Pytanie postawione w tytule artykułu zadaje sobie bardzo wielu kierowców. Na rynku znajdziemy oferty niezliczonej ilości producentów, co potrafi przyprawić o zawrót głowy. W artykule postaram się doradzić na jakiego producenta się zdecydować biorąc pod uwagę różne czynniki, np. styl jazdy, moc samochodu czy posiadany budżet.
Na początku trzeba wyjaśnić, że opony dzielą się na trzy klasy. Pierwsza z nich (najniższa) określana jest mianem ekonomicznej lub budżetowej. To najtańsze modele, które korzystają ze starszych rozwiązań technologicznych. Do tej klasy zalicza się także opony chińskie.
Drugi segment to opony klasy średniej (medium). Najczęściej określa się je jako "dobry stosunek ceny do jakości". Z kolei opony klasy premium to najlepsze produkty na rynku, które gwarantują najlepsze osiągi w każdej dziedzinie. W ramach każdej z klas działa co najmniej kilkudziesięciu producentów, a największe koncerny oferują swoją produkty we wszystkich trzech (kilka marek należących do jednego giganta).
Wynika z tego, że podstawowym i najważniejszym krokiem w kierunku wyboru dla siebie najlepszego producenta opon jest zdecydowanie się na opony danej klasy, a dopiero potem wybór konkretnej firmy.
Modele opony zimowych z segmentu budżetowego to dobry wybór dla kierowców poszukujących oszczędności. W tym przypadku nie można oczekiwać osiągów na sportowym poziomie, ale technologie stosowane w tych oponach są jak najbardziej sprawdzone i zapewniają odpowiedni poziom bezpieczeństwa.
Po prostu są nieco starsze i nie zapewniają takiego poziomu przyczepności, komfortu czy odporności na zużycie, jak opony wyższych segmentów. Dla przykładu warto wspomnieć, że zimowy model Dębica Frigo 2 zaliczany do klasy ekonomicznej ma taki sam bieżnik jak starsza opona premium Goodyear UltraGrip 5 (obecnie prym wiedzie model oznaczony numerem 9).
W jakich przypadkach opony tej klasy sprawdzą się najlepiej?
Przede wszystkim polecane są kierowcom, którzy rocznie pokonują bardzo małą liczbę kilometrów - poniżej 5 tysięcy. Najlepszym miejscem do użytkowania takich opon jest miasto. W warunkach miejskich nie spotkamy dużych zasp czy nieodśnieżonych ulic (a jeśli nawet, to bardzo rzadko), pokonywane dystanse są zwykle krótkie, a prędkości stosunkowo niskie. W takich sytuacjach zakup opon od producenta zaliczanego do klasy budżetowej będzie zupełnie wystarczający.
Kolejnymi czynnikami mającymi wpływ na wybór producenta opon zimowych jest nasz styl jazdy, moc oraz klasa posiadanego samochodu. Opony klasy ekonomicznej to dobry wybór dla osób, które mogą określić się jako kierowcy spokojni, który nie przyspieszają dynamicznie i nie wchodzą szybko w zakręty.
Jeśli chodzi o moc czy klasę auta to nie powinny one być zbyt wysokie. Dlatego też opony klasy ekonomicznej są polecane do samochodów segmentu miejskiego i kompaktów. Dostępne są oczywiście rozmiary tych opon przeznaczone nawet do SUVów, ale w takim wypadku trzeba zachować ostrożność podczas jazdy pamiętając, że do takiego auta najlepsze będą opony premium, a w ostateczności medium.
Modele zaliczane do klasy średniej, jak już wspomniałem, charakteryzują się najlepszym stosunkiem ceny do jakości. Co to dokładnie oznacza? Charakteryzują się one lepszymi osiągami od opon budżetowych, ale są tańsze od modeli z segmentu premium. Często zajmują dobre miejsca w testach, ale wygrywają je znacznie rzadziej niż opony klasy wyższej.
Opony klasy średniej sprawdzą się zarówno w warunkach miejskich, jak i na trasie. W związku z tym są najczęściej oferowane kierowcom, którzy jeżdżą głównie w mieście, ale od czasu do czasu pokonują także dłuższy dystans lub regularnie wyjeżdżają poza miasto, np. do rodziny na wieś.
A co z trudniejszymi warunkami pogodowymi?
Dla takich opon trudniejsze warunki zimowe nie stanowią wyzwania. Są one także bardziej odporne na zużycie i oferują wyższy komfort jazdy od opon budżetowych. Pokonywane przebiegi roczne, które powinny skłonić do zakupu takich opon wahają się w granicy 10 tys. km.
Tego typu modele polecane są przede wszystkim kierowcom o umiarkowanym czy normalnym stylu jazdy. Co to oznacza? Mam tu na myśli normalne, sprawne przyspieszanie, okresowe ostre hamowanie i dość dynamiczne pokonywanie zakrętów. Nie jest to jeszcze jazda agresywna, na pograniczu sportowej, ale na pewno wymaga lepszych opon niż w przypadku jazdy spokojnej, do której polecam opony ekonomiczne.
W tym przypadku używanie modelu budżetowego będzie niewystarczające i dynamiczne wejście w zakręt na śliskiej nawierzchni może skończyć się utratą panowania nad samochodem i niebezpiecznym poślizgiem. Jeśli chodzi o moc i klasę samochodu, to opony klasy średniej polecane są do aut kompaktowych, klasy średniej i niektórych modeli wyższych segmentów.
Opony klasy premium (wyższej) to najbardziej nowoczesne i najbardziej dopracowane produkty na rynku. To w tym segmencie zawsze pojawiają się nowinki technologiczne i to tutaj znajdziemy opony wygrywające testy czasopism i organizacji motoryzacyjnych. Tego typu modele charakteryzują się najwyższym poziomem osiągów dzięki zastosowaniu zaawansowanych mieszanek gumowych i bieżników dopracowanych pod każdym względem.
W jakich sytuacjach powinniśmy zdecydować się na ten segment?
Opony zimowe klasy wyższej docenią kierowcy, którzy jeżdżą bardzo dużo (przebiegi roczne powyżej 15 tys. kilometrów). Tego typu osoby nie tylko codziennie korzystają z samochodu w mieście, ale też regularnie pokonują długie trasy. Opony premium są w stanie poradzić sobie w najbardziej ekstremalnych zimowych warunkach.
Nagłe opady śniegu i deszczu, wystąpienie gołoledzi, częste wahania temperatury nie będą powodem przerwania podróży lub spowolnienia. Na takich oponach można dynamicznie jeździć niezależnie o typu nawierzchni (pamiętając o podstawowych zasadach bezpieczeństwa). Oprócz tego oferują one znakomity komfort prowadzenia samochodu (są ciche, nie wpadają w wibracje, dobrze tłumią nierówności) oraz są bardzo odporne na zużycie i uszkodzenia mechaniczne.
Modele od firm oferujących opony premium spełnią oczekiwania kierowców o agresywnym stylu jazdy (w tym przypadku pokonywane roczne przebiegi nie mają znaczenia). Nie zerwą one przyczepności podczas dynamicznego ruszania spod świateł (nawet gdy nawierzchnia będzie pokryta śniegiem lub błotem pośniegowym).
Tego typu opony mają konstrukcję, która umożliwia szybkie wchodzenie w zakręty oraz zapewnia najkrótszą drogę hamowania. Opony klasy premium są w stanie bez problemu przenieść wysoką moc samochodu na drogę i z tego względu polecane są do aut o dużej pojemności silnika, klasy wyższej i sportowej oraz ciężkich SUVów.
Kormoran Snowpro B2 (kl. ekonomiczna)
Hankook Winter i*cept RS2 W452 (kl. średnia)