Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 235/65 R17? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 235/65R17? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 235/65 R17. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 235. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (65) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 65% z 235. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 235/65 R17 będzie to 17 cali. Zobacz ofertę na opony 235/65 R17 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 235/65 R17 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 73.73 cm (737.30 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 235/65 R17 wynosi 15.28 cm (152.75 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (235) razy jej profil (65) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 235/65 R17?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 235/65 R17?
(17 * 25,4) + (2 * 235 * 0,65)
czyli wspomniane 737.30 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 235/65 R17?
(235 * 65) / 1000
czyli wspomniane 15.28 cm. Druga (szybsza) metoda: 235 * 0,65
= 152.75 mm (wysokość profilu opony 235/65R17).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/70 R17 | - | 732.8 mm | -4.5 mm -0.60 % |
225/65 R17 | 191 zł | 724.3 mm | -13.0 mm -1.80 % |
225/70 R17 | 429 zł | 746.8 mm | +9.5 mm 1.30 % |
255/60 R17 | 324 zł | 737.8 mm | +0.5 mm 0.10 % |
275/55 R17 | 369 zł | 734.3 mm | -3.0 mm -0.40 % |
Oryginał | 217 zł | 737.3 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 235/65 R17 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/70 R17 ( -4.5 mm)
Opony 225/65 R17 ( -13.0 mm)Zalecany!
letnie 225/65 R17
zimowe 225/65 R17
całoroczne 225/65 R17
Opony 225/70 R17 ( +9.5 mm)
letnie 225/70 R17
zimowe 225/70 R17
całoroczne 225/70 R17
Opony 255/60 R17 ( +0.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/80 R15 | 288 zł | 725.0 mm | -12.3 mm -1.70 % |
225/80 R15 | - | 741.0 mm | 3.7 mm 0.50 % |
235/75 R15 | 212 zł | 733.5 mm | -3.8 mm -0.50 % |
245/75 R15 | - | 748.5 mm | 11.2 mm 1.50 % |
255/70 R15 | 288 zł | 738.0 mm | 0.7 mm 0.10 % |
Oryginał | 217 zł | 737.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/80 R16 | 210 zł | 734.4 mm | -2.9 mm -0.40 % |
215/75 R16 | 208 zł | 728.9 mm | -8.4 mm -1.10 % |
225/75 R16 | 223 zł | 743.9 mm | 6.6 mm 0.90 % |
235/70 R16 | 219 zł | 735.4 mm | -1.9 mm -0.30 % |
255/65 R16 | 224 zł | 737.9 mm | 0.6 mm 0.10 % |
Oryginał | 217 zł | 737.3 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 235/65 R17 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/75 R16 ( -8.4 mm)
letnie 215/75 R16
zimowe 215/75 R16
całoroczne 215/75 R16
Opony 225/75 R16 ( +6.6 mm)Zalecany!
letnie 225/75 R16
zimowe 225/75 R16
całoroczne 225/75 R16
Opony 235/70 R16 ( -1.9 mm)Zalecany!
letnie 235/70 R16
zimowe 235/70 R16
całoroczne 235/70 R16
Opony 255/65 R16 ( +0.6 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/60 R18 | 255 zł | 727.2 mm | -10.1 mm -1.40 % |
235/60 R18 | 227 zł | 739.2 mm | 1.9 mm 0.30 % |
255/55 R18 | 199 zł | 737.7 mm | 0.4 mm 0.10 % |
285/50 R18 | - | 742.2 mm | 4.9 mm 0.70 % |
Oryginał | 217 zł | 737.3 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 235/65R17 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 225/60 R18 ( -10.1 mm)
letnie 225/60 R18
zimowe 225/60 R18
całoroczne 225/60 R18
Opony 235/60 R18 ( +1.9 mm)Zalecany!
letnie 235/60 R18
zimowe 235/60 R18
całoroczne 235/60 R18
Opony 255/55 R18 ( +0.4 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/55 R19 | 333 zł | 730.1 mm | -7.2 mm -1.00 % |
235/55 R19 | 325 zł | 741.1 mm | 3.8 mm 0.50 % |
245/50 R19 | - | 727.6 mm | -9.7 mm -1.30 % |
255/50 R19 | 290 zł | 737.6 mm | 0.3 mm 0.00 % |
265/50 R19 | 377 zł | 747.6 mm | 10.3 mm 1.40 % |
275/45 R19 | - | 730.1 mm | -7.2 mm -1.00 % |
285/45 R19 | 448 zł | 739.1 mm | 1.8 mm 0.20 % |
295/45 R19 | 526 zł | 748.1 mm | 10.8 mm 1.50 % |
Oryginał | 217 zł | 737.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/55 R20 | 319 zł | 722.5 mm | -14.8 mm -2.00 % |
235/50 R20 | 737 zł | 743.0 mm | 5.7 mm 0.80 % |
245/45 R20 | 432 zł | 728.5 mm | -8.8 mm -1.20 % |
255/45 R20 | 518 zł | 737.5 mm | 0.2 mm 0.00 % |
265/45 R20 | 501 zł | 746.5 mm | 9.2 mm 1.20 % |
275/40 R20 | - | 728.0 mm | -9.3 mm -1.30 % |
285/40 R20 | 885 zł | 736.0 mm | -1.3 mm -0.20 % |
295/40 R20 | 501 zł | 744.0 mm | 6.7 mm 0.90 % |
315/35 R20 | - | 728.5 mm | -8.8 mm -1.20 % |
325/35 R20 | - | 735.5 mm | -1.8 mm -0.20 % |
Oryginał | 217 zł | 737.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/45 R21 | - | 744.9 mm | 7.6 mm 1.00 % |
245/40 R21 | - | 729.4 mm | -7.9 mm -1.10 % |
255/40 R21 | 667 zł | 737.4 mm | 0.1 mm 0.00 % |
265/40 R21 | 584 zł | 745.4 mm | 8.1 mm 1.10 % |
275/35 R21 | - | 725.9 mm | -11.4 mm -1.50 % |
285/35 R21 | - | 732.9 mm | -4.4 mm -0.60 % |
295/35 R21 | 463 zł | 739.9 mm | 2.6 mm 0.40 % |
305/35 R21 | - | 746.9 mm | 9.6 mm 1.30 % |
315/30 R21 | - | 722.4 mm | -14.9 mm -2.00 % |
325/30 R21 | - | 728.4 mm | -8.9 mm -1.20 % |
Oryginał | 217 zł | 737.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/35 R22 | - | 737.3 mm | 0.0 mm 0.00 % |
265/35 R22 | - | 744.3 mm | 7.0 mm 0.90 % |
285/30 R22 | - | 729.8 mm | -7.5 mm -1.00 % |
295/30 R22 | - | 735.8 mm | -1.5 mm -0.20 % |
305/30 R22 | - | 741.8 mm | 4.5 mm 0.60 % |
315/30 R22 | 966 zł | 747.8 mm | 10.5 mm 1.40 % |
335/25 R22 | - | 726.3 mm | -11.0 mm -1.50 % |
Oryginał | 217 zł | 737.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
315/25 R23 | - | 741.7 mm | 4.4 mm 0.60 % |
Oryginał | 217 zł | 737.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/25 R24 | - | 747.1 mm | 9.8 mm 1.30 % |
Oryginał | 217 zł | 737.3 mm | - |
Właściwy dobór opon musi uwzględniać nie tylko ich rozmiar, ale również indeks nośności i prędkości. Przepisy zabraniają jazdy na oponach, mających niższe indeksy niż te zalecane przez producenta. Źle dobrane opony są poddawane wyższym obciążeniom, a to sprawia, że szybciej niszczeją. Nie tylko zwiększone jest tempo ich zużycia, ale również pojawia się niebezpieczeństwo pęknięcia podczas jazdy i utraty kontroli nad pojazdem. Opony z wyższym indeksem nośności są natomiast sztywniejsze, wpływając tym samym negatywnie na komfort jazdy.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe to takie, w których szerokość bieżnika jest dużo większa od wysokości. Oznacza to, że profil wynosi maksymalnie 55 procent szerokości. To powoduje niezwykle pozytywny wpływ na właściwości jezdne. W związku z zastosowaniem większych felg pojazd lepiej zachowuje się w trakcie hamowania i na zakrętach. Sztywność opony przydaje się natomiast przy dynamicznej jeździe. Musimy jednak liczyć się ze znacznym zmniejszeniem komfortu podróży ze względu na słabą amortyzację wszelkich nierówności oraz wyższym poziomem hałasu.Zamienniki niskoprofilowe
Wysokoprofilowe ogumienie posiada profil stanowiący co najmniej 55 procent szerokości. Opony tego typu wpływają znacząco na komfort podczas jazdy. Wszystko to dlatego, że świetnie amortyzują i są bardzo ciche. Dzięki zmniejszonemu tarciu będę bardziej ekonomiczne oraz nie ulegają szybkiemu niszczeniu. Dobrze sprawdzają się w sezonie zimowym. Wyższy profil wpływa pozytywnie na przyczepność, co zdecydowanie ułatwia wyjeżdżanie z zasp czy jazdę po błocie pośniegowym. Jednak opony z wysokim profilem nie nadają się do jazdy dynamicznej, gdyż nie zapewniają odpowiedniej sztywności oraz kontroli nad samochodem.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?