Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 245/50 R17? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 245/50R17? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każda opona posiada specjalne oznaczenia, które dają właścicielom pojazdów wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Warto nauczyć się odczytywać te symbole, aby móc odpowiednio dobrać oponę, która zapewni nam bezpieczeństwo podczas jazdy. W przypadku samochodów osobowych dość częstym rozmiarem są opony. Jeśli mowa o rozmiarze 245/50 R17, jej szerokość wynosi 245, wysokość stanowi 50 procent szerokości, a więc 122.5 mm, natomiast R17 oznacza typ konstrukcji opony wraz z rozmiarem średnicy felgi. Ta ostatnia miara podana jest w calach, co w przeliczeniu na centymetry wynosi 43.18. Zobacz ofertę na opony 245/50 R17 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 245/50 R17 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 67.68 cm (676.80 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 245/50 R17 wynosi 12.25 cm (122.50 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (245) razy jej profil (50) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 245/50 R17?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 245/50 R17?
(17 * 25,4) + (2 * 245 * 0,50)
czyli wspomniane 676.80 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 245/50 R17?
(245 * 50) / 1000
czyli wspomniane 12.25 cm. Druga (szybsza) metoda: 245 * 0,50
= 122.50 mm (wysokość profilu opony 245/50R17).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/60 R17 | - | 677.8 mm | +1.0 mm 0.10 % |
215/55 R17 | 163 zł | 668.3 mm | -8.5 mm -1.30 % |
225/55 R17 | 180 zł | 679.3 mm | +2.5 mm 0.40 % |
235/50 R17 | 344 zł | 666.8 mm | -10.0 mm -1.50 % |
335/35 R17 | - | 666.3 mm | -10.5 mm -1.60 % |
Oryginał | - | 676.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 245/50 R17 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 225/55 R17 ( +2.5 mm)Zalecany!
letnie 225/55 R17
zimowe 225/55 R17
całoroczne 225/55 R17
Opony 235/50 R17 ( -10.0 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/80 R14 | 229 zł | 667.6 mm | -9.2 mm -1.40 % |
205/75 R14 | - | 663.1 mm | -13.7 mm -2.00 % |
205/80 R14 | - | 683.6 mm | 6.8 mm 1.00 % |
215/75 R14 | - | 678.1 mm | 1.3 mm 0.20 % |
225/70 R14 | - | 670.6 mm | -6.2 mm -0.90 % |
Oryginał | - | 676.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R15 | - | 677.0 mm | 0.2 mm 0.00 % |
205/70 R15 | 147 zł | 668.0 mm | -8.8 mm -1.30 % |
215/70 R15 | 165 zł | 682.0 mm | 5.2 mm 0.80 % |
235/60 R15 | - | 663.0 mm | -13.8 mm -2.00 % |
245/60 R15 | - | 675.0 mm | -1.8 mm -0.30 % |
255/60 R15 | - | 687.0 mm | 10.2 mm 1.50 % |
295/50 R15 | - | 676.0 mm | -0.8 mm -0.10 % |
Oryginał | - | 676.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/75 R16 | 185 zł | 668.9 mm | -7.9 mm -1.20 % |
175/80 R16 | - | 686.4 mm | 9.6 mm 1.40 % |
185/75 R16 | 171 zł | 683.9 mm | 7.1 mm 1.00 % |
195/70 R16 | - | 679.4 mm | 2.6 mm 0.40 % |
205/65 R16 | 185 zł | 672.9 mm | -3.9 mm -0.60 % |
215/60 R16 | 152 zł | 664.4 mm | -12.4 mm -1.80 % |
215/65 R16 | 167 zł | 685.9 mm | 9.1 mm 1.30 % |
225/60 R16 | 160 zł | 676.4 mm | -0.4 mm -0.10 % |
Oryginał | - | 676.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 245/50R17 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 225/60 R16 ( -0.4 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/55 R18 | - | 682.7 mm | 5.9 mm 0.90 % |
215/50 R18 | 291 zł | 672.2 mm | -4.6 mm -0.70 % |
225/50 R18 | 333 zł | 682.2 mm | 5.4 mm 0.80 % |
235/45 R18 | 191 zł | 668.7 mm | -8.1 mm -1.20 % |
245/45 R18 | 202 zł | 677.7 mm | 0.9 mm 0.10 % |
255/45 R18 | 269 zł | 686.7 mm | 9.9 mm 1.50 % |
265/40 R18 | - | 669.2 mm | -7.6 mm -1.10 % |
275/40 R18 | - | 677.2 mm | 0.4 mm 0.10 % |
285/40 R18 | - | 685.2 mm | 8.4 mm 1.20 % |
295/35 R18 | - | 663.7 mm | -13.1 mm -1.90 % |
Oryginał | - | 676.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 245/50R17 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 225/50 R18 ( +5.4 mm)
letnie 225/50 R18
zimowe 225/50 R18
całoroczne 225/50 R18
Opony 235/45 R18 ( -8.1 mm)Zalecany!
letnie 235/45 R18
zimowe 235/45 R18
całoroczne 235/45 R18
Opony 245/45 R18 ( +0.9 mm)Zalecany!
letnie 245/45 R18
zimowe 245/45 R18
całoroczne 245/45 R18
Opony 255/45 R18 ( +9.9 mm)
letnie 255/45 R18
zimowe 255/45 R18
całoroczne 255/45 R18
Opony 265/40 R18 ( -7.6 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/45 R19 | 357 zł | 685.1 mm | 8.3 mm 1.20 % |
235/40 R19 | 242 zł | 670.6 mm | -6.2 mm -0.90 % |
245/40 R19 | 201 zł | 678.6 mm | 1.8 mm 0.30 % |
255/40 R19 | 265 zł | 686.6 mm | 9.8 mm 1.40 % |
265/35 R19 | - | 668.1 mm | -8.7 mm -1.30 % |
275/35 R19 | - | 675.1 mm | -1.7 mm -0.30 % |
285/35 R19 | - | 682.1 mm | 5.3 mm 0.80 % |
305/30 R19 | - | 665.6 mm | -11.2 mm -1.70 % |
315/30 R19 | - | 671.6 mm | -5.2 mm -0.80 % |
325/30 R19 | - | 677.6 mm | 0.8 mm 0.10 % |
Oryginał | - | 676.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/35 R20 | - | 665.5 mm | -11.3 mm -1.70 % |
235/35 R20 | - | 672.5 mm | -4.3 mm -0.60 % |
245/35 R20 | - | 679.5 mm | 2.7 mm 0.40 % |
255/35 R20 | - | 686.5 mm | 9.7 mm 1.40 % |
265/30 R20 | - | 667.0 mm | -9.8 mm -1.40 % |
275/30 R20 | - | 673.0 mm | -3.8 mm -0.60 % |
285/30 R20 | - | 679.0 mm | 2.2 mm 0.30 % |
295/30 R20 | - | 685.0 mm | 8.2 mm 1.20 % |
325/25 R20 | - | 670.5 mm | -6.3 mm -0.90 % |
335/25 R20 | - | 675.5 mm | -1.3 mm -0.20 % |
345/25 R20 | - | 680.5 mm | 3.7 mm 0.50 % |
Oryginał | - | 676.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/30 R21 | - | 680.4 mm | 3.6 mm 0.50 % |
255/30 R21 | - | 686.4 mm | 9.6 mm 1.40 % |
275/25 R21 | - | 670.9 mm | -5.9 mm -0.90 % |
295/25 R21 | - | 680.9 mm | 4.1 mm 0.60 % |
305/25 R21 | - | 685.9 mm | 9.1 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 676.8 mm | - |
Indeks nośności to ważny parametr mający znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Oznacza bowiem najwyższe obciążenie odpowiednie dla danych opon przy maksymalnej prędkości. Wybór indeksu mniejszego, niż jest zalecany, wpływa zatem na szybsze zużywanie się ogumienia i równocześnie zmniejsza przyczepność na drodze, co może być przyczyną utraty kontroli podczas jazdy. Dlatego też w przypadku kolizji często ubezpieczyciele odmawiają wypłaty odszkodowania, gdy w samochodzie znajduje się inne niż zalecane przez producenta opony.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Wysokoprofilowe ogumienie posiada profil stanowiący co najmniej 55 procent szerokości. Opony tego typu wpływają znacząco na komfort podczas jazdy. Wszystko to dlatego, że świetnie amortyzują i są bardzo ciche. Dzięki zmniejszonemu tarciu będę bardziej ekonomiczne oraz nie ulegają szybkiemu niszczeniu. Dobrze sprawdzają się w sezonie zimowym. Wyższy profil wpływa pozytywnie na przyczepność, co zdecydowanie ułatwia wyjeżdżanie z zasp czy jazdę po błocie pośniegowym. Jednak opony z wysokim profilem nie nadają się do jazdy dynamicznej, gdyż nie zapewniają odpowiedniej sztywności oraz kontroli nad samochodem.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?