Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 205/60 R16? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 205/60R16? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 205/60 R16 będzie mieć 205 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 60 (co rozumiemy jako 60% z szerokości), czy ma 123 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 16-stu cali, co daje wartość 406.4 mm. Zobacz ofertę na opony 205/60 R16 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 205/60 R16 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 65.24 cm (652.40 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 205/60 R16 wynosi 12.30 cm (123.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (205) razy jej profil (60) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 205/60 R16?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 205/60 R16?
(16 * 25,4) + (2 * 205 * 0,60)
czyli wspomniane 652.40 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 205/60 R16?
(205 * 60) / 1000
czyli wspomniane 12.30 cm. Druga (szybsza) metoda: 205 * 0,60
= 123.00 mm (wysokość profilu opony 205/60R16).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/60 R16 | 179 zł | 640.4 mm | -12.0 mm -1.80 % |
195/65 R16 | 169 zł | 659.9 mm | +7.5 mm 1.10 % |
215/55 R16 | 149 zł | 642.9 mm | -9.5 mm -1.50 % |
225/55 R16 | 153 zł | 653.9 mm | +1.5 mm 0.20 % |
Oryginał | 143 zł | 652.4 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 205/60 R16 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 195/60 R16 ( -12.0 mm)
letnie 195/60 R16
zimowe 195/60 R16
całoroczne 195/60 R16
Opony 195/65 R16 ( +7.5 mm)
letnie 195/65 R16
zimowe 195/65 R16
całoroczne 195/65 R16
Opony 215/55 R16 ( -9.5 mm)Zalecany!
letnie 215/55 R16
zimowe 215/55 R16
całoroczne 215/55 R16
Opony 225/55 R16 ( +1.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R14 | 157 zł | 651.6 mm | -0.8 mm -0.10 % |
195/75 R14 | - | 648.1 mm | -4.3 mm -0.70 % |
205/70 R14 | - | 642.6 mm | -9.8 mm -1.50 % |
215/70 R14 | - | 656.6 mm | 4.2 mm 0.60 % |
245/60 R14 | - | 649.6 mm | -2.8 mm -0.40 % |
Oryginał | 143 zł | 652.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/80 R15 | - | 645.0 mm | -7.4 mm -1.10 % |
175/80 R15 | - | 661.0 mm | 8.6 mm 1.30 % |
185/70 R15 | - | 640.0 mm | -12.4 mm -1.90 % |
195/70 R15 | 174 zł | 654.0 mm | 1.6 mm 0.20 % |
205/65 R15 | 157 zł | 647.5 mm | -4.9 mm -0.80 % |
215/65 R15 | 147 zł | 660.5 mm | 8.1 mm 1.20 % |
225/60 R15 | - | 651.0 mm | -1.4 mm -0.20 % |
Oryginał | 143 zł | 652.4 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 205/60R16 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 185/70 R15 ( -12.4 mm)
Opony 195/70 R15 ( +1.6 mm)Zalecany!
letnie 195/70 R15
zimowe 195/70 R15
całoroczne 195/70 R15
Opony 205/65 R15 ( -4.9 mm)Zalecany!
letnie 205/65 R15
zimowe 205/65 R15
całoroczne 205/65 R15
Opony 215/65 R15 ( +8.1 mm)
letnie 215/65 R15
zimowe 215/65 R15
całoroczne 215/65 R15
Opony 225/60 R15 ( -1.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/55 R17 | - | 646.3 mm | -6.1 mm -0.90 % |
205/55 R17 | 183 zł | 657.3 mm | 4.9 mm 0.80 % |
215/50 R17 | 167 zł | 646.8 mm | -5.6 mm -0.90 % |
225/50 R17 | 179 zł | 656.8 mm | 4.4 mm 0.70 % |
235/45 R17 | 175 zł | 643.3 mm | -9.1 mm -1.40 % |
245/45 R17 | 185 zł | 652.3 mm | -0.1 mm 0.00 % |
255/45 R17 | - | 661.3 mm | 8.9 mm 1.40 % |
265/40 R17 | - | 643.8 mm | -8.6 mm -1.30 % |
275/40 R17 | - | 651.8 mm | -0.6 mm -0.10 % |
285/40 R17 | - | 659.8 mm | 7.4 mm 1.10 % |
Oryginał | 143 zł | 652.4 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 205/60 R16 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 195/55 R17 ( -6.1 mm)
Opony 205/55 R17 ( +4.9 mm)Zalecany!
letnie 205/55 R17
zimowe 205/55 R17
całoroczne 205/55 R17
Opony 215/50 R17 ( -5.6 mm)
letnie 215/50 R17
zimowe 215/50 R17
całoroczne 215/50 R17
Opony 225/50 R17 ( +4.4 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/45 R18 | - | 641.7 mm | -10.7 mm -1.60 % |
215/45 R18 | 286 zł | 650.7 mm | -1.7 mm -0.30 % |
225/45 R18 | 164 zł | 659.7 mm | 7.3 mm 1.10 % |
235/40 R18 | 176 zł | 645.2 mm | -7.2 mm -1.10 % |
245/40 R18 | 176 zł | 653.2 mm | 0.8 mm 0.10 % |
255/40 R18 | - | 661.2 mm | 8.8 mm 1.30 % |
265/35 R18 | - | 642.7 mm | -9.7 mm -1.50 % |
275/35 R18 | - | 649.7 mm | -2.7 mm -0.40 % |
285/35 R18 | - | 656.7 mm | 4.3 mm 0.70 % |
315/30 R18 | - | 646.2 mm | -6.2 mm -1.00 % |
335/30 R18 | - | 658.2 mm | 5.8 mm 0.90 % |
Oryginał | 143 zł | 652.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/35 R19 | - | 640.1 mm | -12.3 mm -1.90 % |
235/35 R19 | 235 zł | 647.1 mm | -5.3 mm -0.80 % |
245/35 R19 | - | 654.1 mm | 1.7 mm 0.30 % |
255/35 R19 | 269 zł | 661.1 mm | 8.7 mm 1.30 % |
265/30 R19 | - | 641.6 mm | -10.8 mm -1.70 % |
275/30 R19 | - | 647.6 mm | -4.8 mm -0.70 % |
285/30 R19 | - | 653.6 mm | 1.2 mm 0.20 % |
295/30 R19 | - | 659.6 mm | 7.2 mm 1.10 % |
315/25 R19 | - | 640.1 mm | -12.3 mm -1.90 % |
Oryginał | 143 zł | 652.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/30 R20 | - | 643.0 mm | -9.4 mm -1.40 % |
235/30 R20 | - | 649.0 mm | -3.4 mm -0.50 % |
245/30 R20 | - | 655.0 mm | 2.6 mm 0.40 % |
255/30 R20 | - | 661.0 mm | 8.6 mm 1.30 % |
265/25 R20 | - | 640.5 mm | -11.9 mm -1.80 % |
275/25 R20 | - | 645.5 mm | -6.9 mm -1.10 % |
285/25 R20 | - | 650.5 mm | -1.9 mm -0.30 % |
295/25 R20 | - | 655.5 mm | 3.1 mm 0.50 % |
305/25 R20 | - | 660.5 mm | 8.1 mm 1.20 % |
Oryginał | 143 zł | 652.4 mm | - |
Właściwy dobór opon musi uwzględniać nie tylko ich rozmiar, ale również indeks nośności i prędkości. Przepisy zabraniają jazdy na oponach, mających niższe indeksy niż te zalecane przez producenta. Źle dobrane opony są poddawane wyższym obciążeniom, a to sprawia, że szybciej niszczeją. Nie tylko zwiększone jest tempo ich zużycia, ale również pojawia się niebezpieczeństwo pęknięcia podczas jazdy i utraty kontroli nad pojazdem. Opony z wyższym indeksem nośności są natomiast sztywniejsze, wpływając tym samym negatywnie na komfort jazdy.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Opony z wysokim profilem zyskały rzeszę wielbicieli nie tylko ze względów praktycznych, ale również i ekologicznych. Po pierwsze posiadają mniejszą powierzchnię tarcia, a to wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Po drugie wysokoprofilowe ogumienie zwiększa komfort podróży, gdyż jest bardziej elastyczne, gwarantując tym samym właściwą amortyzację. Pojawia się jedno ale, takie ogumienie nie nadaje się dla osób lubiących dynamiczną jazdę. Brak odpowiedniej sztywności uniemożliwia precyzyjną jazdę. Ponadto opony z wysokim profilem mają też słabsza przyczepność niż te z niższym.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?