Data modyfikacji:

Paski i kropki na oponach. Co oznaczają kolorowe paski i kropki na oponie?

Na łamach bloga bardzo często poruszam temat oznaczeń na oponach. Ich znajomość pozwala na uniknięcie wielu problemów podczas jazdy i wydłużenie przebiegów swojego ogumienia. Tym razem postanowiłem skupić się na tajemniczych paskach i kropkach, które budzą bardzo dużo kontrowersji.

Wokół kropek i pasków na oponach narosło wiele mitów. Według niektórych kierowców nie mają one żadnego większego znaczenia i są to tylko symbole stosowane przez producenta dla rozróżnienia poszczególnych partii produkcyjnych. Prawda jest jednak zupełnie inna. Kropki i paski mają znaczenie dla użytkowania opon. Jakie konkretnie?


Po co umieszczane są kropki na oponach?

Kropki na oponach są umieszczane przez producentów (z pewnością nie robią tego sprzedawcy, dystrybutorzy czy wulkanizatorzy). Zwykle stawiane są na bokach opon widocznych od zewnątrz samochodu). Dlaczego w ogóle się to robi? Każda nowa opona po wyjęciu z formy musi przejść kontrolę jakości. W czasie testów sprawdza się między innymi jej wyważenie i wycentrowanie. Jednak okazuje się, że nawet najlepsza jakościowo opona nigdy nie będzie idealnie wyważona. W związku z tym w miejscu, gdzie produkt jest najcięższy (maksymalne wychylenie zmiennej siły promieniowej) lub najlżejszy umieszczana jest kropka, która na etapie montażu stanowi wskazówkę jak umieścić oponę względem wentyla, aby nie musieć dokładać wielu ciężarków czy też pasków wyważających. Jest to tak zwany "punkt wyważenia". Jednocześnie kropka jest sygnałem lub "stemplem", że produkt został przetestowany i może "wyruszyć" w dalszą drogę do dystrybutora, hurtowni itd.


Czy kolory kropek mają jakieś znaczenie?

Nie istnieją przepisy czy normy nakazujące producentom stosowanie określonego koloru kropek. Najczęściej spotykamy czerwone, białe, zielone lub żółte. Każdy z nich oznacza opony według własnego uznania. Dla przykładu:
  • żółta kropka w przypadku opon Bridgestone oznacza miejsce, w którym opona jest najlżejsza. W związku z tym dla najlepszego wyważenia powinno się ono znaleźć w okolicy najcięższego miejsca felgi, czyli przy wentylu,
  • czerwona kropka na oponach Bridgestone informuje, że w tym miejscu produkt jest najcięższy (ma największą wysokość profilu) i należy je umieścić na przeciwko zaworu pompowania,
  • czerwone i żółte kropki w przypadku opon Yokohama mają podobne znaczenie: pierwszą umieszcza się nad białą kropką na feldze (wówczas uzyskuje się najlepsze wyważenie koła), a drugą z nich nad zaworem, przy czym metody te są stosowane zamiennie, a nie jednocześnie (albo żółta, albo czerwona kropka),
  • biała kropka z czarnym środkiem/białe kółko w wielu przypadkach oznacza, że opona przeszła kontrolę jakości.
  • zielona kropka w większości przypadków oznacza miejsce w którym powinien znaleźć się wentyl.
Bardzo często na oponach nie są umieszczane kropki, a na przykład trójkąty. Czasami nawet w przypadku tego samego producenta, ale różnych modeli opon, kropki mogą mieć różne kolory a nawet nieco inne znaczenie znane tylko pracownikom fabryk. Po prostu czasami mają one wartość informacyjną dla użytkowników, a czasami jej nie mają. Wszystko zależy od metodyki oznaczania opon obranej przez producenta.


Co znaczą kropki na felgach?

Kropki możemy spotkać też na felgach, ponieważ one także nie są idealnie równe. Takie rozwiązanie najczęściej jest stosowane w przypadku fabrycznego wyposażenia pojazdów. Oznaczenia tego typu są formą umowy pomiędzy producentami samochodów, opon i felg, kiedy w grę wchodzą większe partie produktów. Ułatwia to zorganizowanie całej współpracy i uzyskanie jak najlepszych parametrów wyposażenia nowego pojazdu. W ramach ciekawostki warto wspomnieć, że markowi producenci felg bardzo często umieszczają na swoich obręczach różnego rodzaju znaczniki, aby lepiej zgrać oznaczenia na boku opony z referencyjną felgą. Ma na to celu optymalizację jakościową produktów i lepszą współpracę felg z oponami, co bezpośrednio wpływa na właściwości jezdne.


Czy opony bez kropek są gorszej jakości?

Musimy pamiętać, że każda nowa opona od sprawdzonego producenta charakteryzuje się taką samą jakością - niezależnie od umieszczonych na niej kropek lub ich braku. Nie każdy producent stosuje tego typu oznaczenia, ale możemy być pewni, że wszyscy liczący się na rynku poddają swoje opony kontrolom jakości. Poza tym przed wprowadzeniem na rynek opony muszą otrzymać niezbędne certyfikaty bezpieczeństwa. Tam, gdzie w grę wchodzi zdrowie i życie ludzkie nie ma miejsca na przypadkowość. Jak brak kropek wpływa na wyważenie opony? Doświadczony wulkanizator dysponujący profesjonalnym sprzętem powinien sobie z tym poradzić bez najmniejszego problemu. Kropki stanowią dla niego pewne ułatwienie (umożliwiają zminimalizowanie konieczności nabijania na obręcz dodatkowych ciężarków), ale ich obecność nie jest niezbędna to prawidłowego wyważenia opon.


Czy paski na oponie są równie istotne?

Znaczenie pasków na oponie dla przeciętnego kierowcy jest mniejsze niż ma to miejsce w przypadku kropek. Ich kolor, który może kojarzyć się z właściwościami ekologicznymi mieszanki (zielony) czy dobrą przyczepnością na mokrej nawierzchni (niebieski) nie ma żadnego praktycznego znaczenia dla użytkownika. Kolorowe paski na oponach fachowo nazywa się oznaczeniami konfekcyjnymi (konfekcja to jeden z etapów produkcji opony). Musimy mieć świadomość, że każdego dnia w fabryce opon pojawiają się tysiące płatów bieżnika. Umieszczając na nich paski producenci ułatwiają sobie zadanie w celu określenia typu i rozmiaru opony, w którego przypadku dany bieżnik ma zostać zastosowany. Warto wiedzieć, że każda fabryka tego samego producenta może stosować inny układ i kolory pasków nawet w przypadku tego samego modelu i rozmiaru opony. Dlatego nie ma powodu do niepokoju, gdy nowo zakupione opony będą miały różniące się od siebie kolorowe paski. Przy okazji uspokajam kierowców, którym nie podobają się takie oznaczenia - z czasem się one ścierają i nie pozostaje po nich najmniejszy ślad. https://youtu.be/wAiFdn1hiJo


Podsumowanie

Aby trafnie zinterpretować znaczenie kropek i pasków na oponach, trzeba mieć dużo doświadczenia w branży oponiarskiej. Stosowane oznaczenia nie zawsze są do końca jasne, a w przypadku każdego producenta mogą symbolizować zupełnie co innego. Bardzo często problem mają z tym nawet sprzedawcy opon czy pracownicy serwisów wulkanizacyjnych. Kropki mogą być przydatne w wyważeniu koła, ale dobry fachowiec poradzi sobie i bez nich, dlatego nie powinniśmy przykładać do ich obecności aż tak dużej wagi. W ostateczności użyje on więcej ciężarków wyważających, więc właściwie będzie to większym problemem dla niego niż dla nas (pozostaje tylko pytanie o sens takiego rozwiązania, jeśli można zrobić to lepiej). Poza tym, nawet jeśli kropka na oponie nie będzie pokrywać się z wentylem, to taki stan nie wpłynie na bezpieczeństwo jazdy. Na sam koniec warto wspomnieć, że optymalne wyważenie koła przy sugerowaniu się umiejscowieniem kropki i wentyla uzyskuje się tylko w przypadku nowych pojazdów, których obręcze kół nie są w mniejszym lub większym stopniu pokrzywione w wyniku codziennej jazdy, uderzeń w krawężniki, dziury itd. W starszych samochodach opony nie są już głównym źródłem bicia, pojawia się ono właśnie ze strony felg. Zobacz również inne nasze poradniki:

1 komentarz
  1. Radosław | 29.03.2018 09:20
    Nigdy wcześniej nie zastanawiałem się nad tymi paskami. Bardzo interesujący wpis.
żółte tablice rejestracyjne

Żółte tablice rejestracyjne – co oznaczają?

2025-05-16
W Polsce standardowe tablice rejestracyjne mają białe tło z czarnymi znakami. Jednak na drogach można zauważyć pojazdy z żółtymi tablicami rejestracyjnymi. Sprawdź, co oznaczają żółte tablice rejestracyjne i jakie pojazdy mogą je posiadać.
opony samochodowe

Jakie są rodzaje opon samochodowych?

2025-05-14
Opony to jedyny punkt styku między samochodem a nawierzchnią drogi. W związku z tym to od nich zależy, jak bezpieczna i komfortowa będzie jazda. Wielu kierowców, zwłaszcza tych nieznających się dobrze na motoryzacji, może mieć dylemat, jaki model wybrać – letnie, całoroczne, a może wzmacniane? Przychodzimy z pomocą! Wzięliśmy pod lupę różne rodzaje opon. Zapoznaj się z nimi i sprawdź, które sprawdzą się w twoim samochodzie.
dyferencjał

Dyferencjał. Co to jest i za co odpowiada?

2025-04-30
Dyferencjał w samochodzie, określany także mianem mechanizmu różnicowego lub dyferem, jest kluczowym elementem układu napędowego. Umożliwia on bezpieczne pokonywanie zakrętów, a także zapobiega niekontrolowanemu wpadaniu pojazdu w poślizg. Uszkodzony dyfer jest poważną usterką, którą należy jak najszybciej naprawić. Przedstawiamy zatem najważniejsze informacje na temat tego elementu konstrukcji auta.
reinicjalizacja opon

Na czym polega reinicjalizacja opon?

2025-04-25
Reinicjalizacja opon to pojęcie opisujące operację przeprowadzaną po wymianie lub napompowaniu ogumienia w samochodzie. Większość kierowców zapewne jednak nie zetknęła się nigdy z tym terminem. Nie powinno to dziwić, ponieważ reinicjalizacji dokonuje się z reguły wyłącznie w autach popularnych francuskich marek, przede wszystkim Peugeot oraz Renault. Ponadto dotyczy tylko modeli produkowanych w ostatnich kilkunastu latach. Reinicjalizacja przeprowadzana jest także w pojazdach innych firm, ale występuje tam pod inną nazwą. Wytłumaczmy zatem, na czym ona polega.
tempomat

Co to jest tempomat i czy ma znaczenie przy wyborze opon?

2025-04-23
Tempomat to specjalistyczny system kontroli pracy jazdy samochodem, który przez wiele lat kojarzony był przede wszystkim z autami klasy premium. Obecnie montowany jest w seryjnie produkowanych modelach, także tych z niższej półki cenowej. Jego włączenie poprawia komfort kierowcy i zwiększa bezpieczeństwo na drodze, pozwalając utrzymać pojazdowi stałą prędkość bez stałej ingerencji jego prowadzącego. Tłumaczmy zatem, jak działa tempomat, a także co warto o nim wiedzieć.
oscyloskop

Czym jest oscyloskop?

2025-04-21
Oscyloskopy to narzędzia diagnostyczne używane powszechnie przez naukowców, inżynierów, mechaników oraz innych specjalistów pracujących na co dzień ze sprzętem elektronicznym i układami elektrycznymi o różnej mocy i przeznaczeniu. Urządzenia te znajdują także zastosowanie w warsztatach samochodowych – w doświadczonych rękach potrafią szybko pomóc w identyfikacji usterki lub przyczyny awarii różnych systemów auta. Dowiedz się zatem, jak wykorzystać oscyloskop samochodowy.