Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 195/55 R17? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 195/55R17? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 195/55 R17. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 195. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (55) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 55% z 195. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 195/55 R17 będzie to 17 cali. Zobacz ofertę na opony 195/55 R17 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 195/55 R17 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 64.63 cm (646.30 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 195/55 R17 wynosi 10.73 cm (107.25 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (195) razy jej profil (55) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 195/55 R17?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 195/55 R17?
(17 * 25,4) + (2 * 195 * 0,55)
czyli wspomniane 646.30 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 195/55 R17?
(195 * 55) / 1000
czyli wspomniane 10.73 cm. Druga (szybsza) metoda: 195 * 0,55
= 107.25 mm (wysokość profilu opony 195/55R17).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/50 R17 | 158 zł | 636.8 mm | -9.5 mm -1.50 % |
215/50 R17 | 167 zł | 646.8 mm | +0.5 mm 0.10 % |
225/45 R17 | 174 zł | 634.3 mm | -12.0 mm -1.90 % |
235/45 R17 | 175 zł | 643.3 mm | -3.0 mm -0.50 % |
245/45 R17 | 185 zł | 652.3 mm | +6.0 mm 0.90 % |
255/40 R17 | - | 635.8 mm | -10.5 mm -1.60 % |
265/40 R17 | - | 643.8 mm | -2.5 mm -0.40 % |
275/40 R17 | - | 651.8 mm | +5.5 mm 0.90 % |
Oryginał | - | 646.3 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 195/55 R17 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/50 R17 ( -9.5 mm)Zalecany!
letnie 205/50 R17
zimowe 205/50 R17
całoroczne 205/50 R17
Opony 215/50 R17 ( +0.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/80 R14 | 139 zł | 635.6 mm | -10.7 mm -1.70 % |
185/75 R14 | - | 633.1 mm | -13.2 mm -2.00 % |
185/80 R14 | 157 zł | 651.6 mm | 5.3 mm 0.80 % |
195/75 R14 | - | 648.1 mm | 1.8 mm 0.30 % |
205/70 R14 | - | 642.6 mm | -3.7 mm -0.60 % |
235/60 R14 | - | 637.6 mm | -8.7 mm -1.30 % |
245/60 R14 | - | 649.6 mm | 3.3 mm 0.50 % |
Oryginał | - | 646.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/80 R15 | - | 645.0 mm | -1.3 mm -0.20 % |
185/70 R15 | - | 640.0 mm | -6.3 mm -1.00 % |
195/65 R15 | 117 zł | 634.5 mm | -11.8 mm -1.80 % |
195/70 R15 | 174 zł | 654.0 mm | 7.7 mm 1.20 % |
205/65 R15 | 157 zł | 647.5 mm | 1.2 mm 0.20 % |
215/60 R15 | - | 639.0 mm | -7.3 mm -1.10 % |
225/60 R15 | - | 651.0 mm | 4.7 mm 0.70 % |
Oryginał | - | 646.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/60 R16 | 179 zł | 640.4 mm | -5.9 mm -0.90 % |
205/60 R16 | 143 zł | 652.4 mm | 6.1 mm 0.90 % |
215/55 R16 | 149 zł | 642.9 mm | -3.4 mm -0.50 % |
225/55 R16 | 153 zł | 653.9 mm | 7.6 mm 1.20 % |
Oryginał | - | 646.3 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 195/55R17 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 195/60 R16 ( -5.9 mm)
letnie 195/60 R16
zimowe 195/60 R16
całoroczne 195/60 R16
Opony 205/60 R16 ( +6.1 mm)Zalecany!
letnie 205/60 R16
zimowe 205/60 R16
całoroczne 205/60 R16
Opony 215/55 R16 ( -3.4 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/45 R18 | - | 641.7 mm | -4.6 mm -0.70 % |
215/45 R18 | 286 zł | 650.7 mm | 4.4 mm 0.70 % |
225/40 R18 | 157 zł | 637.2 mm | -9.1 mm -1.40 % |
235/40 R18 | 176 zł | 645.2 mm | -1.1 mm -0.20 % |
245/40 R18 | 176 zł | 653.2 mm | 6.9 mm 1.10 % |
255/35 R18 | 234 zł | 635.7 mm | -10.6 mm -1.60 % |
265/35 R18 | - | 642.7 mm | -3.6 mm -0.60 % |
275/35 R18 | - | 649.7 mm | 3.4 mm 0.50 % |
295/30 R18 | - | 634.2 mm | -12.1 mm -1.90 % |
315/30 R18 | - | 646.2 mm | -0.1 mm 0.00 % |
Oryginał | - | 646.3 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 195/55 R17 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/45 R18 ( -4.6 mm)
Opony 215/45 R18 ( +4.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/35 R19 | - | 633.1 mm | -13.2 mm -2.00 % |
225/35 R19 | - | 640.1 mm | -6.2 mm -1.00 % |
235/35 R19 | 235 zł | 647.1 mm | 0.8 mm 0.10 % |
245/35 R19 | - | 654.1 mm | 7.8 mm 1.20 % |
255/30 R19 | - | 635.6 mm | -10.7 mm -1.70 % |
265/30 R19 | - | 641.6 mm | -4.7 mm -0.70 % |
275/30 R19 | - | 647.6 mm | 1.3 mm 0.20 % |
285/30 R19 | - | 653.6 mm | 7.3 mm 1.10 % |
305/25 R19 | - | 635.1 mm | -11.2 mm -1.70 % |
315/25 R19 | - | 640.1 mm | -6.2 mm -1.00 % |
Oryginał | - | 646.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/30 R20 | - | 643.0 mm | -3.3 mm -0.50 % |
235/30 R20 | - | 649.0 mm | 2.7 mm 0.40 % |
245/30 R20 | - | 655.0 mm | 8.7 mm 1.30 % |
265/25 R20 | - | 640.5 mm | -5.8 mm -0.90 % |
275/25 R20 | - | 645.5 mm | -0.8 mm -0.10 % |
285/25 R20 | - | 650.5 mm | 4.2 mm 0.60 % |
295/25 R20 | - | 655.5 mm | 9.2 mm 1.40 % |
Oryginał | - | 646.3 mm | - |
Indeks nośności to ważny parametr mający znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Oznacza bowiem najwyższe obciążenie odpowiednie dla danych opon przy maksymalnej prędkości. Wybór indeksu mniejszego, niż jest zalecany, wpływa zatem na szybsze zużywanie się ogumienia i równocześnie zmniejsza przyczepność na drodze, co może być przyczyną utraty kontroli podczas jazdy. Dlatego też w przypadku kolizji często ubezpieczyciele odmawiają wypłaty odszkodowania, gdy w samochodzie znajduje się inne niż zalecane przez producenta opony.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe to takie, w których szerokość bieżnika jest dużo większa od wysokości. Oznacza to, że profil wynosi maksymalnie 55 procent szerokości. To powoduje niezwykle pozytywny wpływ na właściwości jezdne. W związku z zastosowaniem większych felg pojazd lepiej zachowuje się w trakcie hamowania i na zakrętach. Sztywność opony przydaje się natomiast przy dynamicznej jeździe. Musimy jednak liczyć się ze znacznym zmniejszeniem komfortu podróży ze względu na słabą amortyzację wszelkich nierówności oraz wyższym poziomem hałasu.Zamienniki niskoprofilowe
Za opony wysokoprofilowe uznaje się takie, gdzie profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Wysokoprofilowe ogumienie najczęściej stosowane jest w okresie zimowym, gdy trudne warunki oraz śliska powierzchnia nie sprzyjają ich szerszym odpowiednikom. Przekonaj się o ich wadach oraz zaletach. Zalety opon wysokoprofilowych: znacznie ułatwienie wydostania się ze śniegu, stabilniejsze prowadzenie auta po śliskiej powierzchni, znaczące zwiększenie komfortu jazdy ze względu na amortyzację nierówności, niski poziom hałasu emitowany przez opony. Do wad należy zaliczyć: słabsze własności jezdne, mniejsza stabilność na zakrętach.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?