Michelin Primacy 4 jest reklamowany pod hasłem "bezpieczeństwo od nowości do zużycia". Co kryje się pod tym sloganem? Jakich osiągów możemy spodziewać się po nowości francuskiego giganta? Sprawdźmy.
Michelin Primacy 4 jest owocem trzech lat intensywnych prac najbardziej doświadczonych inżynierów pracujących dla firmy z Clermont-Ferrand. Jest to jeden z flagowych modeli marki, dlatego przed wypuszczeniem na rynek Michelin musiał mieć pewność, że jest on dopracowany w 100%.
W związku z tym do produkcji zostały wykorzystane najbardziej zaawansowane materiały, co pozwoliło uzyskać wysokie osiągi i jakość wykonania. Ponadto przed wypuszczeniem na rynek model Primacy 4 przeszedł drobiazgową kontrolę jakości i został wszechstronnie przetestowany w warunkach drogowych. Zobaczmy czego możemy się po nim spodziewać podczas codziennego użytkowania.
Sprawdź aktualne ceny i porównaj ofertę ponad 35 sklepów internetowych z oponami. Zobacz gdzie kupisz opony Michelin Primacy 4 w najlepszej cenie. Pamiętaj również aby zweryfikować czy wybrany sklep oferuję darmową dostawę oraz czy płatność przy odbiorze lub przelew błyskawiczny nie generują dodatkowych kosztów. Darmowy transport proponuje około 40% sklepów internetowych z oponami. Podczas zakupów warto zwracać uwagę na koszt całkowity transakcji, a nie tylko na cenę samego produktu.
Średnica felgi - 15 cali
Rozmiar | Etykieta |
---|---|
175/55 R20 89Q XL | - |
Bardzo wielu kierowców przed podjęciem decyzji o zakupie sprawdza wyniki testów opon. Model Primacy 4 nie został jeszcze przetestowany przez organizacje i czasopisma motoryzacyjne, ale jak już wspomniałem we wstępie, przed premierą poddano go wielu wymagającym sprawdzianom. Niezależne instytuty badawcze zostały poproszone o potwierdzenie, czy deklaracje producenta dotyczące osiągów są zgodne ze stanem rzeczywistym.
Pierwszy z testów został przeprowadzony przez TÜV SÜV na oponach w rozmiarze 205/55 R16 91V zamontowanych w samochodzie VW Golf 7. Badanie polegało na porównaniu opon Primacy 4 z największymi konkurentami na rynku, czyli modelami Bridgestone Turanza T001, Continental PremiumContact 5, Dunlop Sport Bluresponse, Goodyear EfficientGrip Performance i Pirelli Cinturato P7 Blue. Test wykazał, że w porównaniu do konkurencji droga hamowania nowej opony jest średnio o 0,9 m krótsza. Z kolei w przypadku egzemplarza zużytego do 2 mm wynik jest lepszy aż o 2,8 m!
Drugi sprawdzian został wykonany przez organizację DEKRA (taki sam rozmiar, samochód i konkurencja jak powyżej). Tym razem mierzona była trwałość i okazało się, że nowy model Michelin jest w stanie przejechać nawet 18 tys. kilometrów więcej niż w porównywalnych warunkach rynkowi rywale.
Omawiany model jest czwartą z kolei oponą należącą do serii Primacy. W porównaniu do "trójki" zmodyfikowana została właściwie cała konstrukcja. Nie widać tego na pierwszy rzut oka, bo układ rowków bieżnika w obu modelach jest dość podobny. Zmieniony jest jednak ich kształt.
W Primacy 3 były one trapezoidalne, te w nowej wersji są bardziej prostokątne, co zwiększa przestrzeń odprowadzającą wodę o 22%. Ułatwia to odprowadzanie wody nawet, gdy opona jest mocno zużyta. Kilka zmian zostało wprowadzonych również w mieszance gumowej, co miało na celu dostosowanie możliwości opony do najnowszych trendów technologicznych i oczekiwań najbardziej wymagających kierowców.
Model Primacy 4 dostępny jest w kilkudziesięciu rozmiarach – od 195/55 R16 do 255/45 R18. Klasy na etykietach w przypadku poszczególnych rozmiarów nieco się od siebie różnią i nie sposób omówić tutaj każdego przypadku.
Postanowiłem zatem przyjrzeć się jednemu z najbardziej popularnych, czyli 205/55 R16. Jak przystało na nowoczesne opony letnie klasy premium, etykieta prezentuje się bardzo dobrze. W kategorii hamowania na mokrej nawierzchni jest to klasa "A", czyli najwyższa.
Bardzo dobrze jest również w dziedzinie oporów toczenia, które przekładają się na spalanie paliwa - w omawianym rozmiarze Primacy 4 otrzymał klasę "C". Omawiany model możemy zaliczyć nie tylko do grona bardzo bezpiecznych i oszczędnych, ale także komfortowych opon - hałas zewnętrzny został oceniony na jedną falę (68dB).
Koncern Michelin oferuje nabywcom swoich opon bardzo atrakcyjne warunki gwarancji, które możemy zaliczyć do grona najlepszych na rynku. Obowiązuje ona przez 10 lat lub do momentu całkowitego zużycia bieżnika.
W przypadku wykrycia jakiejkolwiek wady związanej z materiałami użytymi do produkcji, jakością wykonania czy konstrukcją, to w okresie do 2 lat od daty sprzedaży możemy starać się o wymianę na nowy produkt. Po tym okresie otrzymamy rekompensatę finansową w wysokości proporcjonalnej do stopnia zużycia bieżnika.
Opony Primacy 4 są rynkową nowością, ale wielu kierowców już zdecydowało się na ich zakup. Poniżej przytaczam przykładowe opinie na ich temat zamieszczone na różnego rodzaju forach internetowych, portalach społecznościowych itp.
"Opony mam od niedawna, więc ciężko mi ocenić kwestię zużycia, ale ufam Michelinowi, bo ich opony kupuję od lat i nigdy się nie zawiodłem. Te wyglądają bardzo solidnie. Na drodze nie sprawiają żadnych problemów i rzeczywiście są dobre na mokrym (a nawet bardzo dobrem bo można jechać szybciej, a nie czuje się jakiegoś pogorszenia kontroli nad samochodem. Zobaczymy jak będzie dalej, ale jestem dobrej myśli i polecam ten model" – napisał Błażej.
"Do zakupu zachęciła mnie reklama mówiąca o zachowaniu osiągów nawet przy zużyciu opony. To coś nowego i postanowiłem powiedzieć producentowi „sprawdzam”. Przecież Michelin nie mógł wyprodukować bubla, więc tak czy owak nie stracę. Zobaczymy za 2 lata (przy moich przebiegach) czy to wszystko okaże się prawdą, ale póki co jest bardzo dobrze. Przyczepność, komfort, przyjemność z prowadzenia – wszystko tak jak być powinno. Opona całościowo wygląda na bardzo dopracowaną i czuć, że to nowoczesny produkt z wyższej półki. Cena jest do przeżycia, bo w zamian dostajemy naprawdę coś dobrego" – podsumował kierowca podpisany jako Kowal.
Michelin Primacy 4 to opony, które można porównać do wina - im starsze, tym lepsze. Ich przewaga ujawnia się w momencie, gdy są już mocno zużyte. Gdy osiągi konkurentów (w szczególności bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni), ulegają pogorszeniu, model Primacy 4 cały czas oferuje doskonałe prowadzenie.
Oczywiście, gdy opony są nowe, również możemy spodziewać się bardzo dobrego zachowania w zróżnicowanych warunkach, ale tutaj różnica w stosunku do konkurentów nie jest aż tak mocno widoczna.
Ważny jest jednak cały okres użytkowania opon, a nie tylko jego początek i tutaj nowość od francuskiego giganta wyróżnia się dość mocno. Michelin Primacy 4 to produkt, który ma szanse wyznaczyć kierunek rozwoju opon letnich.