Data publikacji:

Przewodnik po naprawie wgnieceń na karoserii bez lakierowania

Posiadanie samochodu potrafi przysporzyć wielu zmartwień i kłopotów. Szczególnie użytkując je w mieście i parkując na osiedlach czy w ciasnych uliczkach, gdzie bardzo często nieuwaga może powodować uszkodzenia. Wgniecenia i zarysowania często pojawiają się nagle, nie wiedząc skąd. Dzieje się tak w wielu przypadkach. Raz uderzył kamień podczas jazdy, innym razem ktoś parkując, uderzył w słupek, jeszcze innemu ktoś uderzył, przechodząc bardzo blisko pojazdu. Takich sytuacji jest wiele, a każdemu kierowcy zależy na jak najlepszym, nieskazitelnym wyglądzie jego samochodu. Na pewne uszkodzenia jest sposób. Chodzi tu dokładnie o wgniecenia i ich wyciąganie.
Car damaged

Usuwanie wgnieceń

Jeżeli zauważyłeś na swoim samochodzie wgniecenie, na pewno pamiętasz nagły, nadciągający stres i natłok myśli. Większość kierowców natychmiast chce udać się do warsztatów lakierniczych w celu usunięcia usterki. Nie jest to jednak konieczne, a w przypadku zauważenia wgniecenia nie należy od razu popadać w panikę. W niektórych przypadkach wgniecenia można usunąć bez konieczności lakierowania elementu. Powoduje to usunięcie skazy, a po problemie nie pozostaje żaden ślad. Wpływa to nie tylko na estetykę pojazdu i pozwala zaoszczędzić kierowcy na wizycie u specjalisty. Często wymieniane lub lakierowane elementy znacznie obniżają wartość auta, które traktowane jest jako uszkodzone lub powypadkowe. Usuwanie wgnieceń bez konieczności lakierowania bez problemu rozwiązuje ten problem. Aby się udało, niezbędne jest spełnienie kilku warunków.
Wgniecenia mogą pojawić się na karoserii naszego samochodu z wielu powodów. Powstają w skutek wypadku, opadów gradu, aktów wandalizmu, nieuwagi  lub innych, nieprzewidzianych powodów. Jak sama nazwa wskazuje, bez lakierowania można wyciągnąć wgniecenia. Oznacza to, że nie mogą być to duże i znaczne uszkodzenia karoserii. Warunkiem koniecznym do takiego zabiegu jest absolutny brak zarysowań na lakierze. Usuwanie wgnieceń jest procesem wymagającym dokładności. Do samodzielnego wyciągania różnego rodzaju wgnieceń pomocny będzie zestaw specjalistycznych narzędzi. Pęknięcie lub przerwanie ciągłości warstwy lakieru to potencjalne źródło do rozwoju korozji. Ważne jest więc, podejmując się samodzielnego usuwania wgnieceń bez lakierowania, aby na jego powierzchni nie widniały żadne rysy czy uszkodzenia, które naruszają lakier.
Skoro usuwać bez lakierowania można tylko wgniecenia, jak zatem je rozpoznać? Wgniecenia to inaczej zagłębienia, które powstają na powierzchni blachy samochodu, powodując jej deformację. Lakier ma za zadanie nie tylko chronić blachę i nadawać estetykę, ale też odbijać światło. Pojawienie się wgniecenia powoduje załamywanie się blasku na powierzchni auta, przez co wgniotki są widoczne. Estetyka nie ma żadnego przełożenia na jakość i warunki jazdy, jednak każdy kierowca chce poruszać się pojazdem nieskazitelnie czystym i wolnym od uszkodzeń. Wgnieceń w karoserii wyróżniamy następujące rodzaje:
  • dołki – charakteryzują się najmniejszym załamaniem światła, powstają najczęściej w wyniku delikatnego, prostopadłego uderzenia;
  • wgniotki pionowe – wyróżniają się podłużnym kształtem, najczęściej powstają w wyniku uderzenia krawędzią lub innym elementem samochodu, np. podczas otwierania drzwi;
  • wgniecenia poopadowe/gradowe – liczne dołki i wgniotki pionowe powstałe na skutek intensywnych opadów deszczu lub gradu. Występują często w skupisku;
  • obszerne deformacje – najczęściej wyraźne, duże wgniecenia, które powstają w wypadkach samochodowych i kolizjach. Wyciąganie tego rodzaju wgnieceń bez lakierowania jest prawie niemożliwe.
  • Jak usunąć wgniecenia w karoserii bez lakierowania

    Techniką coraz bardziej popularną w świecie motoryzacji jest PDR (Paintless Dent Repair), czyli technika wyciągania wgnieceń bez lakierowania. Pozwala ona odzyskać oryginalny kształt karoserii bez ingerencji w jej powłokę ochronną. Metoda PDR jest najczęściej wykorzystywana w zakładach lakierniczych, a przy odrobinie cierpliwości jesteśmy w stanie z jej pomocą samodzielnie wyciągnąć wgniecenia. Metoda PDR to dwie oddzielne techniki, które w zależności od wgniecenia można zastosować:
  • wypychanie – wypychanie wgnieceń nazywane jest metodą dźwigniową. Przeprowadzana jest od strony wewnętrznej, dlatego niezbędny jest wcześniejszy demontaż tapicerki i elementów osłony. Najlepiej sprawdza się w przypadku wgnieceń, do których mamy dostęp od spodu blachy (np. maska samochodowa, zderzak). Naprawa wgnieceń odbywa się przy użyciu specjalnych drutów i lanc PDR, które mechanicznie prostują blachę. Najważniejsze jest, aby odpowiednio dopasować końcówkę do kształtu i grubości wgniecenia;
  • wyciąganie wgnieceń – metoda ta potocznie nazywana jest „glue pull”, czyli metoda klejowa. Bezinwazyjna, prosta i najwygodniejsza do samodzielnej naprawy karoserii w domowym warsztacie. Potrzebne są do niej specjalistyczne kleje, grzybki, wyciągarka i lampa. Przed zabiegiem należy dokładnie oczyścić i odtłuścić blachę samochodu. Za pomocą pistoletu nałożyć klej na grzybek i umieścić go w miejscu wystąpienia wgniecenia. Do frontowej części grzybka mocuje się wyciągarkę, która po zastygnięciu kleju, ciągnąc za grzybek, wyciąga wgniecenia. Lampa przyda się do oceny, czy blacha po zabiegu jest płaska i czy wróciła do pierwotnego kształtu.
  • Zdjęcie: Envato Elements