Porównujemy oferty 32 sklepów z oponami letnimi firmy Michelin w rozmiarze 225/55R17. Zobacz gdzie kupić opony Primacy 3 o indeksach 97 Y AO w najniższej cenie. Sprawdź opinie kierowców, przejrzyj wyniki testów, dane techniczne, okres gwarancji i zdjęcia bieżnika. Przeczytaj opis modelu oraz informacje o producencie. Zobacz co przedstawia etykieta unijna, jakie jest przeznaczenie czy rodzaj bieżnika wybranego produktu. Sprawdź jak kształtuje się aktualna cena opon.
Michelin Primacy 3 w rozmiarze 225/55 R17 97Y to opona letnia, homologowana (AO) oraz dodatkowo oznakowana symbolami GRNX. Oznaczenia 351657 oraz 3528703516576 to odpowiednio nadany przez producenta kod produktu oraz numer EAN. Marka, model jak również sama opona - zaliczane są do klasy premium. Pełna lista parametrów została zaprezentowana w tabeli poniżej.
Parametr | Wartość |
---|---|
Kod produktu | 351657 |
EAN | 3528703516576 |
Producent | Michelin |
Koncern | grupa Michelin |
Siedziba | Clermont-Ferrand, Francja |
Klasa | premium |
Model | Primacy 3 |
Poprzedni model | - |
Następny model | Primacy 4 |
Sezon | opony letnie |
Rozmiar | [size width="225" profile="55" diameter="17"]225/55 R17[/size] |
Szerokość | 225 mm |
Profil | 55 % |
Średnica | 17 cali |
Konstrukcja | R (radialna) |
Wysokość profilu | 123,75 mm |
Kraj produkcji | Polska, Niemcy, Francja, Rumunia, Hiszpania, Włochy |
Rodzaj bieżnika | asymetryczny |
Indeks nośności | 97 |
Maksymalna nośność | 730 kg |
Indeks prędkości | Y |
Maksymalna prędkość | 300 km/h |
Przeznaczenie | auta osobowe |
Gwarancja | 5 lat od daty zakupu |
Opory toczenia | C (spalanie paliwa) |
Przyczepność na mokrym | A (droga hamowania) |
Hałas zewnętrzny | 69 dB |
Fale (1-3) | 2 |
Waga (ciężar) | 10,70 kg |
Premiera modelu | 2012 rok |
Cena | ~ 568 zł (z VAT) |
Run Flat | nie |
Wzmocnienie | nie |
Homologacja / OE | AO (Audi, Volkswagen) |
Rant ochronny felgi | - |
Inne oznaczenia | GRNX |
Pełna nazwa | Michelin Primacy 3 225/55 R17 97Y AO |
Michelin Primacy 3 to opony letnie przeznaczone do montażu w samochodach osobowych klasy średniej i wyższej. Zaliczane są do klasy premium, co oznacza, że produkuje się je w oparciu o zaawansowane rozwiązania technologiczne. Model został wyposażony w nowoczesny asymetryczny bieżnik, który zapewnia stabilność samochodu i wygodę podróżowania w zmiennych warunkach pogodowych oraz przy wyższych prędkościach.
W oponach letnich Michelin Primacy 3 zastosowano bieżnik z samoblokującymi się lamelami, co sprawia, że podczas ostrego hamowania cała powierzchnia klocków przylega do podłoża. Efektem jest panowanie nad samochodem w nagłych sytuacjach. Z kolei nowoczesna mieszanka gumowa optymalizuje przyczepność zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni oraz zwiększa odporność produktu na zużycie.
Michelin Primacy 3 w testach organizowanych przez ADAC, "AutoBild Allrad" i "Auto Zeitung" zajął czołowe pozycje i otrzymał noty "polecana", "bardzo dobra" itp. Z kolei w ramach europejskiego systemu etykiet, za hamowanie na mokrej nawierzchni w zależności od rozmiaru model otrzymał klasy A lub B, za opory toczenia od B do E, a pomiar emitowanego hałasu zewnętrznego dał wyniki od 69 do 71dB. Michelin Primacy 3 to bezpieczny i komfortowy produkt, który spełnia oczekiwania najbardziej wymagających kierowców.
Opona letnia Michelin Primacy 3 225/55 R17 w prezentowanym przypadku ma indeks prędkości Y i indeks nośności 97. Oznacza to, że przy jeździe z maksymalną dopuszczalną prędkością 300 km/h najwyższa wartość obciążenia dla jednej opony wynosi 730 kg.
Oznaczenie rozmiaru omawianych opon letnich Michelin Primacy 3 225/55 R17 należy czytać następująco: pierwsza liczba to szerokość w milimetrach, czyli tutaj 225 mm. Druga to wysokość profilu podawana jako procent z szerokości – w tym modelu jest to 55% z 225, czyli 123,75 mm. Ostatnia z liczb w rozmiarze to średnica felgi, na jaką należy zamontować model 225/55 R17 – tutaj 17 cali. Litera to z kolei typ konstrukcji opony.
Etykieta opon letnich Michelin Primacy 3 225/55 R17 wygląda następująco: ocena "C" za poziom oporów toczenia, "A" za przyczepność na mokrej nawierzchni oraz 69 dB w pomiarze hałasu zewnętrznego. Opony letnie Michelin Primacy 3 w rozmiarze 225/55 R17 są montowane w samochodach typu: Mazda 6 (III FL), BMW Seria 5 (G30), BMW Seria 5 (F10), Opel Insignia (A) czy Mercedes Klasa E (213).
Opony osobowe to produkty, które projektowane są z myślą o autach miejskich, klasy średniej, rodzinnych sedanach i kombi, a także luksusowych limuzynach i samochodach sportowych. Ich zadaniem jest zapewnienie bezpiecznego prowadzenia w zróżnicowanych warunkach, a także komfortu i optymalnego zużycia paliwa (poprzez redukcję oporów toczenia). Kierowcy mogą wybierać spośród opon osobowych klasy budżetowej, średniej i premium. Niektóre z nich mają wzmocnioną konstrukcję, rant ochronny lub technologię Run Flat.
Opony klasy premium to głównie marki Michelin, Bridgestone, Pirelli, Continental, Nokian, Yokohama, Goodyear czy Dunlop. Opony z tej półki oferują najwyższy poziom przyczepności w zróżnicowanych warunkach pogodowych, są komfortowe i mają małe opory toczenia. Wybierane są przez właścicieli samochodów o dużej mocy, kierowców pokonujących duże przebiegi roczne (np. w trasie) czy preferujących dynamiczny styl jazdy. Tego typu opon najczęściej wygrywają testy opon i zbierają szereg pozytywnych recenzji kierowców.
Etykieta unijna na oponach przypomina te znane ze sprzętu AGD/RTV i w przystępnej formie opisuje trzy parametry: opory toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni (pomiar drogi hamowania i siły tarcia między oponą a nawierzchnią) oraz poziom hałasu zewnętrznego emitowanego przez opony. W pierwszych dwóch przypadkach opony mogą otrzymać klasy od A do G, przy czym nie przyznaje się klasy D. Za hałas zewnętrzny opony mogą otrzymać od jednej do trzech fal i wartość liczbową w decybelach. Zapoznanie się z parametrami na etykietach może ułatwić podjęcie decyzji o zakupie opon. Zobacz jak prezentują się oceny opon Michelin Primacy 3 225/55R17 97Y na etykiecie unijnej.
Podczas toczenia na opony działają różne siły – w zależności od konstrukcji mogą one przeciwstawiać się im lepiej lub gorzej. Pokonywanie oporów toczenia pochłania prawie 20% spalania paliwa. Dlatego parametr ten jest tak ważny i został zawarty na etykietach. Za poziom oporów toczenia opony mogą otrzymać klasy od A do G, ale warto wiedzieć, że klasa D nie jest używana dla lepszego rozgraniczenia modeli lepszych i gorszych. Kupując opony o niskich oporach toczenia można zaoszczędzić nawet 0,25 litra paliwa na 100 km. Taką samą ocenę - "C" na etykiecie unijnej w kategorii "spalanie paliwa" uzyskały jeszcze 32 inne produkty spełniające kryteria - opony 225/55 R17 (rozmiar) oraz letnie (sezon).
Przyczepność na mokrej nawierzchni określa długość drogi hamowania i bezpieczeństwo jazdy po jezdni pokrytej wodą. Tu również stosuje się skalę siedmiostopniową, w której najwyższe osiągi nagradzane są klasą "A", a kolejne litery od "B" do "G" oznaczają coraz słabsze zachowanie na mokrej drodze. Identyczną notę - "A" na etykiecie unijnej w kategorii "przyczepność na mokrej nawierzchni" uzyskało jeszcze 219 innych produktów spełniających wytyczne - opony letnie (sezon), 17 cali (średnica) oraz premium (klasa).
Etykiety unijne na oponach zawierają między innymi informację na temat poziomu hałasu zewnętrznego emitowanego przez dany model. W przeciwieństwie do oporów toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni tutaj nie są nadawane klasy od A do G, tylko ocena w postaci 3 fal i wynik pomiaru w dB. Parametr ten wzbudza kontrowersje, ponieważ dla kierowców największe znaczenie ma poziom hałasu wewnętrznego, który jest odczuwany w kabinie i wpływa na komfort jazdy. Hałas zewnętrzny jest istotny w kontekście głośności ruchu drogowego i wynika unijnej z polityki ochrony środowiska. Wynik "69 dB" na etykiecie unijnej w kategorii "hałas zewnętrzny" uzyskało jeszcze 56 innych produktów spełniających kryteria - opony Primacy 3 (model) oraz 17 cali (średnica).
Opony Michelin pochodzą z Francji i od ponad 100 lat uznawane są z jedne z najlepszych na rynku (wykorzystywane są między innymi w rajdach samochodowych). Produkowane są w oparciu o najbardziej zaawansowane technologie i z wykorzystaniem najlepszych jakościowo składników. W efekcie mogą pochwalić się wysokimi osiągami, co potwierdzają testy, etykiety i opinie użytkowników. Opony letnie, zimowe i całoroczne Michelin do różnego rodzaju samochodów dostępne są w ponad 171 krajach świata.
Opony asymetryczne posiadają rzeźbę bieżnika, która dzieli się na dwie części: zewnętrzną i wewnętrzną. Pierwsza z nich zapewnia stabilność podczas dynamicznego manewrowania, a zadaniem drugiej jest odprowadzanie wody podczas jazdy po mokrej nawierzchni. Poza tym opony asymetryczne oferują wysoką odporność na zużycie i dobre tłumienie hałasów. Najczęściej polecane są do samochodów o większej mocy czy kierowcom o agresywnym stylu jazdy. Podczas montażu należy pamiętać, aby strona opony z napisem "outside" znalazła się na zewnątrz auta.
Napisy "97" oraz "Y" umieszczone na boku opony, najczęściej za jej rozmiarem to kolejno indeks nośności (do 730 kg) oraz prędkości (do 300 km/h). Pamiętajcie, że nie wolno ich lekceważyć podczas wyboru opon letnich. Model Primacy 3 (Michelin 225/55 R17) posiada homologację AO (Audi, Volkswagen). Na oponie znaleść można także oznaczenie GRNX - opona energooszczędna.
Opony letnie dostępne są w ramach trzech klas: ekonomicznej (najtańsze), średniej (dobry stosunek cena/jakość) i wyższej (najwyższy poziom osiągów). Montaż opon letnich jest zalecany, gdy średnie dobowe temperatury zaczynają regularnie przekraczać 7 st. C. W takich warunkach mieszanka gumowa opon letnich zaczyna zapewniać optymalną przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni. Opony letnie najczęściej mają bieżnik kierunkowy (najlepszy na wodę) lub asymetryczny (przystosowany do bardziej dynamicznej jazdy).
Każdy producent zapewnia o wysokiej jakości i niezawodności swoich produktów, ale każdemu mogą zdarzyć się błędy czy niedopatrzenia. W takich sytuacjach kupujący może skorzystać z gwarancji, która w przypadku opon Michelin obowiązuje przez 5 lat od daty zakupu i dotyczy wad związanych z wykonaniem czy materiałami użytymi do produkcji. Przy uznanej reklamacji, w przypadku opon zużytych w mniejszym stopniu niż 20% producent zwraca 100% wartości wadliwego produktu. Przy bardziej zużytej oponie udziela rekompensaty w wysokości proporcjonalnej do jej stopnia zużycia.
Opinie o oponach letnich Michelin prezentują się bardzo pozytywnie. Większość kierowców ocenia poszczególne modele bardzo wysoko, co potwierdza wyniki opon marki w testach czy parametry umieszczone na etykietach. W przykładowych recenzjach można przeczytać, że "trzymają się świetnie podczas intensywnych opadów deszczu – nie trzeba korzystać z pomocy ABS; "bardzo dobre zarówno podczas upałów, jak i w chłodniejsze deszczowe dni"; "bezpieczne, komfortowe i oszczędne – warte polecenia".
Testy opon letnich Michelin organizowane przez największe organizacje i czasopisma motoryzacyjne pokazują, że są to niezwykle dopracowane produkty, które oferują najwyższy poziom osiągów. Model Pilot Sport 4 w ostatnich latach został wyróżniony na przykład w testach "Sport Auto", "Auto, Motor und Sport", "Auto Express", "Auto Bild" czy "EVO". Inny z flagowych produktów, Primacy 3, wygrał test ADAC 2018 w rozmiarze 205/55 R16. Michelin Energy Saver+ jest z kolei polecany przez ADAC i "Auto Bild".
Zobacz inne określenia opon Michelin Primacy 3 225/55 R17 97Y AO. Sformułowania te często spotykane są w serwisach ogłoszeniowych czy na grupach dyskusyjnych. Zwroty zawierają różne formy zapisu nazwy producenta (Michelin), indeksów (97Y AO), modelu (Primacy 3), sezonu (opony letnie) oraz rozmiaru (225/55 R17) przedstawione w odmiennej kolejności.
Poniżej lista alternatywnych opon letnich o szerokości 225 mm, profilu 55 %, średnicy 17 cali oraz indeksach 97Y. Przygotowana propozycja to ogumienie o podobnych parametrach oraz zbliżonym przedziale cenowym. Wśród polecanych znalazły się marki Michelin, Fulda, Goodyear oraz Dębica – kosztujące od 274 do 591 zł za sztukę. Dla przypomnienia etykieta, gwarancja oraz cena obecnie omawianej opony.
Na koniec kilka słów o promocjach na opony letnie, wyprzedażach starszych modeli, zakupach na raty oraz produktach powiązanych.
Zacznijmy od promocji, którymi coraz częściej kuszą swoich klientów producenci oraz właściciele sklepów internetowych. Do najchętniej stosowanych benefitów w branży oponiarskiej należą kubki termiczne, karty paliwowe, promocja "zakup 4 opon w cenie 3", bony Sodexo lub bilety na mecze piłkarskie.
Jeżeli chodzi o wyprzedaż opon letnich firmy Michelin to najbardziej opłacalny okazuje się zakup ogumienia poza szczytem sezonu. Kolejną praktyką sklepów z oponami jest przecenianie produktów, których data produkcji jest starsza niż 2-3 lata. Wówczas możemy się liczyć z upustami rzędu 40-55% od ceny detalicznej.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom kierowców, większość sklepów z oponami udostępniła możliwość zakupu swoich produktów na raty, prezentując oferty placówek tj. Credite Agricole, BGŻ BNP Paribas czy mBank. Klienci otrzymują do dyspozycji raty 0% lub (najczęściej) z oprocentowaniem oscylującym w okolicach 1% (0,90 - 1,20).
Poniżej prosta symulacja zakupu na raty 4 sztuk prezentowanych opon letnich Michelin w rozmiarze 225/55 R17 AO (97Y). Przy założeniu, iż jedna opona kosztuje 568 zł, za komplet przyjdzie nam zapłacić 2 272 zł. W zależności od ilości wybranych rat, miesięcznie będziemy musieli przelewać na konto banku od 213 (12 rat) do 1 159 zł (2 raty). Kalkulacja dotyczy oprocentowania wynoszącego 1%.
Ilość rat | Miesięczna rata | Koszt całkowity | Nadpłata |
---|---|---|---|
2 | 1 159 zł | 2 318 zł | 46 zł |
4 | 591 zł | 2 364 zł | 92 zł |
6 | 402 zł | 2 412 zł | 140 zł |
8 | 307 zł | 2 456 zł | 184 zł |
10 | 250 zł | 2 500 zł | 228 zł |
12 | 213 zł | 2 556 zł | 284 zł |
Kupując opony letnie w sklepie internetowym, bardzo często mamy możliwość dodania do swojego zamówienia całej gamy interesujących produktów bądź usług powiązanych z wybranym asortymentem. Najczęściej są to propozycje przedmiotów w cenie od kilku do kilkunastu złotych, którymi w przypadku modelu Primacy 3 mogą być m.in. podkładki antypoślizgowe pod telefon, montaż w serwisie, ubezpieczenie opon czy mierniki grubości bieżnika.