Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 225/50 R18? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 225/50R18? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 225/50 R18 będzie mieć 225 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 50 (co rozumiemy jako 50% z szerokości), czy ma 112.5 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 18-stu cali, co daje wartość 457.2 mm. Zobacz ofertę na opony 225/50 R18 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 225/50 R18 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 68.22 cm (682.20 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 225/50 R18 wynosi 11.25 cm (112.50 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (225) razy jej profil (50) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 225/50 R18?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 225/50 R18?
(18 * 25,4) + (2 * 225 * 0,50)
czyli wspomniane 682.20 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 225/50 R18?
(225 * 50) / 1000
czyli wspomniane 11.25 cm. Druga (szybsza) metoda: 225 * 0,50
= 112.50 mm (wysokość profilu opony 225/50R18).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/60 R18 | - | 691.2 mm | +9.0 mm 1.30 % |
205/55 R18 | - | 682.7 mm | +0.5 mm 0.10 % |
215/50 R18 | 291 zł | 672.2 mm | -10.0 mm -1.50 % |
235/45 R18 | 191 zł | 668.7 mm | -13.5 mm -2.00 % |
235/50 R18 | 245 zł | 692.2 mm | +10.0 mm 1.50 % |
245/45 R18 | 202 zł | 677.7 mm | -4.5 mm -0.70 % |
255/45 R18 | 269 zł | 686.7 mm | +4.5 mm 0.70 % |
265/40 R18 | - | 669.2 mm | -13.0 mm -1.90 % |
275/40 R18 | - | 677.2 mm | -5.0 mm -0.70 % |
285/40 R18 | - | 685.2 mm | +3.0 mm 0.40 % |
Oryginał | 333 zł | 682.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 225/50 R18 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/55 R18 ( +0.5 mm)
Opony 215/50 R18 ( -10.0 mm)
letnie 215/50 R18
zimowe 215/50 R18
Opony 235/45 R18 ( -13.5 mm)
letnie 235/45 R18
zimowe 235/45 R18
całoroczne 235/45 R18
Opony 235/50 R18 ( +10.0 mm)Zalecany!
letnie 235/50 R18
zimowe 235/50 R18
całoroczne 235/50 R18
Opony 245/45 R18 ( -4.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/80 R14 | - | 683.6 mm | 1.4 mm 0.20 % |
215/75 R14 | - | 678.1 mm | -4.1 mm -0.60 % |
225/70 R14 | - | 670.6 mm | -11.6 mm -1.70 % |
Oryginał | 333 zł | 682.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R15 | - | 677.0 mm | -5.2 mm -0.80 % |
205/75 R15 | - | 688.5 mm | 6.3 mm 0.90 % |
215/70 R15 | 165 zł | 682.0 mm | -0.2 mm 0.00 % |
245/60 R15 | - | 675.0 mm | -7.2 mm -1.10 % |
255/60 R15 | - | 687.0 mm | 4.8 mm 0.70 % |
295/50 R15 | - | 676.0 mm | -6.2 mm -0.90 % |
Oryginał | 333 zł | 682.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/75 R16 | 185 zł | 668.9 mm | -13.3 mm -1.90 % |
175/80 R16 | - | 686.4 mm | 4.2 mm 0.60 % |
185/75 R16 | 171 zł | 683.9 mm | 1.7 mm 0.20 % |
195/70 R16 | - | 679.4 mm | -2.8 mm -0.40 % |
205/65 R16 | 185 zł | 672.9 mm | -9.3 mm -1.40 % |
215/65 R16 | 167 zł | 685.9 mm | 3.7 mm 0.50 % |
225/60 R16 | 160 zł | 676.4 mm | -5.8 mm -0.90 % |
235/60 R16 | 183 zł | 688.4 mm | 6.2 mm 0.90 % |
Oryginał | 333 zł | 682.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/60 R17 | - | 677.8 mm | -4.4 mm -0.60 % |
215/55 R17 | 163 zł | 668.3 mm | -13.9 mm -2.00 % |
215/60 R17 | 183 zł | 689.8 mm | 7.6 mm 1.10 % |
225/55 R17 | 180 zł | 679.3 mm | -2.9 mm -0.40 % |
235/55 R17 | 238 zł | 690.3 mm | 8.1 mm 1.20 % |
245/50 R17 | - | 676.8 mm | -5.4 mm -0.80 % |
Oryginał | 333 zł | 682.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 225/50R18 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/60 R17 ( -4.4 mm)
Opony 215/55 R17 ( -13.9 mm)Zalecany!
letnie 215/55 R17
zimowe 215/55 R17
całoroczne 215/55 R17
Opony 215/60 R17 ( +7.6 mm)
letnie 215/60 R17
zimowe 215/60 R17
całoroczne 215/60 R17
Opony 225/55 R17 ( -2.9 mm)Zalecany!
letnie 225/55 R17
zimowe 225/55 R17
całoroczne 225/55 R17
Opony 235/55 R17 ( +8.1 mm)
letnie 235/55 R17
zimowe 235/55 R17
całoroczne 235/55 R17
Opony 245/50 R17 ( -5.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/60 R19 | - | 692.6 mm | 10.4 mm 1.50 % |
205/50 R19 | - | 687.6 mm | 5.4 mm 0.80 % |
225/45 R19 | 357 zł | 685.1 mm | 2.9 mm 0.40 % |
235/40 R19 | 242 zł | 670.6 mm | -11.6 mm -1.70 % |
245/40 R19 | 201 zł | 678.6 mm | -3.6 mm -0.50 % |
255/40 R19 | 265 zł | 686.6 mm | 4.4 mm 0.60 % |
275/35 R19 | - | 675.1 mm | -7.1 mm -1.00 % |
285/35 R19 | - | 682.1 mm | -0.1 mm 0.00 % |
295/35 R19 | - | 689.1 mm | 6.9 mm 1.00 % |
315/30 R19 | - | 671.6 mm | -10.6 mm -1.60 % |
325/30 R19 | - | 677.6 mm | -4.6 mm -0.70 % |
345/30 R19 | - | 689.6 mm | 7.4 mm 1.10 % |
Oryginał | 333 zł | 682.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 225/50 R18 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 225/45 R19 ( +2.9 mm)Zalecany!
letnie 225/45 R19
zimowe 225/45 R19
całoroczne 225/45 R19
Opony 235/40 R19 ( -11.6 mm)
letnie 235/40 R19
zimowe 235/40 R19
Opony 245/40 R19 ( -3.6 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/40 R20 | - | 688.0 mm | 5.8 mm 0.90 % |
235/35 R20 | - | 672.5 mm | -9.7 mm -1.40 % |
245/35 R20 | - | 679.5 mm | -2.7 mm -0.40 % |
255/35 R20 | - | 686.5 mm | 4.3 mm 0.60 % |
275/30 R20 | - | 673.0 mm | -9.2 mm -1.30 % |
285/30 R20 | - | 679.0 mm | -3.2 mm -0.50 % |
295/30 R20 | - | 685.0 mm | 2.8 mm 0.40 % |
305/30 R20 | - | 691.0 mm | 8.8 mm 1.30 % |
325/25 R20 | - | 670.5 mm | -11.7 mm -1.70 % |
335/25 R20 | - | 675.5 mm | -6.7 mm -1.00 % |
345/25 R20 | - | 680.5 mm | -1.7 mm -0.20 % |
Oryginał | 333 zł | 682.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/30 R21 | - | 680.4 mm | -1.8 mm -0.30 % |
255/30 R21 | - | 686.4 mm | 4.2 mm 0.60 % |
265/30 R21 | - | 692.4 mm | 10.2 mm 1.50 % |
275/25 R21 | - | 670.9 mm | -11.3 mm -1.70 % |
295/25 R21 | - | 680.9 mm | -1.3 mm -0.20 % |
305/25 R21 | - | 685.9 mm | 3.7 mm 0.50 % |
Oryginał | 333 zł | 682.2 mm | - |
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe to takie, w których szerokość bieżnika jest dużo większa od wysokości. Oznacza to, że profil wynosi maksymalnie 55 procent szerokości. To powoduje niezwykle pozytywny wpływ na właściwości jezdne. W związku z zastosowaniem większych felg pojazd lepiej zachowuje się w trakcie hamowania i na zakrętach. Sztywność opony przydaje się natomiast przy dynamicznej jeździe. Musimy jednak liczyć się ze znacznym zmniejszeniem komfortu podróży ze względu na słabą amortyzację wszelkich nierówności oraz wyższym poziomem hałasu.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?