Data modyfikacji:

Paski i kropki na oponach. Co oznaczają kolorowe paski i kropki na oponie?

Na łamach bloga bardzo często poruszam temat oznaczeń na oponach. Ich znajomość pozwala na uniknięcie wielu problemów podczas jazdy i wydłużenie przebiegów swojego ogumienia. Tym razem postanowiłem skupić się na tajemniczych paskach i kropkach, które budzą bardzo dużo kontrowersji.

Wokół kropek i pasków na oponach narosło wiele mitów. Według niektórych kierowców nie mają one żadnego większego znaczenia i są to tylko symbole stosowane przez producenta dla rozróżnienia poszczególnych partii produkcyjnych. Prawda jest jednak zupełnie inna. Kropki i paski mają znaczenie dla użytkowania opon. Jakie konkretnie?


Po co umieszczane są kropki na oponach?

Kropki na oponach są umieszczane przez producentów (z pewnością nie robią tego sprzedawcy, dystrybutorzy czy wulkanizatorzy). Zwykle stawiane są na bokach opon widocznych od zewnątrz samochodu). Dlaczego w ogóle się to robi? Każda nowa opona po wyjęciu z formy musi przejść kontrolę jakości. W czasie testów sprawdza się między innymi jej wyważenie i wycentrowanie. Jednak okazuje się, że nawet najlepsza jakościowo opona nigdy nie będzie idealnie wyważona. W związku z tym w miejscu, gdzie produkt jest najcięższy (maksymalne wychylenie zmiennej siły promieniowej) lub najlżejszy umieszczana jest kropka, która na etapie montażu stanowi wskazówkę jak umieścić oponę względem wentyla, aby nie musieć dokładać wielu ciężarków czy też pasków wyważających. Jest to tak zwany "punkt wyważenia". Jednocześnie kropka jest sygnałem lub "stemplem", że produkt został przetestowany i może "wyruszyć" w dalszą drogę do dystrybutora, hurtowni itd.


Czy kolory kropek mają jakieś znaczenie?

Nie istnieją przepisy czy normy nakazujące producentom stosowanie określonego koloru kropek. Najczęściej spotykamy czerwone, białe, zielone lub żółte. Każdy z nich oznacza opony według własnego uznania. Dla przykładu:
  • żółta kropka w przypadku opon Bridgestone oznacza miejsce, w którym opona jest najlżejsza. W związku z tym dla najlepszego wyważenia powinno się ono znaleźć w okolicy najcięższego miejsca felgi, czyli przy wentylu,
  • czerwona kropka na oponach Bridgestone informuje, że w tym miejscu produkt jest najcięższy (ma największą wysokość profilu) i należy je umieścić na przeciwko zaworu pompowania,
  • czerwone i żółte kropki w przypadku opon Yokohama mają podobne znaczenie: pierwszą umieszcza się nad białą kropką na feldze (wówczas uzyskuje się najlepsze wyważenie koła), a drugą z nich nad zaworem, przy czym metody te są stosowane zamiennie, a nie jednocześnie (albo żółta, albo czerwona kropka),
  • biała kropka z czarnym środkiem/białe kółko w wielu przypadkach oznacza, że opona przeszła kontrolę jakości.
  • zielona kropka w większości przypadków oznacza miejsce w którym powinien znaleźć się wentyl.
Bardzo często na oponach nie są umieszczane kropki, a na przykład trójkąty. Czasami nawet w przypadku tego samego producenta, ale różnych modeli opon, kropki mogą mieć różne kolory a nawet nieco inne znaczenie znane tylko pracownikom fabryk. Po prostu czasami mają one wartość informacyjną dla użytkowników, a czasami jej nie mają. Wszystko zależy od metodyki oznaczania opon obranej przez producenta.


Co znaczą kropki na felgach?

Kropki możemy spotkać też na felgach, ponieważ one także nie są idealnie równe. Takie rozwiązanie najczęściej jest stosowane w przypadku fabrycznego wyposażenia pojazdów. Oznaczenia tego typu są formą umowy pomiędzy producentami samochodów, opon i felg, kiedy w grę wchodzą większe partie produktów. Ułatwia to zorganizowanie całej współpracy i uzyskanie jak najlepszych parametrów wyposażenia nowego pojazdu. W ramach ciekawostki warto wspomnieć, że markowi producenci felg bardzo często umieszczają na swoich obręczach różnego rodzaju znaczniki, aby lepiej zgrać oznaczenia na boku opony z referencyjną felgą. Ma na to celu optymalizację jakościową produktów i lepszą współpracę felg z oponami, co bezpośrednio wpływa na właściwości jezdne.


Czy opony bez kropek są gorszej jakości?

Musimy pamiętać, że każda nowa opona od sprawdzonego producenta charakteryzuje się taką samą jakością - niezależnie od umieszczonych na niej kropek lub ich braku. Nie każdy producent stosuje tego typu oznaczenia, ale możemy być pewni, że wszyscy liczący się na rynku poddają swoje opony kontrolom jakości. Poza tym przed wprowadzeniem na rynek opony muszą otrzymać niezbędne certyfikaty bezpieczeństwa. Tam, gdzie w grę wchodzi zdrowie i życie ludzkie nie ma miejsca na przypadkowość. Jak brak kropek wpływa na wyważenie opony? Doświadczony wulkanizator dysponujący profesjonalnym sprzętem powinien sobie z tym poradzić bez najmniejszego problemu. Kropki stanowią dla niego pewne ułatwienie (umożliwiają zminimalizowanie konieczności nabijania na obręcz dodatkowych ciężarków), ale ich obecność nie jest niezbędna to prawidłowego wyważenia opon.


Czy paski na oponie są równie istotne?

Znaczenie pasków na oponie dla przeciętnego kierowcy jest mniejsze niż ma to miejsce w przypadku kropek. Ich kolor, który może kojarzyć się z właściwościami ekologicznymi mieszanki (zielony) czy dobrą przyczepnością na mokrej nawierzchni (niebieski) nie ma żadnego praktycznego znaczenia dla użytkownika. Kolorowe paski na oponach fachowo nazywa się oznaczeniami konfekcyjnymi (konfekcja to jeden z etapów produkcji opony). Musimy mieć świadomość, że każdego dnia w fabryce opon pojawiają się tysiące płatów bieżnika. Umieszczając na nich paski producenci ułatwiają sobie zadanie w celu określenia typu i rozmiaru opony, w którego przypadku dany bieżnik ma zostać zastosowany. Warto wiedzieć, że każda fabryka tego samego producenta może stosować inny układ i kolory pasków nawet w przypadku tego samego modelu i rozmiaru opony. Dlatego nie ma powodu do niepokoju, gdy nowo zakupione opony będą miały różniące się od siebie kolorowe paski. Przy okazji uspokajam kierowców, którym nie podobają się takie oznaczenia - z czasem się one ścierają i nie pozostaje po nich najmniejszy ślad. https://youtu.be/wAiFdn1hiJo


Podsumowanie

Aby trafnie zinterpretować znaczenie kropek i pasków na oponach, trzeba mieć dużo doświadczenia w branży oponiarskiej. Stosowane oznaczenia nie zawsze są do końca jasne, a w przypadku każdego producenta mogą symbolizować zupełnie co innego. Bardzo często problem mają z tym nawet sprzedawcy opon czy pracownicy serwisów wulkanizacyjnych. Kropki mogą być przydatne w wyważeniu koła, ale dobry fachowiec poradzi sobie i bez nich, dlatego nie powinniśmy przykładać do ich obecności aż tak dużej wagi. W ostateczności użyje on więcej ciężarków wyważających, więc właściwie będzie to większym problemem dla niego niż dla nas (pozostaje tylko pytanie o sens takiego rozwiązania, jeśli można zrobić to lepiej). Poza tym, nawet jeśli kropka na oponie nie będzie pokrywać się z wentylem, to taki stan nie wpłynie na bezpieczeństwo jazdy. Na sam koniec warto wspomnieć, że optymalne wyważenie koła przy sugerowaniu się umiejscowieniem kropki i wentyla uzyskuje się tylko w przypadku nowych pojazdów, których obręcze kół nie są w mniejszym lub większym stopniu pokrzywione w wyniku codziennej jazdy, uderzeń w krawężniki, dziury itd. W starszych samochodach opony nie są już głównym źródłem bicia, pojawia się ono właśnie ze strony felg. Zobacz również inne nasze poradniki:

1 komentarz
  1. Radosław | 29.03.2018 09:20
    Nigdy wcześniej nie zastanawiałem się nad tymi paskami. Bardzo interesujący wpis.
uszkodzony wybierak skrzyni biegów objawy

Uszkodzony wybierak skrzyni biegów – objawy. Kiedy skrzynia biegów jest uszkodzona?

2024-02-26
Skrzynia biegów jest mechanizmem, który umożliwia zmianę przełożenia układu napędowego w celu dostosowania parametrów pracy silnika do jego potrzeb. Najprościej rzecz ujmując, pozwala ona na zmianę biegu i dostosowanie prędkości obrotowej silnika, do danego obciążenia i prędkości tak, aby zoptymalizować pracę jednostki. Skrzynie biegów podzielić można ze względu na konstrukcję i zasadę działania na cztery grupy: manualne, półautomatyczne stopniowe, automatyczne stopniowe i automatyczne bezstopniowe. Dziś zajmiemy się manualną skrzynią biegów, a dokładniej jej elementem roboczym, jakim jest wybierak. Kiedy skrzynia biegów jest uszkodzona i jak się to objawia?
Jaki akumulator

Jaki akumulator wybrać? Ranking najlepszych akumulatorów

2024-02-23
Akumulator to serce silnika, a co za tym idzie całego samochodu. Umożliwia uruchomienie pojazdu i korzystanie z niego. Zasila także radio, światła i, jeżeli są w wyposażeniu, podgrzewane fotele. Naturalną konsekwencją eksploatacji samochodu jest zużywanie się akumulatora. Z tego względu w pewnym momencie konieczna jest jego wymiana. Jaki akumulator jest najlepszy, jak go wybrać i gdzie kupić? Na te i inne pytania odpowiadamy.
jaka ładowarka do samochodu elektrycznego

Jaka ładowarka do samochodu elektrycznego?

2024-02-21
Ciągły rozwój cywilizacji wprowadza do życia nowe rozwiązania, którym musimy sprostać. Coraz popularniejsze stają się samochody hybrydowe, czy te w pełni elektryczne. Rozwój technologiczny pozwala na coraz to nowsze rozwiązania takich modeli powodując, że coraz więcej widać ich na ulicach miast. Problem pojawia się w sytuacji, kiedy w pojeździe zabraknie prądu. Niestety stacje ładowania pojazdów elektrycznych nie powstają tak szybko i gęsto, aby sprostać potrzebom wszystkich użytkowników, dlatego wielu z nich decyduje się na montaż własnej ładowarki do samochodu elektrycznego. Jaką ładowarkę wybrać i czym sugerować się przy jej zakupie?
jakie żarówki h7 do soczewek

Jakie żarówki H7 do soczewek wybrać?

2024-02-19
Oświetlenie w samochodzie jest niezwykle ważne dla bezpiecznej jazdy, a jakiekolwiek problemy z reflektorami mogą wiązać się nie tylko z ryzykiem otrzymania mandatu, ale również potencjalnie ze stłuczką lub poważniejszym wypadek. Dlatego też kierowcy muszą zwracać szczególną uwagę na kondycję świateł. Wymiana zużytych lub uszkodzonych żarówek nie należy do specjalnie skomplikowanej, zazwyczaj większe problemy sprawia jednak zidentyfikowanie i wybranie konkretnego produktu, który będzie kompatybilny z pojazdem. Przedstawiamy najważniejsze informacje o żarówkach typu H7, używanych w reflektorach soczewkowych, a także wymieniamy najlepsze modele z tej kategorii.
Indeks prędkości opon

Indeks prędkości opon

2024-02-15
Podczas sezonowej wymiany opon niewielu kierowców zwraca uwagę na ich indeks prędkości. Zazwyczaj skupiamy się głównie na rozmiarze, nie analizując zbyt szczegółowo pozostałych oznaczeń umieszczonych na ścianie bocznej opony. Dlaczego odpowiedni dobór indeksu prędkości jest równie ważny? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w poniższym artykule.
obrócona panewka objawy

Obrócona panewka – objawy. Jakie objawy daje uszkodzona panewka silnika?

2024-02-12
Obrócona panewka w silniku samochodu jest jedną z najpoważniejszych awarii, jaka może dotknąć układ napędowy pojazdu. Wielu kierowców nie jest jednak w stanie zidentyfikować pierwszych sygnałów wskazujących na nadchodzące problemy. Podpowiadamy zatem, na co zwracać tutaj uwagą, a także w jaki sposób zapobiec uszkodzeniu panewki.