Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 225/40 R19? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 225/40R19? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 225/40 R19. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 225. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (40) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 40% z 225. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 225/40 R19 będzie to 19 cali. Zobacz ofertę na opony 225/40 R19 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 225/40 R19 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 66.26 cm (662.60 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 225/40 R19 wynosi 9.00 cm (90.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (225) razy jej profil (40) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 225/40 R19?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 225/40 R19?
(19 * 25,4) + (2 * 225 * 0,40)
czyli wspomniane 662.60 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 225/40 R19?
(225 * 40) / 1000
czyli wspomniane 9.00 cm. Druga (szybsza) metoda: 225 * 0,40
= 90.00 mm (wysokość profilu opony 225/40R19).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/40 R19 | 242 zł | 670.6 mm | +8.0 mm 1.20 % |
245/35 R19 | - | 654.1 mm | -8.5 mm -1.30 % |
255/35 R19 | 269 zł | 661.1 mm | -1.5 mm -0.20 % |
265/35 R19 | - | 668.1 mm | +5.5 mm 0.80 % |
285/30 R19 | - | 653.6 mm | -9.0 mm -1.40 % |
295/30 R19 | - | 659.6 mm | -3.0 mm -0.50 % |
305/30 R19 | - | 665.6 mm | +3.0 mm 0.50 % |
315/30 R19 | - | 671.6 mm | +9.0 mm 1.40 % |
Oryginał | - | 662.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 225/40 R19 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/40 R19 ( +8.0 mm)Zalecany!
letnie 235/40 R19
zimowe 235/40 R19
Opony 245/35 R19 ( -8.5 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R14 | 157 zł | 651.6 mm | -11.0 mm -1.70 % |
195/80 R14 | 229 zł | 667.6 mm | 5.0 mm 0.80 % |
205/75 R14 | - | 663.1 mm | 0.5 mm 0.10 % |
215/70 R14 | - | 656.6 mm | -6.0 mm -0.90 % |
225/70 R14 | - | 670.6 mm | 8.0 mm 1.20 % |
245/60 R14 | - | 649.6 mm | -13.0 mm -2.00 % |
Oryginał | - | 662.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/80 R15 | - | 661.0 mm | -1.6 mm -0.20 % |
195/70 R15 | 174 zł | 654.0 mm | -8.6 mm -1.30 % |
205/70 R15 | 147 zł | 668.0 mm | 5.4 mm 0.80 % |
215/65 R15 | 147 zł | 660.5 mm | -2.1 mm -0.30 % |
225/60 R15 | - | 651.0 mm | -11.6 mm -1.80 % |
235/60 R15 | - | 663.0 mm | 0.4 mm 0.10 % |
Oryginał | - | 662.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/75 R16 | 185 zł | 668.9 mm | 6.3 mm 1.00 % |
195/65 R16 | 169 zł | 659.9 mm | -2.7 mm -0.40 % |
205/60 R16 | 143 zł | 652.4 mm | -10.2 mm -1.50 % |
215/60 R16 | 152 zł | 664.4 mm | 1.8 mm 0.30 % |
225/55 R16 | 153 zł | 653.9 mm | -8.7 mm -1.30 % |
Oryginał | - | 662.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/55 R17 | 183 zł | 657.3 mm | -5.3 mm -0.80 % |
215/55 R17 | 163 zł | 668.3 mm | 5.7 mm 0.90 % |
225/50 R17 | 179 zł | 656.8 mm | -5.8 mm -0.90 % |
235/50 R17 | 344 zł | 666.8 mm | 4.2 mm 0.60 % |
245/45 R17 | 185 zł | 652.3 mm | -10.3 mm -1.60 % |
255/45 R17 | - | 661.3 mm | -1.3 mm -0.20 % |
275/40 R17 | - | 651.8 mm | -10.8 mm -1.60 % |
285/40 R17 | - | 659.8 mm | -2.8 mm -0.40 % |
335/35 R17 | - | 666.3 mm | 3.7 mm 0.60 % |
Oryginał | - | 662.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/45 R18 | 286 zł | 650.7 mm | -11.9 mm -1.80 % |
215/50 R18 | 291 zł | 672.2 mm | 9.6 mm 1.40 % |
225/45 R18 | 164 zł | 659.7 mm | -2.9 mm -0.40 % |
235/45 R18 | 191 zł | 668.7 mm | 6.1 mm 0.90 % |
245/40 R18 | 176 zł | 653.2 mm | -9.4 mm -1.40 % |
255/40 R18 | - | 661.2 mm | -1.4 mm -0.20 % |
265/40 R18 | - | 669.2 mm | 6.6 mm 1.00 % |
275/35 R18 | - | 649.7 mm | -12.9 mm -1.90 % |
285/35 R18 | - | 656.7 mm | -5.9 mm -0.90 % |
295/35 R18 | - | 663.7 mm | 1.1 mm 0.20 % |
335/30 R18 | - | 658.2 mm | -4.4 mm -0.70 % |
Oryginał | - | 662.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 225/40 R19 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/45 R18 ( -11.9 mm)
letnie 215/45 R18
zimowe 215/45 R18
Opony 215/50 R18 ( +9.6 mm)
letnie 215/50 R18
zimowe 215/50 R18
Opony 225/45 R18 ( -2.9 mm)Zalecany!
letnie 225/45 R18
zimowe 225/45 R18
całoroczne 225/45 R18
Opony 235/45 R18 ( +6.1 mm)Zalecany!
letnie 235/45 R18
zimowe 235/45 R18
całoroczne 235/45 R18
Opony 245/40 R18 ( -9.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/35 R20 | - | 665.5 mm | 2.9 mm 0.40 % |
235/35 R20 | - | 672.5 mm | 9.9 mm 1.50 % |
245/30 R20 | - | 655.0 mm | -7.6 mm -1.10 % |
255/30 R20 | - | 661.0 mm | -1.6 mm -0.20 % |
265/30 R20 | - | 667.0 mm | 4.4 mm 0.70 % |
285/25 R20 | - | 650.5 mm | -12.1 mm -1.80 % |
295/25 R20 | - | 655.5 mm | -7.1 mm -1.10 % |
305/25 R20 | - | 660.5 mm | -2.1 mm -0.30 % |
325/25 R20 | - | 670.5 mm | 7.9 mm 1.20 % |
Oryginał | - | 662.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 225/40 R19 na felgę 20". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 225/35 R20 ( +2.9 mm)
Opony 235/35 R20 ( +9.9 mm)
letnie 235/35 R20
zimowe 235/35 R20
Opony 245/30 R20 ( -7.6 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/25 R21 | - | 670.9 mm | 8.3 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 662.6 mm | - |
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe to takie, w których szerokość bieżnika jest dużo większa od wysokości. Oznacza to, że profil wynosi maksymalnie 55 procent szerokości. To powoduje niezwykle pozytywny wpływ na właściwości jezdne. W związku z zastosowaniem większych felg pojazd lepiej zachowuje się w trakcie hamowania i na zakrętach. Sztywność opony przydaje się natomiast przy dynamicznej jeździe. Musimy jednak liczyć się ze znacznym zmniejszeniem komfortu podróży ze względu na słabą amortyzację wszelkich nierówności oraz wyższym poziomem hałasu.Zamienniki niskoprofilowe
Wysokoprofilowe ogumienie posiada profil stanowiący co najmniej 55 procent szerokości. Opony tego typu wpływają znacząco na komfort podczas jazdy. Wszystko to dlatego, że świetnie amortyzują i są bardzo ciche. Dzięki zmniejszonemu tarciu będę bardziej ekonomiczne oraz nie ulegają szybkiemu niszczeniu. Dobrze sprawdzają się w sezonie zimowym. Wyższy profil wpływa pozytywnie na przyczepność, co zdecydowanie ułatwia wyjeżdżanie z zasp czy jazdę po błocie pośniegowym. Jednak opony z wysokim profilem nie nadają się do jazdy dynamicznej, gdyż nie zapewniają odpowiedniej sztywności oraz kontroli nad samochodem.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?