Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 235/55 R18? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 235/55R18? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 235/55 R18. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 235. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (55) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 55% z 235. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 235/55 R18 będzie to 18 cali. Zobacz ofertę na opony 235/55 R18 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 235/55 R18 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 71.57 cm (715.70 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 235/55 R18 wynosi 12.93 cm (129.25 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (235) razy jej profil (55) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 235/55 R18?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 235/55 R18?
(18 * 25,4) + (2 * 235 * 0,55)
czyli wspomniane 715.70 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 235/55 R18?
(235 * 55) / 1000
czyli wspomniane 12.93 cm. Druga (szybsza) metoda: 235 * 0,55
= 129.25 mm (wysokość profilu opony 235/55R18).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/60 R18 | - | 715.2 mm | -0.5 mm -0.10 % |
225/55 R18 | 297 zł | 704.7 mm | -11.0 mm -1.50 % |
245/50 R18 | 411 zł | 702.2 mm | -13.5 mm -1.90 % |
255/50 R18 | - | 712.2 mm | -3.5 mm -0.50 % |
275/45 R18 | - | 704.7 mm | -11.0 mm -1.50 % |
285/45 R18 | - | 713.7 mm | -2.0 mm -0.30 % |
Oryginał | 215 zł | 715.7 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 235/55 R18 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/60 R18 ( -0.5 mm)
Opony 225/55 R18 ( -11.0 mm)Zalecany!
letnie 225/55 R18
zimowe 225/55 R18
całoroczne 225/55 R18
Opony 245/50 R18 ( -13.5 mm)Zalecany!
letnie 245/50 R18
zimowe 245/50 R18
całoroczne 245/50 R18
Opony 255/50 R18 ( -3.5 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/75 R15 | - | 703.5 mm | -12.2 mm -1.70 % |
215/80 R15 | 288 zł | 725.0 mm | 9.3 mm 1.30 % |
225/75 R15 | - | 718.5 mm | 2.8 mm 0.40 % |
235/70 R15 | - | 710.0 mm | -5.7 mm -0.80 % |
275/60 R15 | - | 711.0 mm | -4.7 mm -0.70 % |
Oryginał | 215 zł | 715.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R16 | - | 702.4 mm | -13.3 mm -1.90 % |
185/85 R16 | - | 720.9 mm | 5.2 mm 0.70 % |
205/75 R16 | 200 zł | 713.9 mm | -1.8 mm -0.30 % |
215/70 R16 | 197 zł | 707.4 mm | -8.3 mm -1.20 % |
225/70 R16 | 243 zł | 721.4 mm | 5.7 mm 0.80 % |
235/65 R16 | 211 zł | 711.9 mm | -3.8 mm -0.50 % |
285/55 R16 | - | 719.9 mm | 4.2 mm 0.60 % |
Oryginał | 215 zł | 715.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/70 R17 | - | 718.8 mm | 3.1 mm 0.40 % |
215/65 R17 | 216 zł | 711.3 mm | -4.4 mm -0.60 % |
225/60 R17 | 184 zł | 701.8 mm | -13.9 mm -1.90 % |
225/65 R17 | 191 zł | 724.3 mm | 8.6 mm 1.20 % |
235/60 R17 | 291 zł | 713.8 mm | -1.9 mm -0.30 % |
245/55 R17 | - | 701.3 mm | -14.4 mm -2.00 % |
255/55 R17 | - | 712.3 mm | -3.4 mm -0.50 % |
Oryginał | 215 zł | 715.7 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 235/55 R18 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/65 R17 ( -4.4 mm)
letnie 215/65 R17
zimowe 215/65 R17
całoroczne 215/65 R17
Opony 225/60 R17 ( -13.9 mm)
letnie 225/60 R17
zimowe 225/60 R17
całoroczne 225/60 R17
Opony 225/65 R17 ( +8.6 mm)Zalecany!
letnie 225/65 R17
zimowe 225/65 R17
całoroczne 225/65 R17
Opony 235/60 R17 ( -1.9 mm)Zalecany!
letnie 235/60 R17
zimowe 235/60 R17
całoroczne 235/60 R17
Opony 245/55 R17 ( -14.4 mm)
letnie 245/55 R17
zimowe 245/55 R17
Opony 255/55 R17 ( -3.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/55 R19 | 452 zł | 708.1 mm | -7.6 mm -1.10 % |
225/50 R19 | - | 707.6 mm | -8.1 mm -1.10 % |
235/50 R19 | 189 zł | 717.6 mm | 1.9 mm 0.30 % |
245/45 R19 | 328 zł | 703.1 mm | -12.6 mm -1.80 % |
255/45 R19 | 436 zł | 712.1 mm | -3.6 mm -0.50 % |
265/45 R19 | - | 721.1 mm | 5.4 mm 0.80 % |
275/40 R19 | 497 zł | 702.6 mm | -13.1 mm -1.80 % |
285/40 R19 | - | 710.6 mm | -5.1 mm -0.70 % |
295/40 R19 | - | 718.6 mm | 2.9 mm 0.40 % |
Oryginał | 215 zł | 715.7 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 235/55 R18 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/50 R19 ( +1.9 mm)Zalecany!
letnie 235/50 R19
zimowe 235/50 R19
całoroczne 235/50 R19
Opony 245/45 R19 ( -12.6 mm)Zalecany!
letnie 245/45 R19
zimowe 245/45 R19
całoroczne 245/45 R19
Opony 255/45 R19 ( -3.6 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/50 R20 | - | 703.0 mm | -12.7 mm -1.80 % |
195/55 R20 | 319 zł | 722.5 mm | 6.8 mm 1.00 % |
215/45 R20 | - | 701.5 mm | -14.2 mm -2.00 % |
235/45 R20 | - | 719.5 mm | 3.8 mm 0.50 % |
245/40 R20 | - | 704.0 mm | -11.7 mm -1.60 % |
255/40 R20 | - | 712.0 mm | -3.7 mm -0.50 % |
265/40 R20 | - | 720.0 mm | 4.3 mm 0.60 % |
285/35 R20 | - | 707.5 mm | -8.2 mm -1.10 % |
295/35 R20 | - | 714.5 mm | -1.2 mm -0.20 % |
305/35 R20 | - | 721.5 mm | 5.8 mm 0.80 % |
325/30 R20 | - | 703.0 mm | -12.7 mm -1.80 % |
335/30 R20 | - | 709.0 mm | -6.7 mm -0.90 % |
345/30 R20 | - | 715.0 mm | -0.7 mm -0.10 % |
Oryginał | 215 zł | 715.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/35 R21 | - | 704.9 mm | -10.8 mm -1.50 % |
255/35 R21 | - | 711.9 mm | -3.8 mm -0.50 % |
265/35 R21 | - | 718.9 mm | 3.2 mm 0.40 % |
275/35 R21 | - | 725.9 mm | 10.2 mm 1.40 % |
285/30 R21 | - | 704.4 mm | -11.3 mm -1.60 % |
295/30 R21 | - | 710.4 mm | -5.3 mm -0.70 % |
305/30 R21 | - | 716.4 mm | 0.7 mm 0.10 % |
315/30 R21 | - | 722.4 mm | 6.7 mm 0.90 % |
355/25 R21 | - | 710.9 mm | -4.8 mm -0.70 % |
Oryginał | 215 zł | 715.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/30 R22 | - | 705.8 mm | -9.9 mm -1.40 % |
255/30 R22 | - | 711.8 mm | -3.9 mm -0.50 % |
265/30 R22 | - | 717.8 mm | 2.1 mm 0.30 % |
285/25 R22 | - | 701.3 mm | -14.4 mm -2.00 % |
295/25 R22 | - | 706.3 mm | -9.4 mm -1.30 % |
305/25 R22 | - | 711.3 mm | -4.4 mm -0.60 % |
315/25 R22 | - | 716.3 mm | 0.6 mm 0.10 % |
335/25 R22 | - | 726.3 mm | 10.6 mm 1.50 % |
Oryginał | 215 zł | 715.7 mm | - |
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Za opony wysokoprofilowe uznaje się takie, gdzie profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Wysokoprofilowe ogumienie najczęściej stosowane jest w okresie zimowym, gdy trudne warunki oraz śliska powierzchnia nie sprzyjają ich szerszym odpowiednikom. Przekonaj się o ich wadach oraz zaletach. Zalety opon wysokoprofilowych: znacznie ułatwienie wydostania się ze śniegu, stabilniejsze prowadzenie auta po śliskiej powierzchni, znaczące zwiększenie komfortu jazdy ze względu na amortyzację nierówności, niski poziom hałasu emitowany przez opony. Do wad należy zaliczyć: słabsze własności jezdne, mniejsza stabilność na zakrętach.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?