Data modyfikacji:

Test opon zimowych 2019 w rozmiarze 185/65 R15 (ADAC)

Autor: Łukasz Wulkanista

Za nami najnowsze wyniki testu opon zimowych ADAC 2019 w rozmiarze 185/65 R15. Tym razem automobilklub wziął pod lupę 16 modeli opon zimowych wszystkich klas jakościowych. Zwycięzcą testu została opona Dunlop Winter Response 2 (grupa Goodyear, klasa premium). Na podium znalazły się również Kleber Krisalp HP3 (grupa Michelin, klasa średnia) oraz Pirelli Cinturato Winter (premium).

Ranking opon zimowych 185/65 R15 (ADAC 2019) wygrywa Dunlop Winter Response 2

Poniżej zestawienie wyników testu przeprowadzonego przez aukomobilklub ADAC w 2019 roku. Co mogę powiedzieć o wynikach? Na początek mogę pogratulować wysokich miejsc jakie zajęły w zestawieniu Kleber Krisalp HP3 (na prawdę świetna opona, na dodatek - za rozsądne pieniądze) oraz Pirelli Cinturato Winter (w końcu to model który swoją premierę miał 3 lata temu).

Dziwić może trochę niska pozycja Nokiana WR D4 oraz brak w teście tegorocznych nowości takich jak: Nokian WR Snowproof (lepszy od poprzednika chociażby na mokrej nawierzchni i błocie pośniegowym), Goodyear UltraGrip 9+ czy Bridgestone Blizzak LM005 (rozwalającego niemal wszystkie inne testy). Na miejscu ADAC do testu "zaprosiłbym" Michelina Alpin 6, zamiast A4 (która to raczej przeznaczona jest do aut o większej mocy). Nie mniej jednak, wyniki tegorocznego testu opon zimowych na zeson 2019/2020 prezentują się następująco:

Miejsce Nazwa opony
1 miejsce Dunlop Winter Response 2
2 miejsce Kleber Krisalp HP3
3 miejsce Pirelli Cinturato Winter
4 miejsce Continental WinterContact TS 860
5 miejsce Hankook Winter i*cept RS2 W452
6 miejsce Michelin Alpin A4
7 miejsce Falken Eurowinter HS01
8 miejsce Vredestein Snowtrac 5
9 miejsce Goodyear Ultragrip 9
10 miejsce Nokian WR D4
11 miejsce Gislaved Euro*Frost 6
12 miejsce Kumho WinterCraft WP51
13 miejsce Viking WinTech
14 miejsce Sava Eskimo S3+
15 miejsce Toyo Snowprox S943
16 miejsce Davanti Wintoura

Wcześniejsze zestawienie (TOP 15)

Sprawdź również wyniki testu opon zimowych ADAC na sezon 2016/2017 w rozmiarze 185/65 R15. Automobilklub wziął pod lupę 15 modeli opon zimowych wszystkich klas jakościowych. Zwycięzcą testu została opona Goodyear UltraGrip 9. Na podium znalazły się również Michelin Alpin A4 oraz Nokian WR D4. Odpowiemy sobie dzisiaj na pytanie, czym kierować się przy wyborze opon samochodowych? Jedni korzystają z rad znajomych kierowców, drudzy lubią sami przetestować nowe produkty, a jeszcze inni śledzą wyniki testów opon. Oczywiście nie ma to jak zamontować gumy we własnym samochodzie i osobiście wypróbować ich możliwości, jednak mało kto może sobie na to pozwolić. Na szczęście niektóre organizacje dbające o dobro konsumentów, czasopisma motoryzacyjne i stowarzyszenia kierowców (takie jak ADAC) robią to za nas. W 2016 największy w Niemczech i drugi na świecie automobilklub wziął pod lupę piętnaście modeli opon zimowych w rozmiarze 185/65 R15. Które modele wypadły w teście najlepiej, a które najsłabiej?

Kryteria wagowe

W zależności od przeznaczenia opon, ADAC ustala kryteria wagowe wobec każdego z mierzonych parametrów, by w ten sposób dokonać standaryzowanej oceny każdego modelu. Jako że testerzy mieli tu do czynienia z oponami zimowymi, największą wagę, bo aż 30%, przyznali  wynikom jazdy po mokrej jezdni. Dlaczego? Ponieważ to ten parametr mówi nam najwięcej o zachowaniu opon na drogach pokrytych błotem pośniegowym. Jest on składową poszczególnych wyników, uzyskanych w kategoriach: hamowanie na betonie i asfalcie, aquaplaning wzdłużny i poprzeczny, kierowalność (lub: łatwość prowadzenia pojazdu), jazdę po okręgu oraz prowadzenie boczne. Nieco mniejszą wagę - 20% - testerzy z ADAC przypisali właściwościom na śniegu, analizowanych m.in. w testach ruszania z miejsca czy hamowania. Dopiero na trzecim miejscu z wagą 15% znalazły się wyniki za zachowanie suchej nawierzchni (a więc: reakcje układu kierowniczego, stabilność jazdy, hamowanie na asfaltowej nawierzchni). Wynik osiągów na lodzie (prowadzenie boczne, hamowanie, zużycie paliwa i zużycie bieżnika) stanowiły 10% ogólnej oceny (po tyle samo przyznano kategoriom: zużycie opony oraz zużycie paliwa), a najmniej - 5% - poziom hałasu (mierzony w kabinie i na zewnątrz samochodu).

Test opon zimowych 185/65 R15 (wyniki)

Miejsce Model opony Ocena
1 Goodyear UltraGrip 9 Zwycięzca
2 Michelin Alpin A4 Bardzo dobra
3 Nokian WR D4 Bardzo dobra
4 Vredestein Snowtrac 5 Bardzo dobra
5 Esa-Tecar Super Grip 9 Dobra
6 Hankook Winter i*cept RS 2 W452 Dobra
7 Bridgestone Blizzak LM001 Dobra
8 Pirelli Cinturato Winter Polecana
9 Dunlop SP Winter Response 2 Polecana
10 Nexen Winguard Snow'G WH2 Polecana
11 Uniroyal MS plus 77 Polecana
12 Barum Polaris 3 Polecana
13 Viking Snow Tech II Zadowalająca
14 Firestone Winterhawk 3 Zadowalająca
15 Kleber Krisalp HP2 Zadowalająca

Test ADAC

ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) to jeden z największych automobilklubów na świecie (po tym względem wyprzedza go amerykański AAA). Założona w 1903 organizacja zajmuje się m.in. promocją motoryzacji, monitorowaniem rynku motoryzacyjnego i ochroną jego klientów, a także edukacją w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ekologii. Poza oponami, niemiecki automobilklub testuje też nowe samochody i motocykle, choć w swojej historii badał również bezpieczeństwo tuneli czy zanieczyszczenie kąpielisk nad morzem Bałtyckim.

Opony 185/65 R15

Rozmiar opony umieszczany jest na jej boku w postaci ciągu cyfr oraz liter. Co znaczą i jak je czytać? Dla przykładu oznaczenie 185/65 R15 mówi nam aż o czterech parametrach. Pierwsza, trzycyfrowa liczba to wartość wyrażona w milimetrach, która odnosi się do szerokości opony (teoretycznie najmniejsza wynosi 5 mm, a każda kolejna musi być szersza o 10 mm, czyli centymetr). Dwucyfrowa liczba (tutaj 65) po drugiej stronie ukośnika mówi nam o profilu opony. Profil natomiast to nic innego jak procentowy stosunek wysokości do szerokości opony (w zaokrągleniu do najbliższej wielokrotności 5 mm). A zatem, mimo że żadna z liczb w zapisie nie odnosi się bezpośrednio do wysokości, znając dwie pierwsze, możemy je z łatwością obliczyć. Wystarczy podstawić wartości do wzoru:
Wysokość = Szerokość * (Profil / 100)
Parametr zawarty na samym końcu oznaczenia wyrażany jest w calach. Jest to średnica felgi, na jaką zakłada się oponę, czyli wewnętrzna średnica opony. I wreszcie tajemnicza literka "R", która znajduje się pomiędzy profilem a średnicą. Informuje nas ona, że mamy do czynienia z oponą radialną, czyli taką, w której osnowa jest ułożona promieniście (jedna obok drugiej), a nie krzyżowo jak w oponach diagonalnych. Dziś z symbolem "R" znajdziemy się ponad 99% wszystkich opon samochodowych.

Do jakich aut pasuje rozmiar 185/65 R15?

  • Alfa Romeo 147
  • Alfa Romeo MiTo
  • Citroen C3
  • Citroen Nemo
  • Citroen Xsara Picasso
  • Dacia Dokker
  • Dacia Lodgy
  • Dacia Logan
  • Dacia Sandero
  • Fiat Doblo
  • Fiat Grande Punto
  • Fiat Linea
  • Fiat Multipla
  • Fiat Punto
  • Hyundai i30
  • Kia Ceed
  • Kia Rio
  • Mercedes-Benz A
  • Nissan Note
  • Opel Astra GTC

Jakie opony zimowe 185/65 R15 wybrać?

Niezależnie od wyboru każda opona zimowa, będzie lepsza niż najlepsza letnia (to oczywiste). Można więc, przy mniejszym zasobie portfela, pokusić się o ogumienie używane. Nie jest to, przynajmniej w mojej opinii, najlepsze rozwiązanie. Nigdy nie wiadomo jak ktoś użytkował auto czy dbał o właściwe ciśnienie oraz sprawdzał zbieżność opon. Nierównomiernie zdarte zużyte opony, mogą spowodować więcej strat, niż korzyści. Jakie będą zatem najlepsze opony zimowe klasy średniej w rozmiarze 185/65 R15? Według mnie, bardzo dobrym wyborem będą: Nexen Winguard Snow'G WH2, Barum Polaris (obecnie mój wybór) oraz Uniroyal MS plus 77. Opony te mają dobry wskaźnik ceny do jakości, a do tego nieźle poszło im w teście opon zimowych ADAC 185/65 R15 w 2016 roku. Jeżeli natomiast chodzi o klasę premium to mój wybór praktycznie pokrywa się z tabelą prezentującą wyniki testu ADAC-a dla rozmiaru 185/65 R15 na sezon zimowy 2016/2017. Poniżej kilka zdań na temat modeli, należałoby bardziej się przyjrzeć w kontekście wyboru opon zimowych.

Goodyear UltraGrip 9 Zimówki Goodyear UltraGrip 9 to kolejny świetny produkt z niezwykle popularnej serii. Dzięki zastosowaniu technologii 3D-BIS  producent bardziej poprawił zachowanie opon na śniegu, zaś udoskonalone rozmieszczenie rowków pozwala jeszcze lepiej radzić sobie z nadmiarem wody. W Goodyear UltraGrip 9 wydłużony został także okres możliwej eksploatacji, dzięki nowej, plastycznej mieszance gumowej i bardziej równomiernemu ścieraniu.

Nokian WR D4 Opony zimowe Nokian WR D4 w każdym teście zimówek plasują się w ścisłej czołówce. Powód jest oczywisty: zoptymalizowany wzór bieżnika z precyzyjnymi nacięciami na blokach i agresywnym żebrem centralnym, a przy tym jeszcze większa odporność na ścieranie oraz mniejsze zużycie paliwa. WR D4 to po prostu kolejny udany produkt Nokian, skandynawskiego producenta specjalizującego się w ogumieniu przeznaczonym do jazdy w trudnych, zimowych warunkach.

Michelin Alpin A4 Zimowych opon Michelin z bieżnikiem Alpin A4 nie trzeba przedstawiać tym kierowcom, którzy na bieżąco śledzą wyniki testów jakościowych zimówek – produkt Michelina za każdym razem zajmuje w nich najwyższe pozycje. Doskonałe osiągi na suchych, mokrych i ośnieżonych nawierzchniach uzyskano dzięki innowacyjnej technologii Full Active Tread oraz jeszcze lepiej dobranej mieszance surowców. Nie tylko znana marka, ale też setki pozytywnych ocen i rekomendacje wulkanizatorów są gwarancją ich najwyższej jakości.

 Barum Polaris 3 Dobre i tanie – tak w skrócie można podsumować opony zimowe Barum Polaris 3, bo chociaż należą do ogumienia klasy ekonomicznej, osiągają dobre pozycje w rankingach i są polecane przez posiadaczy aut z całego świata. Nasi kierowcy szczególnie docenili technologię „śnieżnych łapaczy”, które utrudniają masom śnieżnym dostanie się do bieżnika, co przekłada się tak na lepsze osiągi, jak i większe bezpieczeństwo pasażerów.

Podsumowanie

185/65 R15 jest jednym z popularniejszych rozmiarów wśród opon zimowych. Przyczyna ich dużego uznania jest prosta: są to opony wąskie, a przy tym stosunkowo wysokoprofilowe, dzięki czemu zachowują się posłusznie na śniegu i z łatwością wydostają się z zasp. Po drugie, koła wyposażone w 15-calowe felgi montowane są w bardzo wielu autach osobowych z niższych segmentów. Z racji ich dużej popularności cieszące się największym uznaniem kierowców magazyny, organizacje i automobilkluby testują każdego roku nowe modele ogumienia, które są produkowane w tym rozmiarze. W teście ADAC z 2016 roku aż około ¾ spośród analizowanych modeli uzyskało ocenę zadowalającą, natomiast po dwa otrzymały notę dobrą oraz niedostateczną.
7 komentarzy
  1. Mateusz | 23.11.2016 20:33
    Fajne zestawienie ale brakło mi tu jeszcze opon Yokohama, ciekawi mnie jak by wypadła na tle tych przedstawionych w artykule. U siebie jeżdżę na nich (dokładnie na Yokohama V905) drugi sezon i jestem zadowolony, cenowo dobrze stoją więc myślę, że plasowałyby się na miejscu michelin albo nikon.
    1. Łukasz Wulkanista | 29.11.2016 10:52
      Cześć Mateusz. Myślę, że Yokohama po prostu nie zdążyła przygotować i zgłosić do testu ADAC-a swoich opon w rozmiarze 185/65 R15. Zakładam też, iż Twoja propozycja wprowadziłaby niezłe zamieszanie w górnej części w/w rankingu. Możliwy jest także wariant, że producent nie chciał uczestniczyć w teście (mało prawdopodobne) lub uczestniczył, ale jakimś cudem nie udało mu się złapać do czołówki zestawienia (również mało prawdopodobne)
  2. Szymon Skolewski | 27.10.2016 18:17
    Odpowiadam na prośbę o komentarz dotyczący opon Dunlop SP Winter Response 2. Nie wiem, jak jeździ się na starszej edycji z tej generacji, ale do tych naprawdę nie można mieć żadnych zastrzeżeń. Jeżdżę różnie, głównie po mieście, ale w weekendy mam okazję przejechać się, że tak powiem, "w terenie". Wrażenia i tutaj i tutaj pozytywne. W mieście jazda jest stabilna, nie zarzuca, natomiast na nierównym terenie samochód. Może nie tak, jakbym prowadził tramwaj, ale mimo wszystko. Podsumowując, polecam, nie drogie.
  3. Wojciech | 26.10.2016 13:02
    Jeżdżę na tych Dunlopach, tylko, że jedynce. Też polecam, na polską zimę, jak najbardziej i w sumie nie wiem co jeszcze, można było w nich poprawić, bo pod każdym względem się sprawdziły jak dotychczas. Najbardziej się bałem porannego startu, bo nie garażuje samochodu, ale wygrzebuja sięze śniegu bez żadnego problemu. Do tego wąskie więc wiadomo, cichutkie. Ale co do tych Dunlop SP Winter Response 2 to chętnie uslysze czy są dobre, bo planuje dalej zostac przy tej firmie.
  4. Artur Jakubik - Śrem | 23.10.2016 23:25
    Goodyear, Michelin, Nokian - wielka zimowa trójka. Nigdy nie wiem, na które się zdecydować, wiec na ogół zwycięzcą jest po prostu najtańszy komplet. Dlatego w tym roku jest to... NOKIAN! Mam zresztą jakieś takie zaufanie do opon ze skandynawii, ale tylko jeśli chodzi o zimówki.
  5. A.R.Tuu | 16.10.2016 15:26
    Mam Fiata Multiple i kupiłem do nich w ciemno opony Michelin Alpin A4. Czy drugie miejsce się należy? Na pewno czołówka, ale żeby lepsze od Vredestein (!!!), Nokianów ??? Jakoś trudno mi uwierzyć, ale nie jeździłem, więc powiem tylko o tych. Wszystko zależy od tego, czy taka cena, jaka jest za nie, to dla nas dużo czy mało. Jeśli kupujemy je, bo są drogie, to będziemy zawiedzeni, a jeśli to jest dla nas mały wydatek, to w stosunku do ceny będą to opony super. Ja jestem gdzieś pomiędzy. Najpier sprawdzam testy, a potem wybieram z 5 najlepszych wybieram te w średniej cenei. Tak wypadł mi dwa lata temu Michelin, ale test nie kłamie: Goodyeary chyba lepsze.
  6. Dawid Nalepa VIP | 12.10.2016 14:33
    Klebery nie są takie złe, czytajcie uważnie: OCENA ZADOWALAJĄCA! Tak samo jak Firestony czy Vikingi. To nie są zimówki, których nie powinno się używać - wszystkie są ok, a tutaj dodatkowo są bardzo dobre warunki gwarancyjne. Ja montuję Klebery nie pierwszy raz. Krisalp HP2 mam w dwóch samochodach, w Astrze i w Rio. Drugim jeżdżę rzadko, bo jest żony, ale w obu przypadkach jest właściwie to samo. Jedyne minusy - ruszanie na mokrym śniegu, trochę głośne, ale zwróćcie uwagę na cenę. Czego sie spodziewać za takie pieniądze? Ja i tak byłem bardzo poztywnie zaskoczony, bo najważniejsze jest hamowanie, żeby nie zrobić krzywdy sobie i innym na drodze.
Test opon zimowych 225/55 R19 - Ranking Wulkanisty 2020

Test opon zimowych 225/55 R19 - Ranking Wulkanisty 2021

2021-12-19
Przetestowałem 26 modeli opon zimowych w rozmiarze 225/55 R19. Zobacz ranking 20 najlepszych moich zdaniem zimówek 225 55 R19 na nadchodzący sezon. 1 miejsce - Bridgestone Blizzak LM005 (8.89 punktów).
Test opon zimowych 295/35 R21 - Ranking Wulkanisty 2020

Test opon zimowych 295/35 R21 - Ranking Wulkanisty 2021

2021-12-18
Przetestowałem 26 modeli opon zimowych w rozmiarze 295/35 R21. Zobacz ranking 20 najlepszych moich zdaniem zimówek 295 35 R21 na nadchodzący sezon. 1 miejsce - Bridgestone Blizzak LM005 (8.78 punktów).
Test opon zimowych 235/35 R19 - Ranking Wulkanisty 2020

Test opon zimowych 235/35 R19. Ranking Wulkanisty

2021-10-13
Przetestowałem 28 modeli opon zimowych w rozmiarze 235/35 R19. Zobacz ranking 20 najlepszych moich zdaniem zimówek 235 35 R19 na nadchodzący sezon. 1 miejsce - Nokian WR D4 (8.80 punktów).
Test opon zimowych 205/60 R15 - Ranking Wulkanisty 2020

Test opon zimowych 205/60 R15 - Ranking Wulkanisty 2020

2021-10-13
Przetestowałem 24 modele opon zimowych w rozmiarze 205/60 R15. Zobacz ranking 20 najlepszych moich zdaniem zimówek 205 60 R15 na nadchodzący sezon. 1 miejsce - Michelin Alpin 6 (8.78 punktów).
Test opon zimowych 225/45 R19 - Ranking Wulkanisty 2020

Test opon zimowych 225/45 R19 - Ranking Wulkanisty 2020

2021-10-12
Przetestowałem 24 modele opon zimowych w rozmiarze 225/45 R19. Zobacz ranking 20 najlepszych moich zdaniem zimówek 225 45 R19 na nadchodzący sezon. 1 miejsce - Bridgestone Blizzak LM005 (8.84 punktów).
Test opon zimowych 235/45 R19 - Ranking Wulkanisty 2020

Test opon zimowych 235/45 R19 - Ranking Wulkanisty 2020

2021-10-12
Przetestowałem 24 modele opon zimowych w rozmiarze 235/45 R19. Zobacz ranking 20 najlepszych moich zdaniem zimówek 235 45 R19 na nadchodzący sezon. 1 miejsce - Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 (8.95 punktów).