Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 215/60 R16? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 215/60R16? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Wybór odpowiedniego rozmiaru opon ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy pojazdem, dlatego też każdy właściciel samochodu powinien znać rodzaj ogumienia, jakie potrzebne okaże się niezbędne w jego aucie. Jakie informacje zaszyfrowane są w rozmiarze 215/60 R16? Szerokość czyli odległość między zewnętrznymi ścianami bocznymi napompowanej opony wynosi 215 mm. Drugi parametr podany jest w procentach, a zatem profil stanowi 60 procent szerokości, co jest równoznaczne z 129 mm. R w tym przypadku oznacza typ konstrukcji opony - radialna. Średnica osadzenia wynosi 16 cali. Znając te rozmiary możemy bez problemu dobrać właściwe opony do naszego samochodu. Zobacz ofertę na opony 215/60 R16 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 215/60 R16 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 66.44 cm (664.40 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 215/60 R16 wynosi 12.90 cm (129.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (215) razy jej profil (60) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 215/60 R16?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 215/60 R16?
(16 * 25,4) + (2 * 215 * 0,60)
czyli wspomniane 664.40 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 215/60 R16?
(215 * 60) / 1000
czyli wspomniane 12.90 cm. Druga (szybsza) metoda: 215 * 0,60
= 129.00 mm (wysokość profilu opony 215/60R16).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/75 R16 | 185 zł | 668.9 mm | +4.5 mm 0.70 % |
195/65 R16 | 169 zł | 659.9 mm | -4.5 mm -0.70 % |
205/60 R16 | 143 zł | 652.4 mm | -12.0 mm -1.80 % |
205/65 R16 | 185 zł | 672.9 mm | +8.5 mm 1.30 % |
225/55 R16 | 153 zł | 653.9 mm | -10.5 mm -1.60 % |
Oryginał | 152 zł | 664.4 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 215/60 R16 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 195/65 R16 ( -4.5 mm)
letnie 195/65 R16
zimowe 195/65 R16
całoroczne 195/65 R16
Opony 205/60 R16 ( -12.0 mm)Zalecany!
letnie 205/60 R16
zimowe 205/60 R16
całoroczne 205/60 R16
Opony 205/65 R16 ( +8.5 mm)
letnie 205/65 R16
zimowe 205/65 R16
całoroczne 205/65 R16
Opony 225/55 R16 ( -10.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R14 | 157 zł | 651.6 mm | -12.8 mm -1.90 % |
195/80 R14 | 229 zł | 667.6 mm | 3.2 mm 0.50 % |
205/75 R14 | - | 663.1 mm | -1.3 mm -0.20 % |
215/70 R14 | - | 656.6 mm | -7.8 mm -1.20 % |
225/70 R14 | - | 670.6 mm | 6.2 mm 0.90 % |
Oryginał | 152 zł | 664.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/80 R15 | - | 661.0 mm | -3.4 mm -0.50 % |
195/70 R15 | 174 zł | 654.0 mm | -10.4 mm -1.60 % |
205/70 R15 | 147 zł | 668.0 mm | 3.6 mm 0.50 % |
215/65 R15 | 147 zł | 660.5 mm | -3.9 mm -0.60 % |
225/60 R15 | - | 651.0 mm | -13.4 mm -2.00 % |
235/60 R15 | - | 663.0 mm | -1.4 mm -0.20 % |
Oryginał | 152 zł | 664.4 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 215/60R16 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 195/70 R15 ( -10.4 mm)
letnie 195/70 R15
zimowe 195/70 R15
całoroczne 195/70 R15
Opony 205/70 R15 ( +3.6 mm)Zalecany!
letnie 205/70 R15
zimowe 205/70 R15
całoroczne 205/70 R15
Opony 215/65 R15 ( -3.9 mm)Zalecany!
letnie 215/65 R15
zimowe 215/65 R15
całoroczne 215/65 R15
Opony 225/60 R15 ( -13.4 mm)
letnie 225/60 R15
zimowe 225/60 R15
Opony 235/60 R15 ( -1.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/55 R17 | 183 zł | 657.3 mm | -7.1 mm -1.10 % |
215/55 R17 | 163 zł | 668.3 mm | 3.9 mm 0.60 % |
225/50 R17 | 179 zł | 656.8 mm | -7.6 mm -1.10 % |
235/50 R17 | 344 zł | 666.8 mm | 2.4 mm 0.40 % |
245/45 R17 | 185 zł | 652.3 mm | -12.1 mm -1.80 % |
255/45 R17 | - | 661.3 mm | -3.1 mm -0.50 % |
275/40 R17 | - | 651.8 mm | -12.6 mm -1.90 % |
285/40 R17 | - | 659.8 mm | -4.6 mm -0.70 % |
335/35 R17 | - | 666.3 mm | 1.9 mm 0.30 % |
Oryginał | 152 zł | 664.4 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 215/60R16 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/55 R17 ( -7.1 mm)
letnie 205/55 R17
zimowe 205/55 R17
całoroczne 205/55 R17
Opony 215/55 R17 ( +3.9 mm)Zalecany!
letnie 215/55 R17
zimowe 215/55 R17
całoroczne 215/55 R17
Opony 225/50 R17 ( -7.6 mm)Zalecany!
letnie 225/50 R17
zimowe 225/50 R17
całoroczne 225/50 R17
Opony 235/50 R17 ( +2.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/50 R18 | 291 zł | 672.2 mm | 7.8 mm 1.20 % |
225/45 R18 | 164 zł | 659.7 mm | -4.7 mm -0.70 % |
235/45 R18 | 191 zł | 668.7 mm | 4.3 mm 0.60 % |
245/40 R18 | 176 zł | 653.2 mm | -11.2 mm -1.70 % |
255/40 R18 | - | 661.2 mm | -3.2 mm -0.50 % |
265/40 R18 | - | 669.2 mm | 4.8 mm 0.70 % |
285/35 R18 | - | 656.7 mm | -7.7 mm -1.20 % |
295/35 R18 | - | 663.7 mm | -0.7 mm -0.10 % |
335/30 R18 | - | 658.2 mm | -6.2 mm -0.90 % |
Oryginał | 152 zł | 664.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/40 R19 | - | 662.6 mm | -1.8 mm -0.30 % |
235/40 R19 | 242 zł | 670.6 mm | 6.2 mm 0.90 % |
245/35 R19 | - | 654.1 mm | -10.3 mm -1.60 % |
255/35 R19 | 269 zł | 661.1 mm | -3.3 mm -0.50 % |
265/35 R19 | - | 668.1 mm | 3.7 mm 0.60 % |
285/30 R19 | - | 653.6 mm | -10.8 mm -1.60 % |
295/30 R19 | - | 659.6 mm | -4.8 mm -0.70 % |
305/30 R19 | - | 665.6 mm | 1.2 mm 0.20 % |
315/30 R19 | - | 671.6 mm | 7.2 mm 1.10 % |
Oryginał | 152 zł | 664.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/35 R20 | - | 665.5 mm | 1.1 mm 0.20 % |
235/35 R20 | - | 672.5 mm | 8.1 mm 1.20 % |
245/30 R20 | - | 655.0 mm | -9.4 mm -1.40 % |
255/30 R20 | - | 661.0 mm | -3.4 mm -0.50 % |
265/30 R20 | - | 667.0 mm | 2.6 mm 0.40 % |
275/30 R20 | - | 673.0 mm | 8.6 mm 1.30 % |
295/25 R20 | - | 655.5 mm | -8.9 mm -1.30 % |
305/25 R20 | - | 660.5 mm | -3.9 mm -0.60 % |
325/25 R20 | - | 670.5 mm | 6.1 mm 0.90 % |
Oryginał | 152 zł | 664.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/25 R21 | - | 670.9 mm | 6.5 mm 1.00 % |
Oryginał | 152 zł | 664.4 mm | - |
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe to takie, w których szerokość bieżnika jest dużo większa od wysokości. Oznacza to, że profil wynosi maksymalnie 55 procent szerokości. To powoduje niezwykle pozytywny wpływ na właściwości jezdne. W związku z zastosowaniem większych felg pojazd lepiej zachowuje się w trakcie hamowania i na zakrętach. Sztywność opony przydaje się natomiast przy dynamicznej jeździe. Musimy jednak liczyć się ze znacznym zmniejszeniem komfortu podróży ze względu na słabą amortyzację wszelkich nierówności oraz wyższym poziomem hałasu.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?