Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 255/60 R17? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 255/60R17? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Wybór odpowiedniego rozmiaru opon ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy pojazdem, dlatego też każdy właściciel samochodu powinien znać rodzaj ogumienia, jakie potrzebne okaże się niezbędne w jego aucie. Jakie informacje zaszyfrowane są w rozmiarze 255/60 R17? Szerokość czyli odległość między zewnętrznymi ścianami bocznymi napompowanej opony wynosi 255 mm. Drugi parametr podany jest w procentach, a zatem profil stanowi 60 procent szerokości, co jest równoznaczne z 153 mm. R w tym przypadku oznacza typ konstrukcji opony - radialna. Średnica osadzenia wynosi 17 cali. Znając te rozmiary możemy bez problemu dobrać właściwe opony do naszego samochodu. Zobacz ofertę na opony 255/60 R17 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 255/60 R17 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 73.78 cm (737.80 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 255/60 R17 wynosi 15.30 cm (153.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (255) razy jej profil (60) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 255/60 R17?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 255/60 R17?
(17 * 25,4) + (2 * 255 * 0,60)
czyli wspomniane 737.80 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 255/60 R17?
(255 * 60) / 1000
czyli wspomniane 15.30 cm. Druga (szybsza) metoda: 255 * 0,60
= 153.00 mm (wysokość profilu opony 255/60R17).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/70 R17 | - | 732.8 mm | -5.0 mm -0.70 % |
225/65 R17 | 191 zł | 724.3 mm | -13.5 mm -1.80 % |
225/70 R17 | 429 zł | 746.8 mm | +9.0 mm 1.20 % |
235/65 R17 | 217 zł | 737.3 mm | -0.5 mm -0.10 % |
275/55 R17 | 369 zł | 734.3 mm | -3.5 mm -0.50 % |
Oryginał | 324 zł | 737.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 255/60 R17 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/65 R17 ( -0.5 mm)Zalecany!
letnie 235/65 R17
zimowe 235/65 R17
całoroczne 235/65 R17
Opony 275/55 R17 ( -3.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/80 R15 | 288 zł | 725.0 mm | -12.8 mm -1.70 % |
225/80 R15 | - | 741.0 mm | 3.2 mm 0.40 % |
235/75 R15 | 212 zł | 733.5 mm | -4.3 mm -0.60 % |
245/75 R15 | - | 748.5 mm | 10.7 mm 1.50 % |
255/70 R15 | 288 zł | 738.0 mm | 0.2 mm 0.00 % |
Oryginał | 324 zł | 737.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/80 R16 | 210 zł | 734.4 mm | -3.4 mm -0.50 % |
215/75 R16 | 208 zł | 728.9 mm | -8.9 mm -1.20 % |
225/75 R16 | 223 zł | 743.9 mm | 6.1 mm 0.80 % |
235/70 R16 | 219 zł | 735.4 mm | -2.4 mm -0.30 % |
255/65 R16 | 224 zł | 737.9 mm | 0.1 mm 0.00 % |
Oryginał | 324 zł | 737.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 255/60R17 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/70 R16 ( -2.4 mm)Zalecany!
letnie 235/70 R16
zimowe 235/70 R16
całoroczne 235/70 R16
Opony 255/65 R16 ( +0.1 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/60 R18 | 255 zł | 727.2 mm | -10.6 mm -1.40 % |
235/60 R18 | 227 zł | 739.2 mm | 1.4 mm 0.20 % |
255/55 R18 | 199 zł | 737.7 mm | -0.1 mm 0.00 % |
285/50 R18 | - | 742.2 mm | 4.4 mm 0.60 % |
Oryginał | 324 zł | 737.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 255/60 R17 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/60 R18 ( +1.4 mm)Zalecany!
letnie 235/60 R18
zimowe 235/60 R18
całoroczne 235/60 R18
Opony 255/55 R18 ( -0.1 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/55 R19 | 333 zł | 730.1 mm | -7.7 mm -1.00 % |
235/55 R19 | 325 zł | 741.1 mm | 3.3 mm 0.40 % |
245/50 R19 | - | 727.6 mm | -10.2 mm -1.40 % |
255/50 R19 | 290 zł | 737.6 mm | -0.2 mm 0.00 % |
265/50 R19 | 377 zł | 747.6 mm | 9.8 mm 1.30 % |
275/45 R19 | - | 730.1 mm | -7.7 mm -1.00 % |
285/45 R19 | 448 zł | 739.1 mm | 1.3 mm 0.20 % |
295/45 R19 | 526 zł | 748.1 mm | 10.3 mm 1.40 % |
Oryginał | 324 zł | 737.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/50 R20 | 737 zł | 743.0 mm | 5.2 mm 0.70 % |
245/45 R20 | 432 zł | 728.5 mm | -9.3 mm -1.30 % |
255/45 R20 | 518 zł | 737.5 mm | -0.3 mm 0.00 % |
265/45 R20 | 501 zł | 746.5 mm | 8.7 mm 1.20 % |
275/40 R20 | - | 728.0 mm | -9.8 mm -1.30 % |
285/40 R20 | 885 zł | 736.0 mm | -1.8 mm -0.20 % |
295/40 R20 | 501 zł | 744.0 mm | 6.2 mm 0.80 % |
315/35 R20 | - | 728.5 mm | -9.3 mm -1.30 % |
325/35 R20 | - | 735.5 mm | -2.3 mm -0.30 % |
Oryginał | 324 zł | 737.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/45 R21 | - | 744.9 mm | 7.1 mm 1.00 % |
245/40 R21 | - | 729.4 mm | -8.4 mm -1.10 % |
255/40 R21 | 667 zł | 737.4 mm | -0.4 mm -0.10 % |
265/40 R21 | 584 zł | 745.4 mm | 7.6 mm 1.00 % |
275/35 R21 | - | 725.9 mm | -11.9 mm -1.60 % |
285/35 R21 | - | 732.9 mm | -4.9 mm -0.70 % |
295/35 R21 | 463 zł | 739.9 mm | 2.1 mm 0.30 % |
305/35 R21 | - | 746.9 mm | 9.1 mm 1.20 % |
325/30 R21 | - | 728.4 mm | -9.4 mm -1.30 % |
Oryginał | 324 zł | 737.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/35 R22 | - | 737.3 mm | -0.5 mm -0.10 % |
265/35 R22 | - | 744.3 mm | 6.5 mm 0.90 % |
285/30 R22 | - | 729.8 mm | -8.0 mm -1.10 % |
295/30 R22 | - | 735.8 mm | -2.0 mm -0.30 % |
305/30 R22 | - | 741.8 mm | 4.0 mm 0.50 % |
315/30 R22 | 966 zł | 747.8 mm | 10.0 mm 1.40 % |
335/25 R22 | - | 726.3 mm | -11.5 mm -1.60 % |
Oryginał | 324 zł | 737.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
315/25 R23 | - | 741.7 mm | 3.9 mm 0.50 % |
Oryginał | 324 zł | 737.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/25 R24 | - | 747.1 mm | 9.3 mm 1.30 % |
Oryginał | 324 zł | 737.8 mm | - |
Indeks nośności to ważny parametr mający znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Oznacza bowiem najwyższe obciążenie odpowiednie dla danych opon przy maksymalnej prędkości. Wybór indeksu mniejszego, niż jest zalecany, wpływa zatem na szybsze zużywanie się ogumienia i równocześnie zmniejsza przyczepność na drodze, co może być przyczyną utraty kontroli podczas jazdy. Dlatego też w przypadku kolizji często ubezpieczyciele odmawiają wypłaty odszkodowania, gdy w samochodzie znajduje się inne niż zalecane przez producenta opony.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?