Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 315/45 R21? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 315/45R21? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Wybór odpowiedniego rozmiaru opon ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy pojazdem, dlatego też każdy właściciel samochodu powinien znać rodzaj ogumienia, jakie potrzebne okaże się niezbędne w jego aucie. Jakie informacje zaszyfrowane są w rozmiarze 315/45 R21? Szerokość czyli odległość między zewnętrznymi ścianami bocznymi napompowanej opony wynosi 315 mm. Drugi parametr podany jest w procentach, a zatem profil stanowi 45 procent szerokości, co jest równoznaczne z 141.75 mm. R w tym przypadku oznacza typ konstrukcji opony - radialna. Średnica osadzenia wynosi 21 cali. Znając te rozmiary możemy bez problemu dobrać właściwe opony do naszego samochodu. Zobacz ofertę na opony 315/45 R21 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 315/45 R21 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 81.69 cm (816.90 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 315/45 R21 wynosi 14.18 cm (141.75 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (315) razy jej profil (45) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 315/45 R21?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 315/45 R21?
(21 * 25,4) + (2 * 315 * 0,45)
czyli wspomniane 816.90 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 315/45 R21?
(315 * 45) / 1000
czyli wspomniane 14.18 cm. Druga (szybsza) metoda: 315 * 0,45
= 141.75 mm (wysokość profilu opony 315/45R21).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/50 R21 | - | 808.4 mm | -8.5 mm -1.00 % |
Oryginał | - | 816.9 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 315/45 R21 na felgę 21". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/85 R16 | - | 805.9 mm | -11.0 mm -1.30 % |
265/75 R16 | - | 803.9 mm | -13.0 mm -1.60 % |
Oryginał | - | 816.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/80 R17 | - | 807.8 mm | -9.1 mm -1.10 % |
255/75 R17 | - | 814.3 mm | -2.6 mm -0.30 % |
265/70 R17 | 334 zł | 802.8 mm | -14.1 mm -1.70 % |
275/70 R17 | - | 816.8 mm | -0.1 mm 0.00 % |
285/65 R17 | 360 zł | 802.3 mm | -14.6 mm -1.80 % |
Oryginał | - | 816.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/70 R18 | - | 814.2 mm | -2.7 mm -0.30 % |
265/65 R18 | - | 801.7 mm | -15.2 mm -1.90 % |
265/70 R18 | - | 828.2 mm | 11.3 mm 1.40 % |
275/65 R18 | 290 zł | 814.7 mm | -2.2 mm -0.30 % |
285/65 R18 | - | 827.7 mm | 10.8 mm 1.30 % |
305/60 R18 | - | 823.2 mm | 6.3 mm 0.80 % |
Oryginał | - | 816.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/65 R19 | - | 814.1 mm | -2.8 mm -0.30 % |
Oryginał | - | 816.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/60 R20 | - | 802.0 mm | -14.9 mm -1.80 % |
255/60 R20 | - | 814.0 mm | -2.9 mm -0.40 % |
265/60 R20 | - | 826.0 mm | 9.1 mm 1.10 % |
275/55 R20 | 542 zł | 810.5 mm | -6.4 mm -0.80 % |
285/55 R20 | - | 821.5 mm | 4.6 mm 0.60 % |
Oryginał | - | 816.9 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 315/45R21 na felgę 20". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/45 R22 | - | 806.3 mm | -10.6 mm -1.30 % |
285/45 R22 | 798 zł | 815.3 mm | -1.6 mm -0.20 % |
305/40 R22 | - | 802.8 mm | -14.1 mm -1.70 % |
325/40 R22 | - | 818.8 mm | 1.9 mm 0.20 % |
Oryginał | - | 816.9 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 315/45R21 na felgę 22". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 305/40 R22 ( -14.1 mm)Zalecany!
Opony 325/40 R22 ( +1.9 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/40 R23 | - | 804.2 mm | -12.7 mm -1.60 % |
285/40 R23 | - | 812.2 mm | -4.7 mm -0.60 % |
325/35 R23 | - | 811.7 mm | -5.2 mm -0.60 % |
Oryginał | - | 816.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
285/35 R24 | - | 809.1 mm | -7.8 mm -1.00 % |
295/35 R24 | - | 816.1 mm | -0.8 mm -0.10 % |
305/35 R24 | - | 823.1 mm | 6.2 mm 0.80 % |
335/30 R24 | - | 810.6 mm | -6.3 mm -0.80 % |
Oryginał | - | 816.9 mm | - |
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Opony z wysokim profilem zyskały rzeszę wielbicieli nie tylko ze względów praktycznych, ale również i ekologicznych. Po pierwsze posiadają mniejszą powierzchnię tarcia, a to wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Po drugie wysokoprofilowe ogumienie zwiększa komfort podróży, gdyż jest bardziej elastyczne, gwarantując tym samym właściwą amortyzację. Pojawia się jedno ale, takie ogumienie nie nadaje się dla osób lubiących dynamiczną jazdę. Brak odpowiedniej sztywności uniemożliwia precyzyjną jazdę. Ponadto opony z wysokim profilem mają też słabsza przyczepność niż te z niższym.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?