Porównujemy oferty 31 sklepów z oponami całorocznymi firmy Radar w rozmiarze 235/75R15. Zobacz gdzie kupić opony Renegade A/T 5 w najniższej cenie. Sprawdź opinie kierowców, przejrzyj wyniki testów, dane techniczne, okres gwarancji i zdjęcia bieżnika. Przeczytaj opis modelu oraz informacje o producencie. Zobacz co przedstawia etykieta unijna, jakie jest przeznaczenie czy rodzaj bieżnika wybranego produktu. Sprawdź jak kształtuje się aktualna cena opon.
Co oznacza zapis "109 T XL" w nazwie opony?
Radar Renegade A/T 5 w rozmiarze 235/75 R15 109T to opona całoroczna, wzmacniana (XL) oraz dodatkowo oznakowana symbolem LT. Marka, model jak również sama opona - zaliczane są do klasy budżetowej. Pełna lista parametrów została zaprezentowana w tabeli poniżej.
Parametr | Wartość |
---|---|
Producent | Radar |
Koncern | grupa Radar |
Siedziba | Chiny |
Klasa | budżetowa |
Model | Renegade A/T 5 |
Poprzedni model | - |
Następny model | - |
Sezon | opony całoroczne |
Rozmiar | 235/75 R15 |
Szerokość | 235 mm |
Profil | 75 % |
Średnica | 15 cali |
Konstrukcja | R (radialna) |
Wysokość profilu | 176,25 mm |
Kraj produkcji | Chiny |
Rodzaj bieżnika | symetryczny |
Indeks nośności | 109 |
Maksymalna nośność | 1030 kg |
Indeks prędkości | T |
Maksymalna prędkość | 190 km/h |
Przeznaczenie | auta 4x4 / SUV |
Gwarancja | 2 lata od daty zakupu |
Opory toczenia | E (spalanie paliwa) |
Przyczepność na mokrym | E (droga hamowania) |
Hałas zewnętrzny | 72 dB |
Fale (1-3) | 2 |
Waga (ciężar) | 17,80 kg |
Cena | ~ 244 zł (brutto, z VAT) |
Run Flat | nie |
Wzmocnienie | tak (XL) |
Rant ochronny felgi | - |
Inne oznaczenia | LT |
Pełna nazwa | Radar Renegade A/T 5 235/75 R15 109T XL |
Opis opony Radar Renegade A/T 5 w pigułce. Producentem opon jest marka Radar, która posiada swoje fabryki w takich krajach jak Chiny. Prezentowany model stworzono z myślą o sezonie letnim i zimowym. Jeżeli chodzi o gwarancję na opony Radar (klasa budżetowa) to wynosi ona 2 lata od daty zakupu. Bieżnik Renegade A/T 5 ma konstrukcję symetryczną, o której więcej dowiesz się w tej części opisu.
Opony na sezon letni oraz zimowy Radar Renegade A/T 5 235/75 R15 109 T są projektowane z myślą o modelach samochodów takich, jak Mitsubishi Pajero (II), Ford C-MAX, Renault Modus, Renault Clio, Fiat Tipo czy Nissan Micra. Jak należy interpretować oznaczenie rozmiaru opony umieszczone na jej ścianie bocznej? Pierwsza z liczb (tutaj 235) to szerokość mierzona w milimetrach. Druga to wysokość profilu określana jako procent z szerokości (w tym przypadku jest to 75), a więc 176,25.
Litera "R" oznacza, że opony Radar Renegade A/T 5 235/75 R15 posiadają konstrukcję radialną. Ostatnia z liczb w rozmiarze to średnica opony w calach – tutaj 15 cali. Indeks prędkości prezentowanego modelu wynosi T, co oznacza, że dopuszczalna prędkość maksymalna na tych oponach wynosi 190 km/h. Indeks nośności to z kolei 109 (dopuszczalne obciążenie to 1030 kg). Jak wygląda etykieta opon Radar Renegade A/T 5 235/75 R15 109 T? Hamowanie na mokrej nawierzchni to klasa E, opory toczenia E, a hałas zewnętrzny to 72 dB.
Renegade A/T 5 w rozmiarze 235/75 R15 sklasyfikowany został przez producenta jako ogumienie 4x4 / SUV. Opony do aut typu SUV/4x4 to produkty projektowane z myślą o samochodach, które są stosunkowo ciężkie i mają wyżej położony środek ciężkości. Aby zapewnić odpowiednią stabilność pojazdu takie opony mają większą nośność i sztywniejsze, często wzmocnione ściany boczne. Jednocześnie muszą one zagwarantować odpowiednią przyczepność i komfort jazdy po asfalcie. Bieżniki opon do aut typu SUV/4x4 są często takie same, jak w modelach osobowych (w wielu przypadkach opony SUV to warianty produktów przeznaczonych do osobówek).
Opony firmy Radar pozycjonowane są przez branżę motoryzacyjną jako produkty klasy budżetowej. Opony klasy ekonomicznej określane są także mianem budżetowych. W porównaniu do modeli z klasy średniej czy premium oferują nieco niższy poziom osiągów, ale z drugiej strony są od nich tańsze. Do klasy ekonomicznej zaliczane są marki Radar, Goodride, Achilles, Zeetex, Firemax, Neolin, Imperial i wiele innych. Tego typu produkty są najczęściej polecane właścicielom mniejszych i słabszych aut, którzy nie pokonują zbyt dużych przebiegów rocznych, preferują spokojny styl jazdy albo po prostu dysponują ograniczonym budżetem na zakup opon.
Od listopada 2012 roku na terenie Unii Europejskiej obowiązują przepisy nakazujące umieszczanie na wszystkich sprzedawanych oponach specjalnych etykiet z najważniejszymi parametrami danego modelu. Dzięki nim można zapoznać się z informacjami na temat oporów toczenia, drogi hamowania na mokrej nawierzchni i generowanego hałasu. Zobacz jak prezentują się oceny opon Radar Renegade A/T 5 235/75R15 109T na etykiecie unijnej.
Według standardów Unii Europejskiej, na etykiecie dołączonej do opon definiuje się aż 7 kategorii efektywności paliwowej. A oznacza najwyższą (największe oszczędności paliwa), a G najniższą. Warto zwracać uwagę na ten parametr podczas zakupu opon, ponieważ decyduje on o tym, jak dużo wydamy na codzienną eksploatację samochodu i czy przyczynimy się do ochrony środowiska naturalnego. Jest też prostym sposobem na porównanie parametrów wielu modeli opon bez potrzeby wczytywania się w wyniki testów i znajomości branży oponiarskiej. Taką samą ocenę - "E" na etykiecie unijnej w kategorii "spalanie paliwa" uzyskały jeszcze 4 inne produkty spełniające kryteria - opony 235/75 R15 (rozmiar) oraz całoroczne (sezon).
Etykieta unijna dołączona do opony zawiera m. in. informację o drodze hamowania na mokrej nawierzchni. To dla kierowców często decydujący parametr przy wyborze ogumienia do codziennej jazdy. Parametr ten wyrażany jest w skali od A do G, gdzie A oznacza najkrótszą drogę hamowania, przy czym kategorie D i G pozostają puste. Warto przyjrzeć się tym danym, ponieważ między modelem z początku i końca skali różnica w drodze hamowania na mokrej jezdni wynosi aż 18 metrów (przy prędkości wynoszącej 80 km/h). Identyczną notę - "E" na etykiecie unijnej w kategorii "przyczepność na mokrej nawierzchni" uzyskał jeszcze 1 produkt spełniający wytyczne - opony Renegade A/T 5 (model) oraz 15 cali (średnica).
Dzięki informacji o hałasie na zewnątrz auta zamieszczonej na etykiecie unijnej na opony, kierowca decydując się na wybór danego modelu wie z jakim hałasem wiąże się jego użytkowania. Zewnętrzny hałas toczenia opony jest generowany w czasie jazdy i mierzony w decybelach. Na etykiecie wyraża go piktogram obejmujący od jednej do trzech fal, przy czym jedna fala oznacza oponę najcichszą, a trzy – najgłośniejszą. Dane widoczne na etykiecie obejmują jednak tylko głośność na zewnątrz samochodu, a nie w kabinie. Wynik "72 dB" na etykiecie unijnej w kategorii "hałas zewnętrzny" uzyskało jeszcze 55 innych produktów spełniających kryteria - opony całoroczne (sezon), 15 cali (średnica) oraz budżetowa (klasa).
Radar to singapurski producent zajmujący się wytwarzaniem opon od 2006 roku. Marka należy do koncernu Omni United, który jest też właścicielem takich brandów jak Achilles, Roadlux czy Patriot. Kierowcy cenią opony Radar ze względu na bezpieczeństwo prowadzenia, korzystną cenę i zoptymalizowany komfort jazdy. Ogumienie Radar, które przeznaczone jest do aut osobowych, aut dostawczych, pojazdów przemysłowych i rolniczych, powstaje w zakładach Omni United rozlokowanych w Chinach, Indiach, Indonezji i na Sri Lance.
Model Renegade A/T 5 (Radar) wyposażony został w symetryczną rzeźbę bieżnika. Bieżnik symetryczny to jedna z trzech rzeźb spotykanych na rynku opon. Oprócz omawianej wyróżnia się jeszcze kierunkową i asymetryczną. Bieżnik symetryczny praktycznie nie jest obecnie stosowany (poza starszymi modelami) w oponach osobowych, ponieważ oferuje bardzo przeciętne osiągi na mokrej nawierzchni i przy wyższych prędkościach. Można go za to spotkać w modelach do aut dostawczych i ciężarowych. Bieżnik symetryczny to rzeźba, w której obie połówki mają taki sam kształt.
Napisy "109" oraz "T" umieszczone na boku opony, najczęściej za jej rozmiarem to kolejno indeks nośności (do 1030 kg) oraz prędkości (do 190 km/h). Pamiętajcie, że nie wolno ich lekceważyć podczas wyboru opon wielosezonowych. Przy tym produkcie znaleść można także oznaczenie LT - ang. Light Truck, opona może być stosowana również przez lekkie ciężarówki. XL to skrót od extra load oznaczający ogumienie o wzmacnianej konstrukcji.
Radar Renegade A/T 5 235/75 R15 należy do grupy opon wielosezonowych. Opony wielosezonowe to hybryda opon letnich i zimowych łącząca ich kluczowe osiągi, ale jednocześnie będąca pewnym kompromisem w zakresie zachowania w bardzo zróżnicowanych warunkach pogodowych. Opony całoroczne gwarantują bezpieczeństwo zarówno latem, jak i zimą, jednak najbardziej zadowoleni z nich będą właściciele aut małolitrażowych, jeżdżących głównie w mieście i pokonujących niewielkie przebiegi. To dobry wybór dla wszystkich, którzy z samochodu korzystają okazjonalnie i chcą zaoszczędzić na sezonowej wymianie ogumienia.
Opony warto reklamować w przypadku zauważenia wady fabrycznej - wówczas użytkownik może uzyskać rekompensatę finansową lub wymienić produkt na nowy. Kiedy szanse na pozytywne rozstrzygnięcie sprawy maleją? Producent nie uzna reklamacji we wszystkich sytuacjach, w których uszkodzenie zaistniało z winy użytkownika - np. w wyniku usterki mechanicznej, jazdy z nieprawidłowym ciśnieniem lub niewłaściwego przechowywania ogumienia. W przypadku marki Radar, gwarancja udzielana jest na okres 2 lat od daty zakupu.
Opinie o oponie są obecnie zbierane od użytkowników. Czekamy na pierwsze wrażenia z jazdy oraz informacje jak opony zachowują się w różnych warunkach. Dodaj swoją opinię. W komentarzu poza recenzją proszę o podawanie marki i modelu auta, lokalizacji (góry, miasto, trasa) oraz preferowanego stylu jazdy.
"Zrównoważone osiągi w każdej sytuacji pogodowej - zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni", "zapewniają bezpieczną jazdę", “sprawne ruszanie z miejsca i krótka droga hamowania to główne zalety tych opon", "gwarantują optymalny komfort prowadzenia i nie zawodzą w trudnych warunkach drogowych" - to tylko niektóre z opinii zadowolonych użytkowników korzystających na co dzień z chińskich opon. Te produkty, które dawniej nie cieszyły się pozytywną opinią użytkowników, obecnie są coraz częściej polecane przez kierowców. Zaawansowanie technologiczne chińskich opon i ich coraz wyższa jakość, sprawiają że mogą konkurować one z oponami produkowanymi w Europie. Chińskie opony są także coraz częściej brane pod uwagę podczas testów opon przygotowywanych przez specjalistów z branży motoryzacyjnej. Wynika z nich, że zapewniają optymalne parametry podczas codziennej jazdy, sprawdzają się w autach małolitrażowych i radzą sobie najlepiej w umiarkowanych warunkach pogodowych.
Zobacz inne określenia opon Radar Renegade A/T 5 235/75 R15 109T XL. Sformułowania te często spotykane są w sklepach z oponami czy na grupach dyskusyjnych. Zwroty zawierają różne formy zapisu indeksów (109T XL), sezonu (opony całoroczne), rozmiaru (235/75 R15), modelu (Renegade A/T 5) oraz nazwy producenta (Radar) przedstawione w odmiennej kolejności.
Poniżej lista alternatywnych opon wielosezonowych o szerokości 235 mm, profilu 75 %, średnicy 15 cali oraz indeksach 109T. Przygotowana propozycja to ogumienie o podobnych parametrach oraz zbliżonym przedziale cenowym. Dla przypomnienia etykieta, gwarancja oraz cena obecnie omawianej opony.
Na koniec kilka słów o promocjach na opony całoroczne, wyprzedażach starszych modeli, zakupach na raty oraz produktach powiązanych.
Zacznijmy od promocji, którymi coraz częściej kuszą swoich klientów producenci oraz właściciele sklepów internetowych. Do najchętniej stosowanych benefitów w branży oponiarskiej należą karty przedpłacone, rabat na kolejne zakupy, wejściówki do kina, wycieczki zagraniczne oraz oficjalne piłki nożne.
Jeżeli chodzi o wyprzedaż opon wielosezonowych firmy Radar to najbardziej opłacalny okazuje się zakup ogumienia poza szczytem sezonu. Kolejną praktyką sklepów z oponami jest przecenianie produktów, których data produkcji jest starsza niż 2-3 lata. Wówczas możemy się liczyć z upustami rzędu 35-55% od ceny detalicznej.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom kierowców, większość sklepów z oponami (norauto, oponeo czy abmoto) udostępniła możliwość zakupu swoich produktów na raty, prezentując oferty placówek tj. Alior Bank, Credite Agricole lub Santander Consumer Bank. Klienci otrzymują do dyspozycji raty 0% lub (najczęściej) z oprocentowaniem oscylującym w okolicach 1% (0,90 - 1,20).
Poniżej prosta symulacja zakupu na raty 4 sztuk prezentowanych opon wielosezonowych Radar w rozmiarze 235/75 R15 XL (109T). Przy założeniu, iż jedna opona kosztuje 244 zł, za komplet przyjdzie nam zapłacić 976 zł. W zależności od ilości wybranych rat, miesięcznie będziemy musieli przelewać na konto banku od 92 (12 rat) do 498 zł (2 raty). Kalkulacja dotyczy oprocentowania wynoszącego 1%.
Ilość rat | Miesięczna rata | Koszt całkowity | Nadpłata |
---|---|---|---|
2 | 498 zł | 996 zł | 20 zł |
4 | 254 zł | 1 016 zł | 40 zł |
6 | 173 zł | 1 038 zł | 62 zł |
8 | 132 zł | 1 056 zł | 80 zł |
10 | 108 zł | 1 080 zł | 104 zł |
12 | 92 zł | 1 104 zł | 128 zł |
Kupując opony całoroczne w sklepie internetowym, bardzo często mamy możliwość dodania do swojego zamówienia całej gamy interesujących produktów bądź usług powiązanych z wybranym asortymentem. Najczęściej są to propozycje przedmiotów w cenie od kilku do kilkunastu złotych, którymi w przypadku modelu Renegade A/T 5 mogą być m.in. preparaty do mycia felg, ramki do tablic rejestracyjnych, skrobaczki do szyb lub ubezpieczenie opon.