Przetestowałem 41 modeli opon zimowych w rozmiarze 275/45 R20. Zobacz ranking 20 najlepszych moich zdaniem zimówek na nadchodzący sezon. Zapraszam na test opon zimowych 275 45 R20.
Każdego roku przed rozpoczęciem sezonu zimowego ukazują się wyniki testów przeprowadzonych przez czołowe organizacje i czasopisma motoryzacyjne (Auto Motor und Sport, ADAC czy Auto Bild). Nie są one jednak w stanie sprawdzić opon w każdym rozmiarze. Dlatego przygotowałem ranking opon zimowych w rozmiarze 275/45 R20 – od 2 lat nietestowanym przez żaden ze wspomnianych podmiotów.
Ranking powstał po analizie opinii kierowców zamieszczonych w Internecie, wyników testów z poprzednich lat (przy uwzględnieniu faktu, że część modeli ma już swoich następców lub nie jest produkowana), klas na etykietach, średniej rynkowej ceny danego modelu, jego popularności i najważniejszych osiągów typu: długość drogi hamowania, komfort, generowany hałas, przyczepność na mokrej nawierzchni, niskie spalanie paliwa, odporność na aquaplaning itd. Przed prezentacją modeli w zestawieniu przypomnijmy sobie jeszcze jak w ogóle należy interpretować oznaczenie rozmiaru opony.
Przed ogłoszeniem wyników, warto jednak przypomnieć sobie, co dokładnie oznaczają liczby składające się na symbol opon w rozmiarze 275/45 R20. Jak nietrudno się domyślić ostatnie dwie cyfry (20) to po prostu określenie średnicy felgi, na którą pasuje dana opona. Rozmiar zapisany jest w calach, co warto pamiętać. Litera R to określenie dedykowane oponom radialnym. Ogumienie o konstrukcji radialnej (lub inaczej: promieniowej) posiada szkielet wykonany z osnowy układanej promieniowo do osi czoła opony. Dwie pierwsze liczby to informacja o szerokości i wysokości opony. Z pierwszą (275), nie ma większego problemu, gdyż to po prostu odległość pomiędzy bocznymi ściankami opony, wyrażona w milimetrach. Nieco trudniej jest przy określaniu wysokości, gdyż druga liczba (tutaj 45) to nie rozmiar wyrażony w konkretnych jednostkach miary, ale procentowy stosunek wysokości do szerokości. W tym wypadku oznacza to, że wysokość ścianki to 45% szerokości opony. Jak nietrudno obliczyć, jest to 123.75 milimetra.
W celu przygotowania poniższego rankingu, 10 parametrów opony ocenianych było w skali od 1 (bardzo słaby) do 10 (bardzo dobry). W związku z tym, że wyniki w prestiżowych testach opon, długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni czy opinie kierowców, uważam za bardziej kluczowe dla zakupu i bezpieczeństwa parametry niż przykładowo spalanie paliwa, popularność modelu czy klasę opon - każdy z parametrów otrzymał odpowiednią wagę (ważność) od 5 do 30%. Maksymalna ocena końcowa, jaką mogła otrzymać opona wynosi 10 punktów.
1 miejsce # Łączna nota: 8.86/10
Bridgestone Blizzak LM005
Zwycięzcą rankingu opon zimowych w rozmiarze 275/45 R20 została marka Bridgestone ze swoim modelem Blizzak LM005 uzyskując w rankingu końcowym 8.86 punktów na 10 możliwych. Ocenione parametry to m.in. opory toczenia odpowiedzialne za niskie spalanie paliwa - nota B (9.29 punktów), przynależność do klasy premium dała oponie Bridgestone 10 punktów, generowany przy prędkości 80km/h hałas zewnętrzny na poziomie 73dB (7.03 punktów) czy popularność modelu sklasyfikowanego w TOP 5 na 41 (9.50 pkt).
2 miejsce # Łączna nota: 8.66/10
Goodyear UltraGrip Performance SUV Gen-1
Drugie miejsce w teście zajęły opony Goodyear UltraGrip Performance SUV Gen-1 zdobywając w sumie 8.66 punktów. Pod uwagę brane były m.in. przynależność do klasy premium dała oponie Goodyear 10 punktów, średnia cena rynkowa oscylująca w okolicach 987 zł za sztukę (8.50 pkt), generowany przy prędkości 80km/h hałas zewnętrzny na poziomie 69dB (8.35 punktów) czy premiera bieżnika mająca miejsce w 2016 roku (7.16 pkt).
3 miejsce # Łączna nota: 8.56/10
Pirelli Scorpion Winter
Najniższe miejsce na podium przypadło modelowi Scorpion Winter firmy Pirelli który z kolei otrzymał 8.56 punktów. Do ocenianych parametrów należało m.in. gwarancja 5 lat od daty produkcji, za którą Scorpion Winter otrzymał 8.95 punktów, popularność modelu sklasyfikowanego w TOP 2 na 41 (9.90 pkt), opory toczenia odpowiedzialne za niskie spalanie paliwa - nota C (8.58 punktów) czy premiera bieżnika mająca miejsce w 2012 roku (5.74 pkt).
4 miejsce # Łączna nota: 8.38/10
Fulda Kristall Control SUV
5 miejsce # Łączna nota: 8.37/10
Nokian WR SUV 4
6 miejsce # Łączna nota: 8.36/10
Vredestein Wintrac Pro
7 miejsce # Łączna nota: 8.30/10
Bridgestone Blizzak LM001
8 miejsce # Łączna nota: 8.24/10
Hankook Winter i*cept evo2 SUV W320A
9 miejsce # Łączna nota: 8.24/10
Firestone Winterhawk 4
10 miejsce # Łączna nota: 8.22/10
Continental WinterContact TS 850 P
11 miejsce # Łączna nota: 8.16/10
Nokian WR SUV 3
12 miejsce # Łączna nota: 8.09/10
Yokohama BluEarth Winter V905
13 miejsce # Łączna nota: 8.06/10
Michelin Pilot Alpin 5 SUV
14 miejsce # Łączna nota: 8.01/10
Michelin Latitude Alpin LA2
15 miejsce # Łączna nota: 7.99/10
Continental WinterContact TS 860 S
Poniżej ranking najlepszych opon zimowych z podziałem na 6 kategorii. W poszczególnych zestawieniach uwzględniłem wszystkie dostępne na rynku opony zimowe w rozmiarze 275/45 R20.
TOP 10 opon zimowych w rozmiarze 275/45 R20 charakteryzujących się najkrótszą drogą hamowania na mokrej nawierzchni. Badanie przeprowadzono przy prędkości 80 km/h.
Zobacz najchętniej wybierane przez kierowców opony zimowe w rozmiarze 275/45 R20. W tym zestawieniu kluczową rolę pełni popularność danego modelu. Może ona wynikać z stosunkowo niskiej ceny, bardzo dobrej jakości lub najlepszego stosunku ceny do jakości. Czasami niska popularność może wynikać ze zbyt krótkiej obecności modelu na rynku (nowość) lub wysokiej ceny.
Zobacz TOP 10 opon zimowych 275/45 R20 charakteryzujących się najdłuższym okresem gwarancji producenta. Dla przypomnienia dodam, iż najkrótszy okres gwarancji dla opon wynosi 2 lata, najdłuższy - do momentu zużycia bieżnika do głębokości 1,6 mm (tzw. gwarancja dożywotnia).
Poniżej 3 moim zdaniem warte uwagi modele opon zimowych omawianego rozmiaru. Kolejność bieżników jest zupełnie przypadkowa, a wybór uzależniony jest od możliwości finansowych oraz tego czego oczekujecie od opon.
Pirelli Scorpion Winter jest oponą stworzoną do samochodów z napędem na 4 koła. Do jej budowy użyto mieszanki gumowej, która redukuje opory toczenia i emisję CO2 do atmosfery. Solidny, kierunkowy bieżnik z lustrzanym układem bloków gwarantuje krótką drogę hamowania i pewną jazdę w trudnych warunkach. Model jest ekonomiczny w eksploatacji dzięki zoptymalizowanemu bieżnikowi i mieszance gumowej ograniczającej spalanie. Opona zajęła wysokie miejsca w testach Auto Zeitung (1 lokata) i Auto Bild Allrad (2 miejsce). Kierowcy cenią Pirelli Scorpion Winter za wytrzymałość, bezpieczeństwo i prowadzenie na mokrej nawierzchni.
Falken Eurowinter HS01 SUV to kierunkowa opona zimowa przeznaczona do użytku w samochodach osobowych. Nowatorski wzór bieżnika z trójwymiarowymi lamelami Miura-Ori i połączonymi ze sobą rowkami znacząco podniósł bezpieczeństwo jazdy nawet w najtrudniejszych zimowych warunkach. Zoptymalizowany profil opony HS01 Eurowinter oraz technologia ACP (Adaptive Constant Pressure) przyczyniły się do równomiernego rozłożenia ciśnienia, co skróciło drogę hamowania i poprawiło osiągi na każdej nawierzchni, jednocześnie tłumiąc drgania przy dużych prędkościach. Zastosowanie mieszanki gumowej 4D-Nano Design spowodowało znaczną poprawę osiągów na zimowych drogach i 15% wzrost odporności na zużycie. W porównaniu ze swoim poprzednikiem Eurowinter HS01 SUV oferuje o 5% lepsze prowadzenie na śniegu oraz zwiększoną o 10% odporność na aquaplaning.
Yokohama BluEarth Winter V905 została wykonana ze specjalnej mieszanki gumowej zapewniającej pełnię osiągów w szerokim zakresie temperatur. Kierunkowy bieżnik sprawnie odprowadza wodę i błoto pośniegowe zapewniając doskonałe prowadzenie w zakrętach oraz ruszanie w kopnym, świeżym śniegu. Model dobrze radzi sobie w testach przeprowadzanych przez prasę i organizacje motoryzacyjne. Japońska opona zajęła m.in. 8 miejsce w sprawdzianie przeprowadzonym przez Auto Center. Wyróżniła się w nim w zakresie trakcji na śniegu i hamowania na mokrej nawierzchni. Użytkownicy opony polecają ją ze względu na bardzo dobrą przyczepność i sprawne ruszanie z miejsca.
Oczywiście nie jest tak, że dany model samochodu ma dokładnie jeden fabryczny rozmiar opon. Wszystko zależy od jego generacji, mocy, rodzaju nadwozia czy wersji wyposażenia. Warto jednak wiedzieć, że do najbardziej popularnych aut, które jeżdżą na oponach w rozmiarze 275/45 R20 należą:
Przy tworzeniu testu priorytetem była obiektywna ocena jakości opon w stosunku do ich ceny. Dzięki temu udało się stworzyć ranking, który przydatny będzie dla osób o różnej zasobności portfela i różnych potrzebach na drodze. Warto o tym pamiętać i nie decydować o zakupie, tylko na podstawie osiągniętej klasyfikacji. Wszystkie wymienione opony zimowe są produktami wartymi uwagi – przy doborze należy uwzględnić swój preferowany styl jazdy i warunki z jakimi najczęściej zmagać musi się auto. Poniżej (dla przypomnienia) zestawienie najlepszego ogumienia zimowego w rozmiarze 275/45 R20, tym razem w nieco skróconej formie.
Miejsce | Model opony | Ocena |
---|---|---|
1 | Bridgestone Blizzak LM005 | 8.86 pkt. |
2 | Goodyear UltraGrip Performance SUV Gen-1 | 8.66 pkt. |
3 | Pirelli Scorpion Winter | 8.56 pkt. |
4 | Fulda Kristall Control SUV | 8.38 pkt. |
5 | Nokian WR SUV 4 | 8.37 pkt. |
6 | Vredestein Wintrac Pro | 8.36 pkt. |
7 | Bridgestone Blizzak LM001 | 8.30 pkt. |
8 | Hankook Winter i*cept evo2 SUV W320A | 8.24 pkt. |
9 | Firestone Winterhawk 4 | 8.24 pkt. |
10 | Continental WinterContact TS 850 P | 8.22 pkt. |
11 | Nokian WR SUV 3 | 8.16 pkt. |
12 | Yokohama BluEarth Winter V905 | 8.09 pkt. |
13 | Michelin Pilot Alpin 5 SUV | 8.06 pkt. |
14 | Michelin Latitude Alpin LA2 | 8.01 pkt. |
15 | Continental WinterContact TS 860 S | 7.99 pkt. |
16 | Falken Eurowinter HS01 SUV | 7.95 pkt. |
17 | Bridgestone Blizzak LM-80 EVO | 7.80 pkt. |
18 | Uniroyal MS Plus 77 | 7.79 pkt. |
19 | Cooper Discoverer Winter | 7.74 pkt. |
20 | Dunlop SP Winter Sport 3D | 7.65 pkt. |