Przedstawiamy krótki informator o oponach 225/55 R17. Dowiesz się z niego m.in.: które opony w tym rozmiarze są najlepsze na lato, a które na zimę i czy dobrym rozwiązaniem są opony całoroczne 225/55 R17. Odpowiedzi, których udzielamy tutaj na te i wiele więcej pytań, to rezultat analizy kilkuset modeli ogumienia.
Zebraliśmy je i zestawiliśmy ze sobą, by znaleźć takie, na które postawilibyśmy sami. Jest to więc propozycja nieco subiektywna, oparta nie tylko na wynikach testów, ale i na sporym doświadczeniu w tematyce motoryzacyjnej i oponiarskiej. Zapraszamy do zapoznania się z nią i skonfrontowania z własną wiedzą oraz przyzwyczajeniami. Jeśli w czymś się z nami nie zgadzasz, podyskutujmy o tym w komentarzach!
Spis treści
- Opis rozmiaru
- Wady oraz zalety
- Opony letnie (lista produktów)
- Opony zimowe (lista produktów)
- Opony całoroczne (lista produktów)
- Do jakich aut pasuje?
- Zamienniki
- Producenci
- Podsumowanie
Rozmiar 225/55 R17
Zanim omówimy właściwości opon w rozmiarze 225 55 R17, przypomnimy, co właściwie oznacza taki zapis. Weźmy na początek trzy pierwsze cyfry: 225. Jest to wartość wyrażona w milimetrach, oznaczająca szerokość pomiędzy przeciwległymi ścianami bocznymi opony. Odległość ta zmienia się jednak podczas jazdy samochodu, ponieważ nacisk na powierzchnię powoduje zawsze mniejsze lub większe odkształcenia.
Ślad pozostawiony na drodze będzie szerszy, jeśli opona miałaby za mało ciśnienia, węższy, gdyby zawierała go ponad normę. Skąd wiedzieć, na jakie ciśnienie się zdecydować? Producenci ułatwiają wybór poprzez zamieszczenie optymalnej wartości ciśnienia na boku opony.
Kolejne dwie cyfry, czyli 55, nie są już wyrażone w milimetrach, ale… procentach. Jest to bowiem stosunek wysokości boków do szerokości. Na tej podstawie można obliczyć, że wysokość to 55% z 225 mm, czyli 123,75 mm. Dlaczego nie podaje się bezpośredniego rezultatu tego badania? To proste, sam informacja o wysokości opony jest mało przydatna.
Na prowadzenia auta wpływ ma dopiero odpowiednia proporcja między tymi dwoma parametrami. 17 znajdujące się na końcu zapisu to średnica felgi w calach (1 cal to 2,54 cm). Nie trzeba jednak trzymać się sztywno tej wartości. Wiele opon przystosowanych do mniejszych felg da się naciągnąć do większych, co nie wpływa wcale negatywnie na jazdę.
A czym jest litera „R” znajdująca się przed 17-stką? Jest to oznaczenie opon radialnych, gdy konkurencją było dla nich ogumienie diagonalne. Dziś, gdy blisko 100% modeli opon wykonywanych jest w technologii radialnej, nie ma ono większego znaczenia.