Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 205/75 R16? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 205/75R16? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każda opona posiada specjalne oznaczenia, które dają właścicielom pojazdów wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Warto nauczyć się odczytywać te symbole, aby móc odpowiednio dobrać oponę, która zapewni nam bezpieczeństwo podczas jazdy. W przypadku samochodów osobowych dość częstym rozmiarem są opony. Jeśli mowa o rozmiarze 205/75 R16, jej szerokość wynosi 205, wysokość stanowi 75 procent szerokości, a więc 153.75 mm, natomiast R16 oznacza typ konstrukcji opony wraz z rozmiarem średnicy felgi. Ta ostatnia miara podana jest w calach, co w przeliczeniu na centymetry wynosi 40.64. Zobacz ofertę na opony 205/75 R16 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 205/75 R16 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 71.39 cm (713.90 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 205/75 R16 wynosi 15.38 cm (153.75 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (205) razy jej profil (75) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 205/75 R16?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 205/75 R16?
(16 * 25,4) + (2 * 205 * 0,75)
czyli wspomniane 713.90 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 205/75 R16?
(205 * 75) / 1000
czyli wspomniane 15.38 cm. Druga (szybsza) metoda: 205 * 0,75
= 153.75 mm (wysokość profilu opony 205/75R16).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R16 | - | 702.4 mm | -11.5 mm -1.60 % |
185/85 R16 | - | 720.9 mm | +7.0 mm 1.00 % |
215/70 R16 | 197 zł | 707.4 mm | -6.5 mm -0.90 % |
225/70 R16 | 243 zł | 721.4 mm | +7.5 mm 1.10 % |
235/65 R16 | 211 zł | 711.9 mm | -2.0 mm -0.30 % |
285/55 R16 | - | 719.9 mm | +6.0 mm 0.80 % |
Oryginał | 200 zł | 713.9 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 205/75 R16 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/70 R16 ( -6.5 mm)Zalecany!
letnie 215/70 R16
zimowe 215/70 R16
całoroczne 215/70 R16
Opony 225/70 R16 ( +7.5 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/80 R14 | - | 699.6 mm | -14.3 mm -2.00 % |
Oryginał | 200 zł | 713.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/75 R15 | - | 703.5 mm | -10.4 mm -1.50 % |
225/75 R15 | - | 718.5 mm | 4.6 mm 0.60 % |
235/70 R15 | - | 710.0 mm | -3.9 mm -0.50 % |
275/60 R15 | - | 711.0 mm | -2.9 mm -0.40 % |
Oryginał | 200 zł | 713.9 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 205/75R16 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/75 R15 ( -10.4 mm)Zalecany!
letnie 215/75 R15
całoroczne 215/75 R15
Opony 225/75 R15 ( +4.6 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/70 R17 | - | 718.8 mm | 4.9 mm 0.70 % |
215/65 R17 | 216 zł | 711.3 mm | -2.6 mm -0.40 % |
225/60 R17 | 184 zł | 701.8 mm | -12.1 mm -1.70 % |
225/65 R17 | 191 zł | 724.3 mm | 10.4 mm 1.50 % |
235/60 R17 | 291 zł | 713.8 mm | -0.1 mm 0.00 % |
245/55 R17 | - | 701.3 mm | -12.6 mm -1.80 % |
255/55 R17 | - | 712.3 mm | -1.6 mm -0.20 % |
Oryginał | 200 zł | 713.9 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 205/75R16 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/70 R17 ( +4.9 mm)
letnie 205/70 R17
zimowe 205/70 R17
Opony 215/65 R17 ( -2.6 mm)Zalecany!
letnie 215/65 R17
zimowe 215/65 R17
całoroczne 215/65 R17
Opony 225/60 R17 ( -12.1 mm)
letnie 225/60 R17
zimowe 225/60 R17
całoroczne 225/60 R17
Opony 225/65 R17 ( +10.4 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/60 R18 | - | 715.2 mm | 1.3 mm 0.20 % |
225/55 R18 | 297 zł | 704.7 mm | -9.2 mm -1.30 % |
235/55 R18 | 215 zł | 715.7 mm | 1.8 mm 0.30 % |
245/50 R18 | 411 zł | 702.2 mm | -11.7 mm -1.60 % |
255/50 R18 | - | 712.2 mm | -1.7 mm -0.20 % |
275/45 R18 | - | 704.7 mm | -9.2 mm -1.30 % |
285/45 R18 | - | 713.7 mm | -0.2 mm 0.00 % |
Oryginał | 200 zł | 713.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/70 R19 | 436 zł | 699.6 mm | -14.3 mm -2.00 % |
205/55 R19 | 452 zł | 708.1 mm | -5.8 mm -0.80 % |
225/50 R19 | - | 707.6 mm | -6.3 mm -0.90 % |
235/50 R19 | 189 zł | 717.6 mm | 3.7 mm 0.50 % |
245/45 R19 | 328 zł | 703.1 mm | -10.8 mm -1.50 % |
255/45 R19 | 436 zł | 712.1 mm | -1.8 mm -0.30 % |
265/45 R19 | - | 721.1 mm | 7.2 mm 1.00 % |
275/40 R19 | 497 zł | 702.6 mm | -11.3 mm -1.60 % |
285/40 R19 | - | 710.6 mm | -3.3 mm -0.50 % |
295/40 R19 | - | 718.6 mm | 4.7 mm 0.70 % |
Oryginał | 200 zł | 713.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/55 R20 | - | 700.5 mm | -13.4 mm -1.90 % |
195/50 R20 | - | 703.0 mm | -10.9 mm -1.50 % |
195/55 R20 | 319 zł | 722.5 mm | 8.6 mm 1.20 % |
215/45 R20 | - | 701.5 mm | -12.4 mm -1.70 % |
235/45 R20 | - | 719.5 mm | 5.6 mm 0.80 % |
245/40 R20 | - | 704.0 mm | -9.9 mm -1.40 % |
255/40 R20 | - | 712.0 mm | -1.9 mm -0.30 % |
265/40 R20 | - | 720.0 mm | 6.1 mm 0.90 % |
275/35 R20 | - | 700.5 mm | -13.4 mm -1.90 % |
285/35 R20 | - | 707.5 mm | -6.4 mm -0.90 % |
295/35 R20 | - | 714.5 mm | 0.6 mm 0.10 % |
305/35 R20 | - | 721.5 mm | 7.6 mm 1.10 % |
325/30 R20 | - | 703.0 mm | -10.9 mm -1.50 % |
335/30 R20 | - | 709.0 mm | -4.9 mm -0.70 % |
345/30 R20 | - | 715.0 mm | 1.1 mm 0.20 % |
Oryginał | 200 zł | 713.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/35 R21 | - | 704.9 mm | -9.0 mm -1.30 % |
255/35 R21 | - | 711.9 mm | -2.0 mm -0.30 % |
265/35 R21 | - | 718.9 mm | 5.0 mm 0.70 % |
285/30 R21 | - | 704.4 mm | -9.5 mm -1.30 % |
295/30 R21 | - | 710.4 mm | -3.5 mm -0.50 % |
305/30 R21 | - | 716.4 mm | 2.5 mm 0.40 % |
315/30 R21 | - | 722.4 mm | 8.5 mm 1.20 % |
355/25 R21 | - | 710.9 mm | -3.0 mm -0.40 % |
Oryginał | 200 zł | 713.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/30 R22 | - | 699.8 mm | -14.1 mm -2.00 % |
245/30 R22 | - | 705.8 mm | -8.1 mm -1.10 % |
255/30 R22 | - | 711.8 mm | -2.1 mm -0.30 % |
265/30 R22 | - | 717.8 mm | 3.9 mm 0.50 % |
285/25 R22 | - | 701.3 mm | -12.6 mm -1.80 % |
295/25 R22 | - | 706.3 mm | -7.6 mm -1.10 % |
305/25 R22 | - | 711.3 mm | -2.6 mm -0.40 % |
315/25 R22 | - | 716.3 mm | 2.4 mm 0.30 % |
Oryginał | 200 zł | 713.9 mm | - |
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Opony z wysokim profilem zyskały rzeszę wielbicieli nie tylko ze względów praktycznych, ale również i ekologicznych. Po pierwsze posiadają mniejszą powierzchnię tarcia, a to wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Po drugie wysokoprofilowe ogumienie zwiększa komfort podróży, gdyż jest bardziej elastyczne, gwarantując tym samym właściwą amortyzację. Pojawia się jedno ale, takie ogumienie nie nadaje się dla osób lubiących dynamiczną jazdę. Brak odpowiedniej sztywności uniemożliwia precyzyjną jazdę. Ponadto opony z wysokim profilem mają też słabsza przyczepność niż te z niższym.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?