Data modyfikacji:

Fulda MultiControl

Autor: Łukasz Wulkanista

Fulda Multicontrol to opony całoroczne klasy średniej, co oznacza, że charakteryzują się najlepszym stosunkiem ceny do jakości (najtańsze są opony klasy ekonomiczne, a najbardziej zaawansowane technologicznie są modele premium). To produkty dla kierowców, którzy z jednej strony poszukują oszczędności, ale z drugiej mają świadomość wpływu opon na bezpieczeństwo jazdy. Taki model dobrze sprawdzi się w samochodach o mniejszej mocy. Można go z powodzeniem zamontować także w mocniejszym aucie przy zastrzeżeniu zachowania umiarkowanego stylu jazdy. W związku z tym model Multicontrol jest produkowany z myślą o samochodach osobowych klasy miejskiej, kompaktowej, średniej i wyższej średniej. Jest dostępny w bardzo szerokiej gamie rozmiarów – od 13 cali w najmniejszych wariantach do 17 w największych. Jakie rozwiązania technologiczne ma do zaoferowania ta opona?

Opona całoroczna Multicontrol firmy Fulda

Spis treści:

  1. Technologia
  2. Oferta (Lista produktów)
  3. Wyniki w testach opon
  4. Model MultiControl
  5. Etykieta
  6. Gwarancja
  7. Ocena parametrów
  8. Podsumowanie
  9. Dane techniczne

Technologia oraz zastosowane rozwiązania

Za utrzymanie odpowiedniej stabilności w trudnych warunkach odpowiada także polimerowa mieszanka, która adaptuje się do panujących temperatur i zachowuje swoje właściwości w ich szerokim zakresie. W efekcie nagła zmiana pogody nie stanowi dla opon Multicontrol żadnego zaskoczenia. Szczególną uwagę należy także zwrócić na wzajemnie blokujące się lamele (nacięcia na powierzchni bieżnika) 3D Bubble Blade, których dodatkowe krawędzie poprawiają przyczepność na śniegu, a trójwymiarowy kształt usztywnia bieżnik na potrzeby jazdy na suchej drodze. Opony całoroczne Multicontrol umożliwiają zachowanie stabilności w zmiennych warunkach panujących na drogach w ciągu różnych pór roku. Fulda Multicontrol oprócz wysokiego poziomu bezpieczeństwa oferuje również długie przebiegi. Jest to zasługa zoptymalizowanej powierzchni bieżnika i komory, co pozwala uzyskać równomierne zużycie modelu. Zakup prezentowanych opon jest więc podwójnie opłacalny – oszczędza się tylko na atrakcyjnej cenie modelu, ale też dzięki wydłużonej eksploatacji.

Test opon całorocznych Fulda MultiControl

Przystępne warunki gwarancji to nie jedyny argument przemawiający za zakupem opon Fulda. Model marki bardzo dobrze wypadają w testach organizowanych przez organizacje i czasopisma motoryzacyjne oraz mają dobre opinie użytkowników. W 2018 roku model Multicontrol zajął 3. miejsce w teście magazynu „GuteFahrt” w rozmiarze 205/55 R16. Opony Fulda to opony, które umożliwiają spokojne podróżowanie przez cały okres ich eksploatacji.

MultiControl od Fuldy z kierunkowym bieżnikiem w kształcie litery "V"

Fulda Multicontrol to model wyposażony w kierunkową rzeźbę bieżnika (jest to najczęściej stosowane rozwiązanie w przypadku opon całorocznych). Charakteryzuje się ona układem rowków w kształcie litery „V” lub charakterystycznej jodełki. Umożliwia to zachowanie znakomitej przyczepności na mokrej nawierzchni. Rowki usprawniają odprowadzanie wody i błota pośniegowego, dzięki czemu łatwiej jest zapanować nad samochodem na śliskiej drodze.

Etykieta unijna. Oszczędność, krótka drogę hamowania na mokrym oraz cicha jazda.

Omawiany model dobrze prezentuje się nie tylko teoretycznie, ale też w praktyce. Testy przeprowadzone na potrzeby europejskiego systemu etykietowania opon wykazały, że Fulda Multicontrol oferuje efektywność paliwową (wynikającą z poziomu oporów toczenia) pozwalającą uzyskać klasy od C do E w zależności od rozmiaru. Jest to dość przeciętny poziom, ale pamiętajmy, że opony całoroczne klasy średniej rzadko kiedy będą miały klasę A lub B. Dużo lepiej wygląda kategoria hamowania mokrej nawierzchni, które ma kluczowe znaczenie dla zachowania bezpieczeństwa w trudnych warunkach drogowych. Model Multicontrol ma tutaj klasę B lub C. Omawiane opony są także bardzo ciche – ich hałas zewnętrzny waha się od 67 do 69 dB.

Gwarancja na opony wielosezonowe Fulda

Na modele osobowe niemieckiej marki (i innych należących do Goodyeara) obowiązuje 5-letnia gwarancja, która liczona jest od daty produkcji lub zakupu. Obejmuje ona wszelkie wady związane z wykonaniem, konstrukcją czy materiałami użytymi do produkcji opon. Możliwe jest też zareklamowanie chociażby bicia, ściągania czy wibracji auta, ale w takim przypadku model może być zużyty tylko do 10% wysokości bieżnika. Warto wiedzieć, że producent jest zobowiązany do rozpatrzenia reklamacji w ciągu 30 dni od jej złożenia, a więc dostarczenia opon do stosownego punktu. W przypadku uznania reklamacji właściciel opon otrzymuje rekompensatę finansową, której wysokość jest uzależniona od stopnia zużycia wadliwego modelu (wzór używany do obliczania wysokości tej kwoty jest dostępny publicznie w karcie gwarancyjnej).

Ocena parametrów

Poniżej subiektywna punktacja najważniejszych parametrów opony wielosezonowej Fulda Multicontrol. Wszystkie cechy oceniane były w skali od 0 (najniższa) do 10 (najlepsza). Wśród kryteriów znalazły się m.in. przyczepność na suchej, mokrej i zaśnieżonej nawierzchni czy efektywność paliwowa czyli popularne opory toczenia na etykiecie unijnej.

Podsumowanie czyli dlaczego warto kupić Fuldę MultiControl jako opony uniwersalne?

Warto wiedzieć, że marka Fulda należy do amerykańskiego koncernu Goodyear i korzysta z jego zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Dlaczego warto zdecydować się na zakup jej opon? Fulda powstała w 1906 roku w niemieckim mieście o tej samej nazwie. Od ponad 100 lat cieszy się ogromną popularnością wśród naszych zachodnich sąsiadów, ponieważ konsekwentnie realizuje strategię oferowania dobrych jakościowo opon w bardzo atrakcyjnych cenach. Podczas projektowania poszczególnych modeli inżynierowie zawsze starają się znaleźć kompromis pomiędzy poszczególnymi osiągami - od prowadzenia, przez drogę hamowania i obniżenie poziomu spalania paliwa aż po odporność na zużycie. Dzięki temu kierowcy mają okazję jeździć na oponach o optymalnie dobranych parametrach.

Bieżnik oraz nazwa modelu Fulda "Multicontrol" na boku opony

Dane techniczne:

  • Klasa – średnia
  • Producent – Fulda
  • Koncern – Goodyear
  • Kraj produkcji – UE, Niemcy
  • Kraj pochodzenia – Niemcy
  • Bieżnik – MultiControl
  • Poprzednia wersja – brak
  • Następna wersja – brak
  • Rodzaj bieżnika – kierunkowy
  • Przeznaczenie – samochody osobowe
  • Gwarancja – 5 lat od daty produkcji
  • Szerokość opony – od 155 do 225 mm
  • Profil opony – od 45 do 70 %
  • Średnica felgi – od 13 do 17 cali
  • Indeks prędkości – T, H oraz V
  • Indeks nośności – od 75 do 98
  • Oszczędność paliwa – C lub E
  • Przyczepność na mokrym – B lub C
  • Hałas zewnętrzny – od 67 do 69 dB
  • Ilość wariantów – 21
  • Sezon – opony wielosezonowe
  • Produkcja od 2016 roku
  • Cena – od 145 zł za sztukę (rozmiar 155/70 R13)
  • Pełna nazwa – Fulda MultiControl
  • Run Flat – nie występuje
  • Wzmocnienie – XL (dla kilku rozmiarów)
  • Rant ochronny – MFS (występuje)
  • Homologacja – nie występuje

Inne nazwy:

W przypadku prezentowanego modelu opon całorocznych ilość kombinacji zapisu nazwy bieżnika nie jest jakoś szczególnie duża. Poniższe przykłady dotyczą formy zapisu członów („Multi” oraz „Control”) łącznie, rozdzielnie, przez "K" lub podwójne "el" na końcu. W efekcie otrzymujemy następujące warianty:
  • Fulda Multi Control
  • Fulda MultiControll
  • Fulda Multi Kontrol
  • Fulda Multi Kontroll

Zobacz również:

2 komentarze
  1. Łukasz Lisowski | 26.04.2019 21:22
    Kilka spostrzeżeń po 3 tygodniach użytkowanie opony Fulda Multicontrol. Po kolei: Auto to Renault Clio 1,4 98 km Zachowanie na mokrym _ całkiem pewne _ w porównaniu do zimowej Dębicy Frigo 2 całoroczna Fulda jest dużooooo lepsza. Poziom podobny do używanych w lecie Fuld ecocontrol. Zachowanie na suchym_ i tutaj czuć, że jest to wielosezonówka nastawiona bardziej na zimowe warunki . W normalnej jeździe bez problemów hamowanie , skręcanie . Natomiast przy próbie agresywniejszej jazdy, czuć, że opony są miękkie, zarówno bieżnik, jak i boki opony_auto pływa i nie zachowuje się pewnie (może gdybyśmy rozmawiali o większym aucie z szerszymi oponami wyglądał by to lepiej.) Poziom hałasu: bardzo dobrze w tej kwestii. Komfort jazdy : bardzo dobrze, miękka opona. Zachowanie w zimie: nie testowałem, ale patrząc na to jak wiele lameli posiada ta opona, oraz z jak miękkiej mieszanki jest zrobiona, w zimie powinno być bardzo dobrze. Opory toczenia_ tutaj się nie wypowiem, gdyż to auto jeździ w 90% po mieście, wiec warunki totalnie niepowtarzalne do jakichkolwiek pomiarów spalania.
  2. Andrzej | 03.01.2019 14:39
    Opony uniwersalne chyba nie na nasz klimat
opony całoroczne 205/60 r16 ranking

Test opon całorocznych 205/60 R16. Ranking Wulkanisty 2025 

2025-04-11
Kierowcy są pogodzeni z faktem, że wraz z nadejściem okresu jesienno-zimowego przychodzi pora na wymianę opon. Jednak wielu właścicieli aut zwleka z założeniem i zakupem nowego kompletu, ponieważ wiąże się to z niemałą stratą czasu i dodatkowymi wydatkami. Dlatego w ostatnich latach tak szybko rośnie zainteresowanie oponami całorocznymi, które sprawdzają się w dowolnej aurze. Przedstawiamy ranking polecanych opon wielosezonowych 205/60 R16.
opony całoroczne 195/55 r16 ranking

Test opon całorocznych 195/55 R16. Ranking Wulkanisty 2025 

2025-04-09
Coraz popularniejszym rozwiązaniem na które decydują się właściciele aut, jest zakup specjalnych opon całorocznych, które sprawdzają się zarówno w trakcie letnich upałów, jak i zimowych zamieci. Przedstawiamy ranking polecanych modeli opon wielosezonowych 195/55 R16.
opony wielosezonowe 185/65 r15 ranking

Test opon całorocznych 185/65 R15. Ranking Wulkanisty 2025 

2025-04-07
Rosnącą popularnością cieszą się opony wielosezonowe, które radzą sobie równie dobrze na oblodzonych i mokrych drogach, jak i na autostradach rozgrzanych w letnim upale. Przedstawiamy ranking polecanych opon całorocznych 185/65 R15.
opony wielosezonowe 185/60 r15 ranking

Test opon całorocznych 185/60 R15. Ranking Wulkanisty 2025 

2025-04-04
Opony wielosezonowe cieszą się w naszym kraju coraz większą popularnością, do czego niewątpliwie przyczyniają się coraz łagodniejsze zimy, które sprawiają, że wielu kierowców nie odczuwa potrzeby zakładania ogumienia stworzonego z myślą o niej. Modele te radzą sobie równie dobrze na rozgrzanym asfalcie, jak i zabłoconych lub oblodzonych miejskich drogach. Przedstawiamy ranking polecanych modeli 185/60 R15.
opony całoroczne 215/65 r16 ranking

Test opon całorocznych 215/65 R16. Ranking Wulkanisty 2025

2025-03-31
Coroczna wymiana opon letnich na zimowe jest niewątpliwie kłopotliwa, kierowcy muszą bowiem znaleźć nie tylko miejsce na przechowywanie nieużywanego kompletu, ale również poświecić sporo cennego czasu na wizytę w warsztacie. Z tych powodów coraz większym zainteresowaniem cieszą się opony wielosezonowe, z których możemy korzystać niezależnie od aury za oknem. Przedstawiamy ranking opon całorocznych 215/65 R16.
kormoran all season vs goodyear eagle sport

Kormoran All Season vs. Goodyear Eagle Sport All-Season: Porównanie opon całorocznych

2025-02-03
Wybór odpowiednich opon całorocznych to kluczowy element zapewniający bezpieczeństwo i komfort jazdy przez cały rok. Dziś przyjrzymy się dwóm popularnym modelom: Kormoran All Season oraz Goodyear Eagle Sport All-Season, analizując ich specyfikacje, osiągi i opinie użytkowników.