Poniższa prezentacja dotyczy modelu WR D4. Zobacz również nowość firmy Nokian na sezon zimowy 2019/20 czyli model WR Snowproof.
Sprawdzimy dzisiaj czy Nokian WR D4 faktycznie zasługuje na miano jednej z najlepszych opon zimowych na sezon 2016/17. Fiński producent opon z siedzibą w mieście Nokia nie raz zaskakiwał już kierowców z całego świata swoimi produktami. Przez ponad trzy ćwierćwiecza działalności na rynku ogumienia samochodowego firma nigdy nie zwolniła tempa. Sławę przyniosła jej już pierwsza w historii opona zimowa, jednak to nie wystarczyło. Celem kolejnych właścicieli fińskich zakładów było tworzenie zimówek, które nie będą miały sobie równych. Wreszcie, po 80 latach wzmożonych wysiłków najznakomitszych inżynierów i kilku pokoleń robotników powstały opony zimowe Nokian (czyt. Nokien, Nokjen) WR D4 - niezawodne, supernowoczesne, pierwsze w historii zimówki z oceną „A” za jazdę na mokrej nawierzchni. Zdaniem wielu kierowców Nokian Tyres w produkcji opon osiągnęło już wszystko, co było do osiągnięcia. Jedno jest pewne: jeśli ktoś może jeszcze pobić skandynawską markę, to – jak już nie raz w historii – będzie to samo Nokian Tyres.Nazwa testu | Rok | Miejsce / Ocena |
---|---|---|
ADAC 185/65 R15 | 2016 | 3 miejsce / Szczególnie polecana |
ADAC 225/45 R17 | 2016 | 6 miejsce / Polecana |
Auto Bild 205/55 R16 | 2016 | 7 miejsce / Polecana |
Auto Express 205/55 R16 | 2016 | 2 miejsce / Perfekcyjna |
Autoklub České Republiky 205/55 R16 | 2016 | 4 miejsce / Szczególnie polecana |
AutoMotorSport 215/60 R17 | 2016 | 2 miejsce / Świetna |
GTÜ 205/55 R16 | 2016 | 2 miejsce / Szczególnie polecana |
Auto Bild Belarus | 2015 | 1 miejsce / Szczególnie polecana |
GTÜ Gesellschaft | 2015 | Wyróżnienie / Opona polecana |
AUTO MOTOR UND SPORT | 2015 | 6 miejsce / Opona dobra |
Auto Centre | 2015 | 1 miejsce / Bardzo polecana |
Autozeitung | 2015 | 2 miejsce / Bardzo polecana |
ARBÖ Autoclub Österreich | 2015 | Wyróżnienie / Opona polecana |
Sportscars | 2015 | 5 miejsce / Opona bardzo dobra |
Od 4 lat pracuję w serwisie wymiany opon. Mamy 4 stanowiska, przez które każdego dnia w sezonie przedziera się ok. 80 pojazdów zamieniających opony z zimowych na letnie i odwrotnie. Założyłem już setki opon Nokiana, zarówno tego produkcji rosyjskiej (70%) jak i tego produkcji fińskiej (30%). Nie zauważyłem żadnej różnicy. Nigdy nie było żadnych problemów z wyważaniem czy czymkolwiek przy wymianie opon Nokian, więc nie wiem skąd ludzie wymyślili sobie takie bzdury. Można tylko zakładać, że mógł w tym maczać palce ktoś z konkurencji, ale to tylko moje przypuszczenia:) Nasza firma otwarta jest od 6 rana do 18:00 czasami do 20:00 wieczorem. Wymiana opon z felgami stalowymi to 70 zł, felgi aluminiowe 90 zł. Często klienci zadają pytanie: dlaczego wymiana opon z felgami aluminiowymi jest droższa? Odpowiedź jest prosta. Cena jest wyższa głównie z jednego powodu - ceny odważników do felg aluminiowych podczas ich wyważania jest większa niż zwykłych do felg stalowych. Do tego dochodzi jeszcze fakt, iż podczas wymiany opon na "alusach" trzeba troszkę bardziej uważać żeby nie uszkodzić przez przypadek powłoki lakieru.
W skali A-G „C” oznacza dobre wyniki pod względem oporów toczenia, co przekłada się na wysokie osiągi i powolne ścieranie się bieżnika. Opona z tym wynikiem może pochwalić się też niedużymi kosztami eksploatacji. Od zawsze ocena „A” za hamownia na mokrej nawierzchni była zarezerwowana dla wysokiej klasy ogumienia letniego. Nokian WR D4 to pierwsze opony zimowe, które uzyskały najlepsze wyniki w tej kategorii, tym samym bardzo wysoko zawieszając poprzeczkę dla konkurencji. 69 db oznacza „1” za hałas zewnętrzny, jednak nie jest to „szkolna jedynka”. Przeciwnie, to najlepsza ocena, jaką można uzyskać za poziom emitowanego hałasu. Tym samym opona gwarantuje bardzo wysoki komfort akustyczny.
Klient zgłaszając reklamację musi dostarczyć oponę do punktu zakupu na swój koszt. W przypadku uznania reklamacji, sprzedawca powinien zwrócić poniesiony przez klienta koszt. Jak jednak pokazuje życie, są z tym spore problemy, bo jak zwrócić klientowi poniesiony koszt, gdy ten dostarcza oponę do punktu zakupu - taksówką? Zwrot dotyczy najtańszej formy transportu, nie uda się zatem w taki sposób naciągnąć sprzedawcy. Najlepiej jest dogadać się ze sklepem, by ten przysłał po opony do reklamacji - współpracującą ze sklepem firmę kurierską. Jeżeli opona Nokian WR D4 ma minimum 4 mm głębokości bieżnika oraz nie opłynął okres 5 lat od daty jej wyprodukowania, klientowi reklamującemu produkt, należy się zwrot 100% należnej kwoty znajdującej się na dowodzie zakupu (paragonie lub fakturze). Może to mieć zatem miejsce po 4 latach i 11 miesiącach od zakupu. Klient może również zdecydować się na wymianę opony na zupełnie nową, lub gdy ta nie jest dostępna już w sprzedaży na inną, z tym że jeżeli będzie to droższa opona, klient musi liczyć się z dopłatą różnicy. To jednak do niego należy wybór czy chce zwrot gotówki czy nową oponę. Pamiętać należy że obowiązkowo musi mieć zachowany dokument potwierdzający zakup. Opona nie mogła być naprawiana przed zgłoszeniem reklamacji. Nie zostanie ona poddana inspekcji, nawet gdyby waga opony została wykryta wcześniej lub miejsce naprawy leżało po drugiej stronie wadliwego ogumienia. W przypadku gdy reklamacja będzie nieuzasadniona, klient musi odebrać oponę od producenta na swój koszt w ciągu 30 dni od wydania negatywnej decyzji. Jeżeli w tym czasie nie zgłosi się po nią właściciel - zostanie zutylizowana.
Cecha | WR D3 | WR D4 |
---|---|---|
Rok produkcji | od 2011 | od 2015 |
Ilość rozmiarów | 56 | 61 |
Zachowanie na wodzie | 9/10 (B) | 10/10 (A) |
Cena za sztukę | od 145 zł | od 172 zł |
Komfort | 8/10 (71dB) | 10/10 (68dB) |
Top 5 w testach opon | 35 razy | 12 razy |
Zużycie paliwa | 8/10 (C) | 8/10 (C) |
Ocena ogólna | bardzo dobra | wyśmienita |