Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 235/40 R18? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 235/40R18? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 235/40 R18. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 235. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (40) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 40% z 235. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 235/40 R18 będzie to 18 cali. Zobacz ofertę na opony 235/40 R18 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 235/40 R18 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 64.52 cm (645.20 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 235/40 R18 wynosi 9.40 cm (94.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (235) razy jej profil (40) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 235/40 R18?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 235/40 R18?
(18 * 25,4) + (2 * 235 * 0,40)
czyli wspomniane 645.20 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 235/40 R18?
(235 * 40) / 1000
czyli wspomniane 9.40 cm. Druga (szybsza) metoda: 235 * 0,40
= 94.00 mm (wysokość profilu opony 235/40R18).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/45 R18 | - | 641.7 mm | -3.5 mm -0.50 % |
215/45 R18 | 286 zł | 650.7 mm | +5.5 mm 0.90 % |
225/40 R18 | 157 zł | 637.2 mm | -8.0 mm -1.20 % |
245/40 R18 | 176 zł | 653.2 mm | +8.0 mm 1.20 % |
255/35 R18 | 234 zł | 635.7 mm | -9.5 mm -1.50 % |
265/35 R18 | - | 642.7 mm | -2.5 mm -0.40 % |
275/35 R18 | - | 649.7 mm | +4.5 mm 0.70 % |
295/30 R18 | - | 634.2 mm | -11.0 mm -1.70 % |
315/30 R18 | - | 646.2 mm | +1.0 mm 0.20 % |
Oryginał | 176 zł | 645.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 235/40 R18 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/45 R18 ( +5.5 mm)
letnie 215/45 R18
zimowe 215/45 R18
Opony 225/40 R18 ( -8.0 mm)Zalecany!
letnie 225/40 R18
zimowe 225/40 R18
całoroczne 225/40 R18
Opony 245/40 R18 ( +8.0 mm)Zalecany!
letnie 245/40 R18
zimowe 245/40 R18
całoroczne 245/40 R18
Opony 255/35 R18 ( -9.5 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/80 R14 | 139 zł | 635.6 mm | -9.6 mm -1.50 % |
185/75 R14 | - | 633.1 mm | -12.1 mm -1.90 % |
185/80 R14 | 157 zł | 651.6 mm | 6.4 mm 1.00 % |
195/75 R14 | - | 648.1 mm | 2.9 mm 0.40 % |
205/70 R14 | - | 642.6 mm | -2.6 mm -0.40 % |
235/60 R14 | - | 637.6 mm | -7.6 mm -1.20 % |
245/60 R14 | - | 649.6 mm | 4.4 mm 0.70 % |
Oryginał | 176 zł | 645.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/80 R15 | - | 645.0 mm | -0.2 mm 0.00 % |
185/70 R15 | - | 640.0 mm | -5.2 mm -0.80 % |
195/65 R15 | 117 zł | 634.5 mm | -10.7 mm -1.70 % |
195/70 R15 | 174 zł | 654.0 mm | 8.8 mm 1.40 % |
205/65 R15 | 157 zł | 647.5 mm | 2.3 mm 0.40 % |
215/60 R15 | - | 639.0 mm | -6.2 mm -1.00 % |
225/60 R15 | - | 651.0 mm | 5.8 mm 0.90 % |
Oryginał | 176 zł | 645.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/60 R16 | 179 zł | 640.4 mm | -4.8 mm -0.70 % |
205/60 R16 | 143 zł | 652.4 mm | 7.2 mm 1.10 % |
215/55 R16 | 149 zł | 642.9 mm | -2.3 mm -0.40 % |
225/55 R16 | 153 zł | 653.9 mm | 8.7 mm 1.30 % |
Oryginał | 176 zł | 645.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/55 R17 | - | 646.3 mm | 1.1 mm 0.20 % |
205/50 R17 | 158 zł | 636.8 mm | -8.4 mm -1.30 % |
215/50 R17 | 167 zł | 646.8 mm | 1.6 mm 0.20 % |
225/45 R17 | 174 zł | 634.3 mm | -10.9 mm -1.70 % |
235/45 R17 | 175 zł | 643.3 mm | -1.9 mm -0.30 % |
245/45 R17 | 185 zł | 652.3 mm | 7.1 mm 1.10 % |
255/40 R17 | - | 635.8 mm | -9.4 mm -1.50 % |
265/40 R17 | - | 643.8 mm | -1.4 mm -0.20 % |
275/40 R17 | - | 651.8 mm | 6.6 mm 1.00 % |
Oryginał | 176 zł | 645.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 235/40R18 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/50 R17 ( +1.6 mm)Zalecany!
letnie 215/50 R17
zimowe 215/50 R17
całoroczne 215/50 R17
Opony 225/45 R17 ( -10.9 mm)Zalecany!
letnie 225/45 R17
zimowe 225/45 R17
całoroczne 225/45 R17
Opony 235/45 R17 ( -1.9 mm)
letnie 235/45 R17
zimowe 235/45 R17
całoroczne 235/45 R17
Opony 245/45 R17 ( +7.1 mm)
letnie 245/45 R17
zimowe 245/45 R17
całoroczne 245/45 R17
Opony 255/40 R17 ( -9.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/35 R19 | - | 633.1 mm | -12.1 mm -1.90 % |
225/35 R19 | - | 640.1 mm | -5.1 mm -0.80 % |
235/35 R19 | 235 zł | 647.1 mm | 1.9 mm 0.30 % |
245/35 R19 | - | 654.1 mm | 8.9 mm 1.40 % |
255/30 R19 | - | 635.6 mm | -9.6 mm -1.50 % |
265/30 R19 | - | 641.6 mm | -3.6 mm -0.60 % |
275/30 R19 | - | 647.6 mm | 2.4 mm 0.40 % |
285/30 R19 | - | 653.6 mm | 8.4 mm 1.30 % |
305/25 R19 | - | 635.1 mm | -10.1 mm -1.60 % |
315/25 R19 | - | 640.1 mm | -5.1 mm -0.80 % |
Oryginał | 176 zł | 645.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 235/40 R18 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/35 R19 ( -12.1 mm)
Opony 225/35 R19 ( -5.1 mm)Zalecany!
letnie 225/35 R19
zimowe 225/35 R19
Opony 235/35 R19 ( +1.9 mm)Zalecany!
letnie 235/35 R19
zimowe 235/35 R19
całoroczne 235/35 R19
Opony 245/35 R19 ( +8.9 mm)
letnie 245/35 R19
zimowe 245/35 R19
Opony 255/30 R19 ( -9.6 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/30 R20 | - | 643.0 mm | -2.2 mm -0.30 % |
235/30 R20 | - | 649.0 mm | 3.8 mm 0.60 % |
245/30 R20 | - | 655.0 mm | 9.8 mm 1.50 % |
265/25 R20 | - | 640.5 mm | -4.7 mm -0.70 % |
275/25 R20 | - | 645.5 mm | 0.3 mm 0.00 % |
285/25 R20 | - | 650.5 mm | 5.3 mm 0.80 % |
Oryginał | 176 zł | 645.2 mm | - |
Właściwy dobór opon musi uwzględniać nie tylko ich rozmiar, ale również indeks nośności i prędkości. Przepisy zabraniają jazdy na oponach, mających niższe indeksy niż te zalecane przez producenta. Źle dobrane opony są poddawane wyższym obciążeniom, a to sprawia, że szybciej niszczeją. Nie tylko zwiększone jest tempo ich zużycia, ale również pojawia się niebezpieczeństwo pęknięcia podczas jazdy i utraty kontroli nad pojazdem. Opony z wyższym indeksem nośności są natomiast sztywniejsze, wpływając tym samym negatywnie na komfort jazdy.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe to takie, w których szerokość bieżnika jest dużo większa od wysokości. Oznacza to, że profil wynosi maksymalnie 55 procent szerokości. To powoduje niezwykle pozytywny wpływ na właściwości jezdne. W związku z zastosowaniem większych felg pojazd lepiej zachowuje się w trakcie hamowania i na zakrętach. Sztywność opony przydaje się natomiast przy dynamicznej jeździe. Musimy jednak liczyć się ze znacznym zmniejszeniem komfortu podróży ze względu na słabą amortyzację wszelkich nierówności oraz wyższym poziomem hałasu.Zamienniki niskoprofilowe
Opony z wysokim profilem zyskały rzeszę wielbicieli nie tylko ze względów praktycznych, ale również i ekologicznych. Po pierwsze posiadają mniejszą powierzchnię tarcia, a to wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Po drugie wysokoprofilowe ogumienie zwiększa komfort podróży, gdyż jest bardziej elastyczne, gwarantując tym samym właściwą amortyzację. Pojawia się jedno ale, takie ogumienie nie nadaje się dla osób lubiących dynamiczną jazdę. Brak odpowiedniej sztywności uniemożliwia precyzyjną jazdę. Ponadto opony z wysokim profilem mają też słabsza przyczepność niż te z niższym.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?