Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 175/60 R14? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 175/60R14? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 175/60 R14 będzie mieć 175 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 60 (co rozumiemy jako 60% z szerokości), czy ma 105 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 14-stu cali, co daje wartość 355.6 mm. Zobacz ofertę na opony 175/60 R14 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 175/60 R14 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 56.56 cm (565.60 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 175/60 R14 wynosi 10.50 cm (105.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (175) razy jej profil (60) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 175/60 R14?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 175/60 R14?
(14 * 25,4) + (2 * 175 * 0,60)
czyli wspomniane 565.60 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 175/60 R14?
(175 * 60) / 1000
czyli wspomniane 10.50 cm. Druga (szybsza) metoda: 175 * 0,60
= 105.00 mm (wysokość profilu opony 175/60R14).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
135/80 R14 | - | 571.6 mm | +6.0 mm 1.10 % |
155/65 R14 | 108 zł | 557.1 mm | -8.5 mm -1.50 % |
155/70 R14 | - | 572.6 mm | +7.0 mm 1.20 % |
165/65 R14 | 110 zł | 570.1 mm | +4.5 mm 0.80 % |
185/55 R14 | 127 zł | 559.1 mm | -6.5 mm -1.10 % |
Oryginał | - | 565.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 175/60 R14 na felgę 14". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 155/65 R14 ( -8.5 mm)
letnie 155/65 R14
zimowe 155/65 R14
całoroczne 155/65 R14
Opony 155/70 R14 ( +7.0 mm)
Opony 165/65 R14 ( +4.5 mm)Zalecany!
letnie 165/65 R14
zimowe 165/65 R14
całoroczne 165/65 R14
Opony 185/55 R14 ( -6.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
145/80 R13 | 103 zł | 562.2 mm | -3.4 mm -0.60 % |
165/70 R13 | 106 zł | 561.2 mm | -4.4 mm -0.80 % |
175/65 R13 | 141 zł | 557.7 mm | -7.9 mm -1.40 % |
Oryginał | - | 565.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 175/60R14 na felgę 13". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 165/70 R13 ( -4.4 mm)Zalecany!
letnie 165/70 R13
zimowe 165/70 R13
całoroczne 165/70 R13
Opony 175/65 R13 ( -7.9 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
135/70 R15 | - | 570.0 mm | 4.4 mm 0.80 % |
145/65 R15 | 141 zł | 569.5 mm | 3.9 mm 0.70 % |
155/60 R15 | 147 zł | 567.0 mm | 1.4 mm 0.20 % |
165/55 R15 | - | 562.5 mm | -3.1 mm -0.50 % |
175/50 R15 | - | 556.0 mm | -9.6 mm -1.70 % |
175/55 R15 | 120 zł | 573.5 mm | 7.9 mm 1.40 % |
195/45 R15 | - | 556.5 mm | -9.1 mm -1.60 % |
Oryginał | - | 565.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 175/60 R14 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 155/60 R15 ( +1.4 mm)Zalecany!
letnie 155/60 R15
zimowe 155/60 R15
całoroczne 155/60 R15
Opony 165/55 R15 ( -3.1 mm)
Opony 175/50 R15 ( -9.6 mm)
letnie 175/50 R15
zimowe 175/50 R15
Opony 175/55 R15 ( +7.9 mm)Zalecany!
letnie 175/55 R15
zimowe 175/55 R15
całoroczne 175/55 R15
Opony 195/45 R15 ( -9.1 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/50 R16 | - | 571.4 mm | 5.8 mm 1.00 % |
195/40 R16 | - | 562.4 mm | -3.2 mm -0.60 % |
205/40 R16 | - | 570.4 mm | 4.8 mm 0.80 % |
215/35 R16 | - | 556.9 mm | -8.7 mm -1.50 % |
Oryginał | - | 565.6 mm | - |
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe nie tylko wpływają pozytywnie na wygląd samochodu, ale równocześnie zmieniają warunki jezdne pojazdu. Przede wszystkim zwiększają przyczepność, dzięki czemu kierowca ma lepszą kontrolę nad samochodem. Ponadto mniej odczuwalne są przechyły boczne. Poza tym takie ogumienie ze względu na sztywność sprawia, że auto jest bardziej czułe na zmiany i lepiej radzi sobie z zakrętami. Niestety mała elastyczność ogumienia ma też swoje minusy. Brak dobrej amortyzacji sprawia, że trasa po nierównej powierzchni będzie mało komfortowa.Zamienniki niskoprofilowe
Za opony wysokoprofilowe uznaje się takie, gdzie profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Wysokoprofilowe ogumienie najczęściej stosowane jest w okresie zimowym, gdy trudne warunki oraz śliska powierzchnia nie sprzyjają ich szerszym odpowiednikom. Przekonaj się o ich wadach oraz zaletach. Zalety opon wysokoprofilowych: znacznie ułatwienie wydostania się ze śniegu, stabilniejsze prowadzenie auta po śliskiej powierzchni, znaczące zwiększenie komfortu jazdy ze względu na amortyzację nierówności, niski poziom hałasu emitowany przez opony. Do wad należy zaliczyć: słabsze własności jezdne, mniejsza stabilność na zakrętach.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?