Porównujemy oferty 22 sklepów z oponami letnimi firmy Nokian w rozmiarze 235/80R17. Zobacz gdzie kupić opony Rotiiva AT o indeksach 120/117 R w najniższej cenie. Sprawdź opinie kierowców, przejrzyj wyniki testów, dane techniczne, okres gwarancji i zdjęcia bieżnika. Przeczytaj opis modelu oraz informacje o producencie. Zobacz co przedstawia etykieta unijna, jakie jest przeznaczenie czy rodzaj bieżnika wybranego produktu. Sprawdź jak kształtuje się aktualna cena opon.
Nokian Rotiiva AT w rozmiarze 235/80 R17 120/117R to opona letnia oraz dodatkowo oznakowana symbolami AT, LT. Oznaczenia T428204 oraz 6419440282046 to odpowiednio nadany przez producenta kod produktu oraz numer EAN. Marka, model jak również sama opona - zaliczane są do klasy premium. Pełna lista parametrów została zaprezentowana w tabeli poniżej.
Parametr | Wartość |
---|---|
Kod produktu | T428204 |
EAN | 6419440282046 |
Producent | Nokian |
Koncern | grupa Nokian |
Siedziba | Nokian, Finlandia |
Klasa | premium |
Model | Rotiiva AT |
Poprzedni model | - |
Następny model | - |
Sezon | opony letnie |
Rozmiar | [size width="235" profile="80" diameter="17"]235/80 R17[/size] |
Szerokość | 235 mm |
Profil | 80 % |
Średnica | 17 cali |
Konstrukcja | R (radialna) |
Wysokość profilu | 188 mm |
Kraj produkcji | Finlandia, Rosja |
Rodzaj bieżnika | symetryczny |
Indeks nośności | 120/117 |
Maksymalna nośność | 1400/1285 kg |
Indeks prędkości | R |
Maksymalna prędkość | 170 km/h |
Przeznaczenie | auta 4x4 / SUV |
Gwarancja | 5 lat od daty zakupu |
Opory toczenia | E (spalanie paliwa) |
Przyczepność na mokrym | C (droga hamowania) |
Hałas zewnętrzny | 73 dB |
Fale (1-3) | 2 |
Waga (ciężar) | 18,49 kg |
Premiera modelu | 2014 rok |
Cena | ~ 603 zł (z VAT) |
Run Flat | nie |
Wzmocnienie | nie |
Homologacja / OE | nie |
Rant ochronny felgi | - |
Inne oznaczenia | AT, LT |
Pełna nazwa | Nokian Rotiiva AT 235/80 R17 120R |
Opis modelu Rotiiva AT jest w trakcie opracowywania. Zbieramy materiały, dane techniczne, zastosowane technologie oraz opinie kierowców, niezbędne do przygotowania wyczerpującej prezentacji. Proszę o chwilę wytchnienia, mamy już prawie wszystkie potrzebne informacje.
Opony letnie Nokian Rotiiva AT 235/80 R17 są najczęściej montowane w następujących modelach samochodów: Hyundai i40, Peugeot 206, Ford Kuga, Toyota Land Cruiser czy Ford Mondeo. Prezentowany produkt ma indeks prędkości R, co oznacza że można się na nim poruszać z maksymalną prędkością 170 km/h. Z kolei indeks nośności opon letnich Nokian Rotiiva AT 235/80 R17 to 120/117 - najwyższa wartość obciążenia dla jednej opony wynosi 1400/1285 kg.
Opona letnia Nokian Rotiiva AT w omawianym rozmiarze otrzymała na unijnej etykiecie klasę E w ramach pomiaru oporów toczenia mających wpływ na poziom spalania paliwa. Za przyczepność na mokrej nawierzchni produkt otrzymał klasę C, a pomiar hałasu zewnętrznego emitowanego przez model Nokian Rotiiva AT 235/80 R17 dał wynik 73 dB.
Jak należy interpretować zapis rozmiaru opony, który umieszczony jest na ścianie bocznej każdego modelu? Pierwsza liczba to szerokość opony podawana w milimetrach – w omawianym przypadku jest to 235 mm. Druga liczba to wysokość profilu opony prezentowana jako procent z szerokości – tutaj 80% z 235, czyli 188 mm. Litera mówi to typie konstrukcji opony (najczęściej jest to "R" – radialna), a ostatnia liczba to średnica felgi, na jaką należy zamontować dany produkt – w tym przypadku 17 cali, czyli 43,18 cm.
Opony do aut SUV i crossover są bardzo często poszukiwane przez kierowców ze względu na rosnącą popularność tego typu samochodów. Bardzo często mają rant ochronny felgi lub technologię Run Flat, jeśli budowa samochodu tego wymaga. Auta typu SUV mają większą masę i wyżej położony środek ciężkości, dlatego opony do aut SUV mają wyższą nośność i bardziej sztywne ściany boczne. Bieżniki są takie same, jak w modelach osobowych (często nazwa opony ma tylko dopisek SUV w ramach jednego modelu).
Opony klasy premium to najbardziej zaawansowane technologicznie produkty na rynku. Nowatorskie rozwiązania pojawiają się na początku właśnie w oponach klasy wyższej. W efekcie oferują one doskonałą przyczepność niezależnie od warunków panujących na drodze, wysoki poziom komfortu, odporność na zużycie i małe opory toczenia. Opony klasy premium zajmują czołowe pozycje w testach organizowanych przez organizacje i czasopisma motoryzacyjne. Najważniejsze marki to: Michelin, Bridgestone, Pirelli, Continental, Nokian, Yokohama, Goodyear czy Dunlop.
Etykieta unijna na oponach przypomina te znane ze sprzętu AGD/RTV i w przystępnej formie opisuje trzy parametry: opory toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni (pomiar drogi hamowania i siły tarcia między oponą a nawierzchnią) oraz poziom hałasu zewnętrznego emitowanego przez opony. W pierwszych dwóch przypadkach opony mogą otrzymać klasy od A do G, przy czym nie przyznaje się klasy D. Za hałas zewnętrzny opony mogą otrzymać od jednej do trzech fal i wartość liczbową w decybelach. Zapoznanie się z parametrami na etykietach może ułatwić podjęcie decyzji o zakupie opon. Zobacz jak prezentują się oceny opon Nokian Rotiiva AT 235/80R17 120/117R na etykiecie unijnej.
Opory toczenia to siły działające na opony przeciwnie do kierunku jazdy (tarcie, opór powietrza itd.). Im gorzej dany model się im przeciwstawia, tym ma większe opory toczenia, a więc potrzebuje więcej energii do pozostawania w ruchu. Wiąże się to ze zwiększonym spalaniem paliwa. Opony o małych oporach toczenia są w stanie wpłynąć na spadek jego zużycia nawet o 0,25 litra na 100 km. Za poziom oporów toczenia opony na etykiecie unijnej mogą otrzymać klasy od A do G, ale warto wiedzieć, że klasa D nie jest używana dla lepszego rozgraniczenia modeli lepszych i gorszych. Taką samą ocenę - "" na etykiecie unijnej w kategorii "spalanie paliwa" uzyskało jeszcze 0 innych produktów spełniających kryteria - opony Nokian (producent), letnie (sezon) oraz 235/80 R17 (rozmiar).
Za przyczepność na mokrej nawierzchni etykieta unijna przewiduje przyznawanie oponom klas od A do G, ale klasa D pozostaje pusta dla rozgraniczenia modeli z lepszym wynikiem pomiaru. Z kolei produkty z klasą G są na tyle słabe pod względem przyczepności, że mogą stanowić zagrożenie i nie dopuszcza się ich do sprzedaży. Wartości przyczepność na mokrej nawierzchni na potrzeby systemu etykiet wyznacza się w pomiarze drogi hamowania i siły tarcia opon. Zapoznając się z tym parametrem można wyrobić sobie opinię na temat zachowania danego modelu w trudnych warunkach. Identyczną notę - "C" na etykiecie unijnej w kategorii "przyczepność na mokrej nawierzchni" uzyskało jeszcze 39 innych produktów spełniających wytyczne - opony letnie (sezon), 17 cali (średnica) oraz premium (klasa).
Etykieta unijna (hałas zewnętrzny) w porównaniu do pozostałych parametrów nie przewiduje nadawania klas odpowiadających literom alfabetu. W tym przypadku mamy do czynienia z systemem umieszczania 3 fal i wyniku pomiaru hałasu w dB. Decyzja o umieszczeniu akurat tego parametru wynika z realizacji przez UE polityki ochrony środowiska – warto pamiętać, że mierzona jest tu wartość hałasu zewnętrznego emitowanego przez opony, a nie tego słyszanego w kabinie pojazdu, co często ma kluczowe znaczenie dla kierowców. Wynik "73 dB" na etykiecie unijnej w kategorii "hałas zewnętrzny" uzyskały jeszcze 4 inne produkty spełniające kryteria - opony Rotiiva AT (model) oraz 17 cali (średnica).
Nokian to producent opon premium pochodzący z Finlandii. Firma specjalizuje się w modelach przystosowanych do jazdy w najtrudniejszych i zmieniających się warunkach atmosferycznych. Zarówno opony letnie, jak i zimowe Nokian doskonale sprawdzają się w kapryśnej aurze Europy Środkowej. Nowoczesne technologie i ekologiczne materiały wykorzystywane podczas produkcji przekładają się na wysoką przyczepność, efektywność paliwową i komfort podróżowania. Opony Nokian mogą pochwalić się doskonałymi wynikami w testach i dobrymi opiniami kierowców.
Bieżnik symetryczny to rozwiązanie, które kiedyś było stosowane w samochodach osobowych. Obecnie tego typu rzeźbę można spotkać głównie w modelach przeznaczonych do aut dostawczych i ciężarowych. Cechą charakterystyczną takich opon jest to, że dwie połowy bieżnika mają taki sam wzór. W związku z tym kierunek toczenia czy sposób montażu nie mają tu znaczenia. Takimi oponami łatwo rotować na samochodzie, są odporne na zużycie, a ich koszt produkcji jest najniższy. Z drugiej strony oferują przeciętne osiągi związane z bezpieczeństwem.
Napisy "120/117" oraz "R" umieszczone na boku opony, najczęściej za jej rozmiarem to kolejno indeks nośności (do 1400/1285 kg) oraz prędkości (do 170 km/h). Pamiętajcie, że nie wolno ich lekceważyć podczas wyboru opon letnich. Na oponie znaleść można także oznaczenie LT - light Truck, opona może być stosowana również przez lekkie ciężarówki.
Opony letnie to modele, które najlepiej sprawdzają się w okresie od późnej wiosny do wczesnej jesieni. Najlepiej zamontować je, gdy średnia dobowa temperatura regularnie przekracza 7 st. C. Opony letnie mają za zadanie zapewnić dobrą przyczepność na suchej nawierzchni oraz podczas opadów deszczu, a także odpowiedni komfort jazdy i małe opory toczenia. Opony letnie najczęściej wyposażone są w bieżnik asymetryczny lub kierunkowy. Jak kupić opony letnie? Najlepiej zapoznać się z ich etykietami, sprawdzić wyniki testów i opinie użytkowników.
Opony Nokian objęte są 5-letnią gwarancją, której bieg liczony jest od ich daty zakupu. Reklamację należy zgłosić u autoryzowanego dilera marki w ciągu dwóch miesięcy od wykrycia wady. Jeśli zostanie ona uznana, to właściciel opon otrzymuje rekompensatę finansową uzależnioną od stopnia zużycia opony. Reklamacji podlegają także egzemplarze po kołkowaniu pod warunkiem, że wykonała je firma Nokian lub autoryzowany przez nią serwis. W przypadku wad widocznych po tylko po napompowaniu, do reklamacji należy oddać całe koło (oponę z felgą).
W opiniach o oponach letnich Nokian można przeczytać, że są one "bardzo dopracowane pod niemal każdym względem – dobrze prowadzą się na suchej i mokrej drodze, są komfortowe i nie kosztują dużo jak na klasę premium" lub "mają krótką drogę hamowania w bardzo różnych warunkach pogodowych, super odprowadzają wodę". Komentarze kierowców na temat opon letnich Nokian są potwierdzeniem informacji producenta o ich osiągach, parametrów umieszczonych na etykietach i wyróżnień przyznawanych w specjalistycznych testach.
Opony Nokian to jedne z najczęściej wyróżnianych produktów na rynku. Testy opon letnich Nokian pokazują, że marka nie bez powodu zaliczana jest do klasy premium. Dla przykładu Nokian Line wygrał test ADAC z 2015 roku (rozmiar 185/60 R14), zaprojektowany dla mocnych aut model zLine zajął 3. miejsce w sprawdzianie ACE z 2018 roku (rozmiar 235/45 R18), a w wielu innych był polecany. Z kolei modele Nokian iLine i eLine 2 doskonale wypadły w testach zorganizowanych na potrzeby systemu etykiet i otrzymały jedne z najwyższych klas w swoim segmencie.
Zobacz inne określenia opon Nokian Rotiiva AT 235/80 R17 120R. Sformułowania te często spotykane są w komentarzach blogów czy na grupach dyskusyjnych. Zwroty zawierają różne formy zapisu rozmiaru (235/80 R17), nazwy producenta (Nokian), indeksów (120/117R), sezonu (opony letnie) oraz modelu (Rotiiva AT) przedstawione w odmiennej kolejności.
Poniżej lista alternatywnych opon letnich o szerokości 235 mm, profilu 80 %, średnicy 17 cali oraz indeksach 120/117R. Przygotowana propozycja to ogumienie o podobnych parametrach oraz zbliżonym przedziale cenowym. Wśród polecanych znalazła się marka Yokohama – kosztująca około 507 zł za sztukę. Dla przypomnienia etykieta, gwarancja oraz cena obecnie omawianej opony.
Na koniec kilka słów o promocjach na opony letnie, wyprzedażach starszych modeli, zakupach na raty oraz produktach powiązanych.
Zacznijmy od promocji, którymi coraz częściej kuszą swoich klientów producenci oraz właściciele sklepów internetowych. Do najchętniej stosowanych benefitów w branży oponiarskiej należą smycze do kluczy, bilety na mecze piłkarskie, wejściówki do kina, bony Sodexo oraz karty przedpłacone.
Jeżeli chodzi o wyprzedaż opon letnich firmy Nokian to najbardziej opłacalny okazuje się zakup ogumienia poza szczytem sezonu. Kolejną praktyką sklepów z oponami jest przecenianie produktów, których data produkcji jest starsza niż 2-3 lata. Wówczas możemy się liczyć z upustami rzędu 40-65% od ceny detalicznej.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom kierowców, większość sklepów z oponami udostępniła możliwość zakupu swoich produktów na raty, prezentując oferty placówek tj. Santander Consumer Bank, Euro Bank lub Credite Agricole. Klienci otrzymują do dyspozycji raty 0% lub (najczęściej) z oprocentowaniem oscylującym w okolicach 1% (0,90 - 1,20).
Poniżej prosta symulacja zakupu na raty 4 sztuk prezentowanych opon letnich Nokian w rozmiarze 235/80 R17 (120/117R). Przy założeniu, iż jedna opona kosztuje 603 zł, za komplet przyjdzie nam zapłacić 2 412 zł. W zależności od ilości wybranych rat, miesięcznie będziemy musieli przelewać na konto banku od 226 (12 rat) do 1 231 zł (2 raty). Kalkulacja dotyczy oprocentowania wynoszącego 1%.
Ilość rat | Miesięczna rata | Koszt całkowity | Nadpłata |
---|---|---|---|
2 | 1 231 zł | 2 462 zł | 50 zł |
4 | 628 zł | 2 512 zł | 100 zł |
6 | 427 zł | 2 562 zł | 150 zł |
8 | 326 zł | 2 608 zł | 196 zł |
10 | 266 zł | 2 660 zł | 248 zł |
12 | 226 zł | 2 712 zł | 300 zł |
Kupując opony letnie w sklepie internetowym, bardzo często mamy możliwość dodania do swojego zamówienia całej gamy interesujących produktów bądź usług powiązanych z wybranym asortymentem. Najczęściej są to propozycje przedmiotów w cenie od kilku do kilkunastu złotych, którymi w przypadku modelu Rotiiva AT mogą być m.in. ładowarki do telefonu na USB, preparaty do mycia felg, montaż w serwisie oraz worki do opon.