Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 215/55 R17? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 215/55R17? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każda opona posiada specjalne oznaczenia, które dają właścicielom pojazdów wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Warto nauczyć się odczytywać te symbole, aby móc odpowiednio dobrać oponę, która zapewni nam bezpieczeństwo podczas jazdy. W przypadku samochodów osobowych dość częstym rozmiarem są opony. Jeśli mowa o rozmiarze 215/55 R17, jej szerokość wynosi 215, wysokość stanowi 55 procent szerokości, a więc 118.25 mm, natomiast R17 oznacza typ konstrukcji opony wraz z rozmiarem średnicy felgi. Ta ostatnia miara podana jest w calach, co w przeliczeniu na centymetry wynosi 43.18. Zobacz ofertę na opony 215/55 R17 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 215/55 R17 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 66.83 cm (668.30 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 215/55 R17 wynosi 11.83 cm (118.25 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (215) razy jej profil (55) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 215/55 R17?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 215/55 R17?
(17 * 25,4) + (2 * 215 * 0,55)
czyli wspomniane 668.30 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 215/55 R17?
(215 * 55) / 1000
czyli wspomniane 11.83 cm. Druga (szybsza) metoda: 215 * 0,55
= 118.25 mm (wysokość profilu opony 215/55R17).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/55 R17 | 183 zł | 657.3 mm | -11.0 mm -1.60 % |
205/60 R17 | - | 677.8 mm | +9.5 mm 1.40 % |
225/50 R17 | 179 zł | 656.8 mm | -11.5 mm -1.70 % |
235/50 R17 | 344 zł | 666.8 mm | -1.5 mm -0.20 % |
245/50 R17 | - | 676.8 mm | +8.5 mm 1.30 % |
255/45 R17 | - | 661.3 mm | -7.0 mm -1.00 % |
285/40 R17 | - | 659.8 mm | -8.5 mm -1.30 % |
335/35 R17 | - | 666.3 mm | -2.0 mm -0.30 % |
Oryginał | 163 zł | 668.3 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 215/55 R17 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/55 R17 ( -11.0 mm)Zalecany!
letnie 205/55 R17
zimowe 205/55 R17
całoroczne 205/55 R17
Opony 205/60 R17 ( +9.5 mm)
Opony 225/50 R17 ( -11.5 mm)Zalecany!
letnie 225/50 R17
zimowe 225/50 R17
całoroczne 225/50 R17
Opony 235/50 R17 ( -1.5 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/80 R14 | 229 zł | 667.6 mm | -0.7 mm -0.10 % |
205/75 R14 | - | 663.1 mm | -5.2 mm -0.80 % |
215/70 R14 | - | 656.6 mm | -11.7 mm -1.80 % |
215/75 R14 | - | 678.1 mm | 9.8 mm 1.50 % |
225/70 R14 | - | 670.6 mm | 2.3 mm 0.30 % |
Oryginał | 163 zł | 668.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/80 R15 | - | 661.0 mm | -7.3 mm -1.10 % |
185/80 R15 | - | 677.0 mm | 8.7 mm 1.30 % |
205/70 R15 | 147 zł | 668.0 mm | -0.3 mm 0.00 % |
215/65 R15 | 147 zł | 660.5 mm | -7.8 mm -1.20 % |
235/60 R15 | - | 663.0 mm | -5.3 mm -0.80 % |
245/60 R15 | - | 675.0 mm | 6.7 mm 1.00 % |
295/50 R15 | - | 676.0 mm | 7.7 mm 1.20 % |
Oryginał | 163 zł | 668.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/75 R16 | 185 zł | 668.9 mm | 0.6 mm 0.10 % |
195/65 R16 | 169 zł | 659.9 mm | -8.4 mm -1.30 % |
205/65 R16 | 185 zł | 672.9 mm | 4.6 mm 0.70 % |
215/60 R16 | 152 zł | 664.4 mm | -3.9 mm -0.60 % |
225/60 R16 | 160 zł | 676.4 mm | 8.1 mm 1.20 % |
Oryginał | 163 zł | 668.3 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 215/55R17 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 195/65 R16 ( -8.4 mm)
letnie 195/65 R16
zimowe 195/65 R16
całoroczne 195/65 R16
Opony 205/65 R16 ( +4.6 mm)Zalecany!
letnie 205/65 R16
zimowe 205/65 R16
całoroczne 205/65 R16
Opony 215/60 R16 ( -3.9 mm)Zalecany!
letnie 215/60 R16
zimowe 215/60 R16
całoroczne 215/60 R16
Opony 225/60 R16 ( +8.1 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/50 R18 | 291 zł | 672.2 mm | 3.9 mm 0.60 % |
225/45 R18 | 164 zł | 659.7 mm | -8.6 mm -1.30 % |
235/45 R18 | 191 zł | 668.7 mm | 0.4 mm 0.10 % |
245/45 R18 | 202 zł | 677.7 mm | 9.4 mm 1.40 % |
255/40 R18 | - | 661.2 mm | -7.1 mm -1.10 % |
265/40 R18 | - | 669.2 mm | 0.9 mm 0.10 % |
275/40 R18 | - | 677.2 mm | 8.9 mm 1.30 % |
285/35 R18 | - | 656.7 mm | -11.6 mm -1.70 % |
295/35 R18 | - | 663.7 mm | -4.6 mm -0.70 % |
335/30 R18 | - | 658.2 mm | -10.1 mm -1.50 % |
Oryginał | 163 zł | 668.3 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 215/55 R17 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/50 R18 ( +3.9 mm)
letnie 215/50 R18
zimowe 215/50 R18
Opony 225/45 R18 ( -8.6 mm)Zalecany!
letnie 225/45 R18
zimowe 225/45 R18
całoroczne 225/45 R18
Opony 235/45 R18 ( +0.4 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/40 R19 | - | 662.6 mm | -5.7 mm -0.90 % |
235/40 R19 | 242 zł | 670.6 mm | 2.3 mm 0.30 % |
245/40 R19 | 201 zł | 678.6 mm | 10.3 mm 1.50 % |
255/35 R19 | 269 zł | 661.1 mm | -7.2 mm -1.10 % |
265/35 R19 | - | 668.1 mm | -0.2 mm 0.00 % |
275/35 R19 | - | 675.1 mm | 6.8 mm 1.00 % |
295/30 R19 | - | 659.6 mm | -8.7 mm -1.30 % |
305/30 R19 | - | 665.6 mm | -2.7 mm -0.40 % |
315/30 R19 | - | 671.6 mm | 3.3 mm 0.50 % |
325/30 R19 | - | 677.6 mm | 9.3 mm 1.40 % |
Oryginał | 163 zł | 668.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/35 R20 | - | 665.5 mm | -2.8 mm -0.40 % |
235/35 R20 | - | 672.5 mm | 4.2 mm 0.60 % |
245/30 R20 | - | 655.0 mm | -13.3 mm -2.00 % |
255/30 R20 | - | 661.0 mm | -7.3 mm -1.10 % |
265/30 R20 | - | 667.0 mm | -1.3 mm -0.20 % |
275/30 R20 | - | 673.0 mm | 4.7 mm 0.70 % |
295/25 R20 | - | 655.5 mm | -12.8 mm -1.90 % |
305/25 R20 | - | 660.5 mm | -7.8 mm -1.20 % |
325/25 R20 | - | 670.5 mm | 2.2 mm 0.30 % |
335/25 R20 | - | 675.5 mm | 7.2 mm 1.10 % |
Oryginał | 163 zł | 668.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/25 R21 | - | 670.9 mm | 2.6 mm 0.40 % |
Oryginał | 163 zł | 668.3 mm | - |
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Za opony wysokoprofilowe uznaje się takie, gdzie profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Wysokoprofilowe ogumienie najczęściej stosowane jest w okresie zimowym, gdy trudne warunki oraz śliska powierzchnia nie sprzyjają ich szerszym odpowiednikom. Przekonaj się o ich wadach oraz zaletach. Zalety opon wysokoprofilowych: znacznie ułatwienie wydostania się ze śniegu, stabilniejsze prowadzenie auta po śliskiej powierzchni, znaczące zwiększenie komfortu jazdy ze względu na amortyzację nierówności, niski poziom hałasu emitowany przez opony. Do wad należy zaliczyć: słabsze własności jezdne, mniejsza stabilność na zakrętach.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?