowym, gdy trudne warunki oraz śliska powierzchnia nie sprzyjają ich szerszym odpowiednikom. Przekonaj się o ich wadach oraz zaletach. Zalety opon wysokoprofilowych: znacznie ułatwienie wydostania się ze śniegu, stabilniejsze prowadzenie auta po śliskiej powierzchni, znaczące zwiększenie komfortu jazdy ze względu na amortyzację nierówności, niski poziom hałasu emitowany przez opony. Do wad należy zaliczyć: słabsze własności jezdne, mniejsza stabilność na zakrętach.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?