Porównujemy oferty 20 sklepów z oponami letnimi firmy Tigar w rozmiarze 195/70R14. Zobacz gdzie kupić opony Touring o indeksach 91 H w najniższej cenie. Sprawdź opinie kierowców, przejrzyj wyniki testów, dane techniczne, okres gwarancji i zdjęcia bieżnika. Przeczytaj opis modelu oraz informacje o producencie. Zobacz co przedstawia etykieta unijna, jakie jest przeznaczenie czy rodzaj bieżnika wybranego produktu. Sprawdź jak kształtuje się aktualna cena opon.
Tigar Touring w rozmiarze 195/70 R14 91H to opona letnia. Oznaczenia 442592 oraz 3528704425921 to odpowiednio nadany przez producenta kod produktu oraz numer EAN. Marka, model jak również sama opona - zaliczane są do klasy budżetowej. Pełna lista parametrów została zaprezentowana w tabeli poniżej.
Parametr | Wartość |
---|---|
Kod produktu | 442592 |
EAN | 3528704425921 |
Producent | Tigar |
Koncern | grupa Michelin |
Siedziba | Francja |
Klasa | budżetowa |
Model | Touring |
Poprzedni model | - |
Następny model | - |
Sezon | opony letnie |
Rozmiar | [size width="195" profile="70" diameter="14"]195/70 R14[/size] |
Szerokość | 195 mm |
Profil | 70 % |
Średnica | 14 cali |
Konstrukcja | R (radialna) |
Wysokość profilu | 136,50 mm |
Kraj produkcji | Serbia |
Rodzaj bieżnika | symetryczny |
Indeks nośności | 91 |
Maksymalna nośność | 615 kg |
Indeks prędkości | H |
Maksymalna prędkość | 210 km/h |
Przeznaczenie | auta osobowe |
Gwarancja | 5 lat od daty zakupu |
Opory toczenia | czekamy na potw. producenta |
Przyczepność na mokrym | czekamy na potw. producenta |
Hałas zewnętrzny | czekamy na potw. producenta |
Fale (1-3) | czekamy na potw. producenta |
Waga (ciężar) | - |
Premiera modelu | 2018 rok |
Cena | ~ 142 zł (z VAT) |
Run Flat | nie |
Wzmocnienie | nie |
Homologacja / OE | nie |
Rant ochronny felgi | - |
Inne oznaczenia | - |
Pełna nazwa | Tigar Touring 195/70 R14 91H |
Opis modelu Touring jest w trakcie opracowywania. Zbieramy materiały, dane techniczne, zastosowane technologie oraz opinie kierowców, niezbędne do przygotowania wyczerpującej prezentacji. Proszę o chwilę wytchnienia, mamy już prawie wszystkie potrzebne informacje.
Opona letnia Tigar Touring 195/70 R14 w prezentowanym przypadku ma indeks prędkości H i indeks nośności 91. Oznacza to, że przy jeździe z maksymalną dopuszczalną prędkością 210 km/h najwyższa wartość obciążenia dla jednej opony wynosi 615 kg.
Oznaczenie rozmiaru omawianych opon letnich Tigar Touring 195/70 R14 należy czytać następująco: pierwsza liczba to szerokość w milimetrach, czyli tutaj 195 mm. Druga to wysokość profilu podawana jako procent z szerokości – w tym modelu jest to 70% z 195, czyli 136,50 mm. Ostatnia z liczb w rozmiarze to średnica felgi, na jaką należy zamontować model 195/70 R14 – tutaj 14 cali. Litera to z kolei typ konstrukcji opony.
Opony letnie Tigar Touring w rozmiarze 195/70 R14 są montowane w samochodach typu: Honda Accord (VI), Hyundai i20, Toyota Aygo, Mitsubishi Colt czy Opel Vectra.
Opony osobowe mogą być całoroczne, letnie lub zimowe. W zależności od potrzeb czy posiadanego budżetu kierowcy mogą wybierać wśród najtańszych opon osobowych klasy ekonomicznej, średniej (dobry stosunek ceny do jakości) lub premium (najwyższy poziom osiągów). Opony osobowe najczęściej wyposażone są w bieżnik asymetryczny (szczególnie te modele do samochodów o większej mocy) lub kierunkowy (najbardziej popularny wśród opon zimowych i całorocznych, ale jest też często stosowany w oponach letnich).
Opony klasy ekonomicznej są najczęściej wybierane przez kierowców mniejszych i słabszych aut, którzy nie pokonują zbyt dużych przebiegów rocznych, preferują spokojny styl jazdy albo po prostu poszukują oszczędności. Bardzo często opony klasy ekonomicznej korzystają ze starszych rozwiązań technologicznych w porównaniu do marek klasy średniej czy premium, ale także oferują dobry poziom osiągów w różnych obszarach. Najczęściej wybierane marki opon klasy ekonomicznej to Dębica, Kormoran, Barum czy Sava.
Etykieta unijna na oponach przypomina te znane ze sprzętu AGD/RTV i w przystępnej formie opisuje trzy parametry: opory toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni (pomiar drogi hamowania i siły tarcia między oponą a nawierzchnią) oraz poziom hałasu zewnętrznego emitowanego przez opony. W pierwszych dwóch przypadkach opony mogą otrzymać klasy od A do G, przy czym nie przyznaje się klasy D. Za hałas zewnętrzny opony mogą otrzymać od jednej do trzech fal i wartość liczbową w decybelach. Zapoznanie się z parametrami na etykietach może ułatwić podjęcie decyzji o zakupie opon. Czekamy na potwierdzenie (przez producenta) ocen, jakie uzyskała na etykiecie unijnej opona Tigar Touring w rozmiarze 195/70R14 91H.
Opory toczenia mają wpływ na zużycie paliwa i emisję spalin przez samochód. Najlepszymi i najbardziej oszczędnymi oponami są modele oznaczone literą "A" – najmniej ekonomiczne ogumienie zaliczane jest do klasy "G". Klasy "D" nie stosuje się w odniesieniu do samochodów osobowych. Jako ciekawostkę dodam, iż 13 produktów spełniających kryteria - opony Touring (model) oraz 14 cali (średnica) - uzyskało ocenę "E" na etykiecie unijnej w kategorii oporów toczenia.
Etykieta unijna informuje między innymi o poziomie przyczepności opon na mokrej nawierzchni. Parametr ten jest oceniany w pomiarze drogi hamowania i siły tarcia opon w wyżej wspomnianych warunkach. Za przyczepność na mokrej nawierzchni dany model może otrzymać klasy od A do G. Warto jednak wiedzieć, że klasa D nie jest używana dla lepszego rozgraniczenia opon o lepszych i gorszych parametrach, a modele z klasą G są po prostu niebezpieczne i nie dopuszcza się ich do sprzedaży. Wspomnę także, że 34 produkty spełniające wytyczne - opony letnie (sezon), 14 cali (średnica) oraz budżetowa (klasa) - uzyskały ocenę "C" na etykiecie unijnej w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni.
Hałas zewnętrzny to inaczej natężenie dźwięku, który wytwarzany jest przez pracująca oponę. Pod tym względem ogumienie dzieli się na trzy kategorie oznaczane od najcichszych do najgłośniejszych graficznymi symbolami jednej, dwóch lub trzech fal. Dodatkowo umieszcza się w tym miejscu również liczbę oznaczającą średnie natężenie hałasu w decybelach. Na koniec informacja, iż 1 produkt spełniający kryteria - opony Tigar (producent), letnie (sezon) oraz 195/70 R14 (rozmiar) - uzyskał ocenę "68 dB" na etykiecie unijnej w kategorii generowanego hałasu.
Opony Tigar pochodzą z Serbii (marka powstała tam przed II wojną światową), ale od 2007 roku są produkowane przez grupę Michelin. W modelach marki stosowane są rozwiązania technologiczne obecne w starszych produktach francuskiego giganta. W efekcie opony Tigar są w stanie zaoferować kierowcom dobry poziom osiągów w przystępnej cenie (marka zaliczana jest do klasy ekonomicznej). Takie rozwiązanie przypadnie do gustu oszczędnym kierowcom, którzy mało poruszają się samochodem, mają auto o małej mocy lub preferują spokojny styl jazdy.
Bieżnik symetryczny to jedna z trzech rzeźb spotykanych na rynku opon. Oprócz omawianej wyróżnia się jeszcze kierunkową i asymetryczną. Bieżnik symetryczny praktycznie nie jest obecnie stosowany (poza starszymi modelami) w oponach osobowych, ponieważ oferuje bardzo przeciętne osiągi na mokrej nawierzchni i przy wyższych prędkościach. Można go za to spotkać w modelach do aut dostawczych i ciężarowych. Bieżnik symetryczny to rzeźba, w której obie połówki mają taki sam kształt.
Opony letnie przeznaczone są do użytkowania w okresie od późnej wiosny do wczesnej jesieni, gdy średni dobowy poziom temperatur zaczyna regularnie przekraczać 7 st. C (wynika to z właściwości ich mieszanek gumowych). Tego typu opony mają za zadanie zapewnić bezpieczeństwo na suchej i mokrej nawierzchni, odpowiedni komfort jazdy i optymalne zużycie paliwa. Najczęściej wyposażone są w kierunkowy (doskonały podczas deszczu) lub asymetryczny bieżnik (wybierany do mocniejszych aut).
Tigar to budżetowa marka należąca do koncernu Michelin. Gwarancja na opony Tigar jest więc taka sama jak w przypadku spółki-matki. Zakupiony produkt można zareklamować w ciągu 5 lat od daty zakupu. Standardowo gwarancja obejmuje wszystkie wady związane z konstrukcją opon, ich jakością wykonania czy materiałami użytymi do produkcji. Po uznaniu ewentualnej reklamacji wadliwy towar jest wymieniany na nowy lub przyznawana jest rekompensata proporcjonalna do stopnia zużycia uszkodzonej opony.
Opinie o oponie są obecnie zbierane od użytkowników. Czekamy na pierwsze wrażenia z jazdy oraz informacje jak opony zachowują się w różnych warunkach. W komentarzu poza recenzją proszę o podawanie marki i modelu auta, lokalizacji (góry, miasto, trasa) oraz preferowanego stylu jazdy.
Zobacz inne określenia opon Tigar Touring 195/70 R14 91H. Sformułowania te często spotykane są w porównywarkach cenowych czy na forach internetowych. Zwroty zawierają różne formy zapisu indeksów (91H), rozmiaru (195/70 R14), modelu (Touring), nazwy producenta (Tigar) oraz sezonu (opony letnie) przedstawione w odmiennej kolejności.
Poniżej lista alternatywnych opon letnich o szerokości 195 mm, profilu 70 %, średnicy 14 cali oraz indeksach 91H. Przygotowana propozycja to ogumienie o podobnych parametrach oraz zbliżonym przedziale cenowym. Wśród polecanych znalazły się marki Barum, Dunlop, Michelin, Bridgestone oraz Viking – kosztujące od 224 do 416 zł za sztukę. Dla przypomnienia etykieta, gwarancja oraz cena obecnie omawianej opony.
Na koniec kilka słów o promocjach na opony letnie, wyprzedażach starszych modeli, zakupach na raty oraz produktach powiązanych.
Zacznijmy od promocji, którymi coraz częściej kuszą swoich klientów producenci oraz właściciele sklepów internetowych. Do najchętniej stosowanych benefitów w branży oponiarskiej należą bilety do teatru, foteliki samochodowe, zwrot części gotówki, kubki termiczne lub karty paliwowe.
Jeżeli chodzi o wyprzedaż opon letnich firmy Tigar to najbardziej opłacalny okazuje się zakup ogumienia poza szczytem sezonu. Kolejną praktyką sklepów z oponami jest przecenianie produktów, których data produkcji jest starsza niż 2-3 lata. Wówczas możemy się liczyć z upustami rzędu 36-55% od ceny detalicznej.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom kierowców, większość sklepów z oponami udostępniła możliwość zakupu swoich produktów na raty, prezentując oferty placówek tj. mBank, Alior Bank oraz Credite Agricole. Klienci otrzymują do dyspozycji raty 0% lub (najczęściej) z oprocentowaniem oscylującym w okolicach 1% (0,90 - 1,20).
Poniżej prosta symulacja zakupu na raty 4 sztuk prezentowanych opon letnich Tigar w rozmiarze 195/70 R14 (91H). Przy założeniu, iż jedna opona kosztuje 142 zł, za komplet przyjdzie nam zapłacić 568 zł. W zależności od ilości wybranych rat, miesięcznie będziemy musieli przelewać na konto banku od 54 (12 rat) do 290 zł (2 raty). Kalkulacja dotyczy oprocentowania wynoszącego 1%.
Ilość rat | Miesięczna rata | Koszt całkowity | Nadpłata |
---|---|---|---|
2 | 290 zł | 580 zł | 12 zł |
4 | 148 zł | 592 zł | 24 zł |
6 | 101 zł | 606 zł | 38 zł |
8 | 77 zł | 616 zł | 48 zł |
10 | 63 zł | 630 zł | 62 zł |
12 | 54 zł | 648 zł | 80 zł |
Kupując opony letnie w sklepie internetowym, bardzo często mamy możliwość dodania do swojego zamówienia całej gamy interesujących produktów bądź usług powiązanych z wybranym asortymentem. Najczęściej są to propozycje przedmiotów w cenie od kilku do kilkunastu złotych, którymi w przypadku modelu Touring mogą być m.in. płyny do prania tapicerki, ładowarki do telefonu na USB, mierniki grubości bieżnika oraz mierniki ciśnienia.