Porównujemy oferty 22 sklepów z oponami całorocznymi firmy Matador w rozmiarze 215/45R16. Zobacz gdzie kupić opony MP62 All Weather Evo w najniższej cenie. Sprawdź opinie kierowców, przejrzyj wyniki testów, dane techniczne, okres gwarancji i zdjęcia bieżnika. Przeczytaj opis modelu oraz informacje o producencie. Zobacz co przedstawia etykieta unijna, jakie jest przeznaczenie czy rodzaj bieżnika wybranego produktu. Sprawdź jak kształtuje się aktualna cena opon.
Co oznacza zapis "90 V XL, FR" w nazwie opony?
Matador MP62 All Weather Evo w rozmiarze 215/45 R16 90V to opona całoroczna, wzmacniana (XL), posiadająca rant ochronny felgi (FR) oraz dodatkowo oznakowana symbolami 3PMSF, M+S. Marka, model jak również sama opona - zaliczane są do klasy ekonomicznej. Pełna lista parametrów została zaprezentowana w tabeli poniżej.
Parametr | Wartość |
---|---|
Producent | Matador |
Koncern | grupa Continental |
Siedziba | Słowacja |
Klasa | ekonomiczna |
Model | MP62 All Weather Evo |
Poprzedni model | MP61 Adhessa Evo |
Następny model | - |
Sezon | opony całoroczne |
Rozmiar | 215/45 R16 |
Szerokość | 215 mm |
Profil | 45 % (opona niskoprofilowa) |
Średnica | 16 cali |
Konstrukcja | R (radialna) |
Wysokość profilu | 96,75 mm |
Kraj produkcji | Słowenia, Czechy, Polska, Słowacja |
Rodzaj bieżnika | kierunkowy |
Indeks nośności | 90 |
Maksymalna nośność | 600 kg |
Indeks prędkości | V |
Maksymalna prędkość | 240 km/h |
Przeznaczenie | auta osobowe |
Gwarancja | 7 lat od daty zakupu |
Opory toczenia | czekamy na potw. producenta |
Przyczepność na mokrym | czekamy na potw. producenta |
Hałas zewnętrzny | czekamy na potw. producenta |
Fale (1-3) | czekamy na potw. producenta |
Waga (ciężar) | 9,13 kg |
Cena | ~ 244 zł (brutto, z VAT) |
Run Flat | nie |
Wzmocnienie | tak (XL) |
Rant ochronny felgi | tak (FR) |
Inne oznaczenia | 3PMSF, M+S |
Pełna nazwa | Matador MP62 All Weather Evo 215/45 R16 90V XL FR |
Opis opony Matador MP62 All Weather Evo w pigułce. Producentem opon jest marka Matador, która posiada swoje fabryki w takich krajach jak Polska, Czechy czy Słowenia. Prezentowany model stworzono z myślą o sezonie letnim i zimowym. Jeżeli chodzi o gwarancję na opony Matador (klasa ekonomiczna) to wynosi ona 7 lat od daty zakupu. Bieżnik MP62 All Weather Evo ma konstrukcję kierunkową, o której więcej dowiesz się w tej części opisu.
Opony całoroczne Matador MP62 All Weather Evo zaprojektowane zostały z myślą o zapewnieniu bezpieczeństwa podczas codziennego podróżowania samochodem. Prezentowany tutaj rozmiar 215/45 R16 pasuje do modeli samochodów typu Seat Ibiza (IV), Skoda Rapid (I), Seat Toledo (IV), Skoda Fabia (III), VW Polo (V FL) czy Seat Ibiza (IV FL).
Jak należy czytać rozmiar opony? Pierwsza liczba w rozmiarze 215/45 R16 oznacza szerokość opony w milimetrach (tutaj 215 mm). Druga liczba to wysokość profilu opon. W rozmiarze jest podawana jako procent z szerokości – tutaj profil 45 w milimetrach wynosi 96,75. Średnica tego modelu ma z kolei 16 cali. Opony Matador MP62 All Weather Evo 215/45 R16 mają indeks prędkości V (oznacza to dopuszczalną prędkość 240 km/h) i indeks nośności 90 (dopuszczalne obciążenie wynosi tutaj 600 kg).
MP62 All Weather Evo w rozmiarze 215/45 R16 sklasyfikowany został przez producenta jako ogumienie osobowe. Opony osobowe to najszerszy segment ogumienia. Zaliczane do tej grupy modele montowane są w różnego rodzaju samochodach – od najmniejszych klasy miejskiej, przez rodzinne sedany i kombi, aż po luksusowe limuzyny i sportowe auta o dużej mocy. W zależności od mocy posiadanego samochodu, preferowanego stylu jazdy czy posiadanego budżetu można wybierać wśród opon osobowych klasy ekonomicznej, średniej i premium. Opony osobowe powinny oferować dobrą przyczepność oraz ekonomię i komfort podróżowania.
Opony firmy Matador pozycjonowane są przez branżę motoryzacyjną jako produkty klasy ekonomicznej. Opony klasy ekonomicznej są wybierane przez kierowców, którzy nie dysponują zbyt dużym budżetem na zakup ogumienia, posiadają auto o mniejszej mocy lub preferują spokojny styl jazdy. W przypadku opon klasy ekonomicznej stosowane są bardziej uniwersalne bieżniki i nieco mniej zaawansowane mieszanki gumowe – często są to technologie obecne kilka sezonów wcześniej w oponach wyższych klas. Największą popularnością wśród opon klasy ekonomicznej cieszą się: Matador, Sunny, Kormoran, Dayton, Goodride, Achilles i Sava.
Etykieta unijna na oponach przypomina te znane ze sprzętu AGD/RTV i w przystępnej formie opisuje trzy parametry: opory toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni (pomiar drogi hamowania i siły tarcia między oponą a nawierzchnią) oraz poziom hałasu zewnętrznego emitowanego przez opony. W pierwszych dwóch przypadkach opony mogą otrzymać klasy od A do G, przy czym nie przyznaje się klasy D. Za hałas zewnętrzny opony mogą otrzymać od jednej do trzech fal i wartość liczbową w decybelach. Zapoznanie się z parametrami na etykietach może ułatwić podjęcie decyzji o zakupie opon. Czekamy na potwierdzenie (przez producenta) ocen, jakie uzyskała na etykiecie unijnej opona Matador MP62 All Weather Evo w rozmiarze 215/45R16 90V.
Ekonomika jazdy związana jest z oporami toczenia jakimi cechuje się dany model. Wpływ na to może mieć konstrukcja bieżnika, typ użytej mieszanki czy masa opony. Ogumienie klasyfikuje się w jednej z siedmiu klas – nota "A" zarezerwowana jest dla bieżników o najniższych oporach toczenia, podczas gdy ocenę "G" otrzymują modele najmniej ekonomiczne. Jako ciekawostkę dodam, iż 11 produktów spełniających kryteria - opony 215/45 R16 (rozmiar) oraz całoroczne (sezon) - uzyskało ocenę "C" na etykiecie unijnej w kategorii oporów toczenia.
Jednym z parametrów, o którym informuje unijna etykieta na opony, jest przyczepność na mokrej nawierzchni. To bardzo ważny wskaźnik, ponieważ wpływa na bezpieczeństwo jazdy na danym modelu ogumienia. Określa się ją na skali od A do G, gdzie A opisuje najkrótszą drogę hamowania, a F najdłuższą (kategoriami D i G nie określa się opon do samochodów osobowych). Różnica jednej klasy to około 3 metry dystansu w drodze hamowania, co oznacza, że między oponami skategoryzowanymi jako A i F, występuje rozbieżność drogi hamowania obejmująca aż 18 metrów. Wspomnę także, że 42 produkty spełniające wytyczne - opony całoroczne (sezon), 16 cali (średnica) oraz ekonomiczna (klasa) - uzyskały ocenę "A" na etykiecie unijnej w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni.
Umieszczana na oponach etykieta unijna informuje o hałasie zewnętrznym, który jest przez nie emitowany. Jest to wynik polityki ochrony środowiska prowadzonej przez UE. Dla kierowców z pewnością bardziej istotna byłaby informacja o poziomie hałasu wewnętrznego, który jest odczuwany w kabinie pojazdu i ma wpływ ma komfort podróżowania (szczególnie na długich trasach). W przeciwieństwie do oporów toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni w przypadku hałasu zewnętrznego nie są nadawane klasy od A do G, tylko ocena w postaci 3 fal i wynik pomiaru w dB. Na koniec informacja, iż 7 produktów spełniających kryteria - opony MP62 All Weather Evo (model) oraz 16 cali (średnica) - uzyskało ocenę "72 dB" na etykiecie unijnej w kategorii generowanego hałasu.
Opony Matador plasują się w klasie ekonomicznej, co oznacza, że charakteryzują się korzystną ceną, bezpieczeństwem podczas zróżnicowanych warunków pogodowych i drogowych, a także zoptymalizowanym komfortem w trasie i w mieście. Dzięki temu, że od 1998 roku marka należy do koncernu Continental, zyskała dostęp do innowacyjnych ośrodków badawczo-rozwojowych, zaawansowanych metod produkcyjnych, a także rozbudowanego systemu dystrybucji. Ponad 90% produkcji opon Matador trafia do kierowców spoza Słowacji.
Model MP62 All Weather Evo (Matador) wyposażony został w kierunkową rzeźbę bieżnika. Opony kierunkowe uznawane są z najlepsze rozwiązanie na trudne warunki pogodowe. Charakteryzują się 20% większą odpornością na aquaplaning w porównaniu do modeli asymetrycznych. Bardzo dobrze odprowadzają wodę, błoto pośniegowe czy śnieg. Opony kierunkowe można rozpoznać po kształcie rowków, który przypomina "V" i "U" lub charakterystyczną jodełkę. Podczas montażu należy pamiętać o założeniu ich głównie z kierunkiem jazdy (oznaczenie "Rotation" na ścianie bocznej). Opony kierunkowe są spotykane wśród modeli letnich, zimowych i całorocznych.
Napisy "90" oraz "V" umieszczone na boku opony, najczęściej za jej rozmiarem to kolejno indeks nośności (do 600 kg) oraz prędkości (do 240 km/h). Pamiętajcie, że nie wolno ich lekceważyć podczas wyboru opon wielosezonowych. XL to skrót od extra load oznaczający ogumienie o wzmacnianej konstrukcji. Opona z oznaczeniem FR posiada rant chroniący felgę przed zarysowaniami. Przy tym produkcie znaleść można także oznaczenie 3PMSF - płatek śniegu na potrójnym szczycie oznaczający dopuszczenie opony do poruszania w warunkach zimowych oraz M+S - ang. Mud and Snow (błoto i śnieg) określa opony lepiej radzące sobie w warunkach błota i śniegu, niżeli model standardowy (bez tego symbolu).
Matador MP62 All Weather Evo 215/45 R16 należy do grupy opon wielosezonowych. Opony całoroczne/wielosezonowe zaprojektowane są tak, aby zapewnić optymalne właściwości jezdne zarówno w okresie letnim, jak i zimowym. Tego typu ogumienie zwykle stanowi kompromis pomiędzy osiągami typowych opon letnich i zimowych – część bieżnika odpowiada za prowadzenie na suchej drodze, a część jest przystosowana do zimowej nawierzchni. Mieszanka gumowa opon całorocznych najlepiej sprawdza się w umiarkowanych temperaturach – nie jest tak dobra w upały i podczas mrozu, jak mieszanki opon sezonowych.
Gwarancja na opony Matador standardowo obejmuje wady związane z konstrukcją produktu, jakością użytych do budowy materiałów czy usterki wynikające z błędów technologicznych. Ogumienie Matador, podobnie jak opony innych marek wchodzących w skład niemieckiego koncernu Continental, można reklamować przez okres 7 lat od daty zakupu. Po pozytywnym rozpatrzeniu sprawy, klient może wymienić towar na nowy lub uzyskać rekompensatę finansową proporcjonalną do stopnia zużycia uszkodzonego produktu.
Opony całoroczne Matador sprawdzają się w zróżnicowanych warunkach pogodowych, co potwierdzają opinie kierowców publikowane w mediach społecznościowych i na forach motoryzacyjnych. Podkreślają oni, że to rozsądny kompromis między ceną a jakością, który zadowoli wszystkich kierowców pokonujących niewielkie przebiegi i lubiących spokojny styl jazdy. O oponach całorocznych Matador można znaleźć takie opinie: "zrównoważone parametry latem i zimą", "idealne rozwiązanie dla wszystkich, którzy nie chcą przepłacać".
Opony całoroczne klasy ekonomicznej nie są zbyt często badane przez specjalistów z branży motoryzacyjnej podczas testów ogumienia. Mimo to, modele marki Matador przeznaczone na cały rok znalazły się w kilku prestiżowych zestawieniach. Przykładowo, Matador MP 62 All Weather Evo uplasował się na 21 miejscu w sprawdzianie przeprowadzonym przez Auto Bild w 2019 roku, podczas którego opona sprawdziła się na mokrej nawierzchni zapewniając bezpieczne hamowanie, przyczepność na zakrętach i szybkie ruszanie z miejsca.
Wyniki dotyczą modelu MP62 All Weather Evo.
Zobacz inne określenia opon Matador MP62 All Weather Evo 215/45 R16 90V XL FR. Sformułowania te często spotykane są w porównywarkach cenowych czy na grupach dyskusyjnych. Zwroty zawierają różne formy zapisu rozmiaru (215/45 R16), modelu (MP62 All Weather Evo), indeksów (90V XL), nazwy producenta (Matador) oraz sezonu (opony całoroczne) przedstawione w odmiennej kolejności.
Poniżej lista alternatywnych opon wielosezonowych o szerokości 215 mm, profilu 45 %, średnicy 16 cali oraz indeksach 90V. Przygotowana propozycja to ogumienie o podobnych parametrach oraz zbliżonym przedziale cenowym. Dla przypomnienia etykieta, gwarancja oraz cena obecnie omawianej opony.
Na koniec kilka słów o promocjach na opony całoroczne, wyprzedażach starszych modeli, zakupach na raty oraz produktach powiązanych.
Zacznijmy od promocji, którymi coraz częściej kuszą swoich klientów producenci oraz właściciele sklepów internetowych. Do najchętniej stosowanych benefitów w branży oponiarskiej należą wejściówki do kina, rabat na kolejne zakupy, foteliki samochodowe, koszulki piłkarskie lub pamięci przenośne USB.
Jeżeli chodzi o wyprzedaż opon wielosezonowych firmy Matador to najbardziej opłacalny okazuje się zakup ogumienia poza szczytem sezonu. Kolejną praktyką sklepów z oponami jest przecenianie produktów, których data produkcji jest starsza niż 2-3 lata. Wówczas możemy się liczyć z upustami rzędu 36-56% od ceny detalicznej.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom kierowców, większość sklepów z oponami (intercars, oponeo czy 24opony) udostępniła możliwość zakupu swoich produktów na raty, prezentując oferty placówek tj. Santander Consumer Bank, Credite Agricole lub mBank. Klienci otrzymują do dyspozycji raty 0% lub (najczęściej) z oprocentowaniem oscylującym w okolicach 1% (0,90 - 1,20).
Poniżej prosta symulacja zakupu na raty 4 sztuk prezentowanych opon wielosezonowych Matador w rozmiarze 215/45 R16 XL (90V). Przy założeniu, iż jedna opona kosztuje 244 zł, za komplet przyjdzie nam zapłacić 976 zł. W zależności od ilości wybranych rat, miesięcznie będziemy musieli przelewać na konto banku od 92 (12 rat) do 498 zł (2 raty). Kalkulacja dotyczy oprocentowania wynoszącego 1%.
Ilość rat | Miesięczna rata | Koszt całkowity | Nadpłata |
---|---|---|---|
2 | 498 zł | 996 zł | 20 zł |
4 | 254 zł | 1 016 zł | 40 zł |
6 | 173 zł | 1 038 zł | 62 zł |
8 | 132 zł | 1 056 zł | 80 zł |
10 | 108 zł | 1 080 zł | 104 zł |
12 | 92 zł | 1 104 zł | 128 zł |
Kupując opony całoroczne w sklepie internetowym, bardzo często mamy możliwość dodania do swojego zamówienia całej gamy interesujących produktów bądź usług powiązanych z wybranym asortymentem. Najczęściej są to propozycje przedmiotów w cenie od kilku do kilkunastu złotych, którymi w przypadku modelu MP62 All Weather Evo mogą być m.in. zapachy do samochodu, mierniki ciśnienia, ładowarki do telefonu na USB czy pianki naprawcze.