Przetestowałem 62 modele opon zimowych w rozmiarze 225/60 R17. Zobacz ranking 20 najlepszych moich zdaniem zimówek na nadchodzący sezon. Zapraszam na test opon zimowych 225 60 R17.
Wybór opon zimowych w rozmiarze 225/60 R17 nie może być loterią. Dopasowanie ogumienia do konkretnego stylu jazdy i warunków, w których najczęściej użytkowany jest samochód, to priorytet. Dzięki temu zachować można maksymalne bezpieczeństwo. Dlatego właśnie kierowcy coraz częściej poświęcają czas na dokładne analizy dostępnych na rynku modeli. Podpieranie się dostępnymi w sieci testami (Auto Bild, ADAC lub ACE) to bardzo dobra metoda zawężenia listy ewentualnych zakupów do najlepszych i sprawdzonych modeli. Opony zimowe 225/60 R17 nie są jednak szczególnie popularne i niełatwo jest znaleźć wiarygodne źródło informacji. Dlatego właśnie powstał ten test.
Ranking powstał po analizie opinii kierowców zamieszczonych w Internecie, wyników testów z poprzednich lat (przy uwzględnieniu faktu, że część modeli ma już swoich następców lub nie jest produkowana), klas na etykietach, średniej rynkowej ceny danego modelu, jego popularności i najważniejszych osiągów typu: długość drogi hamowania, komfort, generowany hałas, przyczepność na mokrej nawierzchni, niskie spalanie paliwa, odporność na aquaplaning itd. Przed prezentacją modeli w zestawieniu przypomnijmy sobie jeszcze jak w ogóle należy interpretować oznaczenie rozmiaru opony.
Opona oznaczona ciągiem 225/60 R17 to gratka dla nie tylko dla fanów pięknych samochodów. Jej szerokość mierzona od jednej do drugiej ścianki to dokładnie 225 mm. Aby wyliczyć jej wysokość, potrzebna jest odrobina matematyki. Każdy kierowca powinien bowiem dobrze wiedzieć, że wysokość opon nie jest określana w milimetrach, ale w procentowym stosunku wysokości do szerokości. Należy więc ją samodzielnie obliczyć. 60% z 225 milimetrów to dokładnie 135 milimetra. Ostatnie trzy znaki oznaczają oponę radialną (R) oraz średnicę felgi, na którą pasuje ta opona – w tym wypadku jest to 17 cali.
W celu przygotowania poniższego rankingu, 10 parametrów opony ocenianych było w skali od 1 (bardzo słaby) do 10 (bardzo dobry). W związku z tym, że wyniki w prestiżowych testach opon, długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni czy opinie kierowców, uważam za bardziej kluczowe dla zakupu i bezpieczeństwa parametry niż przykładowo spalanie paliwa, popularność modelu czy klasę opon - każdy z parametrów otrzymał odpowiednią wagę (ważność) od 5 do 30%. Maksymalna ocena końcowa, jaką mogła otrzymać opona wynosi 10 punktów.
1 miejsce # Łączna nota: 8.88/10
Bridgestone Blizzak LM005
Zwycięzcą rankingu opon zimowych w rozmiarze 225/60 R17 została marka Bridgestone ze swoim modelem Blizzak LM005 uzyskując w rankingu końcowym 8.88 punktów na 10 możliwych. Ocenione parametry to m.in. popularność modelu sklasyfikowanego w TOP 8 na 62 (9.50 pkt), przynależność do klasy premium dała oponie Bridgestone 10 punktów, długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni - ocena A (10 pkt) czy premiera bieżnika mająca miejsce w 2019 roku (9.29 pkt).
2 miejsce # Łączna nota: 8.70/10
Hankook Winter i*cept evo3 W330
Drugie miejsce w teście zajęły opony Hankook Winter i*cept evo3 W330 zdobywając w sumie 8.70 punktów. Pod uwagę brane były m.in. średnia cena rynkowa oscylująca w okolicach 520 zł za sztukę (9.00 pkt), długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni - ocena B (9.00 pkt), wysokie miejsce ogumienia firmy Hankook w testach opon zimowych które zaowocowało 8.50 punktami czy opory toczenia odpowiedzialne za niskie spalanie paliwa - nota C (8.58 punktów).
3 miejsce # Łączna nota: 8.64/10
Goodyear UltraGrip Performance SUV Gen-1
Najniższe miejsce na podium przypadło modelowi UltraGrip Performance SUV Gen-1 firmy Goodyear który z kolei otrzymał 8.64 punktów. Do ocenianych parametrów należało m.in. generowany przy prędkości 80km/h hałas zewnętrzny na poziomie 69dB (8.35 punktów), średnia cena rynkowa oscylująca w okolicach 725 zł za sztukę (8.00 pkt), popularność modelu sklasyfikowanego w TOP 10 na 62 (9.10 pkt) czy opory toczenia odpowiedzialne za niskie spalanie paliwa - nota C (8.58 punktów).
4 miejsce # Łączna nota: 8.49/10
Pirelli SottoZero 3
5 miejsce # Łączna nota: 8.48/10
Dunlop Winter Sport 5 SUV
6 miejsce # Łączna nota: 8.47/10
Michelin Pilot Alpin 5
7 miejsce # Łączna nota: 8.46/10
Continental WinterContact TS 850 P
8 miejsce # Łączna nota: 8.44/10
Vredestein Wintrac Pro
9 miejsce # Łączna nota: 8.43/10
Nokian WR SUV 4
10 miejsce # Łączna nota: 8.38/10
Falken Eurowinter VAN01
11 miejsce # Łączna nota: 8.37/10
Toyo Observe S944
12 miejsce # Łączna nota: 8.34/10
Hankook Winter i*cept evo2 W320
13 miejsce # Łączna nota: 8.29/10
Bridgestone Blizzak LM001
14 miejsce # Łączna nota: 8.22/10
Nokian WR SUV 3
15 miejsce # Łączna nota: 8.22/10
Pirelli Scorpion Winter
Poniżej ranking najlepszych opon zimowych z podziałem na 6 kategorii. W poszczególnych zestawieniach uwzględniłem wszystkie dostępne na rynku opony zimowe w rozmiarze 225/60 R17.
TOP 10 opon zimowych w rozmiarze 225/60 R17 charakteryzujących się najkrótszą drogą hamowania na mokrej nawierzchni. Badanie przeprowadzono przy prędkości 80 km/h.
Zobacz najchętniej wybierane przez kierowców opony zimowe w rozmiarze 225/60 R17. W tym zestawieniu kluczową rolę pełni popularność danego modelu. Może ona wynikać z stosunkowo niskiej ceny, bardzo dobrej jakości lub najlepszego stosunku ceny do jakości. Czasami niska popularność może wynikać ze zbyt krótkiej obecności modelu na rynku (nowość) lub wysokiej ceny.
Zobacz TOP 10 opon zimowych 225/60 R17 charakteryzujących się najdłuższym okresem gwarancji producenta. Dla przypomnienia dodam, iż najkrótszy okres gwarancji dla opon wynosi 2 lata, najdłuższy - do momentu zużycia bieżnika do głębokości 1,6 mm (tzw. gwarancja dożywotnia).
Poniżej 3 moim zdaniem warte uwagi modele opon zimowych omawianego rozmiaru. Kolejność bieżników jest zupełnie przypadkowa, a wybór uzależniony jest od możliwości finansowych oraz tego czego oczekujecie od opon.
Continental WinterContact TS 850 P to asymetryczny model opony zimowej klasy premium przeznaczony do aut o większej mocy silnika. W porównaniu do poprzednika inżynierowie osiągnęli zauważalną poprawę osiągów. WinterContact TS 850 P dzięki asymetrycznej konstrukcji bieżnika zapewnia lepszą trakcję i skuteczniejsze hamowanie na śniegu i suchym asfalcie. Zastosowana technologia S-GRIP wpływa na znaczną poprawę przyczepności opony na śniegu. Optymalna pewność prowadzenia na zaśnieżonej nawierzchni to zasługa koncepcji PrecisionPlus. Dla samochodów z napędem na 4 koła stworzono specjalna wersję WinterContact TS 850 P oznaczoną napisem SUV na ścianie bocznej. Ponadto w oponie zastosowano powiększone bloki bieżnika, które osadzono w technice ActiveBand. W momencie hamowania, poszczególne bloki zapierają się o siebie zwiększając sztywność całej konstrukcji.
SottoZero 3 to następca modelu Sottozero Serie II, który włoski producent opon pozycjonował jako świetny wybór do aut osobowych. Trzecia generacja opon Pirelli wyróżnia się doskonałą przyczepnością i skutecznym hamowaniem, dobrą odpornością na aquaplaning oraz długim okresem eksploatacji. Konstrukcja bieżnika i skład mieszanki gumowej opracowali wspólnie inżynierowie Pirelli i przedstawiciele największych koncernów motoryzacyjnych, takich jak BMW czy Audi. Bieżnik charakteryzuje się zwiększoną powierzchnią kontaktu opony z nawierzchnią, przez co zapewnia lepszą przyczepność zimą. Przebudowany profil zapewnia bardziej równomierne rozłożenie nacisku, a szerszy bark opony przyspiesza odprowadzanie wody i stopionego śniegu poza bieżnik.
Opona Dunlop Winter Sport 5 SUV to następca Dunlop SP Winter Sport 4D, w porównaniu z którym model piątej generacji wyposażony został w szereg ulepszeń. Ten sportowy model oferuje niezawodną przyczepność, łatwe i stabilne prowadzenie na śliskich zimowych nawierzchniach, a także skuteczne hamowanie i co ważne, oszczędność paliwa. Kierunkowy bieżnik Winter Sport 5 SUV w porównaniu z poprzednikiem ma więcej lamelek, które w kontakcie z zimową nawierzchnią zapewniają lepszą przyczepność. Zmieniono układ lameli w środku bieżnika, które teraz są równoległe do krawędzi bloków bocznych. Kanały odprowadzające wodę są nawet o 10% szersze i głębsze, co pomaga ograniczyć aquaplaning. Zoptymalizowany karkas zmniejszył wagę opon Dunlop Winter Sport 5 SUV, czego skutkiem są niższe opory toczenia.
Oczywiście nie jest tak, że dany model samochodu ma dokładnie jeden fabryczny rozmiar opon. Wszystko zależy od jego generacji, mocy, rodzaju nadwozia czy wersji wyposażenia. Warto jednak wiedzieć, że do najbardziej popularnych aut, które jeżdżą na oponach w rozmiarze 225/60 R17 należą:
Czas podsumować zaprezentowany powyżej test opon zimowych 225/60 R17. Stosunkowo duża liczba pozycji wyróżnionych w teście może być dla niektórych kierowców kłopotliwa. Wygodniej byłoby zapewne zawęzić wybór do kilku modeli i tym samym skrócić czas potrzebny na szczegółowe zapoznanie się z faworytami testu. Nie byłoby to jednak miarodajne porównanie. Dzięki szerszemu zestawieniu, szansę otrzymały także marki mniej znane, ale również warte uwagi. Do sprawdzenia opon zimowych tych producentów, szczególnie zachęcam osoby poszukujące tanich, ale dobrych jakościowo alternatyw. Poniżej (dla przypomnienia) zestawienie najlepszego ogumienia zimowego w rozmiarze 225/60 R17, tym razem w nieco skróconej formie.
Miejsce | Model opony | Ocena |
---|---|---|
1 | Bridgestone Blizzak LM005 | 8.88 pkt. |
2 | Hankook Winter i*cept evo3 W330 | 8.70 pkt. |
3 | Goodyear UltraGrip Performance SUV Gen-1 | 8.64 pkt. |
4 | Pirelli SottoZero 3 | 8.49 pkt. |
5 | Dunlop Winter Sport 5 SUV | 8.48 pkt. |
6 | Michelin Pilot Alpin 5 | 8.47 pkt. |
7 | Continental WinterContact TS 850 P | 8.46 pkt. |
8 | Vredestein Wintrac Pro | 8.44 pkt. |
9 | Nokian WR SUV 4 | 8.43 pkt. |
10 | Falken Eurowinter VAN01 | 8.38 pkt. |
11 | Toyo Observe S944 | 8.37 pkt. |
12 | Hankook Winter i*cept evo2 W320 | 8.34 pkt. |
13 | Bridgestone Blizzak LM001 | 8.29 pkt. |
14 | Nokian WR SUV 3 | 8.22 pkt. |
15 | Pirelli Scorpion Winter | 8.22 pkt. |
16 | Yokohama BluEarth Winter V905 | 8.16 pkt. |
17 | Apollo Aspire XP Winter | 8.10 pkt. |
18 | Firestone Winterhawk 4 | 8.10 pkt. |
19 | Fulda Kristall Control SUV | 8.05 pkt. |
20 | Bridgestone Blizzak LM005 DriveGuard | 8.03 pkt. |
Pozostałe testy opon zimowych o średnicy 17 cali.