Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 205/50 R16? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 205/50R16? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Wybór odpowiedniego rozmiaru opon ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy pojazdem, dlatego też każdy właściciel samochodu powinien znać rodzaj ogumienia, jakie potrzebne okaże się niezbędne w jego aucie. Jakie informacje zaszyfrowane są w rozmiarze 205/50 R16? Szerokość czyli odległość między zewnętrznymi ścianami bocznymi napompowanej opony wynosi 205 mm. Drugi parametr podany jest w procentach, a zatem profil stanowi 50 procent szerokości, co jest równoznaczne z 102.5 mm. R w tym przypadku oznacza typ konstrukcji opony - radialna. Średnica osadzenia wynosi 16 cali. Znając te rozmiary możemy bez problemu dobrać właściwe opony do naszego samochodu. Zobacz ofertę na opony 205/50 R16 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 205/50 R16 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 61.14 cm (611.40 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 205/50 R16 wynosi 10.25 cm (102.50 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (205) razy jej profil (50) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 205/50 R16?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 205/50 R16?
(16 * 25,4) + (2 * 205 * 0,50)
czyli wspomniane 611.40 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 205/50 R16?
(205 * 50) / 1000
czyli wspomniane 10.25 cm. Druga (szybsza) metoda: 205 * 0,50
= 102.50 mm (wysokość profilu opony 205/50R16).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/60 R16 | - | 616.4 mm | +5.0 mm 0.80 % |
185/55 R16 | 130 zł | 609.9 mm | -1.5 mm -0.20 % |
195/50 R16 | 143 zł | 601.4 mm | -10.0 mm -1.60 % |
215/45 R16 | 183 zł | 599.9 mm | -11.5 mm -1.90 % |
225/45 R16 | - | 608.9 mm | -2.5 mm -0.40 % |
Oryginał | 183 zł | 611.4 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 205/50 R16 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 185/55 R16 ( -1.5 mm)
letnie 185/55 R16
zimowe 185/55 R16
całoroczne 185/55 R16
Opony 195/50 R16 ( -10.0 mm)Zalecany!
letnie 195/50 R16
zimowe 195/50 R16
całoroczne 195/50 R16
Opony 215/45 R16 ( -11.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/80 R13 | - | 610.2 mm | -1.2 mm -0.20 % |
Oryginał | 183 zł | 611.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/75 R14 | - | 603.1 mm | -8.3 mm -1.40 % |
165/80 R14 | - | 619.6 mm | 8.2 mm 1.30 % |
175/70 R14 | 109 zł | 600.6 mm | -10.8 mm -1.80 % |
175/75 R14 | - | 618.1 mm | 6.7 mm 1.10 % |
185/70 R14 | 116 zł | 614.6 mm | 3.2 mm 0.50 % |
195/65 R14 | - | 609.1 mm | -2.3 mm -0.40 % |
205/60 R14 | - | 601.6 mm | -9.8 mm -1.60 % |
215/60 R14 | - | 613.6 mm | 2.2 mm 0.40 % |
Oryginał | 183 zł | 611.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/65 R15 | 115 zł | 608.5 mm | -2.9 mm -0.50 % |
185/60 R15 | 116 zł | 603.0 mm | -8.4 mm -1.40 % |
195/60 R15 | 120 zł | 615.0 mm | 3.6 mm 0.60 % |
205/55 R15 | - | 606.5 mm | -4.9 mm -0.80 % |
225/50 R15 | - | 606.0 mm | -5.4 mm -0.90 % |
Oryginał | 183 zł | 611.4 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 205/50 R16 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 185/60 R15 ( -8.4 mm)Zalecany!
letnie 185/60 R15
zimowe 185/60 R15
całoroczne 185/60 R15
Opony 195/60 R15 ( +3.6 mm)Zalecany!
letnie 195/60 R15
zimowe 195/60 R15
całoroczne 195/60 R15
Opony 205/55 R15 ( -4.9 mm)
letnie 205/55 R15
zimowe 205/55 R15
Opony 225/50 R15 ( -5.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/50 R17 | - | 616.8 mm | 5.4 mm 0.90 % |
195/45 R17 | - | 607.3 mm | -4.1 mm -0.70 % |
205/45 R17 | 174 zł | 616.3 mm | 4.9 mm 0.80 % |
215/40 R17 | 148 zł | 603.8 mm | -7.6 mm -1.20 % |
235/40 R17 | - | 619.8 mm | 8.4 mm 1.40 % |
245/35 R17 | - | 603.3 mm | -8.1 mm -1.30 % |
Oryginał | 183 zł | 611.4 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 205/50 R16 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 185/50 R17 ( +5.4 mm)
Opony 195/45 R17 ( -4.1 mm)
Opony 205/45 R17 ( +4.9 mm)Zalecany!
letnie 205/45 R17
zimowe 205/45 R17
całoroczne 205/45 R17
Opony 215/40 R17 ( -7.6 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/35 R18 | - | 600.7 mm | -10.7 mm -1.80 % |
215/35 R18 | - | 607.7 mm | -3.7 mm -0.60 % |
225/35 R18 | - | 614.7 mm | 3.3 mm 0.50 % |
Oryginał | 183 zł | 611.4 mm | - |
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Opony z wysokim profilem zyskały rzeszę wielbicieli nie tylko ze względów praktycznych, ale również i ekologicznych. Po pierwsze posiadają mniejszą powierzchnię tarcia, a to wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Po drugie wysokoprofilowe ogumienie zwiększa komfort podróży, gdyż jest bardziej elastyczne, gwarantując tym samym właściwą amortyzację. Pojawia się jedno ale, takie ogumienie nie nadaje się dla osób lubiących dynamiczną jazdę. Brak odpowiedniej sztywności uniemożliwia precyzyjną jazdę. Ponadto opony z wysokim profilem mają też słabsza przyczepność niż te z niższym.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?