Data modyfikacji:

Radar Dimax 4Season 215/55 R16 97V XL

Autor: Łukasz Wulkanista

Opona całoroczna Radar Dimax 4Season 215/55 R16 97V XL (zdj

Zdjęcie poglądowe modelu Dimax 4Season w rozmiarze 215/55 R16 XL

Porównujemy oferty 25 sklepów z oponami całorocznymi firmy Radar w rozmiarze 215/55R16. Zobacz gdzie kupić opony Dimax 4Season w najniższej cenie. Sprawdź opinie kierowców, przejrzyj wyniki testów, dane techniczne, okres gwarancji i zdjęcia bieżnika. Przeczytaj opis modelu oraz informacje o producencie. Zobacz co przedstawia etykieta unijna, jakie jest przeznaczenie czy rodzaj bieżnika wybranego produktu. Sprawdź jak kształtuje się aktualna cena opon.

Co oznacza zapis "97 V XL" w nazwie opony?

Parametry techniczne

Radar Dimax 4Season w rozmiarze 215/55 R16 97V to opona całoroczna oraz wzmacniana (XL). Marka, model jak również sama opona - zaliczane są do klasy budżetowej. Pełna lista parametrów została zaprezentowana w tabeli poniżej.

Pełna specyfikacja opony (szczegóły produktu)
Parametr Wartość
Producent Radar
Koncern grupa Radar
Siedziba Chiny
Klasa budżetowa
Model Dimax 4Season
Poprzedni model -
Następny model -
Sezon opony całoroczne
Rozmiar [size width="215" profile="55" diameter="16"]215/55 R16[/size]
Szerokość 215 mm
Profil 55 %
Średnica 16 cali
Konstrukcja R (radialna)
Wysokość profilu 118,25 mm
Kraj produkcji Chiny
Rodzaj bieżnika symetryczny
Indeks nośności 97
Maksymalna nośność 730 kg
Indeks prędkości V
Maksymalna prędkość 240 km/h
Przeznaczenie auta osobowe
Gwarancja 2 lata od daty zakupu
Opory toczenia E (spalanie paliwa)
Przyczepność na mokrym C (droga hamowania)
Hałas zewnętrzny 72 dB
Fale (1-3) 2
Waga (ciężar) 11,15 kg
Cena ~ 251 zł (brutto, z VAT)
Run Flat nie
Wzmocnienie tak (XL)
Rant ochronny felgi -
Inne oznaczenia -
Pełna nazwa Radar Dimax 4Season 215/55 R16 97V XL

Model Dimax 4Season

Fragment bieżnika Dimax 4Season firmy Radar (zdjęcie)

Opis opony Radar Dimax 4Season w pigułce. Producentem opon jest marka Radar, która posiada swoje fabryki w takich krajach jak Chiny. Prezentowany model stworzono z myślą o sezonie letnim i zimowym. Jeżeli chodzi o gwarancję na opony Radar (klasa budżetowa) to wynosi ona 2 lata od daty zakupu. Bieżnik Dimax 4Season ma konstrukcję symetryczną, o której więcej dowiesz się w tej części opisu.

Opony całoroczne Radar Dimax 4Season w rozmiarze 215/55 R16 97V XL

Opona całoroczna Radar Dimax 4Season 215/55 R16 jest zaprojektowana z myślą o samochodach typu Citroen C5 (II), Ford Mondeo (IV FL), Audi A6 (C5), Citroen Berlingo (II) czy VW Sharan (I FL) i to właśnie w nich jest najczęściej montowana. W ramach europejskiego systemu etykiet omawiany model otrzymał klasę E podczas pomiaru oporów toczenia (wpływają one na spalanie paliwa i emisję CO2 do atmosfery), ocenę C za hamowanie na mokrej nawierzchni, a pomiar emitowanego hałasu zewnętrznego dał wynik na poziomie 72 dB.

Warto także wspomnieć, że prezentowane opony całoroczne Radar Dimax 4Season 215/55 R16 mają indeks nośności 97, co oznacza, że przy jeździe z maksymalną prędkością dopuszczalne obciążenie dla jednej opony wynosi 730 kg. Sama maksymalna prędkość wynosząca tutaj 240 km/h jest oznaczona za pomocą indeksu prędkości V.

Jak należy rozumieć oznaczenie rozmiaru opon wielosezonowych Radar Dimax 4Season? Pierwsza pozycja w rozmiarze opony 215/55 R16 to jej szerokość określona w milimetrach – w tym przypadku jest to 215 mm (21,50 cm). Druga z liczb określa wysokość profilu modelu i jest podawana jako procent z szerokości – tutaj 55% z 215, czyli 118,25 mm. Litera to typ konstrukcji opony ("R" – radialna, "-" – diagonalna, "B" – diagonalna z opasaniem – ang. bias belted). Ostatnia liczba to podana w calach średnica felgi, na jaką należy zamontować oponę – tutaj 16 cali.

Opona do aut osobowych

Przeznaczenie - samochody osobowe (zdjęcie)

Dimax 4Season w rozmiarze 215/55 R16 sklasyfikowany został przez producenta jako ogumienie osobowe. Opony do samochodów osobowych to segment przeznaczonych do szerokiego przekroju aut - od małych samochodów miejskich, przez auta kombi, aż po limuzyny i auta sportowe wyposażone w silniki o dużej mocy. W zależności od potrzeb kierowcy, można wybierać spośród opon klasy ekonomicznej, średniej i premium. Charakteryzują się różnym poziomem zaawansowania technologicznego, dzięki czemu spełnią oczekiwania kierowców chcących zarówno zadbać o bezpieczeństwo jazdy, jak i tych, którym zależy na bardziej sportowych osiągach i komforcie w każdych warunkach.

Klasa - budżetowa. Tanie opony dla kierowców preferujących spokojny styl jazdy

Klasa - budżetowa

Opony firmy Radar pozycjonowane są przez branżę motoryzacyjną jako produkty klasy budżetowej. Opony klasy ekonomicznej to takie marki, jak Radar, Premiorri, Imperial, Zeetex, Achilles, Laufenn oraz Apollo. Ich osiągi stoją na nieco niższym poziomie niż ma to w miejsce w przypadku modeli ze średniej lub wyższej półki, ale jednocześnie są też tańsze. Technologie stosowane w przypadku opon klasy ekonomicznej kilka sezonów wcześniej były obecne w oponach premium. Tego typu produkty są wybierane przez właścicieli małych aut, którzy preferują spokojny styl jazdy i nie pokonują rocznie dużej liczby kilometrów (jeżdżą głównie po mieście lub w ogóle sporadycznie użytkują samochód).

Etykieta unijna opon Dimax 4Season 215/55 R16 czyli ocena hałasu, hamowania i spalania

Etykieta unijna na oponach przypomina te znane ze sprzętu AGD/RTV i w przystępnej formie opisuje trzy parametry: opory toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni (pomiar drogi hamowania i siły tarcia między oponą a nawierzchnią) oraz poziom hałasu zewnętrznego emitowanego przez opony. W pierwszych dwóch przypadkach opony mogą otrzymać klasy od A do G, przy czym nie przyznaje się klasy D. Za hałas zewnętrzny opony mogą otrzymać od jednej do trzech fal i wartość liczbową w decybelach. Zapoznanie się z parametrami na etykietach może ułatwić podjęcie decyzji o zakupie opon. Zobacz jak prezentują się oceny opon Radar Dimax 4Season 215/55R16 97V na etykiecie unijnej.

Spalanie paliwa - ocena E

Spalanie paliwa to jeden z parametrów zawartych na etykiecie dołączonej do każdej opony sprzedawanej na terenie Unii Europejskiej. Dzięki tym danym, kierowca może zobaczyć, który z modeli jest bardziej ekonomiczny w eksploatacji i na tej podstawie podjąć decyzję o zakupie. Oszczędność paliwa jest określana w zakresie od A do G na kolorowej skali mieszczącej się w lewym górnym rogu etykiety. Litera A i kolor zielony oznaczają największą oszczędność paliwa, a litera G i kolor czerwony - najmniejszą. Taką samą ocenę - "E" na etykiecie unijnej w kategorii "spalanie paliwa" uzyskało jeszcze 16 innych produktów spełniających kryteria - opony 215/55 R16 (rozmiar) oraz całoroczne (sezon).

Hamowanie na mokrym - ocena C

Na etykiecie dołączonej do opony można znaleźć informację o przyczepności na mokrej nawierzchni. To parametr, który w znacznym stopniu decyduje o bezpieczeństwie jazdy w zróżnicowanych warunkach pogodowych. Skala obejmuje litery od A do G, gdzie A oznacza najkrótszą drogę hamowania. Opona z tym oznaczeniem pozwala na wytracenie prędkości o 30% skuteczniej od opony z końca skali, co przekłada się na drogę hamowania aż o 18 krótszą (przy orientacyjnej szybkości wynoszącej 80 km/h).

Hałas na zewnątrz - 72 dB

Dzięki informacji o hałasie na zewnątrz auta zamieszczonej na etykiecie unijnej na opony, kierowca decydując się na wybór danego modelu wie z jakim hałasem wiąże się jego użytkowania. Zewnętrzny hałas toczenia opony jest generowany w czasie jazdy i mierzony w decybelach. Na etykiecie wyraża go piktogram obejmujący od jednej do trzech fal, przy czym jedna fala oznacza oponę najcichszą, a trzy – najgłośniejszą. Dane widoczne na etykiecie obejmują jednak tylko głośność na zewnątrz samochodu, a nie w kabinie. Wynik "72 dB" na etykiecie unijnej w kategorii "hałas zewnętrzny" uzyskały jeszcze 143 inne produkty spełniające kryteria - opony całoroczne (sezon), 16 cali (średnica) oraz budżetowa (klasa).

Firma Radar

Logo firmy oponiarskiej Radar (zdjęcie)

Radar to singapurski producent zajmujący się wytwarzaniem opon od 2006 roku. Marka należy do koncernu Omni United, który jest też właścicielem takich brandów jak Achilles, Roadlux czy Patriot. Kierowcy cenią opony Radar ze względu na bezpieczeństwo prowadzenia, korzystną cenę i zoptymalizowany komfort jazdy. Ogumienie Radar, które przeznaczone jest do aut osobowych, aut dostawczych, pojazdów przemysłowych i rolniczych, powstaje w zakładach Omni United rozlokowanych w Chinach, Indiach, Indonezji i na Sri Lance.

Jak sprawdza się symetryczna rzeźba bieżnika w oponie Radar Dimax 4Season 215/55 R16 97V? Poznaj jej wady i zalety

Bieżnik symetryczny (zdjęcie)

Model Dimax 4Season (Radar) wyposażony został w symetryczną rzeźbę bieżnika. W oponach z bieżnikiem symetrycznym obie połowy bieżnika są takie same. W związku z tym można je dowolnie zamontować na feldze, gdyż strona czy kierunek toczenia opony nie mają tu wpływu na właściwości jezdne. Takie opony łatwo przekłada się na samochodzie, do ich największych zalet należą też większa odporność na zużycie i niższe koszty produkcji. Z drugiej strony bieżnik symetryczny zapewnia bardzo przeciętne właściwości jezdne (szczególnie przy wyższych prędkościach). W związku z tym jest obecnie stosowany głównie w oponach ciężarowych i dostawczych.

Oznaczenia 97V oraz XL

Napisy "97" oraz "V" umieszczone na boku opony, najczęściej za jej rozmiarem to kolejno indeks nośności (do 730 kg) oraz prędkości (do 240 km/h). Pamiętajcie, że nie wolno ich lekceważyć podczas wyboru opon wielosezonowych. XL to skrót od extra load oznaczający ogumienie o wzmacnianej konstrukcji.

Opona na sezon letni oraz zimowy

Opony całoroczne

Radar Dimax 4Season 215/55 R16 należy do grupy opon wielosezonowych. Opony całoroczne/wielosezonowe przystosowane są do użytkowania zarówno w sezonie letnim, jak i zimowym. Nazwy popularnych opon całorocznych kojarzą się z 4 porami roku: 4Seasons", "Quatrac", "All Season", "All Weather" itd. Ten typ ogumienia najlepiej sprawdza się w miejscach o łagodnym klimacie (zima bez mrozów, lato bez upałów), ponieważ jego osiągi stanowią pewien kompromis pomiędzy oponami letnimi a zimowymi. Bieżnik i mieszanka opon całorocznych są niejako wyśrodkowane pomiędzy tymi stosowanymi w modelach sezonowych – mniej lameli, średnia mieszanka itp.

Gwarancja na opony Dimax 4Season

Opony warto reklamować w przypadku zauważenia wady fabrycznej - wówczas użytkownik może uzyskać rekompensatę finansową lub wymienić produkt na nowy. Kiedy szanse na pozytywne rozstrzygnięcie sprawy maleją? Producent nie uzna reklamacji we wszystkich sytuacjach, w których uszkodzenie zaistniało z winy użytkownika - np. w wyniku usterki mechanicznej, jazdy z nieprawidłowym ciśnieniem lub niewłaściwego przechowywania ogumienia. W przypadku marki Radar, gwarancja udzielana jest na okres 2 lat od daty zakupu.

2 lata od daty zakupu

Opinie kierowców rozmiaru 215/55 R16 o oponach Radar Dimax 4Season

Opinie o oponie są obecnie zbierane od użytkowników. Czekamy na pierwsze wrażenia z jazdy oraz informacje jak opony zachowują się w różnych warunkach. Dodaj swoją opinię. W komentarzu poza recenzją proszę o podawanie marki i modelu auta, lokalizacji (góry, miasto, trasa) oraz preferowanego stylu jazdy.

Radar w testach opon wielosezonowych

Test opon wielosezonowych Radar

"Zrównoważone osiągi w każdej sytuacji pogodowej - zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni", "zapewniają bezpieczną jazdę", “sprawne ruszanie z miejsca i krótka droga hamowania to główne zalety tych opon", "gwarantują optymalny komfort prowadzenia i nie zawodzą w trudnych warunkach drogowych" - to tylko niektóre z opinii zadowolonych użytkowników korzystających na co dzień z chińskich opon. Te produkty, które dawniej nie cieszyły się pozytywną opinią użytkowników, obecnie są coraz częściej polecane przez kierowców. Zaawansowanie technologiczne chińskich opon i ich coraz wyższa jakość, sprawiają że mogą konkurować one z oponami produkowanymi w Europie. Chińskie opony są także coraz częściej brane pod uwagę podczas testów opon przygotowywanych przez specjalistów z branży motoryzacyjnej. Wynika z nich, że zapewniają optymalne parametry podczas codziennej jazdy, sprawdzają się w autach małolitrażowych i radzą sobie najlepiej w umiarkowanych warunkach pogodowych.

Radar Dimax 4Season 215/55 R16 97V XL na forach czyli inne formy zapisu prezentowanej opony

Zobacz inne określenia opon Radar Dimax 4Season 215/55 R16 97V XL. Sformułowania te często spotykane są w porównywarkach cenowych czy na grupach dyskusyjnych. Zwroty zawierają różne formy zapisu rozmiaru (215/55 R16), sezonu (opony całoroczne), nazwy producenta (Radar), modelu (Dimax 4Season) oraz indeksów (97V XL) przedstawione w odmiennej kolejności.

Znalezione m.in. na forum:

  • 16 215x55 Dimax 4 Season Radar 97 V XL
  • 215/55 R16 97V XL Radar Dimax 4Season
  • opony Radar 215x55x16 Dimax AllSeason
  • opony całoroczne Radar Dimax 4Season 215/55R16
  • Dimax 4Season 215/55 R16 97 V całoroczne

Polecane opony całoroczne 215 55 R16 97V o zbliżonych parametrach i cenie

Poniżej lista alternatywnych opon wielosezonowych o szerokości 215 mm, profilu 55 %, średnicy 16 cali oraz indeksach 97V. Przygotowana propozycja to ogumienie o podobnych parametrach oraz zbliżonym przedziale cenowym. Dla przypomnienia etykieta, gwarancja oraz cena obecnie omawianej opony.

Opona całoroczna
Opona Nexen N'Blue 4 Season 215 55 R16 97V XL

Logo firmy Nexen
Klasa średnia

Nexen N'Blue 4 Season
215/55 R16 97V XL

  • Wzmacniane – XL
  • Gwarancja – 5 lat od daty zakupu
  • Indeks nośności – 97 (do 730 kg/oponę)
  • Indeks prędkości – V (do 240 km/h)
E B 69dB
Cena od 289 zł / szt.

Opona całoroczna
Opona Kormoran All Season 215 55 R16 97V XL

Logo firmy Kormoran
Klasa ekonomiczna

Kormoran All Season
215/55 R16 97V XL

  • Wzmacniane – XL
  • Gwarancja – 5 lat od daty zakupu
  • Indeks nośności – 97 (do 730 kg/oponę)
  • Indeks prędkości – V (do 240 km/h)
E C 70dB
Cena od 216 zł / szt.

Opona całoroczna
Opona Tigar All Season 215 55 R16 97V XL

Logo firmy Tigar
Klasa ekonomiczna

Tigar All Season
215/55 R16 97V XL

  • Wzmacniane – XL
  • Gwarancja – 5 lat od daty zakupu
  • Indeks nośności – 97 (do 730 kg/oponę)
  • Indeks prędkości – V (do 240 km/h)
E C 70dB
Cena od 338 zł / szt.

Opona całoroczna
Opona Matador MP62 All Weather Evo 215 55 R16 97V XL

Logo firmy Matador
Klasa ekonomiczna

Matador MP62 All Weather Evo
215/55 R16 97V XL

  • Wzmacniane – XL
  • Gwarancja – 7 lat od daty zakupu
  • Indeks nośności – 97 (do 730 kg/oponę)
  • Indeks prędkości – V (do 240 km/h)
E C 72dB
Cena od 316 zł / szt.

Opona całoroczna
Opona Viking FourTech 215 55 R16 97V XL

Logo firmy Viking
Klasa ekonomiczna

Viking FourTech
215/55 R16 97V XL

  • Wzmacniane – XL
  • Gwarancja – 7 lat od daty zakupu
  • Indeks nośności – 97 (do 730 kg/oponę)
  • Indeks prędkości – V (do 240 km/h)
E C 72dB
Cena od 305 zł / szt.

Dodatkowe informacje

Kierowca w samochodzie

Na koniec kilka słów o promocjach na opony całoroczne, wyprzedażach starszych modeli, zakupach na raty oraz produktach powiązanych.

Promocja i wyprzedaż

Zacznijmy od promocji, którymi coraz częściej kuszą swoich klientów producenci oraz właściciele sklepów internetowych. Do najchętniej stosowanych benefitów w branży oponiarskiej należą smycze do kluczy, karty paliwowe, promocja "zakup 4 opon w cenie 3", karty przedpłacone lub bilety na mecze piłkarskie.

Jeżeli chodzi o wyprzedaż opon wielosezonowych firmy Radar to najbardziej opłacalny okazuje się zakup ogumienia poza szczytem sezonu. Kolejną praktyką sklepów z oponami jest przecenianie produktów, których data produkcji jest starsza niż 2-3 lata. Wówczas możemy się liczyć z upustami rzędu 38-64% od ceny detalicznej.

Zakup na raty

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom kierowców, większość sklepów z oponami (voida, oponeo czy 24opony) udostępniła możliwość zakupu swoich produktów na raty, prezentując oferty placówek tj. Credite Agricole, Santander Consumer Bank lub mBank. Klienci otrzymują do dyspozycji raty 0% lub (najczęściej) z oprocentowaniem oscylującym w okolicach 1% (0,90 - 1,20).

Poniżej prosta symulacja zakupu na raty 4 sztuk prezentowanych opon wielosezonowych Radar w rozmiarze 215/55 R16 XL (97V). Przy założeniu, iż jedna opona kosztuje 251 zł, za komplet przyjdzie nam zapłacić 1 004 zł. W zależności od ilości wybranych rat, miesięcznie będziemy musieli przelewać na konto banku od 94 (12 rat) do 513 zł (2 raty). Kalkulacja dotyczy oprocentowania wynoszącego 1%.

Kalkulacja zakupu opon na raty
Ilość rat Miesięczna rata Koszt całkowity Nadpłata
2 513 zł 1 026 zł 22 zł
4 262 zł 1 048 zł 44 zł
6 178 zł 1 068 zł 64 zł
8 136 zł 1 088 zł 84 zł
10 111 zł 1 110 zł 106 zł
12 94 zł 1 128 zł 124 zł

Produkty powiązane

Kupując opony całoroczne w sklepie internetowym, bardzo często mamy możliwość dodania do swojego zamówienia całej gamy interesujących produktów bądź usług powiązanych z wybranym asortymentem. Najczęściej są to propozycje przedmiotów w cenie od kilku do kilkunastu złotych, którymi w przypadku modelu Dimax 4Season mogą być m.in. podkładki antypoślizgowe pod telefon, ubezpieczenie opon, pianki naprawcze czy zapachy do samochodu.

opony całoroczne 205/60 r16 ranking

Test opon całorocznych 205/60 R16. Ranking Wulkanisty 2025 

2025-04-11
Kierowcy są pogodzeni z faktem, że wraz z nadejściem okresu jesienno-zimowego przychodzi pora na wymianę opon. Jednak wielu właścicieli aut zwleka z założeniem i zakupem nowego kompletu, ponieważ wiąże się to z niemałą stratą czasu i dodatkowymi wydatkami. Dlatego w ostatnich latach tak szybko rośnie zainteresowanie oponami całorocznymi, które sprawdzają się w dowolnej aurze. Przedstawiamy ranking polecanych opon wielosezonowych 205/60 R16.
opony całoroczne 195/55 r16 ranking

Test opon całorocznych 195/55 R16. Ranking Wulkanisty 2025 

2025-04-09
Coraz popularniejszym rozwiązaniem na które decydują się właściciele aut, jest zakup specjalnych opon całorocznych, które sprawdzają się zarówno w trakcie letnich upałów, jak i zimowych zamieci. Przedstawiamy ranking polecanych modeli opon wielosezonowych 195/55 R16.
opony wielosezonowe 185/65 r15 ranking

Test opon całorocznych 185/65 R15. Ranking Wulkanisty 2025 

2025-04-07
Rosnącą popularnością cieszą się opony wielosezonowe, które radzą sobie równie dobrze na oblodzonych i mokrych drogach, jak i na autostradach rozgrzanych w letnim upale. Przedstawiamy ranking polecanych opon całorocznych 185/65 R15.
opony wielosezonowe 185/60 r15 ranking

Test opon całorocznych 185/60 R15. Ranking Wulkanisty 2025 

2025-04-04
Opony wielosezonowe cieszą się w naszym kraju coraz większą popularnością, do czego niewątpliwie przyczyniają się coraz łagodniejsze zimy, które sprawiają, że wielu kierowców nie odczuwa potrzeby zakładania ogumienia stworzonego z myślą o niej. Modele te radzą sobie równie dobrze na rozgrzanym asfalcie, jak i zabłoconych lub oblodzonych miejskich drogach. Przedstawiamy ranking polecanych modeli 185/60 R15.
opony całoroczne 215/65 r16 ranking

Test opon całorocznych 215/65 R16. Ranking Wulkanisty 2025

2025-03-31
Coroczna wymiana opon letnich na zimowe jest niewątpliwie kłopotliwa, kierowcy muszą bowiem znaleźć nie tylko miejsce na przechowywanie nieużywanego kompletu, ale również poświecić sporo cennego czasu na wizytę w warsztacie. Z tych powodów coraz większym zainteresowaniem cieszą się opony wielosezonowe, z których możemy korzystać niezależnie od aury za oknem. Przedstawiamy ranking opon całorocznych 215/65 R16.
kormoran all season vs goodyear eagle sport

Kormoran All Season vs. Goodyear Eagle Sport All-Season: Porównanie opon całorocznych

2025-02-03
Wybór odpowiednich opon całorocznych to kluczowy element zapewniający bezpieczeństwo i komfort jazdy przez cały rok. Dziś przyjrzymy się dwóm popularnym modelom: Kormoran All Season oraz Goodyear Eagle Sport All-Season, analizując ich specyfikacje, osiągi i opinie użytkowników.