Data modyfikacji:

Opony Nokian. Czy warto je kupić?

Od pewnego czasu na polskim rynku dostępne są opony Nokian. Ich nazwa nie bez powodu kojarzy się z popularnym producentem telefonów. Rzeczywiście produkuje je fińska firma wywodząca się z koncernu telekomunikacyjnego i działająca w mieście Nokia już od 1898 r. Opony Nokian – czy warto je kupić? Takie pytanie zadaje sobie wielu właścicieli samochodów, zarówno tych, którzy nabyli swoje pierwsze auto, jak i jeżdżących od lat, a szukających nowej marki ogumienia. Wpisując w wyszukiwarkę hasło „opony Nokian opinie”, jak to zwykle bywa w branży motoryzacyjnej, znajdziemy więcej subiektywnych ocen niż obiektywnych źródeł informacji. W temacie czterech kółek każdy chce uchodzić za eksperta. Jaka jest zatem prawda o nokianach? Aby to zbadać, zapoznaliśmy się zarówno z opiniami użytkowników, rankingami instytucji monitorujących rynek motoryzacyjny, jak i sprawdziliśmy fakty dotyczące samego producenta.

Autor: Szymon Wachal
opony nokian

Opony Nokian – czy warto je wybrać?

Na forach internetowych i w grupach dyskusyjnych niektórzy polecają tę markę, określając ją jako opony premium. Kierują się prawdopodobnie tym, że znany serwis internetowy sprzedający opony umieścił ją właśnie w tej kategorii, na równi z takimi markami jak Pirelli czy Michelin.

Jednak wystarczy szybkie porównanie cen modeli o podobnych parametrach, żeby umieścić tego producenta raczej w segmencie średnim, na równi BFGoodrich czy Falken. Jest to wyższa średnia półka, co stanowi akurat zaletę, gdyż oznacza, że za cenę nieco niższą od najdroższych producentów można kupić topowy model w danej klasie.

Jest to dużo lepsze rozwiązanie niż silenie się na zakup produktu z logiem znanej marki w najtańszej dostępnej opcji. Zresztą sam producent w ten sposób stara się pozycjonować. Zamiast motosportu i znanych twarzy eksponuje na swojej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych inwestycje w badania i rozwój technologii oraz doświadczenie w branży maszyn rolniczych i pojazdów ciężarowych.

Niektórzy użytkownicy tonem odkrywców informują, że opony na polski rynek są produkowane w Rosji, więc lepiej ich unikać. Rzeczywiście Nokian oprócz centrali w Finlandii ma też dużą fabrykę koło Petersburga. Jednak produkowane tam opony nie trafiają wyłącznie na rynek polski, ale do aut osobowych w kilkudziesięciu innych krajach. Co więcej, producent ma też zakłady w Kazachstanie i Chinach, a jego dużym udziałowcem jest koncern Bridgestone.

Można więc powiedzieć, że to światowy producent, który panuje nad jakością i raczej nie naraża się na ryzykowne kompromisy. Zresztą na polskim rynku można spotkać zarówno nokiany z rosyjskiej, jak i fińskiej fabryki. Podobnie miłośnicy tańszych modeli michelina po niewczasie odkrywają, że ich opony zostały wyprodukowane w Olsztynie w dawnych zakładach Stomilu, które zresztą są jedną z największych fabryk tej firmy.

No cóż, liderem sprzedaży na polskim rynku wśród aut osobowych jest Skoda, a wśród SUV-ów Dacia Duster. Wciąż w przewadze jeździmy ekonomicznymi autami i nie ma nic złego sięganiu po akcesoria eksploatacyjne z dobrym stosunkiem jakości do ceny, jak w wypadku opon Nokian. Czy warto zatem brać je pod uwagę przy wyborze ogumienia? Zdecydowanie tak.

Zimowe opony Nokian – czy warto je wybrać na sezon zimowy?

Chyba każdy kierowca chociaż raz zadał sobie pytanie, jakie opony zimowe będą najlepsze. Dużo ważniejsze dla jakości jest ogromne doświadczenie firmy Nokian w produkcji opon dostosowanych do naszej strefy klimatycznej – nie tyle mroźnej, co zmiennej. Finlandia ze względu na trudny klimat jest idealnym poligonem doświadczalnym dla producenta ogumienia. Występują tam zarówno silne mrozy – Laponia ma klimat subpolarny – jak i charakterystyczne dla Polski odwilże – południe kraju ze względu na bliskość Morza Bałtyckiego ma klimat chłodny przejściowy.

Firma posiada 120 lat dorobku nie tylko w produkcji opon do aut osobowych. Ma w swojej ofercie także opony dla ciężarówek i ciężkiego sprzętu pracującego w ekstremalnych warunkach. Jej najbardziej charakterystycznym produktem jest słynna opona zimowa z wysuwanymi kolcami metalowymi, ale ma też na swoim koncie np. pierwszą na świecie zimową oponę dla traktorów.

Opony zimowe Nokian są testowane w największym ośrodku tego rodzaju na świecie, położonym za kołem podbiegunowym. Ten znajdujący się w lapońskim Ivalo i znany pod nazwą „białego piekła” ośrodek badawczy nie jest jednak jedyną placówką tego typu należącą do fińskiego producenta.

W 2019 r. część firmy specjalizująca się w wytwarzaniu opon dla przemysłu i rolnictwa Nokian Heavy Tyres otworzyła w pobliżu siedziby nowoczesne centrum badawczo rozwojowe. Kosztująca 70 milionów euro i zajmująca powierzchnię 3500 m2 inwestycja uzyska pełną sprawność w 2021 r. i będzie służyć poszukiwaniu innowacji, które wesprą planowany rozwój przedsiębiorstwa i zwiększenie produkcji o połowę. Chodzi między innymi o prace nad ogumieniem nowej generacji dla pojazdów bezzałogowych, które będą wymagały zbierania i przekazywania precyzyjnych danych dotyczących ogumienia i warunków drogowych.

Wśród jednych z najpopularniejszych opon producenta są Nokian WR D4, które znakomicie sprawdzą się w wypadku małych SUV-ów oraz aut kompaktowych.

Letnie opony Nokian

W testach1 niemieckiej organizacji ADAC, największego automobilklubu w Europie, nie tylko zimowe opony Nokian wypadają dobrze. W 2017 r. zimowe opony fińskiego producenta zajęły 4. miejsce, zaraz za Dunlop, BFGoodrich i Goodyear, ale rok wcześniej dobre noty w testach tej samej organizacji uzyskały również letnie opony Nokian. Jeśli więc zastanawiasz się, jakie opony letnie kupić, sprawdź bogatą ofertę producenta.

Producent nie poprzestaje na renomie zdobytej w warunkach klimatycznych swojego kraju pochodzenia. W 2021 r. finalizowana jest budowa trzeciego centrum badawczego – tym razem jest to 700-hektorowy ośrodek testów opon niedaleko Toledo w Hiszpanii. Ośrodek posiada tor umożliwiający testy przy prędkości nawet 300 km/h.

Co więcej, położenie tego obiektu w centrum Półwyspu Iberyjskiego daje możliwość testów zarówno opon letnich w ekstremalnych upałach, jak i opon całorocznych, a nawet zimowych. Należy pamiętać, że okolice Toledo i Madrytu mają cechy klimatu kontynentalnego z upalnym latem, ale też relatywnie surową zimą.

Dla świadomego użytkownika poszukującego rozwiązania w rozsądnym budżecie, ale ceniącego solidność wykonania i zaawansowanie technologiczne opony Nokian wydają się interesującym wyborem. Zaangażowanie producenta w budowanie przewagi technologicznej przez konkretne, odważne działania daje poczucie, że mamy do czynienia z firmą na fali wznoszącej, która z każdym rokiem będzie podnosić poprzeczkę.

Autor: Szymon Wachal