Data modyfikacji:

Fulda MultiControl

Autor: Łukasz Wulkanista

Fulda Multicontrol to opony całoroczne klasy średniej, co oznacza, że charakteryzują się najlepszym stosunkiem ceny do jakości (najtańsze są opony klasy ekonomiczne, a najbardziej zaawansowane technologicznie są modele premium). To produkty dla kierowców, którzy z jednej strony poszukują oszczędności, ale z drugiej mają świadomość wpływu opon na bezpieczeństwo jazdy. Taki model dobrze sprawdzi się w samochodach o mniejszej mocy. Można go z powodzeniem zamontować także w mocniejszym aucie przy zastrzeżeniu zachowania umiarkowanego stylu jazdy. W związku z tym model Multicontrol jest produkowany z myślą o samochodach osobowych klasy miejskiej, kompaktowej, średniej i wyższej średniej. Jest dostępny w bardzo szerokiej gamie rozmiarów – od 13 cali w najmniejszych wariantach do 17 w największych. Jakie rozwiązania technologiczne ma do zaoferowania ta opona?

Opona całoroczna Multicontrol firmy Fulda

Spis treści:

  1. Technologia
  2. Oferta (Lista produktów)
  3. Wyniki w testach opon
  4. Model MultiControl
  5. Etykieta
  6. Gwarancja
  7. Ocena parametrów
  8. Podsumowanie
  9. Dane techniczne

Technologia oraz zastosowane rozwiązania

Za utrzymanie odpowiedniej stabilności w trudnych warunkach odpowiada także polimerowa mieszanka, która adaptuje się do panujących temperatur i zachowuje swoje właściwości w ich szerokim zakresie. W efekcie nagła zmiana pogody nie stanowi dla opon Multicontrol żadnego zaskoczenia. Szczególną uwagę należy także zwrócić na wzajemnie blokujące się lamele (nacięcia na powierzchni bieżnika) 3D Bubble Blade, których dodatkowe krawędzie poprawiają przyczepność na śniegu, a trójwymiarowy kształt usztywnia bieżnik na potrzeby jazdy na suchej drodze. Opony całoroczne Multicontrol umożliwiają zachowanie stabilności w zmiennych warunkach panujących na drogach w ciągu różnych pór roku. Fulda Multicontrol oprócz wysokiego poziomu bezpieczeństwa oferuje również długie przebiegi. Jest to zasługa zoptymalizowanej powierzchni bieżnika i komory, co pozwala uzyskać równomierne zużycie modelu. Zakup prezentowanych opon jest więc podwójnie opłacalny – oszczędza się tylko na atrakcyjnej cenie modelu, ale też dzięki wydłużonej eksploatacji.

Test opon całorocznych Fulda MultiControl

Przystępne warunki gwarancji to nie jedyny argument przemawiający za zakupem opon Fulda. Model marki bardzo dobrze wypadają w testach organizowanych przez organizacje i czasopisma motoryzacyjne oraz mają dobre opinie użytkowników. W 2018 roku model Multicontrol zajął 3. miejsce w teście magazynu „GuteFahrt” w rozmiarze 205/55 R16. Opony Fulda to opony, które umożliwiają spokojne podróżowanie przez cały okres ich eksploatacji.

MultiControl od Fuldy z kierunkowym bieżnikiem w kształcie litery "V"

Fulda Multicontrol to model wyposażony w kierunkową rzeźbę bieżnika (jest to najczęściej stosowane rozwiązanie w przypadku opon całorocznych). Charakteryzuje się ona układem rowków w kształcie litery „V” lub charakterystycznej jodełki. Umożliwia to zachowanie znakomitej przyczepności na mokrej nawierzchni. Rowki usprawniają odprowadzanie wody i błota pośniegowego, dzięki czemu łatwiej jest zapanować nad samochodem na śliskiej drodze.

Etykieta unijna. Oszczędność, krótka drogę hamowania na mokrym oraz cicha jazda.

Omawiany model dobrze prezentuje się nie tylko teoretycznie, ale też w praktyce. Testy przeprowadzone na potrzeby europejskiego systemu etykietowania opon wykazały, że Fulda Multicontrol oferuje efektywność paliwową (wynikającą z poziomu oporów toczenia) pozwalającą uzyskać klasy od C do E w zależności od rozmiaru. Jest to dość przeciętny poziom, ale pamiętajmy, że opony całoroczne klasy średniej rzadko kiedy będą miały klasę A lub B. Dużo lepiej wygląda kategoria hamowania mokrej nawierzchni, które ma kluczowe znaczenie dla zachowania bezpieczeństwa w trudnych warunkach drogowych. Model Multicontrol ma tutaj klasę B lub C. Omawiane opony są także bardzo ciche – ich hałas zewnętrzny waha się od 67 do 69 dB.

Gwarancja na opony wielosezonowe Fulda

Na modele osobowe niemieckiej marki (i innych należących do Goodyeara) obowiązuje 5-letnia gwarancja, która liczona jest od daty produkcji lub zakupu. Obejmuje ona wszelkie wady związane z wykonaniem, konstrukcją czy materiałami użytymi do produkcji opon. Możliwe jest też zareklamowanie chociażby bicia, ściągania czy wibracji auta, ale w takim przypadku model może być zużyty tylko do 10% wysokości bieżnika. Warto wiedzieć, że producent jest zobowiązany do rozpatrzenia reklamacji w ciągu 30 dni od jej złożenia, a więc dostarczenia opon do stosownego punktu. W przypadku uznania reklamacji właściciel opon otrzymuje rekompensatę finansową, której wysokość jest uzależniona od stopnia zużycia wadliwego modelu (wzór używany do obliczania wysokości tej kwoty jest dostępny publicznie w karcie gwarancyjnej).

Ocena parametrów

Poniżej subiektywna punktacja najważniejszych parametrów opony wielosezonowej Fulda Multicontrol. Wszystkie cechy oceniane były w skali od 0 (najniższa) do 10 (najlepsza). Wśród kryteriów znalazły się m.in. przyczepność na suchej, mokrej i zaśnieżonej nawierzchni czy efektywność paliwowa czyli popularne opory toczenia na etykiecie unijnej.

Podsumowanie czyli dlaczego warto kupić Fuldę MultiControl jako opony uniwersalne?

Warto wiedzieć, że marka Fulda należy do amerykańskiego koncernu Goodyear i korzysta z jego zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Dlaczego warto zdecydować się na zakup jej opon? Fulda powstała w 1906 roku w niemieckim mieście o tej samej nazwie. Od ponad 100 lat cieszy się ogromną popularnością wśród naszych zachodnich sąsiadów, ponieważ konsekwentnie realizuje strategię oferowania dobrych jakościowo opon w bardzo atrakcyjnych cenach. Podczas projektowania poszczególnych modeli inżynierowie zawsze starają się znaleźć kompromis pomiędzy poszczególnymi osiągami - od prowadzenia, przez drogę hamowania i obniżenie poziomu spalania paliwa aż po odporność na zużycie. Dzięki temu kierowcy mają okazję jeździć na oponach o optymalnie dobranych parametrach.

Bieżnik oraz nazwa modelu Fulda "Multicontrol" na boku opony

Dane techniczne:

  • Klasa – średnia
  • Producent – Fulda
  • Koncern – Goodyear
  • Kraj produkcji – UE, Niemcy
  • Kraj pochodzenia – Niemcy
  • Bieżnik – MultiControl
  • Poprzednia wersja – brak
  • Następna wersja – brak
  • Rodzaj bieżnika – kierunkowy
  • Przeznaczenie – samochody osobowe
  • Gwarancja – 5 lat od daty produkcji
  • Szerokość opony – od 155 do 225 mm
  • Profil opony – od 45 do 70 %
  • Średnica felgi – od 13 do 17 cali
  • Indeks prędkości – T, H oraz V
  • Indeks nośności – od 75 do 98
  • Oszczędność paliwa – C lub E
  • Przyczepność na mokrym – B lub C
  • Hałas zewnętrzny – od 67 do 69 dB
  • Ilość wariantów – 21
  • Sezon – opony wielosezonowe
  • Produkcja od 2016 roku
  • Cena – od 145 zł za sztukę (rozmiar 155/70 R13)
  • Pełna nazwa – Fulda MultiControl
  • Run Flat – nie występuje
  • Wzmocnienie – XL (dla kilku rozmiarów)
  • Rant ochronny – MFS (występuje)
  • Homologacja – nie występuje

Inne nazwy:

W przypadku prezentowanego modelu opon całorocznych ilość kombinacji zapisu nazwy bieżnika nie jest jakoś szczególnie duża. Poniższe przykłady dotyczą formy zapisu członów („Multi” oraz „Control”) łącznie, rozdzielnie, przez "K" lub podwójne "el" na końcu. W efekcie otrzymujemy następujące warianty:
  • Fulda Multi Control
  • Fulda MultiControll
  • Fulda Multi Kontrol
  • Fulda Multi Kontroll

Zobacz również:

2 komentarze
  1. Łukasz Lisowski | 26.04.2019 21:22
    Kilka spostrzeżeń po 3 tygodniach użytkowanie opony Fulda Multicontrol. Po kolei: Auto to Renault Clio 1,4 98 km Zachowanie na mokrym _ całkiem pewne _ w porównaniu do zimowej Dębicy Frigo 2 całoroczna Fulda jest dużooooo lepsza. Poziom podobny do używanych w lecie Fuld ecocontrol. Zachowanie na suchym_ i tutaj czuć, że jest to wielosezonówka nastawiona bardziej na zimowe warunki . W normalnej jeździe bez problemów hamowanie , skręcanie . Natomiast przy próbie agresywniejszej jazdy, czuć, że opony są miękkie, zarówno bieżnik, jak i boki opony_auto pływa i nie zachowuje się pewnie (może gdybyśmy rozmawiali o większym aucie z szerszymi oponami wyglądał by to lepiej.) Poziom hałasu: bardzo dobrze w tej kwestii. Komfort jazdy : bardzo dobrze, miękka opona. Zachowanie w zimie: nie testowałem, ale patrząc na to jak wiele lameli posiada ta opona, oraz z jak miękkiej mieszanki jest zrobiona, w zimie powinno być bardzo dobrze. Opory toczenia_ tutaj się nie wypowiem, gdyż to auto jeździ w 90% po mieście, wiec warunki totalnie niepowtarzalne do jakichkolwiek pomiarów spalania.
  2. Andrzej | 03.01.2019 14:39
    Opony uniwersalne chyba nie na nasz klimat
Michelin CrossClimate 2

Michelin CrossClimate 2. Charakterystyka opony, testy i opinie

2023-01-25
Michelin CrossClimate 2 swój sukces zawdzięcza przede wszystkim dzięki bardzo wysokim osiągom hamowania i przyczepności na mokrej i zaśnieżonej drodze gwarantując tym samym optymalne zużywanie się bieżnika. Wpływa to na większe bezpieczeństwo, ale też oszczędność spalania paliwa, ale też samych opon. Inwestując w model Michelin CrossClimate 2 można śmiało zapomnieć o cosezonowej zmianie ogumienia, ponieważ model ten świetnie radzi sobie w każdych warunkach.
roadstone n priz 4s

Roadstone N Priz 4S

2023-01-09
Aby znaleźć opony, które zapewnią maksimum bezpieczeństwa i komfortu, należy określić własny styl jazdy, częstotliwość korzystania z auta oraz uwzględnić najczęściej uczęszczane drogi i warunki na nich panujące. Absolutnie wystarczającym ogumieniem dla osób jeżdżących w sposób umiarkowany i nieszczególnie często będą dobre opony klasy budżetowej, takiej jak Roadstone N Priz 4S. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę podczas wyboru ogumienia i czym charakteryzuje się wspomniany model koreańskiego producenta? Sprawdź i podejmij dobrą decyzję.
premiorri vimero as

Premiorri Vimero As. Prezentacja modelu

2023-01-07
Za jedną oponę klasy premium można niekiedy kupić cały komplet ogumienia w klasie budżetowej, które również doskonale sprawdzi się w przypadku umiarkowanej jazdy i poruszaniu głównie po mieście. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest też ogumienie wielosezonowe zamiast tradycyjnych opon sezonowych. Jednym z takich produktów jest model Premiorri Vimero As. Sprawdź, co wyróżnia te opony i dlaczego warto wyposażyć w nie swoje auto.
falken euroall season as210

Opony klasy średniej Falken EuroAll Season AS210

2023-01-06
W przypadku gdy auto używane jest w sposób umiarkowany i taki też jest styl jazdy kierowcy, wcale nie trzeba kupować najdroższych opon, by zapewnić sobie maksimum bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Z powodzeniem sprawdzą się tu opony klasy średniej, które wyróżnia doskonały stosunek jakości do ceny. To często produkty, które na podstawie osiągów śmiało konkurować mogą z oponami klasy premium. Świetnym przykładem jest tu ogumienie wielosezonowe Falken EuroAll Season AS210. Sprawdź, co wyróżnia ten model opon i dlaczego warto je kupić.
austone sp-401

Austone SP401. Czym się wyróżnia opona całoroczna?

2023-01-05
Opony różnią się ceną i klasą, do której można je zaliczyć. Niekiedy w kwocie, jaką trzeba przeznaczyć na zakup jednej sztuki ogumienia premium, kupić można cały komplet opon w klasie budżetowej. Często takie opony, podobnie jak droższe produkty, również charakteryzują się świetnymi osiągami i dla dużej grupy kierowców będą to parametry w zupełności wystarczające. Jednym z takich modeli są opony całoroczne Austone SP401. Sprawdź, dlaczego jest to model warty wyboru.
goodyear vector 4seasons gen-3

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 vs Gen-2

2023-01-04
Goodyear to amerykański gigant, który na rynku oponiarskim od wielu lat znajduje się w czołówce. Specjalizuje się głównie w oponach całorocznych, co widać po wysokich notach ich produktów w tej właśnie dziedzinie. Serca kierowców bez wątpienia skradł model Goodyear Vector 4Season Gen-2, który jak się okazało, wyznaczył nowe trendy wśród opon całosezonowych. Przez wiele lat model ten zajmował podium w rankingach największych serwisów oponiarskich na całym świecie. Goodyear jednak nie spoczął na laurach i jeszcze bardzie udoskonalił ten prawie doskonały model. W efekcie wielu przeprowadzonych badań, doświadczeń i testów do sprzedaży trafił model Goodyear Vector 4Season Gen-3, który jest następcą topowego modelu opon wielosezonowych tej marki. Czym się różnią i który z nich jest lepszy?