Data modyfikacji:

Fulda MultiControl

Autor: Łukasz Wulkanista

Fulda Multicontrol to opony całoroczne klasy średniej, co oznacza, że charakteryzują się najlepszym stosunkiem ceny do jakości (najtańsze są opony klasy ekonomiczne, a najbardziej zaawansowane technologicznie są modele premium). To produkty dla kierowców, którzy z jednej strony poszukują oszczędności, ale z drugiej mają świadomość wpływu opon na bezpieczeństwo jazdy. Taki model dobrze sprawdzi się w samochodach o mniejszej mocy. Można go z powodzeniem zamontować także w mocniejszym aucie przy zastrzeżeniu zachowania umiarkowanego stylu jazdy. W związku z tym model Multicontrol jest produkowany z myślą o samochodach osobowych klasy miejskiej, kompaktowej, średniej i wyższej średniej. Jest dostępny w bardzo szerokiej gamie rozmiarów – od 13 cali w najmniejszych wariantach do 17 w największych. Jakie rozwiązania technologiczne ma do zaoferowania ta opona?

Opona całoroczna Multicontrol firmy Fulda

Spis treści:

  1. Technologia
  2. Oferta (Lista produktów)
  3. Wyniki w testach opon
  4. Model MultiControl
  5. Etykieta
  6. Gwarancja
  7. Ocena parametrów
  8. Podsumowanie
  9. Dane techniczne

Technologia oraz zastosowane rozwiązania

Za utrzymanie odpowiedniej stabilności w trudnych warunkach odpowiada także polimerowa mieszanka, która adaptuje się do panujących temperatur i zachowuje swoje właściwości w ich szerokim zakresie. W efekcie nagła zmiana pogody nie stanowi dla opon Multicontrol żadnego zaskoczenia. Szczególną uwagę należy także zwrócić na wzajemnie blokujące się lamele (nacięcia na powierzchni bieżnika) 3D Bubble Blade, których dodatkowe krawędzie poprawiają przyczepność na śniegu, a trójwymiarowy kształt usztywnia bieżnik na potrzeby jazdy na suchej drodze. Opony całoroczne Multicontrol umożliwiają zachowanie stabilności w zmiennych warunkach panujących na drogach w ciągu różnych pór roku. Fulda Multicontrol oprócz wysokiego poziomu bezpieczeństwa oferuje również długie przebiegi. Jest to zasługa zoptymalizowanej powierzchni bieżnika i komory, co pozwala uzyskać równomierne zużycie modelu. Zakup prezentowanych opon jest więc podwójnie opłacalny – oszczędza się tylko na atrakcyjnej cenie modelu, ale też dzięki wydłużonej eksploatacji.

Test opon całorocznych Fulda MultiControl

Przystępne warunki gwarancji to nie jedyny argument przemawiający za zakupem opon Fulda. Model marki bardzo dobrze wypadają w testach organizowanych przez organizacje i czasopisma motoryzacyjne oraz mają dobre opinie użytkowników. W 2018 roku model Multicontrol zajął 3. miejsce w teście magazynu „GuteFahrt” w rozmiarze 205/55 R16. Opony Fulda to opony, które umożliwiają spokojne podróżowanie przez cały okres ich eksploatacji.

MultiControl od Fuldy z kierunkowym bieżnikiem w kształcie litery "V"

Fulda Multicontrol to model wyposażony w kierunkową rzeźbę bieżnika (jest to najczęściej stosowane rozwiązanie w przypadku opon całorocznych). Charakteryzuje się ona układem rowków w kształcie litery „V” lub charakterystycznej jodełki. Umożliwia to zachowanie znakomitej przyczepności na mokrej nawierzchni. Rowki usprawniają odprowadzanie wody i błota pośniegowego, dzięki czemu łatwiej jest zapanować nad samochodem na śliskiej drodze.

Etykieta unijna. Oszczędność, krótka drogę hamowania na mokrym oraz cicha jazda.

Omawiany model dobrze prezentuje się nie tylko teoretycznie, ale też w praktyce. Testy przeprowadzone na potrzeby europejskiego systemu etykietowania opon wykazały, że Fulda Multicontrol oferuje efektywność paliwową (wynikającą z poziomu oporów toczenia) pozwalającą uzyskać klasy od C do E w zależności od rozmiaru. Jest to dość przeciętny poziom, ale pamiętajmy, że opony całoroczne klasy średniej rzadko kiedy będą miały klasę A lub B. Dużo lepiej wygląda kategoria hamowania mokrej nawierzchni, które ma kluczowe znaczenie dla zachowania bezpieczeństwa w trudnych warunkach drogowych. Model Multicontrol ma tutaj klasę B lub C. Omawiane opony są także bardzo ciche – ich hałas zewnętrzny waha się od 67 do 69 dB.

Gwarancja na opony wielosezonowe Fulda

Na modele osobowe niemieckiej marki (i innych należących do Goodyeara) obowiązuje 5-letnia gwarancja, która liczona jest od daty produkcji lub zakupu. Obejmuje ona wszelkie wady związane z wykonaniem, konstrukcją czy materiałami użytymi do produkcji opon. Możliwe jest też zareklamowanie chociażby bicia, ściągania czy wibracji auta, ale w takim przypadku model może być zużyty tylko do 10% wysokości bieżnika. Warto wiedzieć, że producent jest zobowiązany do rozpatrzenia reklamacji w ciągu 30 dni od jej złożenia, a więc dostarczenia opon do stosownego punktu. W przypadku uznania reklamacji właściciel opon otrzymuje rekompensatę finansową, której wysokość jest uzależniona od stopnia zużycia wadliwego modelu (wzór używany do obliczania wysokości tej kwoty jest dostępny publicznie w karcie gwarancyjnej).

Ocena parametrów

Poniżej subiektywna punktacja najważniejszych parametrów opony wielosezonowej Fulda Multicontrol. Wszystkie cechy oceniane były w skali od 0 (najniższa) do 10 (najlepsza). Wśród kryteriów znalazły się m.in. przyczepność na suchej, mokrej i zaśnieżonej nawierzchni czy efektywność paliwowa czyli popularne opory toczenia na etykiecie unijnej.

Podsumowanie czyli dlaczego warto kupić Fuldę MultiControl jako opony uniwersalne?

Warto wiedzieć, że marka Fulda należy do amerykańskiego koncernu Goodyear i korzysta z jego zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Dlaczego warto zdecydować się na zakup jej opon? Fulda powstała w 1906 roku w niemieckim mieście o tej samej nazwie. Od ponad 100 lat cieszy się ogromną popularnością wśród naszych zachodnich sąsiadów, ponieważ konsekwentnie realizuje strategię oferowania dobrych jakościowo opon w bardzo atrakcyjnych cenach. Podczas projektowania poszczególnych modeli inżynierowie zawsze starają się znaleźć kompromis pomiędzy poszczególnymi osiągami - od prowadzenia, przez drogę hamowania i obniżenie poziomu spalania paliwa aż po odporność na zużycie. Dzięki temu kierowcy mają okazję jeździć na oponach o optymalnie dobranych parametrach.

Bieżnik oraz nazwa modelu Fulda "Multicontrol" na boku opony

Dane techniczne:

  • Klasa – średnia
  • Producent – Fulda
  • Koncern – Goodyear
  • Kraj produkcji – UE, Niemcy
  • Kraj pochodzenia – Niemcy
  • Bieżnik – MultiControl
  • Poprzednia wersja – brak
  • Następna wersja – brak
  • Rodzaj bieżnika – kierunkowy
  • Przeznaczenie – samochody osobowe
  • Gwarancja – 5 lat od daty produkcji
  • Szerokość opony – od 155 do 225 mm
  • Profil opony – od 45 do 70 %
  • Średnica felgi – od 13 do 17 cali
  • Indeks prędkości – T, H oraz V
  • Indeks nośności – od 75 do 98
  • Oszczędność paliwa – C lub E
  • Przyczepność na mokrym – B lub C
  • Hałas zewnętrzny – od 67 do 69 dB
  • Ilość wariantów – 21
  • Sezon – opony wielosezonowe
  • Produkcja od 2016 roku
  • Cena – od 145 zł za sztukę (rozmiar 155/70 R13)
  • Pełna nazwa – Fulda MultiControl
  • Run Flat – nie występuje
  • Wzmocnienie – XL (dla kilku rozmiarów)
  • Rant ochronny – MFS (występuje)
  • Homologacja – nie występuje

Inne nazwy:

W przypadku prezentowanego modelu opon całorocznych ilość kombinacji zapisu nazwy bieżnika nie jest jakoś szczególnie duża. Poniższe przykłady dotyczą formy zapisu członów („Multi” oraz „Control”) łącznie, rozdzielnie, przez "K" lub podwójne "el" na końcu. W efekcie otrzymujemy następujące warianty:
  • Fulda Multi Control
  • Fulda MultiControll
  • Fulda Multi Kontrol
  • Fulda Multi Kontroll

Zobacz również:

2 komentarze
  1. Łukasz Lisowski | 26.04.2019 21:22
    Kilka spostrzeżeń po 3 tygodniach użytkowanie opony Fulda Multicontrol. Po kolei: Auto to Renault Clio 1,4 98 km Zachowanie na mokrym _ całkiem pewne _ w porównaniu do zimowej Dębicy Frigo 2 całoroczna Fulda jest dużooooo lepsza. Poziom podobny do używanych w lecie Fuld ecocontrol. Zachowanie na suchym_ i tutaj czuć, że jest to wielosezonówka nastawiona bardziej na zimowe warunki . W normalnej jeździe bez problemów hamowanie , skręcanie . Natomiast przy próbie agresywniejszej jazdy, czuć, że opony są miękkie, zarówno bieżnik, jak i boki opony_auto pływa i nie zachowuje się pewnie (może gdybyśmy rozmawiali o większym aucie z szerszymi oponami wyglądał by to lepiej.) Poziom hałasu: bardzo dobrze w tej kwestii. Komfort jazdy : bardzo dobrze, miękka opona. Zachowanie w zimie: nie testowałem, ale patrząc na to jak wiele lameli posiada ta opona, oraz z jak miękkiej mieszanki jest zrobiona, w zimie powinno być bardzo dobrze. Opory toczenia_ tutaj się nie wypowiem, gdyż to auto jeździ w 90% po mieście, wiec warunki totalnie niepowtarzalne do jakichkolwiek pomiarów spalania.
  2. Andrzej | 03.01.2019 14:39
    Opony uniwersalne chyba nie na nasz klimat
Vredestein Quatrac 5

Vredestein Quatrac 5. Charakterystyka i wyniki testów popularnej opony całorocznej

2022-09-23
Opony Vredestein Quatrac 5 to sztandarowy model holenderskiego producenta opon. Opisywany model godnie reprezentuje całoroczne opony. Jest to bardzo dobra pozycja dla kierowców, którzy cenią sobie przede wszystkim wysoki poziom bezpieczeństwa i komfort jazdy w każdych warunkach pogodowych. Już od pierwszej generacji tej opony w 2015 roku stała się ona jednym z liderów całorocznych egzemplarzy.
Michelin CrossClimate 2

Michelin CrossClimate 2. Charakterystyka opony, testy i opinie

2022-09-15
Michelin CrossClimate 2 swój sukces zawdzięcza przede wszystkim dzięki bardzo wysokim osiągom hamowania i przyczepności na mokrej i zaśnieżonej drodze gwarantując tym samym optymalne zużywanie się bieżnika. Wpływa to na większe bezpieczeństwo, ale też oszczędność spalania paliwa, ale też samych opon. Inwestując w model Michelin CrossClimate 2 można śmiało zapomnieć o cosezonowej zmianie ogumienia, ponieważ model ten świetnie radzi sobie w każdych warunkach.
opony letnie z homologacją zimową

Czy opona letnia z homologacją zimową to dobry wybór?

2022-09-03
Tak zwanymi oponami całorocznymi interesuje się sporo kierowców. Pozwalają one zaoszczędzić na kupnie drugiego zestawu na zimowe miesiące, a także cieszyć się bezpieczną i stabilną jazdą nawet po oblodzonych drogach. Co ciekawe, europejscy prawodawcy nie wymieniają jednak nigdzie w obowiązujących regulacjach kategorii „opon całorocznych”. Formalnie modele tego typu to opony letnie z homologacją zimową. Radzimy więc, czy ich wybór jest dobrą inwestycją i czy nie lepiej postawić na standardowe rozwiązanie i wybór zestawu zimowego i letniego.
discoverer at3 sport2

Cooper Discoverer At3 Sport 2. Testy i opinie o oponie całorocznej

2022-09-02
Opony Cooper Discoverer At3 Sport 2 to propozycja opon od znanego i polecanego producenta opon, który wprowadza na rynek atrakcyjne produkty wysokiej jakości. Ten model opon stworzony został z myślą o samochodach z napędem 4x4, dlatego właściciele takich aut powinni zapoznać się z poniższym artykułem, który przybliży model opon Cooper Discoverer At3 Sport 2.
opona

Opony całoroczne 205/55 R15

2022-07-08
Opony wielosezonowe, inaczej nazywane całorocznymi, łączą w sobie cechy modeli letnich i zimowych. Ich zaletą jest brak konieczności zmiany wraz z porami roku, przez co są wygodniejsze i pozwalają zaoszczędzić na regularnych wymianach. Opony całoroczne są najlepiej radzą sobie w trakcie umiarkowanych temperatur. Sprawdzą się znakomicie na miejskich drogach oraz przy krótszych podróżach. W dzisiejszym wpisie przygotowałem dla was przegląd modeli opon całorocznych 205/55 R15.
opona

Opony całoroczne 255/35 R20

2022-07-07
Opony wielosezonowe stają się coraz bardziej popularnym rodzajem ogumienia. Łączą w sobie najlepsze cechy modeli letnich i zimowych. Stosowanie opon wielosezonowych to nie tylko połączenie dwóch rodzajów w jeden, ale również oszczędność pieniędzy i czasu. Dziś przedstawimy popularne modele w rozmiarze 255/35 R20, które świetnie sprawdzają się w letnich, jak i zimowych warunkach, a do cieszą się dużym zainteresowaniem oraz pozytywnymi opiniami użytkowników i testerów.