Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 205/60 R17? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 205/60R17? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 205/60 R17 będzie mieć 205 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 60 (co rozumiemy jako 60% z szerokości), czy ma 123 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 17-stu cali, co daje wartość 431.8 mm. Zobacz ofertę na opony 205/60 R17 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 205/60 R17 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 67.78 cm (677.80 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 205/60 R17 wynosi 12.30 cm (123.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (205) razy jej profil (60) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 205/60 R17?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 205/60 R17?
(17 * 25,4) + (2 * 205 * 0,60)
czyli wspomniane 677.80 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 205/60 R17?
(205 * 60) / 1000
czyli wspomniane 12.30 cm. Druga (szybsza) metoda: 205 * 0,60
= 123.00 mm (wysokość profilu opony 205/60R17).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/55 R17 | 163 zł | 668.3 mm | -9.5 mm -1.40 % |
225/55 R17 | 180 zł | 679.3 mm | +1.5 mm 0.20 % |
235/50 R17 | 344 zł | 666.8 mm | -11.0 mm -1.60 % |
245/50 R17 | - | 676.8 mm | -1.0 mm -0.10 % |
335/35 R17 | - | 666.3 mm | -11.5 mm -1.70 % |
Oryginał | - | 677.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 205/60 R17 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/55 R17 ( -9.5 mm)Zalecany!
letnie 215/55 R17
zimowe 215/55 R17
całoroczne 215/55 R17
Opony 225/55 R17 ( +1.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/80 R14 | 229 zł | 667.6 mm | -10.2 mm -1.50 % |
205/80 R14 | - | 683.6 mm | 5.8 mm 0.90 % |
215/75 R14 | - | 678.1 mm | 0.3 mm 0.00 % |
225/70 R14 | - | 670.6 mm | -7.2 mm -1.10 % |
Oryginał | - | 677.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R15 | - | 677.0 mm | -0.8 mm -0.10 % |
205/70 R15 | 147 zł | 668.0 mm | -9.8 mm -1.40 % |
215/70 R15 | 165 zł | 682.0 mm | 4.2 mm 0.60 % |
245/60 R15 | - | 675.0 mm | -2.8 mm -0.40 % |
255/60 R15 | - | 687.0 mm | 9.2 mm 1.40 % |
295/50 R15 | - | 676.0 mm | -1.8 mm -0.30 % |
Oryginał | - | 677.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/75 R16 | 185 zł | 668.9 mm | -8.9 mm -1.30 % |
175/80 R16 | - | 686.4 mm | 8.6 mm 1.30 % |
185/75 R16 | 171 zł | 683.9 mm | 6.1 mm 0.90 % |
195/70 R16 | - | 679.4 mm | 1.6 mm 0.20 % |
205/65 R16 | 185 zł | 672.9 mm | -4.9 mm -0.70 % |
215/60 R16 | 152 zł | 664.4 mm | -13.4 mm -2.00 % |
215/65 R16 | 167 zł | 685.9 mm | 8.1 mm 1.20 % |
225/60 R16 | 160 zł | 676.4 mm | -1.4 mm -0.20 % |
Oryginał | - | 677.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 205/60 R17 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 185/75 R16 ( +6.1 mm)
letnie 185/75 R16
zimowe 185/75 R16
całoroczne 185/75 R16
Opony 195/70 R16 ( +1.6 mm)
Opony 205/65 R16 ( -4.9 mm)Zalecany!
letnie 205/65 R16
zimowe 205/65 R16
całoroczne 205/65 R16
Opony 215/60 R16 ( -13.4 mm)
letnie 215/60 R16
zimowe 215/60 R16
całoroczne 215/60 R16
Opony 215/65 R16 ( +8.1 mm)Zalecany!
letnie 215/65 R16
zimowe 215/65 R16
całoroczne 215/65 R16
Opony 225/60 R16 ( -1.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/55 R18 | - | 682.7 mm | 4.9 mm 0.70 % |
215/50 R18 | 291 zł | 672.2 mm | -5.6 mm -0.80 % |
225/50 R18 | 333 zł | 682.2 mm | 4.4 mm 0.60 % |
235/45 R18 | 191 zł | 668.7 mm | -9.1 mm -1.30 % |
245/45 R18 | 202 zł | 677.7 mm | -0.1 mm 0.00 % |
255/45 R18 | 269 zł | 686.7 mm | 8.9 mm 1.30 % |
265/40 R18 | - | 669.2 mm | -8.6 mm -1.30 % |
275/40 R18 | - | 677.2 mm | -0.6 mm -0.10 % |
285/40 R18 | - | 685.2 mm | 7.4 mm 1.10 % |
Oryginał | - | 677.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 205/60R17 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/55 R18 ( +4.9 mm)
Opony 215/50 R18 ( -5.6 mm)
letnie 215/50 R18
zimowe 215/50 R18
Opony 225/50 R18 ( +4.4 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/50 R19 | - | 687.6 mm | 9.8 mm 1.40 % |
225/45 R19 | 357 zł | 685.1 mm | 7.3 mm 1.10 % |
235/40 R19 | 242 zł | 670.6 mm | -7.2 mm -1.10 % |
245/40 R19 | 201 zł | 678.6 mm | 0.8 mm 0.10 % |
255/40 R19 | 265 zł | 686.6 mm | 8.8 mm 1.30 % |
265/35 R19 | - | 668.1 mm | -9.7 mm -1.40 % |
275/35 R19 | - | 675.1 mm | -2.7 mm -0.40 % |
285/35 R19 | - | 682.1 mm | 4.3 mm 0.60 % |
305/30 R19 | - | 665.6 mm | -12.2 mm -1.80 % |
315/30 R19 | - | 671.6 mm | -6.2 mm -0.90 % |
325/30 R19 | - | 677.6 mm | -0.2 mm 0.00 % |
Oryginał | - | 677.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/35 R20 | - | 665.5 mm | -12.3 mm -1.80 % |
225/40 R20 | - | 688.0 mm | 10.2 mm 1.50 % |
235/35 R20 | - | 672.5 mm | -5.3 mm -0.80 % |
245/35 R20 | - | 679.5 mm | 1.7 mm 0.30 % |
255/35 R20 | - | 686.5 mm | 8.7 mm 1.30 % |
265/30 R20 | - | 667.0 mm | -10.8 mm -1.60 % |
275/30 R20 | - | 673.0 mm | -4.8 mm -0.70 % |
285/30 R20 | - | 679.0 mm | 1.2 mm 0.20 % |
295/30 R20 | - | 685.0 mm | 7.2 mm 1.10 % |
325/25 R20 | - | 670.5 mm | -7.3 mm -1.10 % |
335/25 R20 | - | 675.5 mm | -2.3 mm -0.30 % |
345/25 R20 | - | 680.5 mm | 2.7 mm 0.40 % |
Oryginał | - | 677.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/30 R21 | - | 680.4 mm | 2.6 mm 0.40 % |
255/30 R21 | - | 686.4 mm | 8.6 mm 1.30 % |
275/25 R21 | - | 670.9 mm | -6.9 mm -1.00 % |
295/25 R21 | - | 680.9 mm | 3.1 mm 0.50 % |
305/25 R21 | - | 685.9 mm | 8.1 mm 1.20 % |
Oryginał | - | 677.8 mm | - |
Właściwy dobór opon musi uwzględniać nie tylko ich rozmiar, ale również indeks nośności i prędkości. Przepisy zabraniają jazdy na oponach, mających niższe indeksy niż te zalecane przez producenta. Źle dobrane opony są poddawane wyższym obciążeniom, a to sprawia, że szybciej niszczeją. Nie tylko zwiększone jest tempo ich zużycia, ale również pojawia się niebezpieczeństwo pęknięcia podczas jazdy i utraty kontroli nad pojazdem. Opony z wyższym indeksem nośności są natomiast sztywniejsze, wpływając tym samym negatywnie na komfort jazdy.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?