Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 245/40 R17? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 245/40R17? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każda opona posiada specjalne oznaczenia, które dają właścicielom pojazdów wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Warto nauczyć się odczytywać te symbole, aby móc odpowiednio dobrać oponę, która zapewni nam bezpieczeństwo podczas jazdy. W przypadku samochodów osobowych dość częstym rozmiarem są opony. Jeśli mowa o rozmiarze 245/40 R17, jej szerokość wynosi 245, wysokość stanowi 40 procent szerokości, a więc 98 mm, natomiast R17 oznacza typ konstrukcji opony wraz z rozmiarem średnicy felgi. Ta ostatnia miara podana jest w calach, co w przeliczeniu na centymetry wynosi 43.18. Zobacz ofertę na opony 245/40 R17 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 245/40 R17 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 62.78 cm (627.80 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 245/40 R17 wynosi 9.80 cm (98.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (245) razy jej profil (40) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 245/40 R17?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 245/40 R17?
(17 * 25,4) + (2 * 245 * 0,40)
czyli wspomniane 627.80 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 245/40 R17?
(245 * 40) / 1000
czyli wspomniane 9.80 cm. Druga (szybsza) metoda: 245 * 0,40
= 98.00 mm (wysokość profilu opony 245/40R17).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/55 R17 | - | 624.3 mm | -3.5 mm -0.60 % |
185/50 R17 | - | 616.8 mm | -11.0 mm -1.80 % |
205/45 R17 | 174 zł | 616.3 mm | -11.5 mm -1.80 % |
205/50 R17 | 158 zł | 636.8 mm | +9.0 mm 1.40 % |
215/45 R17 | 157 zł | 625.3 mm | -2.5 mm -0.40 % |
225/45 R17 | 174 zł | 634.3 mm | +6.5 mm 1.00 % |
235/40 R17 | - | 619.8 mm | -8.0 mm -1.30 % |
255/40 R17 | - | 635.8 mm | +8.0 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 627.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 245/40 R17 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 225/45 R17 ( +6.5 mm)Zalecany!
letnie 225/45 R17
zimowe 225/45 R17
całoroczne 225/45 R17
Opony 235/40 R17 ( -8.0 mm)
Opony 255/40 R17 ( +8.0 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/80 R14 | - | 619.6 mm | -8.2 mm -1.30 % |
175/75 R14 | - | 618.1 mm | -9.7 mm -1.50 % |
175/80 R14 | 139 zł | 635.6 mm | 7.8 mm 1.20 % |
185/75 R14 | - | 633.1 mm | 5.3 mm 0.80 % |
195/70 R14 | 131 zł | 628.6 mm | 0.8 mm 0.10 % |
225/60 R14 | - | 625.6 mm | -2.2 mm -0.40 % |
Oryginał | - | 627.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/80 R15 | - | 629.0 mm | 1.2 mm 0.20 % |
175/70 R15 | - | 626.0 mm | -1.8 mm -0.30 % |
185/65 R15 | 119 zł | 621.5 mm | -6.3 mm -1.00 % |
195/60 R15 | 120 zł | 615.0 mm | -12.8 mm -2.00 % |
195/65 R15 | 117 zł | 634.5 mm | 6.7 mm 1.10 % |
205/60 R15 | 135 zł | 627.0 mm | -0.8 mm -0.10 % |
345/35 R15 | - | 622.5 mm | -5.3 mm -0.80 % |
Oryginał | - | 627.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/60 R16 | - | 616.4 mm | -11.4 mm -1.80 % |
185/60 R16 | - | 628.4 mm | 0.6 mm 0.10 % |
195/55 R16 | 135 zł | 620.9 mm | -6.9 mm -1.10 % |
205/55 R16 | 119 zł | 631.9 mm | 4.1 mm 0.70 % |
225/50 R16 | - | 631.4 mm | 3.6 mm 0.60 % |
245/45 R16 | - | 626.9 mm | -0.9 mm -0.10 % |
Oryginał | - | 627.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 245/40 R17 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 225/50 R16 ( +3.6 mm)Zalecany!
letnie 225/50 R16
zimowe 225/50 R16
Opony 245/45 R16 ( -0.9 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/40 R18 | - | 621.2 mm | -6.6 mm -1.10 % |
215/40 R18 | - | 629.2 mm | 1.4 mm 0.20 % |
225/40 R18 | 157 zł | 637.2 mm | 9.4 mm 1.50 % |
235/35 R18 | - | 621.7 mm | -6.1 mm -1.00 % |
245/35 R18 | - | 628.7 mm | 0.9 mm 0.10 % |
255/35 R18 | 234 zł | 635.7 mm | 7.9 mm 1.30 % |
285/30 R18 | - | 628.2 mm | 0.4 mm 0.10 % |
295/30 R18 | - | 634.2 mm | 6.4 mm 1.00 % |
Oryginał | - | 627.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 245/40 R17 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 225/40 R18 ( +9.4 mm)
letnie 225/40 R18
zimowe 225/40 R18
całoroczne 225/40 R18
Opony 235/35 R18 ( -6.1 mm)
Opony 245/35 R18 ( +0.9 mm)Zalecany!
letnie 245/35 R18
zimowe 245/35 R18
Opony 255/35 R18 ( +7.9 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/35 R19 | - | 633.1 mm | 5.3 mm 0.80 % |
235/30 R19 | - | 623.6 mm | -4.2 mm -0.70 % |
245/30 R19 | - | 629.6 mm | 1.8 mm 0.30 % |
255/30 R19 | - | 635.6 mm | 7.8 mm 1.20 % |
305/25 R19 | - | 635.1 mm | 7.3 mm 1.20 % |
Oryginał | - | 627.8 mm | - |
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe to takie, w których szerokość bieżnika jest dużo większa od wysokości. Oznacza to, że profil wynosi maksymalnie 55 procent szerokości. To powoduje niezwykle pozytywny wpływ na właściwości jezdne. W związku z zastosowaniem większych felg pojazd lepiej zachowuje się w trakcie hamowania i na zakrętach. Sztywność opony przydaje się natomiast przy dynamicznej jeździe. Musimy jednak liczyć się ze znacznym zmniejszeniem komfortu podróży ze względu na słabą amortyzację wszelkich nierówności oraz wyższym poziomem hałasu.Zamienniki niskoprofilowe
Opony z wysokim profilem zyskały rzeszę wielbicieli nie tylko ze względów praktycznych, ale również i ekologicznych. Po pierwsze posiadają mniejszą powierzchnię tarcia, a to wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Po drugie wysokoprofilowe ogumienie zwiększa komfort podróży, gdyż jest bardziej elastyczne, gwarantując tym samym właściwą amortyzację. Pojawia się jedno ale, takie ogumienie nie nadaje się dla osób lubiących dynamiczną jazdę. Brak odpowiedniej sztywności uniemożliwia precyzyjną jazdę. Ponadto opony z wysokim profilem mają też słabsza przyczepność niż te z niższym.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?