Data modyfikacji:

Fulda MultiControl

Autor: Łukasz Wulkanista

Fulda Multicontrol to opony całoroczne klasy średniej, co oznacza, że charakteryzują się najlepszym stosunkiem ceny do jakości (najtańsze są opony klasy ekonomiczne, a najbardziej zaawansowane technologicznie są modele premium). To produkty dla kierowców, którzy z jednej strony poszukują oszczędności, ale z drugiej mają świadomość wpływu opon na bezpieczeństwo jazdy. Taki model dobrze sprawdzi się w samochodach o mniejszej mocy. Można go z powodzeniem zamontować także w mocniejszym aucie przy zastrzeżeniu zachowania umiarkowanego stylu jazdy. W związku z tym model Multicontrol jest produkowany z myślą o samochodach osobowych klasy miejskiej, kompaktowej, średniej i wyższej średniej. Jest dostępny w bardzo szerokiej gamie rozmiarów – od 13 cali w najmniejszych wariantach do 17 w największych. Jakie rozwiązania technologiczne ma do zaoferowania ta opona?

Opona całoroczna Multicontrol firmy Fulda

Spis treści:

  1. Technologia
  2. Oferta (Lista produktów)
  3. Wyniki w testach opon
  4. Model MultiControl
  5. Etykieta
  6. Gwarancja
  7. Ocena parametrów
  8. Podsumowanie
  9. Dane techniczne

Technologia oraz zastosowane rozwiązania

Za utrzymanie odpowiedniej stabilności w trudnych warunkach odpowiada także polimerowa mieszanka, która adaptuje się do panujących temperatur i zachowuje swoje właściwości w ich szerokim zakresie. W efekcie nagła zmiana pogody nie stanowi dla opon Multicontrol żadnego zaskoczenia. Szczególną uwagę należy także zwrócić na wzajemnie blokujące się lamele (nacięcia na powierzchni bieżnika) 3D Bubble Blade, których dodatkowe krawędzie poprawiają przyczepność na śniegu, a trójwymiarowy kształt usztywnia bieżnik na potrzeby jazdy na suchej drodze. Opony całoroczne Multicontrol umożliwiają zachowanie stabilności w zmiennych warunkach panujących na drogach w ciągu różnych pór roku. Fulda Multicontrol oprócz wysokiego poziomu bezpieczeństwa oferuje również długie przebiegi. Jest to zasługa zoptymalizowanej powierzchni bieżnika i komory, co pozwala uzyskać równomierne zużycie modelu. Zakup prezentowanych opon jest więc podwójnie opłacalny – oszczędza się tylko na atrakcyjnej cenie modelu, ale też dzięki wydłużonej eksploatacji.

Test opon całorocznych Fulda MultiControl

wyniki-testu-opon

Przystępne warunki gwarancji to nie jedyny argument przemawiający za zakupem opon Fulda. Model marki bardzo dobrze wypadają w testach organizowanych przez organizacje i czasopisma motoryzacyjne oraz mają dobre opinie użytkowników. W 2018 roku model Multicontrol zajął 3. miejsce w teście magazynu „GuteFahrt” w rozmiarze 205/55 R16. Opony Fulda to opony, które umożliwiają spokojne podróżowanie przez cały okres ich eksploatacji.

MultiControl od Fuldy z kierunkowym bieżnikiem w kształcie litery "V"

Fulda Multicontrol to model wyposażony w kierunkową rzeźbę bieżnika (jest to najczęściej stosowane rozwiązanie w przypadku opon całorocznych). Charakteryzuje się ona układem rowków w kształcie litery „V” lub charakterystycznej jodełki. Umożliwia to zachowanie znakomitej przyczepności na mokrej nawierzchni. Rowki usprawniają odprowadzanie wody i błota pośniegowego, dzięki czemu łatwiej jest zapanować nad samochodem na śliskiej drodze.

Etykieta unijna. Oszczędność, krótka drogę hamowania na mokrym oraz cicha jazda.

Omawiany model dobrze prezentuje się nie tylko teoretycznie, ale też w praktyce. Testy przeprowadzone na potrzeby europejskiego systemu etykietowania opon wykazały, że Fulda Multicontrol oferuje efektywność paliwową (wynikającą z poziomu oporów toczenia) pozwalającą uzyskać klasy od C do E w zależności od rozmiaru. Jest to dość przeciętny poziom, ale pamiętajmy, że opony całoroczne klasy średniej rzadko kiedy będą miały klasę A lub B. Dużo lepiej wygląda kategoria hamowania mokrej nawierzchni, które ma kluczowe znaczenie dla zachowania bezpieczeństwa w trudnych warunkach drogowych. Model Multicontrol ma tutaj klasę B lub C. Omawiane opony są także bardzo ciche – ich hałas zewnętrzny waha się od 67 do 69 dB.

Gwarancja na opony wielosezonowe Fulda

Na modele osobowe niemieckiej marki (i innych należących do Goodyeara) obowiązuje 5-letnia gwarancja, która liczona jest od daty produkcji lub zakupu. Obejmuje ona wszelkie wady związane z wykonaniem, konstrukcją czy materiałami użytymi do produkcji opon. Możliwe jest też zareklamowanie chociażby bicia, ściągania czy wibracji auta, ale w takim przypadku model może być zużyty tylko do 10% wysokości bieżnika. Warto wiedzieć, że producent jest zobowiązany do rozpatrzenia reklamacji w ciągu 30 dni od jej złożenia, a więc dostarczenia opon do stosownego punktu. W przypadku uznania reklamacji właściciel opon otrzymuje rekompensatę finansową, której wysokość jest uzależniona od stopnia zużycia wadliwego modelu (wzór używany do obliczania wysokości tej kwoty jest dostępny publicznie w karcie gwarancyjnej).

Ocena parametrów

Poniżej subiektywna punktacja najważniejszych parametrów opony wielosezonowej Fulda Multicontrol. Wszystkie cechy oceniane były w skali od 0 (najniższa) do 10 (najlepsza). Wśród kryteriów znalazły się m.in. przyczepność na suchej, mokrej i zaśnieżonej nawierzchni czy efektywność paliwowa czyli popularne opory toczenia na etykiecie unijnej.

Podsumowanie czyli dlaczego warto kupić Fuldę MultiControl jako opony uniwersalne?

Warto wiedzieć, że marka Fulda należy do amerykańskiego koncernu Goodyear i korzysta z jego zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Dlaczego warto zdecydować się na zakup jej opon? Fulda powstała w 1906 roku w niemieckim mieście o tej samej nazwie. Od ponad 100 lat cieszy się ogromną popularnością wśród naszych zachodnich sąsiadów, ponieważ konsekwentnie realizuje strategię oferowania dobrych jakościowo opon w bardzo atrakcyjnych cenach. Podczas projektowania poszczególnych modeli inżynierowie zawsze starają się znaleźć kompromis pomiędzy poszczególnymi osiągami - od prowadzenia, przez drogę hamowania i obniżenie poziomu spalania paliwa aż po odporność na zużycie. Dzięki temu kierowcy mają okazję jeździć na oponach o optymalnie dobranych parametrach.

Bieżnik oraz nazwa modelu Fulda "Multicontrol" na boku opony

Dane techniczne:

  • Klasa – średnia
  • Producent – Fulda
  • Koncern – Goodyear
  • Kraj produkcji – UE, Niemcy
  • Kraj pochodzenia – Niemcy
  • Bieżnik – MultiControl
  • Poprzednia wersja – brak
  • Następna wersja – brak
  • Rodzaj bieżnika – kierunkowy
  • Przeznaczenie – samochody osobowe
  • Gwarancja – 5 lat od daty produkcji
  • Szerokość opony – od 155 do 225 mm
  • Profil opony – od 45 do 70 %
  • Średnica felgi – od 13 do 17 cali
  • Indeks prędkości – T, H oraz V
  • Indeks nośności – od 75 do 98
  • Oszczędność paliwa – C lub E
  • Przyczepność na mokrym – B lub C
  • Hałas zewnętrzny – od 67 do 69 dB
  • Ilość wariantów – 21
  • Sezon – opony wielosezonowe
  • Produkcja od 2016 roku
  • Cena – od 145 zł za sztukę (rozmiar 155/70 R13)
  • Pełna nazwa – Fulda MultiControl
  • Run Flat – nie występuje
  • Wzmocnienie – XL (dla kilku rozmiarów)
  • Rant ochronny – MFS (występuje)
  • Homologacja – nie występuje

Inne nazwy:

W przypadku prezentowanego modelu opon całorocznych ilość kombinacji zapisu nazwy bieżnika nie jest jakoś szczególnie duża. Poniższe przykłady dotyczą formy zapisu członów („Multi” oraz „Control”) łącznie, rozdzielnie, przez "K" lub podwójne "el" na końcu. W efekcie otrzymujemy następujące warianty:
  • Fulda Multi Control
  • Fulda MultiControll
  • Fulda Multi Kontrol
  • Fulda Multi Kontroll

Zobacz również:

2 komentarze
  1. Łukasz Lisowski | 26.04.2019 21:22
    Kilka spostrzeżeń po 3 tygodniach użytkowanie opony Fulda Multicontrol. Po kolei: Auto to Renault Clio 1,4 98 km Zachowanie na mokrym _ całkiem pewne _ w porównaniu do zimowej Dębicy Frigo 2 całoroczna Fulda jest dużooooo lepsza. Poziom podobny do używanych w lecie Fuld ecocontrol. Zachowanie na suchym_ i tutaj czuć, że jest to wielosezonówka nastawiona bardziej na zimowe warunki . W normalnej jeździe bez problemów hamowanie , skręcanie . Natomiast przy próbie agresywniejszej jazdy, czuć, że opony są miękkie, zarówno bieżnik, jak i boki opony_auto pływa i nie zachowuje się pewnie (może gdybyśmy rozmawiali o większym aucie z szerszymi oponami wyglądał by to lepiej.) Poziom hałasu: bardzo dobrze w tej kwestii. Komfort jazdy : bardzo dobrze, miękka opona. Zachowanie w zimie: nie testowałem, ale patrząc na to jak wiele lameli posiada ta opona, oraz z jak miękkiej mieszanki jest zrobiona, w zimie powinno być bardzo dobrze. Opory toczenia_ tutaj się nie wypowiem, gdyż to auto jeździ w 90% po mieście, wiec warunki totalnie niepowtarzalne do jakichkolwiek pomiarów spalania.
  2. Andrzej | 03.01.2019 14:39
    Opony uniwersalne chyba nie na nasz klimat
opona

Opony całoroczne 205/45 R16

2022-05-23
Coraz więcej kierowców decyduje się na opony całoroczne i nie jest to przypadek. W miejskich warunkach sezonowa wymiana opon nie jest konieczna i generuje jedynie niepotrzebne koszty. Jeśli nie pojawiasz się w trudnym, zaśnieżonym lub górskim terenie, dobrej jakości opony całoroczne w pełni zaspokoją twoje potrzeby. Jakie opony wielosezonowe w rozmiarze 205/45 R15 wybrać?
opona

Dębica Navigator 3 vs Navigator 2

2022-05-21
Opony wielosezonowe stają się coraz bardziej popularne. Bieżnik opon wielosezonowych często jest asymetryczny. Zawiera w sobie elementy opon letnich, takie jak szerokie rowki odprowadzające, gładką strukturę bieżnika, która zapewnia lepszą przyczepność, ale też liczne nacięcia, jak na oponach zimowych, które poprawiają parametry jazdy nawet w zimowych warunkach. Przed nami zestawienie dwóch modeli producenta Dębica: Navigator 2 oraz jego nowsza, udoskonalona wersja – Navigator 3. Jakie są różnice między tymi modelami?
opona

Dębica Navigator 3 czy Barum Quartaris 5?

2022-05-18
Bieżnik opon wielosezonowych często jest asymetryczny. Zawiera w sobie elementy opon letnich, takie jak szerokie rowki odprowadzające, gładką strukturę bieżnika, która zapewnia lepszą przyczepność, ale też liczne nacięcia, jak na oponach zimowych, które poprawiają parametry jazdy nawet w zimowych warunkach. Dzisiejsze zestawienie to dwa czołowe modele z klasy ekonomicznej. Dębica Navigator 3 oraz Barum Quartaris 5 to opony bardzo podobne, a jednak różnią się od siebie. Z czego wynikają te różnice? Która z tych opon sprawdzi się lepiej?
opona

Dębica Navigator 3 vs Kormoran All Season

2022-05-17
Najczęściej opony wielosezonowe kupowane są do samochodów dostawczych. Kierowcy, pokonujący długie trasy, muszą być przygotowani na każdą ewentualność, a komplet opon wielosezonowych to też oszczędność. W tym artykule zajmiemy się porównaniem dwóch zbliżonych do siebie modeli, które również świetnie sprawdzają się w samochodach osobowych. Do rywalizacji przystępują Dębica Navigator 3 oraz Kormoran All Season. Czym się różnią, a w czym są podobne? Jak wyglądają ich parametry?
opona całoroczna

Michelin Crossclimate vs Goodyear Vector 4seasons

2022-05-11
W tym artykule zajmiemy się przedstawieniem i porównaniem dwóch modeli opon wielosezonowych z segmentu premium. Są to Michelin CrossClimate oraz Goodyear Vector 4Seasons. Oba te modele są wysoko w rankingach opon wielosezonowych. Zastosowanie innowacyjnych technologii oraz lata doświadczeń pozwoliły producentom uzyskać opony o znakomitych parametrach. Czym się charakteryzują, które są lepsze? Sprawdźmy to.
Dębica Navigator 3

Dębica Navigator 3

2022-03-02
Zobacz opony całoroczne Dębica Navigator 3. Sprawdź wyniki w testach opon oraz przeczytaj opinie innych kierowców.