Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 225/45 R18? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 225/45R18? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 225/45 R18 będzie mieć 225 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 45 (co rozumiemy jako 45% z szerokości), czy ma 101.25 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 18-stu cali, co daje wartość 457.2 mm. Zobacz ofertę na opony 225/45 R18 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 225/45 R18 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 65.97 cm (659.70 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 225/45 R18 wynosi 10.13 cm (101.25 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (225) razy jej profil (45) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 225/45 R18?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 225/45 R18?
(18 * 25,4) + (2 * 225 * 0,45)
czyli wspomniane 659.70 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 225/45 R18?
(225 * 45) / 1000
czyli wspomniane 10.13 cm. Druga (szybsza) metoda: 225 * 0,45
= 101.25 mm (wysokość profilu opony 225/45R18).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/45 R18 | 286 zł | 650.7 mm | -9.0 mm -1.40 % |
235/45 R18 | 191 zł | 668.7 mm | +9.0 mm 1.40 % |
245/40 R18 | 176 zł | 653.2 mm | -6.5 mm -1.00 % |
255/40 R18 | - | 661.2 mm | +1.5 mm 0.20 % |
265/40 R18 | - | 669.2 mm | +9.5 mm 1.40 % |
275/35 R18 | - | 649.7 mm | -10.0 mm -1.50 % |
285/35 R18 | - | 656.7 mm | -3.0 mm -0.50 % |
295/35 R18 | - | 663.7 mm | +4.0 mm 0.60 % |
315/30 R18 | - | 646.2 mm | -13.5 mm -2.00 % |
335/30 R18 | - | 658.2 mm | -1.5 mm -0.20 % |
Oryginał | 164 zł | 659.7 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 225/45 R18 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/45 R18 ( -9.0 mm)
letnie 215/45 R18
zimowe 215/45 R18
Opony 235/45 R18 ( +9.0 mm)Zalecany!
letnie 235/45 R18
zimowe 235/45 R18
całoroczne 235/45 R18
Opony 245/40 R18 ( -6.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R14 | 157 zł | 651.6 mm | -8.1 mm -1.20 % |
195/75 R14 | - | 648.1 mm | -11.6 mm -1.80 % |
195/80 R14 | 229 zł | 667.6 mm | 7.9 mm 1.20 % |
205/75 R14 | - | 663.1 mm | 3.4 mm 0.50 % |
215/70 R14 | - | 656.6 mm | -3.1 mm -0.50 % |
245/60 R14 | - | 649.6 mm | -10.1 mm -1.50 % |
Oryginał | 164 zł | 659.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/80 R15 | - | 661.0 mm | 1.3 mm 0.20 % |
195/70 R15 | 174 zł | 654.0 mm | -5.7 mm -0.90 % |
205/65 R15 | 157 zł | 647.5 mm | -12.2 mm -1.80 % |
205/70 R15 | 147 zł | 668.0 mm | 8.3 mm 1.30 % |
215/65 R15 | 147 zł | 660.5 mm | 0.8 mm 0.10 % |
225/60 R15 | - | 651.0 mm | -8.7 mm -1.30 % |
235/60 R15 | - | 663.0 mm | 3.3 mm 0.50 % |
Oryginał | 164 zł | 659.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/75 R16 | 185 zł | 668.9 mm | 9.2 mm 1.40 % |
195/65 R16 | 169 zł | 659.9 mm | 0.2 mm 0.00 % |
205/60 R16 | 143 zł | 652.4 mm | -7.3 mm -1.10 % |
215/60 R16 | 152 zł | 664.4 mm | 4.7 mm 0.70 % |
225/55 R16 | 153 zł | 653.9 mm | -5.8 mm -0.90 % |
Oryginał | 164 zł | 659.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/55 R17 | - | 646.3 mm | -13.4 mm -2.00 % |
205/55 R17 | 183 zł | 657.3 mm | -2.4 mm -0.40 % |
215/50 R17 | 167 zł | 646.8 mm | -12.9 mm -2.00 % |
215/55 R17 | 163 zł | 668.3 mm | 8.6 mm 1.30 % |
225/50 R17 | 179 zł | 656.8 mm | -2.9 mm -0.40 % |
235/50 R17 | 344 zł | 666.8 mm | 7.1 mm 1.10 % |
245/45 R17 | 185 zł | 652.3 mm | -7.4 mm -1.10 % |
255/45 R17 | - | 661.3 mm | 1.6 mm 0.20 % |
275/40 R17 | - | 651.8 mm | -7.9 mm -1.20 % |
285/40 R17 | - | 659.8 mm | 0.1 mm 0.00 % |
335/35 R17 | - | 666.3 mm | 6.6 mm 1.00 % |
Oryginał | 164 zł | 659.7 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 225/45 R18 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/55 R17 ( -2.4 mm)
letnie 205/55 R17
zimowe 205/55 R17
całoroczne 205/55 R17
Opony 215/50 R17 ( -12.9 mm)
letnie 215/50 R17
zimowe 215/50 R17
całoroczne 215/50 R17
Opony 215/55 R17 ( +8.6 mm)Zalecany!
letnie 215/55 R17
zimowe 215/55 R17
całoroczne 215/55 R17
Opony 225/50 R17 ( -2.9 mm)Zalecany!
letnie 225/50 R17
zimowe 225/50 R17
całoroczne 225/50 R17
Opony 235/50 R17 ( +7.1 mm)
letnie 235/50 R17
zimowe 235/50 R17
całoroczne 235/50 R17
Opony 245/45 R17 ( -7.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/40 R19 | - | 662.6 mm | 2.9 mm 0.40 % |
235/35 R19 | 235 zł | 647.1 mm | -12.6 mm -1.90 % |
245/35 R19 | - | 654.1 mm | -5.6 mm -0.80 % |
255/35 R19 | 269 zł | 661.1 mm | 1.4 mm 0.20 % |
265/35 R19 | - | 668.1 mm | 8.4 mm 1.30 % |
275/30 R19 | - | 647.6 mm | -12.1 mm -1.80 % |
285/30 R19 | - | 653.6 mm | -6.1 mm -0.90 % |
295/30 R19 | - | 659.6 mm | -0.1 mm 0.00 % |
305/30 R19 | - | 665.6 mm | 5.9 mm 0.90 % |
Oryginał | 164 zł | 659.7 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 225/45R18 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 225/40 R19 ( +2.9 mm)Zalecany!
letnie 225/40 R19
zimowe 225/40 R19
Opony 235/35 R19 ( -12.6 mm)
letnie 235/35 R19
zimowe 235/35 R19
całoroczne 235/35 R19
Opony 245/35 R19 ( -5.6 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/35 R20 | - | 665.5 mm | 5.8 mm 0.90 % |
235/30 R20 | - | 649.0 mm | -10.7 mm -1.60 % |
245/30 R20 | - | 655.0 mm | -4.7 mm -0.70 % |
255/30 R20 | - | 661.0 mm | 1.3 mm 0.20 % |
265/30 R20 | - | 667.0 mm | 7.3 mm 1.10 % |
285/25 R20 | - | 650.5 mm | -9.2 mm -1.40 % |
295/25 R20 | - | 655.5 mm | -4.2 mm -0.60 % |
305/25 R20 | - | 660.5 mm | 0.8 mm 0.10 % |
Oryginał | 164 zł | 659.7 mm | - |
Właściwy dobór opon musi uwzględniać nie tylko ich rozmiar, ale również indeks nośności i prędkości. Przepisy zabraniają jazdy na oponach, mających niższe indeksy niż te zalecane przez producenta. Źle dobrane opony są poddawane wyższym obciążeniom, a to sprawia, że szybciej niszczeją. Nie tylko zwiększone jest tempo ich zużycia, ale również pojawia się niebezpieczeństwo pęknięcia podczas jazdy i utraty kontroli nad pojazdem. Opony z wyższym indeksem nośności są natomiast sztywniejsze, wpływając tym samym negatywnie na komfort jazdy.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Wysokoprofilowe ogumienie posiada profil stanowiący co najmniej 55 procent szerokości. Opony tego typu wpływają znacząco na komfort podczas jazdy. Wszystko to dlatego, że świetnie amortyzują i są bardzo ciche. Dzięki zmniejszonemu tarciu będę bardziej ekonomiczne oraz nie ulegają szybkiemu niszczeniu. Dobrze sprawdzają się w sezonie zimowym. Wyższy profil wpływa pozytywnie na przyczepność, co zdecydowanie ułatwia wyjeżdżanie z zasp czy jazdę po błocie pośniegowym. Jednak opony z wysokim profilem nie nadają się do jazdy dynamicznej, gdyż nie zapewniają odpowiedniej sztywności oraz kontroli nad samochodem.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?