1. Dębica Frigo HP2 O oponach Dębica Frigo HP2 nie raz już wypowiadałem się w ciepłych słowach. I z czystym sumieniem zrobię to ponownie. HP2 to druga odsłona serii zimówek od polskiego producenta ogumienia budżetowego. Dzięki technologii opracowanej przez specjalistów z Goodyear Tire and Rubber Company, jest to jeden z najlepszych wyborów w tej klasie cenowej. W porównaniu do poprzedniej wersji poprawiono między innymi budowę osnowy i zoptymalizowano mieszankę gumową. Dzięki temu udało się ograniczyć ich ścieralność i obniżyć opory toczenia. Efekt? Nie jeden: wyższe osiągi, niższe koszty eksploatacji i większa przyjazność dla środowiska. Jako że zachowują dobrą elastyczność przy zmianach temperatur, dobrze sprawdzają się w zróżnicowanych warunkach polskiej zimy. Ale nie są pozbawione wad. Zadowalająca przyczepność i w miarę krótka droga hamowania, które udało się uzyskać, mają swoją cenę: hałas. Tylko że ten problem nie dotyczy w ogóle omawianego tutaj rozmiaru. O ile uzasadnione mogą być głosy posiadaczy innych rozmiarów, etykieta unijna dla Frigo HP2 o wymiarach 215/55 R16 93 H MFS informuje o… 69 dB, czyli zaledwie jednej fali. Kierowcy, którzy szukają zimówek w tym rozmiarze, nie mają się zatem nad czym zastanawiać. Na tej półce cenowej naprawdę trudno będzie im znaleźć coś lepszego. Więcej o modelu Frigo HP2 pisaliśmy tutaj.
2. Dayton DW510 Evo Kierowcy, którzy woleli Dębicę od zimówek Daytona, wybrali mądrze. I wcale nie przemawia przeze mnie konsumencki patriotyzm. Frigo HP2 są po prostu o klasę lepsze od DW510 Evo, mimo że obie należą do tej samej klasy ogumienia. Dlaczego zatem na nie postawiłem? Bo jest grupa kierowców, którym serdecznie te opony polecam. Mam na myśli tych posiadaczy aut, którzy szukają czegoś w rozsądnie cenie, co pomoże im przemierzać codzienną trasę między domem a pracą. A z doświadczenia wiem, że takich kierowców jest przynajmniej połowa. Jeśli kogoś nie zachęcił ten wstęp, niech spojrzy na etykietę unijną. Ocena „C” za przyczepność na mokrej nawierzchni to naprawdę przyzwoity rezultat, którego mogłaby pozazdrościć niejedna markowa zimówka. Od opon Dębica są niestety nieco głośniejsze (72 dB). Biorąc pod uwagę ich cenę, jest i tak zupełnie nieźle. Nie można za to przemilczeć sporych oporów toczenia, które na pewno przełożą się na wyższe rachunki za paliwo. Duże znaczenie odgrywa natomiast odpowiednie ciśnienie powietrza, które warto regularnie sprawdzać.
3. Nokian WR D4 Pierwsze miejsce Nokian WR D4 zupełnie mnie nie dziwi. To zdecydowanie najlepsze zimówki w tym sezonie, które musiały znaleźć się też wśród 5 polecanych przeze mnie modeli. W porównaniu do poprzedniej generacji (Nokian WR D3) poprawie uległy niemal wszystkie parametry. Lepsze odprowadzanie wody to wynik mądrze przemyślanego wzoru klocków z dodatkowymi wcięciami oraz połączeniami. Niestety, chociaż jest to pierwszy model zimówek w historii, który uzyskał na etykiecie unijnej ocenę „A” za jazdę na mokrej nawierzchni, nie dotyczy to rozmiaru 215/55 R16. Skandynawscy inżynierowie i tak mają jednak powód do dumy: ostateczny rezultat to „B”. A gdyby tego było mało, Nokian WR D4 odznaczają się najwyższym komfortem akustycznym (69 dB) i znakomitą wydajnością paliwową („C”). Jednym z powodów tak dobrych wyników jest specjalna Nokian Twin Trac Silica z olejem rzepakowym. Opony kilkakrotnie zdobywały czołowe pozycje w testach ogumienia zimowego, wyprzedzając takie modele jak Michelin Alpin 5 czy Pirelli Cinturato Winter. Więcej o bieżniku WR D4 pisaliśmy w tym artykule.
4. Continental ContiWinterContact TS850 Opony Continental ContiWinterContact TS850 to chyba rekordzistki. Łącznie zwyciężyły w blisko 15 testach, a w kilku zdobyły dalsze miejsca na podium. Niestety, mowa tu o innych rozmiarach. 215/55 R16 na ich tle nie wypada zbyt dobrze, jednak mimo wszystko wydaje mi się godny polecenia. W modelu zastosowano szereg fenomenalnych rozwiązań. Na wymienienie zasługuje m.in. technologia Sipping. Są to ostre krawędzie, które pozwalają sprawnie przenosić siły poprzeczne na nawierzchnię. Skutkuje to większą stabilnością nawet podczas dynamicznej jazdy i wchodzenia w ostre zakręty. Poczyniono też ogromne postępy w walce ze zjawiskiem aquaplaningu i minimalizowaniu oporów toczenia. W efekcie otrzymaliśmy produkt charakteryzujący się fenomenalną przyczepnością na każdym rodzaju nawierzchni i pozwalający rozwijać superwysokie prędkości. Niestety, charakteryzuje go też zaporowa cena.
Grupa / Ranking | Nasze propozycje |
---|---|
Najtańsze modele |
|
Komfortowe i ciche |
|
Krótka droga hamowania |
|
Super sprzedaż |
|
Oszczędne i ekonomiczne |
|