Przetestowałem 100 modeli opon letnich w rozmiarze 225/40 R18. Zobacz ranking 20 najlepszych (moim zdaniem) propozycji na nadchodzący sezon. Zapraszam na test opon letnich 225 40 R18.
Każdego roku przed rozpoczęciem sezonu letniego ukazują się wyniki testów przeprowadzonych przez czołowe organizacje i czasopisma motoryzacyjne (ACE/GTU, Auto Bild czy ADAC). Nie są one jednak w stanie sprawdzić opon w każdym rozmiarze co sezon, dlatego postanowiłem dodatkowo przygotować własny ranking opon letnich w rozmiarze 225/40 R18.
Stworzenie rankingu, który zapewni rzetelną dawkę wiedzy wymagało sięgnięcia po bardzo dużą ilość danych. Miarodajne oczywiście były tutaj poszczególne parametry dostępnego na rynku ogumienia i informacje zebrane od producentów oraz dystrybutorów. To jednak o wiele za mało, aby móc jednoznacznie określić jakie opony letnie w rozmiarze 225/40 R18 są warte szczególnej uwagi. Dlatego też konieczne było skorzystanie z komentarzy i opinii użytkowników umieszczanych na stronach motoryzacyjnych i portalach społecznościach. Pod uwagę brane były również wyniki sprzedaży, oceny zagranicznych recenzentów oraz testy magazynów samochodowych publikowanych w latach ubiegłych.
Przed ogłoszeniem wyników, warto jednak przypomnieć sobie, co dokładnie oznaczają liczby składające się na symbol opon w rozmiarze 225/40 R18. Jak nietrudno się domyślić ostatnie dwie cyfry (18) to po prostu określenie średnicy felgi, na którą pasuje dana opona. Rozmiar zapisany jest w calach, co warto pamiętać. Litera R to określenie dedykowane oponom radialnym. Ogumienie o konstrukcji radialnej (lub inaczej: promieniowej) posiada szkielet wykonany z osnowy układanej promieniowo do osi czoła opony. Dwie pierwsze liczby to informacja o szerokości i wysokości opony. Z pierwszą (225), nie ma większego problemu, gdyż to po prostu odległość pomiędzy bocznymi ściankami opony, wyrażona w milimetrach. Nieco trudniej jest przy określaniu wysokości, gdyż druga liczba (tutaj 40) to nie rozmiar wyrażony w konkretnych jednostkach miary, ale procentowy stosunek wysokości do szerokości. W tym wypadku oznacza to, że wysokość ścianki to 40% szerokości opony. Jak nietrudno obliczyć, jest to 90 milimetra.
W celu przygotowania poniższego rankingu, 10 parametrów opony ocenianych było w skali od 1 (bardzo słaby) do 10 (bardzo dobry). W związku z tym, że wyniki w prestiżowych testach opon, długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni czy opinie kierowców, uważam za bardziej kluczowe dla zakupu i bezpieczeństwa parametry niż przykładowo spalanie paliwa, popularność modelu czy klasę opon - każdy z parametrów otrzymał odpowiednią wagę (ważność) od 5 do 30%. Maksymalna ocena końcowa, jaką mogła otrzymać opona wynosi 10 punktów.
1 miejsce # Łączna nota: 9.45/10
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
Zwycięzcą rankingu opon letnich w rozmiarze 225/40 R18 została marka Goodyear ze swoim modelem Eagle F1 Asymmetric 5 uzyskując w rankingu końcowym 9.45 punktów na 10 możliwych. Ocenione parametry to m.in. gwarancja 5 lat od daty zakupu, za którą Eagle F1 Asymmetric 5 otrzymał 9.30 punktów, generowany przy prędkości 80km/h hałas zewnętrzny na poziomie 71dB (7.69 punktów), wysokie miejsce ogumienia firmy Goodyear w testach opon letnich które zaowocowało 9.70 punktami czy długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni - ocena A (10 pkt).
2 miejsce # Łączna nota: 9.39/10
Nokian Powerproof
Drugie miejsce w teście zajęły opony Nokian Powerproof zdobywając w sumie 9.39 punktów. Pod uwagę brane były m.in. opory toczenia odpowiedzialne za niskie spalanie paliwa - nota C (8.58 punktów), generowany przy prędkości 80km/h hałas zewnętrzny na poziomie 69dB (8.35 punktów), długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni - ocena A (10 pkt) czy premiera bieżnika mająca miejsce w 2019 roku (9.29 pkt).
3 miejsce # Łączna nota: 9.20/10
Continental PremiumContact 6
Najniższe miejsce na podium przypadło modelowi PremiumContact 6 firmy Continental który z kolei otrzymał 9.20 punktów. Do ocenianych parametrów należało m.in. przynależność do klasy premium dała oponie Continental 10 punktów, średnia cena rynkowa oscylująca w okolicach 388 zł za sztukę (9.50 pkt), opory toczenia odpowiedzialne za niskie spalanie paliwa - nota C (8.58 punktów) czy wysokie miejsce ogumienia firmy Continental w testach opon letnich które zaowocowało 9.80 punktami.
4 miejsce # Łączna nota: 9.17/10
5 miejsce # Łączna nota: 9.16/10
6 miejsce # Łączna nota: 9.16/10
7 miejsce # Łączna nota: 9.16/10
8 miejsce # Łączna nota: 9.14/10
9 miejsce # Łączna nota: 9.13/10
10 miejsce # Łączna nota: 9.11/10
11 miejsce # Łączna nota: 8.98/10
Goodyear EfficientGrip Performance
12 miejsce # Łączna nota: 8.96/10
13 miejsce # Łączna nota: 8.93/10
14 miejsce # Łączna nota: 8.92/10
15 miejsce # Łączna nota: 8.92/10
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3
Jeżeli chodzi o testy organizacji oraz czasopism motoryzacyjnych, to ostatni test ogumienia letniego w rozmiarze 225/40 R18 przeprowadzony został przez Auto Zeitung w 2021 roku. Sprawdźmy, które opony zdeklasowały rywali oraz jakim modelom nie udało się dobić do czołówki zestawienia.
Miejsce | Nazwa opony |
---|---|
1 miejsce | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 |
2 miejsce | Continental PremiumContact 6 |
3 miejsce | Pirelli P Zero |
4 miejsce | Michelin Pilot Sport 4 |
5 miejsce | Falken Azenis FK510 |
6 miejsce | Nokian Powerproof |
7 miejsce | Maxxis Victra Sport 5 VS5 |
8 miejsce | Dunlop Sport Maxx RT 2 |
9 miejsce | Hankook Ventus S1 evo3 K127 |
10 miejsce | Nexen N'Fera Sport |
Jeżeli chodzi o testy organizacji oraz czasopism motoryzacyjnych, to ostatni test ogumienia letniego w rozmiarze 225/40 R18 przeprowadzony został przez ADAC w 2020 roku. Sprawdźmy, które opony zdeklasowały rywali oraz jakim modelom nie udało się dobić do czołówki zestawienia.
Miejsce | Nazwa opony |
---|---|
1 miejsce | Continental PremiumContact 6 |
2 miejsce | Michelin Pilot Sport 4 |
3 miejsce | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 |
4 miejsce | Maxxis Victra Sport 5 |
5 miejsce | Nexen N Fera Sport |
6 miejsce | Sava Intensa UHP 2 |
7 miejsce | Vredestein Ultrac Vorti |
8 miejsce | Falken Azenis FK510 |
9 miejsce | Bridgestone Potenza S001 |
10 miejsce | Kumho Ecsta Ps71 |
11 miejsce | Nokian Powerproof |
12 miejsce | Pirelli P Zero |
13 miejsce | Toyo Proxes Sport |
14 miejsce | Hankook Ventus S1 evo3 K127 |
15 miejsce | Cooper Zeon Cs Sport |
16 miejsce | Rotalla Setula S Pace Ru01 |
Jeżeli chodzi o testy organizacji oraz czasopism motoryzacyjnych, to ostatni test ogumienia letniego w rozmiarze 225/40 R18 przeprowadzony został przez Gute Fahrt w 2019 roku. Sprawdźmy, które opony zdeklasowały rywali oraz jakim modelom nie udało się dobić do czołówki zestawienia.
Miejsce | Nazwa opony |
---|---|
1 miejsce | Continental PremiumContact 6 |
2 miejsce | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 |
3 miejsce | Dunlop Sport Maxx RT 2 |
4 miejsce | Nokian Powerproof |
5 miejsce | Hankook Ventus S1 evo2 K117 |
6 miejsce | Bridgestone Turanza T005 |
7 miejsce | Pirelli P Zero |
8 miejsce | Apollo Aspire XP |
9 miejsce | Falken Azenis FK510 |
10 miejsce | Vredestein Ultrac Vorti |
Jeżeli chodzi o testy organizacji oraz czasopism motoryzacyjnych, to ostatni test ogumienia letniego w rozmiarze 225/40 R18 przeprowadzony został przez EVO w 2017 roku. Sprawdźmy, które opony zdeklasowały rywali oraz jakim modelom nie udało się dobić do czołówki zestawienia.
Miejsce | Nazwa opony |
---|---|
1 miejsce | Michelin Pilot Sport 4 |
2 miejsce | Pirelli P Zero |
3 miejsce | Continental PremiumContact 6 |
4 miejsce | Falken Azenis FK510 |
5 miejsce | Dunlop Sport Maxx RT 2 |
6 miejsce | Bridgestone Turanza T001 Evo |
7 miejsce | Hankook Ventus S1 Evo 2 K117 |
8 miejsce | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 |
9 miejsce | Toyo Proxes T1 Sport |
Jeżeli chodzi o testy organizacji oraz czasopism motoryzacyjnych, to ostatni test ogumienia letniego w rozmiarze 225/40 R18 przeprowadzony został przez Sport Auto w 2017 roku. Sprawdźmy, które opony zdeklasowały rywali oraz jakim modelom nie udało się dobić do czołówki zestawienia.
Miejsce | Nazwa opony |
---|---|
1 miejsce | Michelin Pilot Sport 4 |
2 miejsce | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 |
3 miejsce | Bridgestone Turanza T001 |
4 miejsce | Continental ContiSportContact 5 |
5 miejsce | Pirelli P Zero |
6 miejsce | Toyo Proxes T1 Sport |
7 miejsce | Kumho Ecsta Ps91 |
Poniżej ranking najlepszych opon na lato z podziałem na 6 kategorii. W poszczególnych zestawieniach uwzględniłem wszystkie dostępne na rynku opony letnie w rozmiarze 225/40 R18.
TOP 10 opon letnich w rozmiarze 225/40 R18 charakteryzujących się najkrótszą drogą hamowania na mokrej nawierzchni. Badanie przeprowadzono przy prędkości 80 km/h.
Zobacz najchętniej wybierane przez kierowców opony letnie w rozmiarze 225/40 R18. W tym zestawieniu kluczową rolę pełni popularność danego modelu. Może ona wynikać z stosunkowo niskiej ceny, bardzo dobrej jakości lub najlepszego stosunku ceny do jakości. Czasami niska popularność może wynikać ze zbyt krótkiej obecności modelu na rynku (nowość) lub wysokiej ceny.
Zobacz TOP 10 opon letnich 225/40 R18 charakteryzujących się najdłuższym okresem gwarancji producenta. Dla przypomnienia dodam, iż najkrótszy okres gwarancji dla opon wynosi 2 lata, najdłuższy - do momentu zużycia bieżnika do głębokości 1,6 mm (tzw. gwarancja dożywotnia).
Poniżej 3 moim zdaniem warte uwagi modele opon letnich omawianego rozmiaru. Kolejność bieżników jest zupełnie przypadkowa, a wybór uzależniony jest od możliwości finansowych oraz tego czego oczekujecie od opon.
Model włoskiej marki obecny jest na rynku od kilku lat i cieszy się niesłabnącą popularnością wśród kierowców w całej Europie. Polecany jest przede wszystkim do samochodów o średniej i dużej mocy. Bardzo dobrze spisuje się zarówno podczas intensywnego użytkowania w mieście, jak i podczas dłuższych tras. Asymetryczna rzeźba bieżnika zapewnia dobre prowadzenie na suchej i mokrej nawierzchni oraz bezproblemowe manewrowanie nawet przy bardziej dynamicznej jeździe. Do produkcji opony zostały użyte najlepsze jakościowo składniki, co przekłada się na wysoki komfort jazdy i nieprzeciętną odporność na zużycie. Jak przystało na model klasy premium, Pirelli P7 Cinturato oferuje także małe opory toczenia (oszczędność paliwa) i elastyczność zewnętrznej powierzchni opony (cicha praca).
Marka Hankook od kilku lat mocno inwestuje w rozwój swoich produktów. Dzięki temu zaczyna aspirować w segment opon premium i obecnie jest określana mianem wyższej klasy średniej. Model letni Ventus Prime 3 może pochwalić się wysokim poziomem komfortu i doskonałą precyzją prowadzenia. Asymetryczna rzeźba bieżnika jest tutaj uzupełniona przez cztery szerokie rowki odprowadzające wodę. Efektem jest dobre prowadzenie w zróżnicowanych warunkach pogodowych. Na uwagę zasługuje też struktura opony: krzemionkowa mieszanka poprawia przyczepność na mokrej drodze i obniża opory toczenia, bez łączeniowy podkład bieżnika zwiększa jego wytrzymałość, szerokie opasanie poprawia prowadzenie, poliestrowa osłona zwiększa wytrzymałość ściany bocznej, sztywny wypełniacz stopki usprawnia kierowalność, a wytrzymała drutówka poprawia odporność opony na uszkodzenia. Model cechuje się bardzo dobrymi parametrami na etykietach zarówno pod względem hamowania na mokrej nawierzchni, oporów toczenia, jak i generowanego hałasu zewnętrznego.
Opona letnia Bridgestone Turanza T005 sprawdzi się doskonale nie tylko w samochodach osobowych, ale także w autach z napędem na obie osie. Nowoczesna konstrukcja szkieletu i zastosowanie ultranowoczesnej mieszanki polimerowej NanoPro-Tech™ sprawiają, że jest to idealna propozycja dla miłośników letnich wypraw turystycznych – bardzo duża trwałość, odporność na uszkodzenia i niskie opory toczenia będą ważnymi atutami przy pokonywaniu długich tras. Bridgestone Turanza T005 to opona letnia klasy premium, którą warto wybrać planując urlopowe wyjazdy, wycieczki za granicę lub wyprawy na wieś. Bridgestone Turanza T005 zapewni bezpieczeństwo i komfort zarówno na autostradzie, jak i na szutrowej drodze.
Opony w rozmiarze 225/40 R18 montowane są fabrycznie lub wybierane jako zamienniki w wielu modelach samochodów. Najczęściej opony tej wielkości spotyka się w autach klasy średniej, SUVach i pojazdach tuningowanych. Na liście aut najczęściej korzystających z rozmiaru 225/40 R18 spotkać można m.in.:
Przy tworzeniu testu priorytetem była obiektywna ocena jakości opon w stosunku do ich ceny. Dzięki temu udało się stworzyć ranking, który przydatny będzie dla osób o różnej zasobności portfela i różnych potrzebach na drodze. Warto o tym pamiętać i nie decydować o zakupie, tylko na podstawie osiągniętej klasyfikacji. Wszystkie wymienione opony letnie są produktami wartymi uwagi – przy doborze należy uwzględnić swój preferowany styl jazdy i warunki z jakimi najczęściej zmagać musi się auto. Poniżej (dla przypomnienia) zestawienie najlepszego ogumienia letniego w rozmiarze 225/40 R18, tym razem w nieco skróconej formie.
Miejsce | Model opony | Ocena |
---|---|---|
1 | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 | 9.45 pkt. |
2 | Nokian Powerproof | 9.39 pkt. |
3 | Continental PremiumContact 6 | 9.20 pkt. |
4 | Dunlop Sport Maxx RT 2 | 9.17 pkt. |
5 | Uniroyal RainSport 5 | 9.16 pkt. |
6 | Bridgestone Turanza T005 | 9.16 pkt. |
7 | Michelin Primacy 4 | 9.16 pkt. |
8 | Michelin Pilot Sport 4 | 9.14 pkt. |
9 | Hankook Ventus S1 evo3 K127 | 9.13 pkt. |
10 | Pirelli P Zero | 9.11 pkt. |
11 | Goodyear EfficientGrip Performance | 8.98 pkt. |
12 | Semperit Speed-Life 3 | 8.96 pkt. |
13 | Fulda SportControl 2 | 8.93 pkt. |
14 | Goodyear Eagle F1 SuperSport | 8.92 pkt. |
15 | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 | 8.92 pkt. |
16 | Kleber Dynaxer UHP | 8.91 pkt. |
17 | Hankook Ventus Prime3 K125 | 8.91 pkt. |
18 | Sava Intensa UHP 2 | 8.88 pkt. |
19 | Dębica Presto UHP 2 | 8.86 pkt. |
20 | Pirelli Cinturato P7 | 8.85 pkt. |