Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 225/60 R18? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 225/60R18? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każda opona posiada specjalne oznaczenia, które dają właścicielom pojazdów wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Warto nauczyć się odczytywać te symbole, aby móc odpowiednio dobrać oponę, która zapewni nam bezpieczeństwo podczas jazdy. W przypadku samochodów osobowych dość częstym rozmiarem są opony. Jeśli mowa o rozmiarze 225/60 R18, jej szerokość wynosi 225, wysokość stanowi 60 procent szerokości, a więc 135 mm, natomiast R18 oznacza typ konstrukcji opony wraz z rozmiarem średnicy felgi. Ta ostatnia miara podana jest w calach, co w przeliczeniu na centymetry wynosi 45.72. Zobacz ofertę na opony 225/60 R18 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 225/60 R18 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 72.72 cm (727.20 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 225/60 R18 wynosi 13.50 cm (135.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (225) razy jej profil (60) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 225/60 R18?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 225/60 R18?
(18 * 25,4) + (2 * 225 * 0,60)
czyli wspomniane 727.20 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 225/60 R18?
(225 * 60) / 1000
czyli wspomniane 13.50 cm. Druga (szybsza) metoda: 225 * 0,60
= 135.00 mm (wysokość profilu opony 225/60R18).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/60 R18 | - | 715.2 mm | -12.0 mm -1.70 % |
235/55 R18 | 215 zł | 715.7 mm | -11.5 mm -1.60 % |
255/55 R18 | 199 zł | 737.7 mm | +10.5 mm 1.40 % |
285/45 R18 | - | 713.7 mm | -13.5 mm -1.90 % |
Oryginał | 255 zł | 727.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 225/60 R18 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/60 R18 ( -12.0 mm)Zalecany!
Opony 235/55 R18 ( -11.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/80 R15 | 288 zł | 725.0 mm | -2.2 mm -0.30 % |
225/75 R15 | - | 718.5 mm | -8.7 mm -1.20 % |
235/75 R15 | 212 zł | 733.5 mm | 6.3 mm 0.90 % |
255/70 R15 | 288 zł | 738.0 mm | 10.8 mm 1.50 % |
Oryginał | 255 zł | 727.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/85 R16 | - | 720.9 mm | -6.3 mm -0.90 % |
205/75 R16 | 200 zł | 713.9 mm | -13.3 mm -1.80 % |
205/80 R16 | 210 zł | 734.4 mm | 7.2 mm 1.00 % |
215/75 R16 | 208 zł | 728.9 mm | 1.7 mm 0.20 % |
225/70 R16 | 243 zł | 721.4 mm | -5.8 mm -0.80 % |
235/70 R16 | 219 zł | 735.4 mm | 8.2 mm 1.10 % |
255/65 R16 | 224 zł | 737.9 mm | 10.7 mm 1.50 % |
285/55 R16 | - | 719.9 mm | -7.3 mm -1.00 % |
Oryginał | 255 zł | 727.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/70 R17 | - | 718.8 mm | -8.4 mm -1.20 % |
215/70 R17 | - | 732.8 mm | 5.6 mm 0.80 % |
225/65 R17 | 191 zł | 724.3 mm | -2.9 mm -0.40 % |
235/60 R17 | 291 zł | 713.8 mm | -13.4 mm -1.80 % |
235/65 R17 | 217 zł | 737.3 mm | 10.1 mm 1.40 % |
255/55 R17 | - | 712.3 mm | -14.9 mm -2.00 % |
255/60 R17 | 324 zł | 737.8 mm | 10.6 mm 1.50 % |
275/55 R17 | 369 zł | 734.3 mm | 7.1 mm 1.00 % |
Oryginał | 255 zł | 727.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 225/60 R18 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/70 R17 ( -8.4 mm)
letnie 205/70 R17
zimowe 205/70 R17
Opony 215/70 R17 ( +5.6 mm)
Opony 225/65 R17 ( -2.9 mm)Zalecany!
letnie 225/65 R17
zimowe 225/65 R17
całoroczne 225/65 R17
Opony 235/60 R17 ( -13.4 mm)
letnie 235/60 R17
zimowe 235/60 R17
całoroczne 235/60 R17
Opony 235/65 R17 ( +10.1 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/55 R19 | 333 zł | 730.1 mm | 2.9 mm 0.40 % |
235/50 R19 | 189 zł | 717.6 mm | -9.6 mm -1.30 % |
245/50 R19 | - | 727.6 mm | 0.4 mm 0.10 % |
255/50 R19 | 290 zł | 737.6 mm | 10.4 mm 1.40 % |
265/45 R19 | - | 721.1 mm | -6.1 mm -0.80 % |
275/45 R19 | - | 730.1 mm | 2.9 mm 0.40 % |
295/40 R19 | - | 718.6 mm | -8.6 mm -1.20 % |
Oryginał | 255 zł | 727.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 225/60R18 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 225/55 R19 ( +2.9 mm)Zalecany!
letnie 225/55 R19
zimowe 225/55 R19
całoroczne 225/55 R19
Opony 235/50 R19 ( -9.6 mm)Zalecany!
letnie 235/50 R19
zimowe 235/50 R19
całoroczne 235/50 R19
Opony 245/50 R19 ( +0.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/55 R20 | 319 zł | 722.5 mm | -4.7 mm -0.60 % |
235/45 R20 | - | 719.5 mm | -7.7 mm -1.10 % |
245/45 R20 | 432 zł | 728.5 mm | 1.3 mm 0.20 % |
255/45 R20 | 518 zł | 737.5 mm | 10.3 mm 1.40 % |
265/40 R20 | - | 720.0 mm | -7.2 mm -1.00 % |
275/40 R20 | - | 728.0 mm | 0.8 mm 0.10 % |
285/40 R20 | 885 zł | 736.0 mm | 8.8 mm 1.20 % |
295/35 R20 | - | 714.5 mm | -12.7 mm -1.70 % |
305/35 R20 | - | 721.5 mm | -5.7 mm -0.80 % |
315/35 R20 | - | 728.5 mm | 1.3 mm 0.20 % |
325/35 R20 | - | 735.5 mm | 8.3 mm 1.10 % |
345/30 R20 | - | 715.0 mm | -12.2 mm -1.70 % |
Oryginał | 255 zł | 727.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/40 R21 | - | 729.4 mm | 2.2 mm 0.30 % |
255/40 R21 | 667 zł | 737.4 mm | 10.2 mm 1.40 % |
265/35 R21 | - | 718.9 mm | -8.3 mm -1.10 % |
275/35 R21 | - | 725.9 mm | -1.3 mm -0.20 % |
285/35 R21 | - | 732.9 mm | 5.7 mm 0.80 % |
305/30 R21 | - | 716.4 mm | -10.8 mm -1.50 % |
315/30 R21 | - | 722.4 mm | -4.8 mm -0.70 % |
325/30 R21 | - | 728.4 mm | 1.2 mm 0.20 % |
Oryginał | 255 zł | 727.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/35 R22 | - | 737.3 mm | 10.1 mm 1.40 % |
265/30 R22 | - | 717.8 mm | -9.4 mm -1.30 % |
285/30 R22 | - | 729.8 mm | 2.6 mm 0.40 % |
295/30 R22 | - | 735.8 mm | 8.6 mm 1.20 % |
315/25 R22 | - | 716.3 mm | -10.9 mm -1.50 % |
335/25 R22 | - | 726.3 mm | -0.9 mm -0.10 % |
Oryginał | 255 zł | 727.2 mm | - |
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Podczas wyboru opon ważnym elementem, na który musisz zwrócić uwagę są dwa powiązane ze sobą indeksy – prędkości i nośności. Indeks prędkości dotyczy dopuszczalnej prędkości, z jaką może poruszać się maksymalnie obciążony pojazd, gdy zamontujemy dane opony. Informacje o indeksie znajdują się na oponach lub tabliczce znamionowej pojazdu. Przepisy zakazują stosowania indeksów niższych niż te ustalone przez producenta, a także opon o różnych indeksach na jednej osi. Jednak możliwe jest użycie opon z odmiennymi indeksami na osi przedniej oraz tylnej.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Za opony wysokoprofilowe uznaje się takie, gdzie profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Wysokoprofilowe ogumienie najczęściej stosowane jest w okresie zimowym, gdy trudne warunki oraz śliska powierzchnia nie sprzyjają ich szerszym odpowiednikom. Przekonaj się o ich wadach oraz zaletach. Zalety opon wysokoprofilowych: znacznie ułatwienie wydostania się ze śniegu, stabilniejsze prowadzenie auta po śliskiej powierzchni, znaczące zwiększenie komfortu jazdy ze względu na amortyzację nierówności, niski poziom hałasu emitowany przez opony. Do wad należy zaliczyć: słabsze własności jezdne, mniejsza stabilność na zakrętach.Opony o wysokim profilu
Zarówno szersze, jak i węższe opony mają swoje wady oraz zalety. Pierwszy rodzaj ogumienia zapewnia znacznie lepszą przyczepność na suchej powierzchni. Dlatego właśnie szersze opony polecane są na sezon letni, gdyż zapewniają krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Węższe opony natomiast pozytywnie wpływają na komfort podczas jazdy. Ich elastyczność przyczynia się do lepszej amortyzacji, a opony nie emitują hałasu. Ponadto później wpadają w aquaplaning. Są też bardziej ekonomiczne, gdyż mają mniejszy współczynnik tarcia, co oznacza mniejszy wpływ na spalanie paliwa. Warto zatem dobrać opony do własnych potrzeb, uwzględniając pory roku. W okresie zimowym, gdy często jeździmy po mokrej powierzchni, dlatego też sprawdzą się opony węższe, ponieważ to one zmniejszają one ryzyko poślizgu i lepiej odprowadzają wodę. Za to w sezonie letnim poleca się szersze opony, dlatego że lepiej sprawdzają się pod względem bezpieczeństwa, zapewniając lepszą kontrolę nad autem.Odpowiedniki węższe czy szersze?