Testy opon organizowane przez niemiecki automobilklub ADAC uznawane są za najbardziej prestiżowe i jednocześnie najbardziej miarodajne na świecie. Model, który zajmuje czołową pozycję w tym teście z pewnością jest warty wydanych na niego pieniędzy. Przeanalizujmy wspólnie najnowsze wyniki i zobaczmy które opony zimowe zasługują na uwagę.
Na początku warto wspomnieć, że testy opon zimowych ADAC 2017 zostaną najprawdopodobniej opublikowane pod koniec września (jak tylko się ukażą omówię również ich wyniki). Tymczasem zapraszam do lektury podsumowania sprawdzianów, które zostały przeprowadzone w latach 2015-2016.
Nowe modele opon pojawiają się na rynku co kilka lat, dlatego testy sprzed roku czy dwóch nie straciły na aktualności. Co więcej, każdy z omówionych poniżej testów został przeprowadzony w różnym rozmiarze.
Ten z 2015 roku obejmuje modele w najbardziej popularnym na rynku 205/55 R16. Z kolei zestawienia z 2016 przedstawiają opony 185/65 R15 i 222/45 R17. Taki dobór rozmiarów ułatwi wybór najlepszej opony do samochodów klasy kompaktowej, średniej lub wyższej-średniej.
Następca modelu Alpin A4 - Michelin Alpin 5 Drugie miejsce w teście opon zimowych ADAC 185/65 R15 dla opon Michelin Alpin A4 również nie jest zaskoczeniem. Model przeznaczony do rodzinnych i kompaktowych aut zapewnia sprawne ruszanie, bezproblemowe hamowanie oraz długi czas użytkowania. Jest to zasługa dopracowanej rzeźby bieżnika Full Active Tread i zaawansowanej mieszanki Helio Compound+. Przypomnę, iż w 2014 roku producent wypuścił na rynek oponę Michelin Alpin 5.
Continental ContiWinterContact TS850 Zwycięska opona ContiWinterContact TS850 jest jednym z najczęściej nagradzanych w testach modeli na zimę. To nowoczesna konstrukcja, która dzięki elastycznej mieszance zachowuje przyczepność w najtrudniejszych i najbardziej zróżnicowanych warunkach. Bieżnik dopracowany do perfekcji ułatwia z kolei zachowanie panowania nad samochodem. To niemiecka technologia, której mało kto może dorównać.
Yokohama W.drive V905 Yokohama W.drive V905 z drugiego miejsca charakteryzuje się bieżnikiem wyposażonym w rowki wzdłużne i poprzeczne o różnych kątach. Ułatwia to wychodzenie z poślizgów i pokonywanie zakrętów. Z kolei szerokie rowki skośne przyspieszają odprowadzanie wody i błota pośniegowego. Model ma stosunkowo sztywną konstrukcję, co przekłada się na większą powierzchnię kontaktu z nawierzchnią i stabilne zachowanie samochodu.
Goodyear UltraGrip 9 Zaskoczeniem nie jest również trzecia pozycja opon Goodyear UltraGrip 9, które opisałem powyżej. Warto z kolei wspomnieć, że na czwartym miejscu uplasował się Nokian WR D3, czyli poprzednik wyróżnionego w 2016 roku modelu WR D4. Z tymi oponami zawsze dotrzemy do wyznaczonego celu podróży. Są one w stanie bez problemu przejechać przez nieodśnieżone wiejskie drogi czy pokonać śliskie wzniesienia. Takie osiągi to zasługa technologii „Slush Blower”. Nokian WR D3 jest także oszczędny (małe opory toczenia, rozwiązanie określane mianem "Cool Touch Design") oraz komfortowy, dzięki specjalnemu paskowi na boku opon - "Silent Sidewall Technology".