Przetestowałem 56 modeli opon zimowych w rozmiarze 235/60 R18. Zobacz ranking 20 najlepszych moich zdaniem zimówek na nadchodzący sezon. Zapraszam na test opon zimowych 235 60 R18.
Testy opon zimowych to jedne z najbardziej wyczekiwanych przez kierowców publikacji każdej jesieni. Najczęściej przeprowadzają je takie podmioty jak ADAC, Auto Bild lub Motor. Między innymi to właśnie dzięki nim wiemy, na jaki model zimówek się zdecydować, aby podróżować bezpiecznie, komfortowo, a w niektórych przypadkach także oszczędnie.
Ranking powstał po analizie opinii kierowców zamieszczonych w Internecie, wyników testów z poprzednich lat (przy uwzględnieniu faktu, że część modeli ma już swoich następców lub nie jest produkowana), klas na etykietach, średniej rynkowej ceny danego modelu, jego popularności i najważniejszych osiągów typu: długość drogi hamowania, komfort, generowany hałas, przyczepność na mokrej nawierzchni, niskie spalanie paliwa, odporność na aquaplaning itd. Przed prezentacją modeli w zestawieniu przypomnijmy sobie jeszcze jak w ogóle należy interpretować oznaczenie rozmiaru opony.
Opony w rozmiarze 235/60 R18 nie są może najbardziej popularne na rynku (z tego powodu rzadko ukazują się testy w ich rozmiarze), ale mimo wszystko jeździ na nich stosunkowo duża liczba aut (listę najbardziej popularnych modeli zamieściłem pod koniec artykułu). Przy okazji warto przypomnieć jak powinno się odczytywać rozmiar opony. Omawiana 235/60 R18 to najbardziej popularna forma zapisu, ale warto wiedzieć, że istnieją też inne (stosowane np. w maszynach przemysłowych). W naszym rozmiarze 235 to szerokość opony mierzona w milimetrach. Liczba 60 oznacza wysokość profilu opony – jest to procent z szerokości, a więc w tym przypadku 60% z 235. Litera R oznacza, że opona posiada konstrukcję radialną (na rynku są też opony diagonalne). Liczba 18 to z kolei wielkość felgi podawana w calach – oponę montuje się na feldze 18-calowej.
W celu przygotowania poniższego rankingu, 10 parametrów opony ocenianych było w skali od 1 (bardzo słaby) do 10 (bardzo dobry). W związku z tym, że wyniki w prestiżowych testach opon, długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni czy opinie kierowców, uważam za bardziej kluczowe dla zakupu i bezpieczeństwa parametry niż przykładowo spalanie paliwa, popularność modelu czy klasę opon - każdy z parametrów otrzymał odpowiednią wagę (ważność) od 5 do 30%. Maksymalna ocena końcowa, jaką mogła otrzymać opona wynosi 10 punktów.
1 miejsce # Łączna nota: 9.50/10
Goodyear UltraGrip Performance SUV Gen-1
Zwycięzcą rankingu opon zimowych w rozmiarze 235/60 R18 została marka Goodyear ze swoim modelem UltraGrip Performance SUV Gen-1 uzyskując w rankingu końcowym 9.50 punktów na 10 możliwych. Ocenione parametry to m.in. średnia cena rynkowa oscylująca w okolicach 548 zł za sztukę (9.00 pkt), generowany przy prędkości 80km/h hałas zewnętrzny na poziomie 69dB (8.35 punktów), gwarancja 5 lat od daty produkcji, za którą UltraGrip Performance SUV Gen-1 otrzymał 8.95 punktów czy popularność modelu sklasyfikowanego w TOP 9 na 56 (9.10 pkt).
2 miejsce # Łączna nota: 9.35/10
Nokian WR SUV 4
Drugie miejsce w teście zajęły opony Nokian WR SUV 4 zdobywając w sumie 9.35 punktów. Pod uwagę brane były m.in. popularność modelu sklasyfikowanego w TOP 3 na 56 (9.70 pkt), gwarancja 5 lat od daty zakupu, za którą WR SUV 4 otrzymał 9.30 punktów, opory toczenia odpowiedzialne za niskie spalanie paliwa - nota C (8.58 punktów) czy wysokie miejsce ogumienia firmy Nokian w testach opon zimowych które zaowocowało 8.50 punktami.
3 miejsce # Łączna nota: 9.35/10
Pirelli Scorpion Winter
Najniższe miejsce na podium przypadło modelowi Scorpion Winter firmy Pirelli który z kolei otrzymał 9.35 punktów. Do ocenianych parametrów należało m.in. gwarancja 5 lat od daty produkcji, za którą Scorpion Winter otrzymał 8.95 punktów, wysokie miejsce ogumienia firmy Pirelli w testach opon zimowych które zaowocowało 8.25 punktami, generowany przy prędkości 80km/h hałas zewnętrzny na poziomie 69dB (8.35 punktów) czy premiera bieżnika mająca miejsce w 2012 roku (5.74 pkt).
4 miejsce # Łączna nota: 9.19/10
Dunlop Winter Sport 5 SUV
5 miejsce # Łączna nota: 9.05/10
Fulda Kristall Control SUV
6 miejsce # Łączna nota: 9.00/10
Nokian WR SUV 3
7 miejsce # Łączna nota: 8.87/10
Bridgestone Blizzak LM005
8 miejsce # Łączna nota: 8.73/10
Michelin Latitude Alpin LA2
9 miejsce # Łączna nota: 8.51/10
Bridgestone Blizzak LM-80 EVO
10 miejsce # Łączna nota: 8.45/10
Vredestein Wintrac Pro
11 miejsce # Łączna nota: 8.32/10
Hankook Winter i*cept evo3 X W330A
12 miejsce # Łączna nota: 8.31/10
Continental WinterContact TS 850 P
13 miejsce # Łączna nota: 8.31/10
Hankook Winter i*cept evo2 SUV W320A
14 miejsce # Łączna nota: 8.29/10
Firestone Destination Winter
15 miejsce # Łączna nota: 8.26/10
Vredestein Wintrac Xtreme S
Jeżeli chodzi o testy organizacji oraz czasopism motoryzacyjnych, to ostatni test zimówek w rozmiarze 235/60 R18 przeprowadzony został przez Auto Bild w 2018 roku. Sprawdźmy, które opony zdeklasowały rywali oraz jakim modelom nie udało się dobić do czołówki zestawienia.
Miejsce | Nazwa opony |
---|---|
1 miejsce | Goodyear Ultragrip Performance Suv Gen 1 |
2 miejsce | Pirelli Scorpion Winter |
3 miejsce | Continental Wintercontact Ts850 P Suv |
4 miejsce | Fulda Kristall Control Suv |
5 miejsce | Dunlop Winter Sport 5 Suv |
6 miejsce | Nokian Wr Suv 4 |
7 miejsce | Michelin Latitude Alpin La2 |
8 miejsce | Achilles Winter 101 X |
9 miejsce | Firestone Destination Winter |
10 miejsce | Toyo Snowprox S954 |
Jeżeli chodzi o testy organizacji oraz czasopism motoryzacyjnych, to ostatni test zimówek w rozmiarze 235/60 R18 przeprowadzony został przez Auto Zeitung w 2018 roku. Sprawdźmy, które opony zdeklasowały rywali oraz jakim modelom nie udało się dobić do czołówki zestawienia.
Miejsce | Nazwa opony |
---|---|
1 miejsce | Michelin Latitude Alpin La2 |
2 miejsce | Continental Wintercontact Ts850 P Suv |
3 miejsce | Nokian Wr Suv 3 |
4 miejsce | Dunlop Winter Sport 5 Suv |
5 miejsce | Pirelli Scorpion Winter |
6 miejsce | Bridgestone Blizzak Lm 80 Evo |
7 miejsce | Toyo Snowprox S954 |
8 miejsce | Yokohama W Drive V905 |
9 miejsce | Wanli S 1083 Snowgrip |
Jeżeli chodzi o testy organizacji oraz czasopism motoryzacyjnych, to ostatni test zimówek w rozmiarze 235/60 R18 przeprowadzony został przez OFF-ROAD w 2018 roku. Sprawdźmy, które opony zdeklasowały rywali oraz jakim modelom nie udało się dobić do czołówki zestawienia.
Miejsce | Nazwa opony |
---|---|
1 miejsce | Nokian Wr Suv 4 |
2 miejsce | Pirelli Scorpion Winter |
3 miejsce | Goodyear Ultragrip Performance Suv Gen 1 |
4 miejsce | Dunlop Winter Sport 5 Suv |
5 miejsce | Gt-radial Champiro Winterpro Hp |
Poniżej ranking najlepszych opon zimowych z podziałem na 6 kategorii. W poszczególnych zestawieniach uwzględniłem wszystkie dostępne na rynku opony zimowe w rozmiarze 235/60 R18.
TOP 10 opon zimowych w rozmiarze 235/60 R18 charakteryzujących się najkrótszą drogą hamowania na mokrej nawierzchni. Badanie przeprowadzono przy prędkości 80 km/h.
Zobacz najchętniej wybierane przez kierowców opony zimowe w rozmiarze 235/60 R18. W tym zestawieniu kluczową rolę pełni popularność danego modelu. Może ona wynikać z stosunkowo niskiej ceny, bardzo dobrej jakości lub najlepszego stosunku ceny do jakości. Czasami niska popularność może wynikać ze zbyt krótkiej obecności modelu na rynku (nowość) lub wysokiej ceny.
Zobacz TOP 10 opon zimowych 235/60 R18 charakteryzujących się najdłuższym okresem gwarancji producenta. Dla przypomnienia dodam, iż najkrótszy okres gwarancji dla opon wynosi 2 lata, najdłuższy - do momentu zużycia bieżnika do głębokości 1,6 mm (tzw. gwarancja dożywotnia).
Poniżej 3 moim zdaniem warte uwagi modele opon zimowych omawianego rozmiaru. Kolejność bieżników jest zupełnie przypadkowa, a wybór uzależniony jest od możliwości finansowych oraz tego czego oczekujecie od opon.
Hankook Winter i*cept evo3 X W330A to kierunkowy model opony zimowej zaprojektowany specjalnie do samochodów. Charakteryzuje się stabilnym prowadzeniem, skutecznym hamowaniem oraz długim czasem eksploatacji. Warto wspomnieć że opona zdobyła nagrodę International Red Dot Award Design. Nowoczesna mieszanka gumowa sprawia, że powierzchnia styku opony jest elastyczna nawet w ekstremalnie niskich temperaturach co wpływa na pierwszorzędną przyczepność na śniegu. Wzór bieżnika posiadający ukośne rowki zapewnia większe tarcie na śliskiej nawierzchni, a zygzakowaty rowek trakcyjny wpływa na jakość hamowania i właściwości trakcyjne na śniegu. Ruch bloków bieżnika na mokrych i ośnieżonych drogach został ograniczony przez zastosowanie lameli 3D. I*cept evo3 X W330A wyposażona została w szczeliny chwytne, które sprawiają, że pokonywanie zakrętów jest proste i przyjemne nawet w niekorzystnych warunkach.
Model Dunlop Winter Sport 5 SUV jest następcą Dunlop Sp Winter Sport 4D. W stosunku do poprzednika model cechuje się lepszymi osiągami w zakresie przyczepności, a także trakcji na śniegu i lodzie. Kierowcy cenią oponę ze względu na precyzję sterowania, krótką drogę hamowania i doskonałą przyczepność w zróżnicowanych warunkach pogodowych. Model jest także wyróżniany w uznanych rankingach opon m.in. uplasował się na 1 miejscu w testach Auto Bild, TCS i Auto Zeitung. Zakrzywione lamele poprawiają przyczepność i wspomagają hamowanie, a asymetryczny bieżnik dba o odpowiednie bezpieczeństwo prowadzenia.
Kierunkowy wzór bieżnika tego zimowego modelu klasy premium został zapożyczony z opon Yokohama W.drive V905, które były bardzo wysoko oceniane przez ekspertów wielu niezależnych organizacji testujących opony. Szerokie rowki skośne i pionowe ułożone pod różnymi kontami odpowiadają za wysoką przyczepność na śniegu i świetny drenaż na mokrej i ośnieżonej nawierzchni oraz krótką drogę hamowania. Do produkcji opon użyto innowacyjnej mieszanki gumowej wzbogaconej o olejek pomarańczowy, co zapewnia bezpieczne prowadzenie na suchym asfalcie i niskie opory toczenia również przy dużych prędkościach. Yokohama wykorzystując sprawdzony projekt i technologie stosowane w oponach z rodziny Blu Earth, stworzyła produkt, który zapewnia dobre osiągi i doskonałą stabilność na śniegu, lodzie, mokrej i suchej nawierzchni.
Oczywiście nie jest tak, że dany model samochodu ma dokładnie jeden fabryczny rozmiar opon. Wszystko zależy od jego generacji, mocy, rodzaju nadwozia czy wersji wyposażenia. Warto jednak wiedzieć, że do najbardziej popularnych aut, które jeżdżą na oponach w rozmiarze 235/60 R18 należą:
Wyżej wymienione modele aut pokazują, że opony zimowe w rozmiarze 235/60 R18 toczą się po naszych drogach całkiem często. Ich kierowcy decydują się na zakup modeli pozycjonowanych w różnych klasach – od premium po budżetową. Co ma na to wpływ? Przede wszystkim warto wziąć pod uwagę moc samochodu, miejsce użytkowania, pokonywane przebiegi roczne i styl jazdy. Im mocniejsze auto, więcej jazdy w trasie i bardziej dynamiczny styl jazdy, tym bardziej należy kierować się w stronę opon premium, a konkretny model wybrać właśnie w oparciu o wyniki testu. Poniżej (dla przypomnienia) zestawienie najlepszego ogumienia zimowego w rozmiarze 235/60 R18, tym razem w nieco skróconej formie.
Miejsce | Model opony | Ocena |
---|---|---|
1 | Goodyear UltraGrip Performance SUV Gen-1 | 9.50 pkt. |
2 | Nokian WR SUV 4 | 9.35 pkt. |
3 | Pirelli Scorpion Winter | 9.35 pkt. |
4 | Dunlop Winter Sport 5 SUV | 9.19 pkt. |
5 | Fulda Kristall Control SUV | 9.05 pkt. |
6 | Nokian WR SUV 3 | 9.00 pkt. |
7 | Bridgestone Blizzak LM005 | 8.87 pkt. |
8 | Michelin Latitude Alpin LA2 | 8.73 pkt. |
9 | Bridgestone Blizzak LM-80 EVO | 8.51 pkt. |
10 | Vredestein Wintrac Pro | 8.45 pkt. |
11 | Hankook Winter i*cept evo3 X W330A | 8.32 pkt. |
12 | Continental WinterContact TS 850 P | 8.31 pkt. |
13 | Hankook Winter i*cept evo2 SUV W320A | 8.31 pkt. |
14 | Firestone Destination Winter | 8.29 pkt. |
15 | Vredestein Wintrac Xtreme S | 8.26 pkt. |
16 | Firestone Winterhawk 4 | 8.24 pkt. |
17 | Yokohama BluEarth Winter V905 | 8.14 pkt. |
18 | Michelin Pilot Alpin 5 SUV | 8.11 pkt. |
19 | Apollo Aspire XP Winter | 8.10 pkt. |
20 | Falken Eurowinter HS01 SUV | 8.00 pkt. |
Pozostałe testy opon zimowych o średnicy 18 cali.