Data modyfikacji:

Nokian Weatherproof

Autor: Łukasz Wulkanista

Bardzo wielu kierowców rezygnuje z sezonowej wymiany opon i decyduje się na zakup modelu całorocznego. Jedną z ciekawszych propozycji w tym segmencie wydaje się być Nokian Weatherproof. Czy rzeczywiście jest „pogodoodporny”, jak wskazuje jego nazwa? Postanowiłem przekonać się o tym na własnej skórze i bliżej przyjrzałem się temu produktowi. Zanim jednak przejdziemy do omówienia opony, warto przybliżyć sylwetkę producenta. Nokian to firma pochodząca z Finlandii, a jej produkty zaliczane są do klasy premium. Sławę zdobyła głównie dzięki oponom zimowym (co nie znaczy, że pozostałe są gorsze), które radzą sobie w najbardziej ekstremalnych warunkach. Produkty firmy są testowanie w Laponii, na północ od koła podbiegunowego, co umożliwia drobiazgowe sprawdzenie ich osiągów w skrajnie niesprzyjającej aurze. Jednocześnie opony Nokian słyną z doskonałej odporności na wszelkiego rodzaju uszkodzenia i właściwości ekologicznych. A czym konkrentnie może pochwalić się całoroczny Weatherproof? Sprawdźmy.

Bieżnik modelu Weatherproof firmy Nokian (opona całoroczna)

Spis treści:

  1. Technologia
  2. Oferta (Lista produktów)
  3. Wyniki w testach opon
  4. Wady i zalety modelu
  5. Etykieta
  6. Gwarancja
  7. Opinie kierowców
  8. Ocena parametrów
  9. Podsumowanie
  10. Dane techniczne

Rozwiązania użyte w Weatherproof-ie

Prezentowany model zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa w zimowych warunkach i zachowuje swoje właściwości w sezonie letnim. Dzięki czemu umożliwia bezproblemowe podróżowanie przez cały rok. Specjalnie zoptymalizowana centralna część kierunkowego bieżnika umożliwia utrzymanie przyczepności na zaśnieżonej i mokrej drodze. Klocki klinowe bieżnika przypominają kształtem ostrze siekiery, które wgryza się w śnieg ze zdumiewającą wręcz skutecznością, a przyczepność krawędzi opony poprawiają twarde lamele i stopniowe rowki. Z kolei elementy klinowe pomiędzy środkową i boczną strefą opony zwiększają precyzję prowadzenia samochodu. Duży wpływ na bezpieczeństwo opon Nokian Weatherproof mają też głębokie i otwarte kanały pomiędzy klockami bieżnika. Ich zadaniem jest odprowadzanie wody i błota pośniegowego spod opony, a w efekcie ochrona przed zjawiskami aquaplaningu i slushplaningu. Do produkcji wysokiej klasy opon wykorzystywane są najbardziej zaawansowane technologicznie mieszanki gumowe. Tak też jest i w przypadku modelu Weatherproof. Zastosowana mieszanka zachowuje swoje właściwości w szerokim zakresie temperatur i jest odporna na zużycie nawet podczas letnich upałów. W okresie zimowym najbardziej skuteczna jest w temperaturach w okolicach zera i nieco niższych. Udział krzemionki w składzie mieszanki umożliwia obniżenie poziomu spalania paliwa i poprawia przyczepność na mokrej nawierzchni.

Nokian Weatherproof w testach opon

Omawiany model od momentu pojawienia się na rynku wziął udział w bardzo wielu testach organizowanych przez największe czasopisma i automobilkluby. W 2018 został sprawdzony przez ADAC w rozmiarze 175/65 R14 i zajął 4. miejsce. Rok 2017 to między innymi testy „Auto Bild” (225/50 R17, 3. miejsce) i „Auto Express” (205/55 R16, 3. miejsce). W roku 2016 Nokian Weatherproof wygrał test ACE w rozmiarze 205/55 R16, był drugi w sprawdzianie „Auto Express” (225/45 R17), trzeci w testach ADAC i „Auto, Motor und Sport” (odpowiednio 205/55 R16 i 215/60 R17), czwarty w teście „Gute Fahrt” (205/55 R16)  oraz szósty w sprawdzianie „AutoBild” w rozmiarze 205/55 R16. Równie dobre wyniki model Weatherproof notował w 2015 roku: 1. miejsca w testach „Auto Express” i „Auto Zeitung” (odpowiednio 205/55 R16 i 185/65 R15), 2. miejsce w sprawdzianie francuskiego magazynu L’Argus w rozmiarze 205/55 R16 oraz 6. pozycja w teście „Auto Bild” (rozmiar 195/65 R15).

Miejsce Organizator Rozmiar testowanych opon Rok
1 miejsce Auto Zeitung Test opon wielosezonowych 185/65 R15 2015
1 miejsce Auto Express Ranking opon całorocznych 205/55 R16 2015
1 miejsce ACE Test opon całorocznych 205/55 R16 2016
2 miejsce L'Argus (Francja) Najlepsze opony uniwersalne 205/55 R16 2015
2 miejsce Auto Expres Test opon całorocznych 225/45 R17 2016
3 miejsce ADAC Test opon wielosezonowych 205/55 R16 2016
3 miejsce AMS Ranking opon całorocznych do SUV-ów 2016
3 miejsce Auto Bild Test opon całorocznych 225/50 R17 2017
3 miejsce Auto Express TOP 10 opon uniwersalnych 205/55 R16 2017
4 miejsce Gute Fahrt Test opon całorocznych 205/55 R16 2016
4 miejsce Auto Zeitung Zimówki vs opony całoroczne (ranking) 2017
4 miejsce ADAC Test opon całorocznych 175/65 R14 2018
6 miejsce Auto Bild Zestawienie opon całorocznych 195/65 R15 2015
6 miejsce Auto Bild Ranking opon wielosezonowych 205/55 R16 2016
6 miejsce Auto Bild Opony wielosezonowe 8mm, 4mm i 2mm 2017

Wady i zalety bieżnika kierunkowego

Rzeźba bieżnika opon Nokian Weatherproof doskonale sprawdza się w trudnych warunkach drogowych. Układ rowków przypomina tutaj literę „V” lub charakterystyczną jodełkę. Tego typu rozwiązanie doskonale odprowadza wodę i błoto pośniegowe chroniąc przed niebezpiecznym zjawiskiem aquaplaningu i poślizgami, o czym wspomniałem już wyżej. Przyjmuje się, że osiągi te są nawet 20% lepsze niż w oponach asymetrycznych. Oprócz tego opony kierunkowe bardzo dobrze utrzymują tor jazdy na suchej nawierzchni i według wielu kierowców charakteryzują się atrakcyjnym wyglądem. Do ich wad  możemy z kolei zaliczyć 50% ryzyko, że w przypadku montażu koła zapasowego, będzie ono pracować w złą stronę (przeciwnie do zalecanego kierunku toczenia). Opony z kierunkowym bieżnikiem są też bardziej podatne na zjawisko ząbkowania i nieco głośniejsze od asymetrycznych.

Etykieta unijna

W ramach europejskiego systemu etykietowania opon oceniane są 3 parametry: opory toczenia (mające między innymi wpływ na spalanie paliwa), droga hamowania na mokrej nawierzchni i emitowany hałas zewnętrzny. Pamiętajmy, że klasy na etykietach mogą się nieco różnić w zależności od rozmiaru opony. W bardzo popularnym rozmiarze 205/55 R16 91H model otrzymał najwyższą klasę A  na mokrej drodze, doskonałą klasę C za opory toczenia, a hałas zewnętrzny został oceniony na jedną falę i 69dB. Według etykiet Nokian Weatherproof to model bezpieczny, oszczędny i komfortowy. Zobaczmy teraz co sądzą o nim zwykli kierowcy. Czy myślą podobnie?

Gwarancja na opony całoroczne Nokian

Na opony fińskiej marki otrzymujemy 5 lat gwarancji (okres ten liczony jest od daty produkcji modelu). Warto pamiętać, że w przypadku Nokiana oponę do reklamacji należy oddać wraz z feglą, na której jest zamontowana (z wyjątkiem sytuacji, gdy wada została wykryta przed założeniem jej na obręcz). W przypadku uznania reklamacji, producent udziela rekompensaty finansowej w wysokości proporcjonalnej do stopnia zużycia opony (i mniej zużyta, tym większa kwota zwrotu).

Opinie o Nokianie Weatherproof

Codzienne użytkowanie danego modelu opon pozwala wyrobić sobie o nim bardzo konkretne zdanie. Dzięki temu opinie użytkowników są jednym z najlepszych źródeł informacji o oponach. Poniżej przytaczam przykładowe komentarze o modelu Weatherproof zamieszczone na forach internetowych i różnego rodzaju portalach społecznościowych.
„Nie jeżdżę po Alpach, ani nawet po Tatrach, więc nie potrzebuję opon typowo zimowych, ale też nie chcę oszczędzać na swoim bezpieczeństwie. Dlatego zdecydowałem się na model całoroczny klasy premium. Wybór padł na Nokiana, bo akurat był w promocji. Nie żałuję podjętej decyzji. Dobra przyczepność niezależenie od pory roku, brak poślizgów, komfort czy spalanie bez większych różnić w stosunku do opon letnich” – podsumował Stanisław.
„Bardzo dobre opony, nie widzę praktycznie żadnych wad. Na śniegu ruszają całkiem sprawnie, na mokrej drodze nie buksują. Nie są także zbyt głośne na autostradzie w porównaniu do moich starych zimowek, które mocno wyły. Ciężko mi ocenić spalanie paliwa, ale komputer nie pokazuje jakiegoś wyraźnego skoku, raczej mieści się w średniej. Dobry zakup!” – skomentował kierowca podpisany jako Mati.

Ocena parametrów

Poniżej subiektywna punktacja najważniejszych parametrów opony wielosezonowej Nokian Weatherproof. Wszystkie cechy oceniane były w skali od 0 (najgorsza) do 10 (najlepsza). Wśród kryteriów znalazły się m.in. zachowanie opony na mokrej nawierzchni, stosunek ceny do jakości, chęć ponownego zakupu czy komfort użytkowania.

Podsumowanie

Nokian Weatherproof to bez wątpienia jedna z najlepszych opon całorocznych na rynku. Model powinien w szczególności zainteresować kierowców, którzy mieszkają w miejscu i dość umiarkowanym klimacie i rzadko mają do czynienia z dużymi mrozami i intensywnymi opadami śniegu (np. w centralnej czy zachodniej części kraju) albo jeżdżą głównie po mieście. Pozwoli to im cieszyć się doskonałymi osiągami i jednocześnie zaoszczędzić na sezonowych wymianach opon.

Nokian Weatherproof na feldze aluminiowej (widok z boku)

Dane techniczne:

  • Klasa – premium
  • Producent – Nokian
  • Koncern – Nokian
  • Kraj produkcji – Rosja, Finlandia
  • Kraj pochodzenia – Finlandia
  • Bieżnik – Weatherproof
  • Poprzednia wersja – brak
  • Następna wersja – brak
  • Rodzaj bieżnika – kierunkowy
  • Przeznaczenie – samochody osobowe
  • Gwarancja – 5 lata od daty produkcji
  • Szerokość opony – od 155 do 255 mm
  • Profil opony – od 40 do 70 %
  • Średnica felgi – od 13 do 19 cali
  • Indeks prędkości – T, H oraz V
  • Indeks nośności – od 75 do 103
  • Oszczędność paliwa – C
  • Przyczepność na mokrym – A lub B
  • Hałas zewnętrzny – 68-69 dB (72 dB dla 19 cali)
  • Ilość wariantów – 48
  • Sezon – opony wielosezonowe
  • Produkcja od 2015 roku
  • Cena – od 162 zł za sztukę (rozmiar 155/70 R13)
  • Pełna nazwa – Nokian Weatherproof
  • Run Flat - występuje w kilku wariantach
  • Wzmocnienie - XL (dla kilkunastu rozmiarów)

Inne nazwy:

  • Nokia Weatherproof ("telefoniczna" wersja producenta)
  • Nokian Weather Proof (rozdzielna pisownia nazwy modelu)
  • Nokian pogodoodporny (dosłowne tłumaczenie po polsku)

Zobacz również:

4 komentarze
  1. krzysiek | 17.12.2019 17:28
    U mnie taka sama sytuacja opony 215/50/17 dwa lata i może 25000km i wszystkie 4 sztuki popękane no i fabryka w Rosji . Właśnie uznano reklamację będą 4 nowe zobaczymy co tym razem .
  2. marek tyll | 12.12.2019 21:43
    '-no i u mnie historia się powtarza :{ na właściwości jezdne nie narzekam ale opony po 2-latach i 20000 przebiegu spękane ,wiosną reklamuję zobaczymy. Nie tego się spodziewałem niestety też fabryka w Rosji .
  3. DaNsOuNd | 24.09.2018 19:08
    to i ja dodam swoją opinie o tych oponach. Rozmiar 225/55/r17 na C5X7 Dla porównania mam w drugim aucie Michelina CrossClimate (bez plusa) w tym samym rozmiarze (obie opony mają taką samą etykietę). Nokian to porażka - od początku opony były dużo głośniejsze od CC. Na mokrej nawierzchni latem strach jeździć - trochę wody i opony jak na lodzie się zachowywały. Do tego baaaardzo podatne na "ząbkowanie". Zimą było dużo lepiej ale w porównaniu z CC daleko w tyle. Generalnie nie polecam tych opon - nie czułem się bezpiecznie a do tego po 15kkm były tak wyząbkowane że "prawie kwadratowe" i musiały trafić do śmieci :( A do tego ubytki gumy o których wspomina mój poprzednik - wrrrr...nigdy więcej !!!! Za te pieniądze spodziewałem czegoś lepszego. Za to CC już 80kkm i faktycznie jest różnica w przyczepności nowa/zużyta ale i tak wypadają lepiej niż nowe Nokiany.
  4. Piotrek | 03.09.2018 10:25
    Kupiłem samochód na zimówkach (Octavia 3). Od dawna marzyły mi się opony całosezonowe więc w kwietniu 2017 roku po rekonesansie na rynku oponiarskim, przeczytaniu setek opinii zakupiłem komplet opon Nokiana w opcji 94 V XL. Założenie było proste, mają spokojnie wytrzymać 4 lata i jakieś 60 tysięcy przebiegu. Przetrzymają rok więcej będzie super. No ale wracając do opinii. Opony ogólnie wyglądają super, bieżnik z dużą ilością lameli wskazuje na typowo zimowy charakter. Jednak pierwszym ich sezonem było lato wiec zacznę od niego. W lecie trzymają się drogi jak przyklejone, także na zakrętach. Hałas jest umiarkowany, zresztą głównie zależy od nawierzchni. Ogólnie bez zastrzeżeń. Przyczepność na mokrej nawierzchni też jest bardzo dobra, odprowadzanie wody nawet przy prędkościach rzędu 120-130 km/h jest skuteczne. W zimie zachowuje się jak prawdziwa zimówka. W śniegu, pod górkę da się jechać bez problemu (również dzięki ESP). Wszystko ładnie, pięknie aż przyszedł kolejny sezon letni. Pewnego dnia przy przebiegu opon około 20 tysięcy km, przyjrzałem się dokładnie bieżnikowi i przeżyłem szok. To, że powierzchnia gumy pęka to u Nokianów norma (super fabryka w Rosji) i jeszcze można zaakceptować. Jednak kiedy zaczyna się wykruszać guma z bieżnika to już jest coś nie tak. Po zgłoszeniu reklamacji Nokian uznał że wszystkie 4 opony nadają się do wymiany. Nie miałem jednak ochoty wymieniać je na nowe, wybrałem zwrot pieniędzy. Generalnie odradzam te opony. W oznaczeniu DOT opony jest kod 60CP 0817 gdzie 60 to kod fabryki Nokiana w Rosji. W poprzednim samochodzie miałem Nokiany H, również z tej fabryki i również bardzo szybko pękały. Jednak takiej masakry jak na Weatherproof'ach jeszcze nie widziałem. Właściwości drogowe 4,5/5, wytrzymałość/jakość gumy 2/5
Michelin CrossClimate 2

Michelin CrossClimate 2. Charakterystyka opony, testy i opinie

2023-01-25
Michelin CrossClimate 2 swój sukces zawdzięcza przede wszystkim dzięki bardzo wysokim osiągom hamowania i przyczepności na mokrej i zaśnieżonej drodze gwarantując tym samym optymalne zużywanie się bieżnika. Wpływa to na większe bezpieczeństwo, ale też oszczędność spalania paliwa, ale też samych opon. Inwestując w model Michelin CrossClimate 2 można śmiało zapomnieć o cosezonowej zmianie ogumienia, ponieważ model ten świetnie radzi sobie w każdych warunkach.
roadstone n priz 4s

Roadstone N Priz 4S

2023-01-09
Aby znaleźć opony, które zapewnią maksimum bezpieczeństwa i komfortu, należy określić własny styl jazdy, częstotliwość korzystania z auta oraz uwzględnić najczęściej uczęszczane drogi i warunki na nich panujące. Absolutnie wystarczającym ogumieniem dla osób jeżdżących w sposób umiarkowany i nieszczególnie często będą dobre opony klasy budżetowej, takiej jak Roadstone N Priz 4S. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę podczas wyboru ogumienia i czym charakteryzuje się wspomniany model koreańskiego producenta? Sprawdź i podejmij dobrą decyzję.
premiorri vimero as

Premiorri Vimero As. Prezentacja modelu

2023-01-07
Za jedną oponę klasy premium można niekiedy kupić cały komplet ogumienia w klasie budżetowej, które również doskonale sprawdzi się w przypadku umiarkowanej jazdy i poruszaniu głównie po mieście. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest też ogumienie wielosezonowe zamiast tradycyjnych opon sezonowych. Jednym z takich produktów jest model Premiorri Vimero As. Sprawdź, co wyróżnia te opony i dlaczego warto wyposażyć w nie swoje auto.
falken euroall season as210

Opony klasy średniej Falken EuroAll Season AS210

2023-01-06
W przypadku gdy auto używane jest w sposób umiarkowany i taki też jest styl jazdy kierowcy, wcale nie trzeba kupować najdroższych opon, by zapewnić sobie maksimum bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Z powodzeniem sprawdzą się tu opony klasy średniej, które wyróżnia doskonały stosunek jakości do ceny. To często produkty, które na podstawie osiągów śmiało konkurować mogą z oponami klasy premium. Świetnym przykładem jest tu ogumienie wielosezonowe Falken EuroAll Season AS210. Sprawdź, co wyróżnia ten model opon i dlaczego warto je kupić.
austone sp-401

Austone SP401. Czym się wyróżnia opona całoroczna?

2023-01-05
Opony różnią się ceną i klasą, do której można je zaliczyć. Niekiedy w kwocie, jaką trzeba przeznaczyć na zakup jednej sztuki ogumienia premium, kupić można cały komplet opon w klasie budżetowej. Często takie opony, podobnie jak droższe produkty, również charakteryzują się świetnymi osiągami i dla dużej grupy kierowców będą to parametry w zupełności wystarczające. Jednym z takich modeli są opony całoroczne Austone SP401. Sprawdź, dlaczego jest to model warty wyboru.
goodyear vector 4seasons gen-3

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 vs Gen-2

2023-01-04
Goodyear to amerykański gigant, który na rynku oponiarskim od wielu lat znajduje się w czołówce. Specjalizuje się głównie w oponach całorocznych, co widać po wysokich notach ich produktów w tej właśnie dziedzinie. Serca kierowców bez wątpienia skradł model Goodyear Vector 4Season Gen-2, który jak się okazało, wyznaczył nowe trendy wśród opon całosezonowych. Przez wiele lat model ten zajmował podium w rankingach największych serwisów oponiarskich na całym świecie. Goodyear jednak nie spoczął na laurach i jeszcze bardzie udoskonalił ten prawie doskonały model. W efekcie wielu przeprowadzonych badań, doświadczeń i testów do sprzedaży trafił model Goodyear Vector 4Season Gen-3, który jest następcą topowego modelu opon wielosezonowych tej marki. Czym się różnią i który z nich jest lepszy?