Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 195/70 R16? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 195/70R16? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Wybór odpowiedniego rozmiaru opon ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy pojazdem, dlatego też każdy właściciel samochodu powinien znać rodzaj ogumienia, jakie potrzebne okaże się niezbędne w jego aucie. Jakie informacje zaszyfrowane są w rozmiarze 195/70 R16? Szerokość czyli odległość między zewnętrznymi ścianami bocznymi napompowanej opony wynosi 195 mm. Drugi parametr podany jest w procentach, a zatem profil stanowi 70 procent szerokości, co jest równoznaczne z 136.5 mm. R w tym przypadku oznacza typ konstrukcji opony - radialna. Średnica osadzenia wynosi 16 cali. Znając te rozmiary możemy bez problemu dobrać właściwe opony do naszego samochodu. Zobacz ofertę na opony 195/70 R16 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 195/70 R16 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 67.94 cm (679.40 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 195/70 R16 wynosi 13.65 cm (136.50 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (195) razy jej profil (70) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 195/70 R16?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 195/70 R16?
(16 * 25,4) + (2 * 195 * 0,70)
czyli wspomniane 679.40 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 195/70 R16?
(195 * 70) / 1000
czyli wspomniane 13.65 cm. Druga (szybsza) metoda: 195 * 0,70
= 136.50 mm (wysokość profilu opony 195/70R16).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/75 R16 | 185 zł | 668.9 mm | -10.5 mm -1.50 % |
175/80 R16 | - | 686.4 mm | +7.0 mm 1.00 % |
185/75 R16 | 171 zł | 683.9 mm | +4.5 mm 0.70 % |
205/65 R16 | 185 zł | 672.9 mm | -6.5 mm -1.00 % |
215/65 R16 | 167 zł | 685.9 mm | +6.5 mm 1.00 % |
225/60 R16 | 160 zł | 676.4 mm | -3.0 mm -0.40 % |
235/60 R16 | 183 zł | 688.4 mm | +9.0 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 679.4 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 195/70 R16 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 175/75 R16 ( -10.5 mm)
letnie 175/75 R16
zimowe 175/75 R16
Opony 175/80 R16 ( +7.0 mm)
letnie 175/80 R16
całoroczne 175/80 R16
Opony 185/75 R16 ( +4.5 mm)
letnie 185/75 R16
zimowe 185/75 R16
całoroczne 185/75 R16
Opony 205/65 R16 ( -6.5 mm)Zalecany!
letnie 205/65 R16
zimowe 205/65 R16
całoroczne 205/65 R16
Opony 215/65 R16 ( +6.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/80 R14 | 229 zł | 667.6 mm | -11.8 mm -1.70 % |
205/80 R14 | - | 683.6 mm | 4.2 mm 0.60 % |
215/75 R14 | - | 678.1 mm | -1.3 mm -0.20 % |
225/70 R14 | - | 670.6 mm | -8.8 mm -1.30 % |
Oryginał | - | 679.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R15 | - | 677.0 mm | -2.4 mm -0.40 % |
205/70 R15 | 147 zł | 668.0 mm | -11.4 mm -1.70 % |
205/75 R15 | - | 688.5 mm | 9.1 mm 1.30 % |
215/70 R15 | 165 zł | 682.0 mm | 2.6 mm 0.40 % |
245/60 R15 | - | 675.0 mm | -4.4 mm -0.60 % |
255/60 R15 | - | 687.0 mm | 7.6 mm 1.10 % |
295/50 R15 | - | 676.0 mm | -3.4 mm -0.50 % |
Oryginał | - | 679.4 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 195/70R16 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 185/80 R15 ( -2.4 mm)Zalecany!
Opony 205/70 R15 ( -11.4 mm)Zalecany!
letnie 205/70 R15
zimowe 205/70 R15
całoroczne 205/70 R15
Opony 205/75 R15 ( +9.1 mm)
Opony 215/70 R15 ( +2.6 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/60 R17 | - | 677.8 mm | -1.6 mm -0.20 % |
215/55 R17 | 163 zł | 668.3 mm | -11.1 mm -1.60 % |
215/60 R17 | 183 zł | 689.8 mm | 10.4 mm 1.50 % |
225/55 R17 | 180 zł | 679.3 mm | -0.1 mm 0.00 % |
235/50 R17 | 344 zł | 666.8 mm | -12.6 mm -1.90 % |
245/50 R17 | - | 676.8 mm | -2.6 mm -0.40 % |
335/35 R17 | - | 666.3 mm | -13.1 mm -1.90 % |
Oryginał | - | 679.4 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 195/70 R16 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/60 R17 ( -1.6 mm)Zalecany!
Opony 215/55 R17 ( -11.1 mm)
letnie 215/55 R17
zimowe 215/55 R17
całoroczne 215/55 R17
Opony 215/60 R17 ( +10.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/55 R18 | - | 682.7 mm | 3.3 mm 0.50 % |
215/50 R18 | 291 zł | 672.2 mm | -7.2 mm -1.10 % |
225/50 R18 | 333 zł | 682.2 mm | 2.8 mm 0.40 % |
235/45 R18 | 191 zł | 668.7 mm | -10.7 mm -1.60 % |
245/45 R18 | 202 zł | 677.7 mm | -1.7 mm -0.30 % |
255/45 R18 | 269 zł | 686.7 mm | 7.3 mm 1.10 % |
265/40 R18 | - | 669.2 mm | -10.2 mm -1.50 % |
275/40 R18 | - | 677.2 mm | -2.2 mm -0.30 % |
285/40 R18 | - | 685.2 mm | 5.8 mm 0.90 % |
Oryginał | - | 679.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/50 R19 | - | 687.6 mm | 8.2 mm 1.20 % |
225/45 R19 | 357 zł | 685.1 mm | 5.7 mm 0.80 % |
235/40 R19 | 242 zł | 670.6 mm | -8.8 mm -1.30 % |
245/40 R19 | 201 zł | 678.6 mm | -0.8 mm -0.10 % |
255/40 R19 | 265 zł | 686.6 mm | 7.2 mm 1.10 % |
265/35 R19 | - | 668.1 mm | -11.3 mm -1.70 % |
275/35 R19 | - | 675.1 mm | -4.3 mm -0.60 % |
285/35 R19 | - | 682.1 mm | 2.7 mm 0.40 % |
295/35 R19 | - | 689.1 mm | 9.7 mm 1.40 % |
305/30 R19 | - | 665.6 mm | -13.8 mm -2.00 % |
315/30 R19 | - | 671.6 mm | -7.8 mm -1.10 % |
325/30 R19 | - | 677.6 mm | -1.8 mm -0.30 % |
345/30 R19 | - | 689.6 mm | 10.2 mm 1.50 % |
Oryginał | - | 679.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/35 R20 | - | 665.5 mm | -13.9 mm -2.00 % |
225/40 R20 | - | 688.0 mm | 8.6 mm 1.30 % |
235/35 R20 | - | 672.5 mm | -6.9 mm -1.00 % |
245/35 R20 | - | 679.5 mm | 0.1 mm 0.00 % |
255/35 R20 | - | 686.5 mm | 7.1 mm 1.00 % |
265/30 R20 | - | 667.0 mm | -12.4 mm -1.80 % |
275/30 R20 | - | 673.0 mm | -6.4 mm -0.90 % |
285/30 R20 | - | 679.0 mm | -0.4 mm -0.10 % |
295/30 R20 | - | 685.0 mm | 5.6 mm 0.80 % |
325/25 R20 | - | 670.5 mm | -8.9 mm -1.30 % |
335/25 R20 | - | 675.5 mm | -3.9 mm -0.60 % |
345/25 R20 | - | 680.5 mm | 1.1 mm 0.20 % |
Oryginał | - | 679.4 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/30 R21 | - | 680.4 mm | 1.0 mm 0.10 % |
255/30 R21 | - | 686.4 mm | 7.0 mm 1.00 % |
275/25 R21 | - | 670.9 mm | -8.5 mm -1.30 % |
295/25 R21 | - | 680.9 mm | 1.5 mm 0.20 % |
305/25 R21 | - | 685.9 mm | 6.5 mm 1.00 % |
Oryginał | - | 679.4 mm | - |
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Za opony wysokoprofilowe uznaje się takie, gdzie profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Wysokoprofilowe ogumienie najczęściej stosowane jest w okresie zimowym, gdy trudne warunki oraz śliska powierzchnia nie sprzyjają ich szerszym odpowiednikom. Przekonaj się o ich wadach oraz zaletach. Zalety opon wysokoprofilowych: znacznie ułatwienie wydostania się ze śniegu, stabilniejsze prowadzenie auta po śliskiej powierzchni, znaczące zwiększenie komfortu jazdy ze względu na amortyzację nierówności, niski poziom hałasu emitowany przez opony. Do wad należy zaliczyć: słabsze własności jezdne, mniejsza stabilność na zakrętach.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?