Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 255/55 R18? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 255/55R18? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Wybór odpowiedniego rozmiaru opon ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy pojazdem, dlatego też każdy właściciel samochodu powinien znać rodzaj ogumienia, jakie potrzebne okaże się niezbędne w jego aucie. Jakie informacje zaszyfrowane są w rozmiarze 255/55 R18? Szerokość czyli odległość między zewnętrznymi ścianami bocznymi napompowanej opony wynosi 255 mm. Drugi parametr podany jest w procentach, a zatem profil stanowi 55 procent szerokości, co jest równoznaczne z 140.25 mm. R w tym przypadku oznacza typ konstrukcji opony - radialna. Średnica osadzenia wynosi 18 cali. Znając te rozmiary możemy bez problemu dobrać właściwe opony do naszego samochodu. Zobacz ofertę na opony 255/55 R18 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 255/55 R18 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 73.77 cm (737.70 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 255/55 R18 wynosi 14.03 cm (140.25 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (255) razy jej profil (55) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 255/55 R18?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 255/55 R18?
(18 * 25,4) + (2 * 255 * 0,55)
czyli wspomniane 737.70 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 255/55 R18?
(255 * 55) / 1000
czyli wspomniane 14.03 cm. Druga (szybsza) metoda: 255 * 0,55
= 140.25 mm (wysokość profilu opony 255/55R18).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/60 R18 | 255 zł | 727.2 mm | -10.5 mm -1.40 % |
235/60 R18 | 227 zł | 739.2 mm | +1.5 mm 0.20 % |
285/50 R18 | - | 742.2 mm | +4.5 mm 0.60 % |
Oryginał | 199 zł | 737.7 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 255/55 R18 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/60 R18 ( +1.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/80 R15 | 288 zł | 725.0 mm | -12.7 mm -1.70 % |
225/80 R15 | - | 741.0 mm | 3.3 mm 0.40 % |
235/75 R15 | 212 zł | 733.5 mm | -4.2 mm -0.60 % |
245/75 R15 | - | 748.5 mm | 10.8 mm 1.50 % |
255/70 R15 | 288 zł | 738.0 mm | 0.3 mm 0.00 % |
Oryginał | 199 zł | 737.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/80 R16 | 210 zł | 734.4 mm | -3.3 mm -0.40 % |
215/75 R16 | 208 zł | 728.9 mm | -8.8 mm -1.20 % |
225/75 R16 | 223 zł | 743.9 mm | 6.2 mm 0.80 % |
235/70 R16 | 219 zł | 735.4 mm | -2.3 mm -0.30 % |
255/65 R16 | 224 zł | 737.9 mm | 0.2 mm 0.00 % |
Oryginał | 199 zł | 737.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/70 R17 | - | 732.8 mm | -4.9 mm -0.70 % |
225/65 R17 | 191 zł | 724.3 mm | -13.4 mm -1.80 % |
225/70 R17 | 429 zł | 746.8 mm | 9.1 mm 1.20 % |
235/65 R17 | 217 zł | 737.3 mm | -0.4 mm -0.10 % |
255/60 R17 | 324 zł | 737.8 mm | 0.1 mm 0.00 % |
275/55 R17 | 369 zł | 734.3 mm | -3.4 mm -0.50 % |
Oryginał | 199 zł | 737.7 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 255/55R18 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/65 R17 ( -0.4 mm)Zalecany!
letnie 235/65 R17
zimowe 235/65 R17
całoroczne 235/65 R17
Opony 255/60 R17 ( +0.1 mm)Zalecany!
letnie 255/60 R17
zimowe 255/60 R17
całoroczne 255/60 R17
Opony 275/55 R17 ( -3.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/55 R19 | 333 zł | 730.1 mm | -7.6 mm -1.00 % |
235/55 R19 | 325 zł | 741.1 mm | 3.4 mm 0.50 % |
245/50 R19 | - | 727.6 mm | -10.1 mm -1.40 % |
255/50 R19 | 290 zł | 737.6 mm | -0.1 mm 0.00 % |
265/50 R19 | 377 zł | 747.6 mm | 9.9 mm 1.30 % |
275/45 R19 | - | 730.1 mm | -7.6 mm -1.00 % |
285/45 R19 | 448 zł | 739.1 mm | 1.4 mm 0.20 % |
295/45 R19 | 526 zł | 748.1 mm | 10.4 mm 1.40 % |
Oryginał | 199 zł | 737.7 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 255/55R18 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/55 R19 ( +3.4 mm)Zalecany!
letnie 235/55 R19
zimowe 235/55 R19
całoroczne 235/55 R19
Opony 245/50 R19 ( -10.1 mm)
letnie 245/50 R19
zimowe 245/50 R19
Opony 255/50 R19 ( -0.1 mm)Zalecany!
letnie 255/50 R19
zimowe 255/50 R19
całoroczne 255/50 R19
Opony 265/50 R19 ( +9.9 mm)
letnie 265/50 R19
zimowe 265/50 R19
całoroczne 265/50 R19
Opony 275/45 R19 ( -7.6 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/50 R20 | 737 zł | 743.0 mm | 5.3 mm 0.70 % |
245/45 R20 | 432 zł | 728.5 mm | -9.2 mm -1.20 % |
255/45 R20 | 518 zł | 737.5 mm | -0.2 mm 0.00 % |
265/45 R20 | 501 zł | 746.5 mm | 8.8 mm 1.20 % |
275/40 R20 | - | 728.0 mm | -9.7 mm -1.30 % |
285/40 R20 | 885 zł | 736.0 mm | -1.7 mm -0.20 % |
295/40 R20 | 501 zł | 744.0 mm | 6.3 mm 0.90 % |
315/35 R20 | - | 728.5 mm | -9.2 mm -1.20 % |
325/35 R20 | - | 735.5 mm | -2.2 mm -0.30 % |
Oryginał | 199 zł | 737.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/45 R21 | - | 744.9 mm | 7.2 mm 1.00 % |
245/40 R21 | - | 729.4 mm | -8.3 mm -1.10 % |
255/40 R21 | 667 zł | 737.4 mm | -0.3 mm 0.00 % |
265/40 R21 | 584 zł | 745.4 mm | 7.7 mm 1.00 % |
275/35 R21 | - | 725.9 mm | -11.8 mm -1.60 % |
285/35 R21 | - | 732.9 mm | -4.8 mm -0.70 % |
295/35 R21 | 463 zł | 739.9 mm | 2.2 mm 0.30 % |
305/35 R21 | - | 746.9 mm | 9.2 mm 1.20 % |
325/30 R21 | - | 728.4 mm | -9.3 mm -1.30 % |
Oryginał | 199 zł | 737.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/35 R22 | - | 737.3 mm | -0.4 mm -0.10 % |
265/35 R22 | - | 744.3 mm | 6.6 mm 0.90 % |
285/30 R22 | - | 729.8 mm | -7.9 mm -1.10 % |
295/30 R22 | - | 735.8 mm | -1.9 mm -0.30 % |
305/30 R22 | - | 741.8 mm | 4.1 mm 0.60 % |
315/30 R22 | 966 zł | 747.8 mm | 10.1 mm 1.40 % |
335/25 R22 | - | 726.3 mm | -11.4 mm -1.50 % |
Oryginał | 199 zł | 737.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
315/25 R23 | - | 741.7 mm | 4.0 mm 0.50 % |
Oryginał | 199 zł | 737.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/25 R24 | - | 747.1 mm | 9.4 mm 1.30 % |
Oryginał | 199 zł | 737.7 mm | - |
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?