Data publikacji:

Jak samodzielnie dokonać regulacji świateł przednich w samochodzie?

W Polsce istnieje obowiązek całodobowej jazdy na światłach. Jest to szczególnie ważne ze względów nie tylko bezpieczeństwa, ale częstych i wysokich mandatów karnych. Wielu kierowców mimo to nie potrafi odpowiednio ustawić świateł samochodowych. Utrudnia to widoczność, szczególnie po zmierzchu i w trudnych warunkach. Wpływa również na pogorszenie komfortu jazdy, ale też przeszkadza innym uczestnikom ruchu, skutecznie ich oślepiając. Umiejętność prawidłowego ustawienia świateł samochodowych jest niezwykle cenna i naszym zdaniem powinien ją mieć każdy uczestnik ruchu drogowego. Jeżeli jeszcze nie wiesz, jak to zrobić w sposób prawidłowy, zachęcamy do zapoznania się z naszym poradnikiem dotyczącym samodzielnej regulacji świateł przednich w samochodzie.
Front headlight of a silver, modern car with three lamps in the middle, visible headlight washer.

Prawidłowe ustawienie świateł przednich w samochodzie

Głównie od świateł zależy nasze bezpieczeństwo. Odpowiednio wyregulowane reflektory dają kierowcy właściwe pole widzenia, ponadto sprawiają, że sam jest odpowiednio dobrze widoczny. Niezależnie od tego, jaki samochód posiadamy, zaleca się samodzielną regulację kąta i poziomu świecenia świateł przednich. Tyczy się to szczególnie pojazdów, które nie mają samopoziomujących się reflektorów. Nie mamy pewności, że osoba kierująca pojazd przed nami miała prawidłowo ustawione światła. Bez sprawdzenia i regulacji sami narażamy się na pogłębianie tego błędu. Właściwe ustawienie świateł jest szczególnie istotne po zmierzchu, w czasie opadów atmosferycznych czy jazdy we mgle. Prawidłowa regulacja świateł pozwala nam nie tylko być lepiej widocznym dla innych, ale też prawidłowo rozpoznawać wszystko, co nas otacza, dzięki czemu kierowca szybko i pewnie jest w stanie reagować na ewentualne zagrożenia.
Bardzo łatwo zweryfikować, jak wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, że poruszają się pojazdem, którego światła nie są odpowiednio wyregulowane. Wynika to z rutyny i przyzwyczajenia. Wielu uważa, że skoro światła świecą, a kierowca widzi, to światła ustawione są w sposób prawidłowy i przyzwyczajają się do złego oświetlenia. Widać to doskonale podczas wieczornej jazdy samochodem. Źle wyregulowane światła zawsze będą nas oślepiać, czy to z pojazdu nadjeżdżającego z naprzeciwka, czy jadącego za nami.

Jak powinny być ustawione światła w samochodzie?

Przepisy jasno definiują prawidłowe ustawienie świateł samochodowych. Światła mijania ustawione powinny być asymetrycznie. Co to znaczy? Powinny świecić tak, aby bardziej oświetlać prawą stronę jezdni. Pozwala to lepiej kontrolować pas ruchu, ale też zapobiega oświetlaniu kierujących pojazdami przed nami. Światła drogowe, zwane długimi, powinny być za to wyregulowane tak, aby świeciły symetrycznie, znacznie wydłużając obszar widoczności.
Lampy samochodowe mogą delikatnie zmieniać swoje położenie, co zmieni również kąt i wysokość świecenia. Dzieje się tak w przypadku wyeksploatowanych elementów reflektora, w którym mogą pojawiać się luzy w mocowaniu. Również jazda po nierównym terenie, nadmierne drgania czy mocne uderzenia mogą zmienić ustawienie światła. Z tych właśnie powodów niezwykle ważne jest samodzielne, regularne sprawdzanie oświetlenia w swoim samochodzie. Prawidłową regulację świateł przeprowadzi każdy mechanik czy diagnosta, jednak jest to na tyle łatwa i szybka czynność, że bardziej opłacalna pod względem kosztu i czasu jest samodzielna regulacja.

Samodzielna regulacja świateł przednich w samochodzie

Do samodzielnego ustawienia i wyregulowania świateł przednich potrzebna będzie ściana, najlepiej jasna, o równomiernej powierzchni. Do tego odrobina poziomego placu. Przed regulacją świateł warto opróżnić pojazd ze zbędnego obciążenia, co pozwoli zachować jego naturalny poziom i przełoży się na dokładniejsze ustawienie oświetlenia. Widoczność jest najbardziej optymalna w odległości około 10 metrów, w takiej też należy ustawić pojazd prostopadle do ściany. Po tym zabiegu konieczne jest ustawienie kolektora światła na poziomie neutralnym. Następnie należy włączyć światła drogowe i opuścić pojazd. Kolejnym krokiem jest podejście do oświetlonej powierzchni, oszacowanie środka świecenia światła, tak zwanego snopu światła, i zaznaczenia go. Oddalając się od ściany na odległość 10 metrów, czyli w okolice maski naszego pojazdu, należy określić granice cienia. Powinna zaczynać się 10 centymetrów poniżej zaznaczonych punktów. Jeżeli zaczyna się niżej lub wyżej, światła wymagają regulacji do określonego poziomu świecenia.
Kierowcy często zapominają o dodatkowym obciążeniu pojazdu. Załadowany samochód wraz z kompletem pasażerów znacznie obniża tył pojazdu, tym samym oświetlenie świeci wyżej. Aby zapobiegać ciągłej ręcznej regulacji z poziomu reflektorów za pomocą pokrętła regulującego, większość pojazdów ma w kabinie możliwość zmiany poziomu świecenia. Naturalnie ustawione oświetlenie powinno być ustawione na domyślnym poziomie „0”. Kolejne ustawienia powinny być przełączane wraz ze wzrostem obciążenia pojazdu. Tak dla przykładu poziom „1” zaleca się ustawić przy komplecie pasażerów, bez dodatkowego obciążenia bagażem. Kolejny poziom „2” w przypadku kompletu pasażerów i znacznym obciążeniu bagażnika pojazdu, ostatni poziom natomiast przy znacznym obciążeniu tyłu pojazdu bez pasażerów. Pozwala to zachować optymalny poziom świecenia, który zapewni nam największe bezpieczeństwo, nie oślepi innych kierujących, a przede wszystkim będzie zgodny z wymaganiami.
Zdjęcie: Envato Elements