Data modyfikacji:

Test opon zimowych 245/45 R18

Autor: Łukasz Wulkanista
Opony w rozmiarze 245/45 R18 najczęściej spotkać można w autach wyższej klasy oraz samochodach po tuningu optycznym. W głównej mierze jest to spowodowane bardzo elegancką linią takiego ogumienia. Stosunkowo niska wysokość ścianki opony pozwala dobrze wyeksponować piękne felgi, co poprawia znacząco estetykę wozów o sportowej linii i limuzyn. To też sprawia, że opony zimowe w rozmiarze 245/45 R18 nie należą do najpopularniejszych i trudno znaleźć obiektywny test modeli o takich gabarytach. Pora to zmienić. Elegancki wygląd to z pewnością cecha, która nie jest najczęściej wymieniana przez kierowców jako priorytet. Nie znaczy to jednak, że właściciele pięknych aut nie patrzą na ogumienie przez ten pryzmat. Wyglądem nie będziemy się jednak zajmować, gdyż to kwestia gustu – o nim zaś, jak wiadomo, się nie dyskutuje. W przypadku ogumienia zimowego najważniejsze są parametry jezdne, jakość bieżnika oraz cena, która bywa często kryterium kluczowym. Z tego też powodu ranking nie został podzielony ze względu na ceny opon. Celem stworzenia tej listy było znalezienie ogumienia zimowego w rozmiarze 245/45 R18, które będzie zapewniać wyjątkowo wysoki stosunek ceny do jakości i zagwarantuje bezpieczeństwo na drodze. Dzięki temu udało się zbudować listę dopasowaną do potrzeb praktycznie każdego użytkownika dróg, niezależnie od zasobności jego portfela i rodzaju pojazdu. Jako najcenniejsze źródło informacji posłużyły opinie i oceny kierowców używających zimowych opon 245/45 R18 na co dzień. Równie ważne okazały się profesjonalne testy prowadzone przez światowej sławy organizacje motoryzacyjne i magazyny dla kierowców. Z porównania uzyskanych danych oraz parametrów technicznych opon powstał niniejszy ranking.


Opony w rozmiarze 245/45 R18

Opona oznaczona ciągiem 245/45 R18 to gratka dla fanów pięknych samochodów. Jej szerokość mierzona od jednej do drugiej ścianki to dokładnie 245 mm. Aby wyliczyć jej wysokość, potrzebna jest odrobina matematyki. Każdy kierowca powinien bowiem dobrze wiedzieć, że wysokość opon nie jest określana w milimetrach, ale w procentowym stosunku wysokości do szerokości. Należy więc ją samodzielnie obliczyć. 45% z 245 milimetrów to dokładnie 110,25 milimetra. Ostatnie trzy znaki oznaczają oponę radialną (R) oraz średnicę felgi, na którą pasuje ta opona – w tym wypadku jest to 18 cali.

Ranking opon zimowych 245/45 R18

Miejsce / Model opony Etykieta Cena Ocena
1 miejsce Nokian WR D4 100V B A 69 685 8.73
2 miejsce Kleber Krisalp HP3 100V E B 69 505 7.11
3 miejsce Goodyear Ultra Grip 8 Performance 100V C B 69 764 7.11
4 miejsce Nokian WR A4 100V B B 72 671 7.06
5 miejsce Pirelli SottoZero 3 100V B B 72 707 7.03
6 miejsce Dunlop Winter Sport 5 100V C B 69 752 7.01
7 miejsce Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 100V C B 71 713 6.86
8 miejsce Fulda Kristall Control HP2 100V C B 72 582 6.47
9 miejsce Continental WinterContact TS850 P 100V C C 72 754 zł 6.01
10 miejsce Uniroyal MS Plus 77 100V E C 71 549 5.73
11 miejsce Bridgestone Blizzak LM-32 100V E C 72 619 5.67
12 miejsce Barum Polaris 3 100V F C 71 444 5.63
13 miejsce Hankook Winter i*cept Evo2 W320 100V E C 72 580 5.55
14 miejsce Matador MP92 Sibir Snow 100V F C 71 370 5.55
15 miejsce Yokohama BluEarth Winter V905 100V C C 72 614 5.51
16 miejsce Michelin Pilot Alpin PA4 100V E C 70 736 5.45
17 miejsce Nexen Winguard Sport 2 100V E C 70 452 5.41
18 miejsce Falken HS449 Eurowinter 100V F C 72 515 5.33
19 miejsce Vredestein Wintrac Xtreme S 100V E E 70 677 4.49
20 miejsce Toyo Open Country W/T 100H E E 72 533 4.31

Wyniki testu opon zimowych 245/45 R18

Jest to kolejny test, który udowadnia doskonałą jakość opon marki Nokian. Pierwsze miejsce zajął model Nokian WR D4, który można nazwać już prawdopodobnie najlepszą oponą zimową na rynku. Nazwa fińskiej marki pojawia się jednak dwukrotnie, bo na czwartym miejscu uplasowały się doskonałe opony Nokian WR A4. Drugie miejsce przypadło w udziale modelowi Kleber Krisalp HP3. Prawdziwym zaskoczeniem może być jednak miejsce trzecie. W rankingu opon 245/45 R18 pojawiła się opona Goodyear Ulra Grip – nie jest tu jednak mowa o „dziewiątce”. Kierowcy uznali, że wersja 8 Performance w tym rozmiarze jest znacznie lepszym wyborem. Nazwa Goodyear pojawia się raz jeszcze na miejscu siódmym, gdzie znalazł się model Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 Może to oznaczać, że kierowcy stawiają jednak na sprawdzone i dobrze przetestowane ogumienie. I szczerze mówiąc, trudno się dziwić, gdyż „nowinki” potrafią czasami niemile zaskoczyć, a większość kierowców woli jednak uczyć się na cudzych błędach i poczekać na więcej informacji o nowym ogumieniu. Uważnie studiując listę, zauważyć można w niej trzy intrygujące modele, które stosunkowo rzadko pojawiają się w tego typu zestawieniach. Chodzi tu o japońskie opony Yokohama BluEarth Winter V905, holenderskie Vredestein Wintrac Xtreme S oraz japońskie Toyo Open Country W/T. Wszystkie wymienione modele to opony premium, które oferują bardzo dobre parametry i świetnie sprawdzają się na drodze. Dlaczego zatem tak rzadko widzimy je w rankingach w innych rozmiarach? Czy to jakiś dziwny rodzaj specjalizacji w konkretnych gabarytach? Nie. Wyjaśnienie leży w popularności tego rozmiaru. Niezbyt wielu producentów posiada go w swojej ofercie, co powoduje, że kierowcy często sięgają po marki mniej znane w naszym kraju. To akurat bardzo pozytywne zjawisko, gdyż dzięki temu producenci naprawdę warci uwagi znajdują cenną niszę. Lwia cześć listy to jednak modele opon zimowych, które są dobrze znane rodzimym kierowcom. Jako warte uwagi warto wymienić tutaj chociażby kultowe Continental WinterContact TS850 P czy Dunlop Winter Sport 5. Część użytkowników może niezbyt kojarzyć model Michelin Pilot Alpin PA4, który znalazł się na miejscu 15. To jednak wyjątkowa propozycja. W tego typu rankingach najczęściej pojawiają się bowiem opony dopasowane do spokojnego stylu jazdy. Ten bieżnik powstał jednak z myślą o kierowcach z „cięższą nogą” i zamiłowaniem do agresywnej, dynamicznej jazdy.

Najlepsze opony zimowe 245/45 R18

Konkretny wybór to kwestia dopasowania opon do własnych potrzeb i możliwości finansowych. Jest jednak kilka modeli, które uznawane są za swoiste „legendy”. Spośród wymienionych w rankingu opon, wymienić warto pięć, które mogą pochwalić się największą „uniwersalnością” i najlepszymi ocenami kierowców.

Nokian WR A4

Opony zimowe Nokian zna w Polsce chyba każdy kierowca. Najczęściej jednak wybór pada na wariant WR D4, którego nie trzeba chyba bliżej przedstawiać. Warto jednak wspomnieć o ich kuzynie – modelu Nokian WR A4, który również stanowi bardzo dobrą propozycję. Agresywny bieżnik asymetryczny świetnie sprawdza się w przypadku aut o większej mocy silnika i zapewnia bezpieczeństwo nawet dla miłośników dynamicznego stylu prowadzenia. I chociaż opona ta nie należy do najtańszych, to stanowi bardzo dobrą inwestycję. Kierowcy cenią ją nie tylko za przyczepność, ale też za niską ścieralność, dzięki czemu ogumienie Nokian WR A4 jest w stanie przetrwać bardzo długo, pomimo trudnych warunków i „brutalnego” stylu prowadzenia auta. Więcej o tych oponach przeczytać można w artykule „Nokian WR A4 – nowe zimówki ze Skandynawii na 2017/18”.



Pirelli SottoZero 3

W kategorii opon premium marka Pirelli jest niekwestionowanym liderem. Model SotoZero 3 to opona, która potwierdza tę tezę w 100%. Jedną z największych zalet tego modelu jest z pewnością zastosowanie bardzo nowoczesnej mieszanki gumowej, która gwarantuje bardzo dobrą przyczepność w każdych warunkach i zachowuje elastyczność nawet w ekstremalnie niskich temperaturach. To także ciekawa propozycja dla osób prowadzących dynamicznie. Dzięki optymalnemu rozłożeniu sił, opona Pirelli SotoZero 3 zapewnia stabilny tor jazdy nawet w czasie agresywnych manewrów i wyróżnia się bardzo niską ścieralnością. Tę oponę wybrać warto także jeżeli samochód użytkowany jest na różnych typach nawierzchni – Pirelli SotoZero 3 sprawdzi się równie dobrze w mieście, jak i na górskiej, zaśnieżonej ścieżce.



Dunlop Winter Sport 5

Opony Dunlop Winter Sport 5 od chwili wypuszczenia na rynek cieszyły się ogromnym uznaniem wśród specjalistów i zwykłych użytkowników dróg. Wielu skłonnych jest nawet twierdzić, że jest to najlepsza opona zimowa tej dekady. Głównym powodem, dla którego opona zimowa Dunlop Winter Sport 5 cieszy się tak dobrą opinią, jest bieżnik złożony z różnorodnych lameli. Taka konstrukcja pozwoliła stworzyć oponę, która nadaje się na praktycznie każdy typ nawierzchni i radzi sobie świetnie ze śniegiem, wodą i błotem pośniegowym. Nowoczesna mieszanka z dodatkiem krzemionki zapewnia optymalną elastyczność nawet w czasie najsroższych mrozów. Więcej o tym kultowym modelu dowiedzieć się można z lektury artykuły p.t. „Dunlop Winter Sport 5 – Opony zimowe klasy premium na sezon 2016/2017”.

Goodyear UltraGrip Performance Gen-1

Firma Goodyear to producent, który od samego początku swojego istnienia stawiał na innowację. Opona Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 stanowi niejako zwieńczenie tych starań, oferując najnowocześniejsze technologie. Dzięki zastosowaniu głębokich rowków obwodowych o optymalnej rzeźbie, opona świetnie trzyma się mokrej czy ośnieżonej drogi. Dodatkowe nacięcia i zwiększona liczba lameli odpowiadają też za krótką drogę hamowania. Jest to zatem idealna opona dla osób, które cenią maksymalne bezpieczeństwo. Nowoczesny bieżnik szybko odprowadza wodę, minimalizując zjawisko aquaplaningu. Inwestując w Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 nie trzeba też obawiać się bocznych poślizgów w śniegu czy błocie. Kierowców zainteresowanych tym kultowym już modelem odsyłam do artykułu „Goodyear UltraGrip Performance Gen-1”, który szczegółowo opisuje wszystkie zalety tego bieżnika.



Fulda Kristall Control HP2

Niemiecka jakość – słysząc to określenie, już wiadomo, że do czynienia mamy z produktem dopracowanym pod każdym względem. Szukając opony, która będzie jednocześnie trwała i bezpieczna, warto zainwestować właśnie w model Fulda Kristall HP2. Większość producentów stawia obecnie na mieszanki z dodatkiem krzemionki – Fulda idzie o krok naprzód i do produkcji swoich opon wykorzystuje bardzo nowoczesną mieszankę polimerową. W połączeniu z tzw. „łapaczami śniegu”, czyli rowkami w centralnej części opony i lamelami 3D Bubble Blades daje doskonałą przyczepność w każdych warunkach i wysoką stabilność toru jazdy. Niska masa, zoptymalizowana konstrukcja i równomierne rozłożenie sił sprawiają także, że opona Fulda Kristall Control HP2 wyróżnia się bardzo powolnym zużycie bieżnika. Więcej o nowoczesnych technologiach i zaletach tego modelu znaleźć można w tekście „Fulda Kristall Control HP2”.

Do jakich aut pasują opony 245/45 R18?

Większość aut korzystających z opon w rozmiarze 245/45 R18 to samochody wyższej klasy i pojazdy mogące pochwalić się imponującymi pojemnościami silników. Tego typu „osiemnastki” spotkać można w autach takich typów, jak:
  • BMW Serii 5
  • BMW Serii 6
  • Citroen C5
  • Mercedes Klasy S
  • Opel Insignia

Podsumowanie

W przypadku opon w rozmiarze 245/45 R18 kierowcy mają dużo mniejszy wybór, niż osoby zainteresowane bardziej popularnymi gabarytami ogumienia. Z jednej strony jest to ułatwienie, gdyż mniejsza liczba wariantów, to mniej pracy przy porównywaniu dostępnych opcji. Niemniej jednak oznacza to także nieco węższy asortyment opon dopasowanych do bardzo zróżnicowanych potrzeb kierowców. Dlatego też nie warto ograniczać się jedynie do najbardziej znanych marek. W rankingu wspomniano o produktach firm rzadziej wybieranych w Polsce i z pewnością nie należy ich pomijać przy tworzeniu listy ewentualnych zakupów. Sprawdzone rozwiązania mają wiele zalet, ale eksperymentowanie czasami pomaga odkryć produkty, które zaskakują jakością i charakterystyką. Na tej liście starałem zamieścić się tylko te modele, które oferują naprawdę dużo i z pewnością nie będą złą inwestycją.
1 komentarz
  1. Rafał | 12.11.2017 10:40
    Ja bym dał Yokohamie BluEarth Winter V905 wyższą pozycję... Kupiłem je do Audi i po założeniu widzę różnicę z poprzednikami. Te lepiej się prowadzą, ogólnie patrząc na bieżnik stwierdzam, że można na nich zrobić sporo kilometrów... No zobaczymy jak to będzie:)