Przetestowałem 39 modeli opon zimowych w rozmiarze 275/40 R20. Zobacz ranking 20 najlepszych moich zdaniem zimówek na nadchodzący sezon. Zapraszam na test opon zimowych 275 40 R20.
Wybór opon zimowych w rozmiarze 275/40 R20 nie może być loterią. Dopasowanie ogumienia do konkretnego stylu jazdy i warunków, w których najczęściej użytkowany jest samochód, to priorytet. Dzięki temu zachować można maksymalne bezpieczeństwo. Dlatego właśnie kierowcy coraz częściej poświęcają czas na dokładne analizy dostępnych na rynku modeli. Podpieranie się dostępnymi w sieci testami (GTU, Auto Bild lub ADAC) to bardzo dobra metoda zawężenia listy ewentualnych zakupów do najlepszych i sprawdzonych modeli. Opony zimowe 275/40 R20 nie są jednak szczególnie popularne i niełatwo jest znaleźć wiarygodne źródło informacji. Dlatego właśnie powstał ten test.
Ranking powstał po analizie opinii kierowców zamieszczonych w Internecie, wyników testów z poprzednich lat (przy uwzględnieniu faktu, że część modeli ma już swoich następców lub nie jest produkowana), klas na etykietach, średniej rynkowej ceny danego modelu, jego popularności i najważniejszych osiągów typu: długość drogi hamowania, komfort, generowany hałas, przyczepność na mokrej nawierzchni, niskie spalanie paliwa, odporność na aquaplaning itd. Przed prezentacją modeli w zestawieniu przypomnijmy sobie jeszcze jak w ogóle należy interpretować oznaczenie rozmiaru opony.
Pierwsza liczba w oznaczeniu rozmiaru opony (znajdziemy go między innymi na ścianie bocznej każdego modelu) to szerokość wyrażona w milimetrach (tutaj 275 mm). Druga z liczb to wysokość profilu podawana jako procent z szerokości (w tym przypadku 40% z 275). Ostatnia liczba (20) w rozmiarze opony oznacza średnicę felgi, na jaką powinna być zakładana i jest podawana w calach. Litera R w środku oznaczenia rozmiaru informuje, że mamy do czynienia z oponą radialną. Osnowa takich opon jest ułożona pod kątem 90 stopni. W porównaniu do konstrukcji diagonalnych takie modele są bardziej elastyczne i umożliwiają rozwijanie wyższych prędkości. To właśnie z tego powodu są montowane w autach osobowych, terenowych i dostawczych. Opony diagonalne mają bardziej wytrzymałe boki, ale zarazem wyższe opory toczenia, dlatego stosuje się je głównie w maszynach przemysłowych i rolniczych.
W celu przygotowania poniższego rankingu, 10 parametrów opony ocenianych było w skali od 1 (bardzo słaby) do 10 (bardzo dobry). W związku z tym, że wyniki w prestiżowych testach opon, długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni czy opinie kierowców, uważam za bardziej kluczowe dla zakupu i bezpieczeństwa parametry niż przykładowo spalanie paliwa, popularność modelu czy klasę opon - każdy z parametrów otrzymał odpowiednią wagę (ważność) od 5 do 30%. Maksymalna ocena końcowa, jaką mogła otrzymać opona wynosi 10 punktów.
1 miejsce # Łączna nota: 8.81/10
Bridgestone Blizzak LM005
Zwycięzcą rankingu opon zimowych w rozmiarze 275/40 R20 została marka Bridgestone ze swoim modelem Blizzak LM005 uzyskując w rankingu końcowym 8.81 punktów na 10 możliwych. Ocenione parametry to m.in. generowany przy prędkości 80km/h hałas zewnętrzny na poziomie 73dB (7.03 punktów), opory toczenia odpowiedzialne za niskie spalanie paliwa - nota C (8.58 punktów), średnia cena rynkowa oscylująca w okolicach 1080 zł za sztukę (8.75 pkt) czy przynależność do klasy premium dała oponie Bridgestone 10 punktów.
2 miejsce # Łączna nota: 8.64/10
Goodyear UltraGrip Performance SUV Gen-1
Drugie miejsce w teście zajęły opony Goodyear UltraGrip Performance SUV Gen-1 zdobywając w sumie 8.64 punktów. Pod uwagę brane były m.in. średnia cena rynkowa oscylująca w okolicach 913 zł za sztukę (9.00 pkt), przynależność do klasy premium dała oponie Goodyear 10 punktów, popularność modelu sklasyfikowanego w TOP 9 na 39 (9.10 pkt) czy opory toczenia odpowiedzialne za niskie spalanie paliwa - nota C (8.58 punktów).
3 miejsce # Łączna nota: 8.53/10
Dunlop Winter Sport 5 SUV
Najniższe miejsce na podium przypadło modelowi Winter Sport 5 SUV firmy Dunlop który z kolei otrzymał 8.53 punktów. Do ocenianych parametrów należało m.in. opory toczenia odpowiedzialne za niskie spalanie paliwa - nota C (8.58 punktów), średnia cena rynkowa oscylująca w okolicach 780 zł za sztukę (9.25 pkt), przynależność do klasy premium dała oponie Dunlop 10 punktów czy gwarancja 5 lat od daty produkcji, za którą Winter Sport 5 SUV otrzymał 8.95 punktów.
4 miejsce # Łączna nota: 8.39/10
Nokian WR SUV 4
5 miejsce # Łączna nota: 8.27/10
Hankook Winter i*cept evo3 X W330A
6 miejsce # Łączna nota: 8.26/10
Pirelli Scorpion Winter
7 miejsce # Łączna nota: 8.26/10
Vredestein Wintrac Pro
8 miejsce # Łączna nota: 8.24/10
Fulda Kristall Control SUV
9 miejsce # Łączna nota: 8.12/10
Nokian WR SUV 3
10 miejsce # Łączna nota: 8.12/10
Continental WinterContact TS 860 S
11 miejsce # Łączna nota: 8.11/10
Pirelli SottoZero 3
12 miejsce # Łączna nota: 8.11/10
Hankook Winter i*cept evo2 SUV W320A
13 miejsce # Łączna nota: 8.10/10
Continental WinterContact TS 850 P
14 miejsce # Łączna nota: 7.98/10
Yokohama BluEarth Winter V905
15 miejsce # Łączna nota: 7.96/10
Nexen Winguard Sport 2
Poniżej ranking najlepszych opon zimowych z podziałem na 6 kategorii. W poszczególnych zestawieniach uwzględniłem wszystkie dostępne na rynku opony zimowe w rozmiarze 275/40 R20.
TOP 10 opon zimowych w rozmiarze 275/40 R20 charakteryzujących się najkrótszą drogą hamowania na mokrej nawierzchni. Badanie przeprowadzono przy prędkości 80 km/h.
Zobacz najchętniej wybierane przez kierowców opony zimowe w rozmiarze 275/40 R20. W tym zestawieniu kluczową rolę pełni popularność danego modelu. Może ona wynikać z stosunkowo niskiej ceny, bardzo dobrej jakości lub najlepszego stosunku ceny do jakości. Czasami niska popularność może wynikać ze zbyt krótkiej obecności modelu na rynku (nowość) lub wysokiej ceny.
Zobacz TOP 10 opon zimowych 275/40 R20 charakteryzujących się najdłuższym okresem gwarancji producenta. Dla przypomnienia dodam, iż najkrótszy okres gwarancji dla opon wynosi 2 lata, najdłuższy - do momentu zużycia bieżnika do głębokości 1,6 mm (tzw. gwarancja dożywotnia).
Poniżej 3 moim zdaniem warte uwagi modele opon zimowych omawianego rozmiaru. Kolejność bieżników jest zupełnie przypadkowa, a wybór uzależniony jest od możliwości finansowych oraz tego czego oczekujecie od opon.
Bridgestone Blizzak LM005 to opona zimowa, która zastąpiła nie tylko Blizzak LM001 Evo, ale także cztery inne modele: Blizzak LM001, Blizzak LM80 i Blizzak LM80 Evo oraz DriveGuard Winter w wersji Run-Flat. Do produkcji opon wykorzystano innowacyjną mieszankę Nano Pro-tech, która charakteryzuje się wysoką zawartością krzemionki dzięki czemu opony pracują stabilnie w każdych warunkach. Wzór bieżnika modelu w Blizzak LM005 jest inspirowany bieżnikiem modelu LM001 Evo. Jednakże w porównaniu z poprzednikiem zwiększona została ilość bocznych rowków w strefie kontaktu, co znacznie skraca drogę hamowania. Zygzakowate rowki poprawiają przyczepność między śniegiem zgromadzonym w rowkach, a śniegiem leżącym na drodze. Lamele 2D w części środkowej i lamele 3D na barkach zapewniają lepszą przyczepność opony na lodzie.
Goodyear UltraGrip Performance SUV Gen-1 to następca modelu Goodyear UltraGrip 8 Performance, który znany był powszechnie z niskiego oporu toczenia i doskonałej przyczepności na śliskich nawierzchniach. To co najlepsze w poprzedniku zostało udoskonalone w modelu UltraGrip Performance SUV Gen-1. Opona posiada kierunkowy wzór bieżnika, który według producenta znacząco wpływa na poprawę bezpieczeństwa. Podczas jazdy lamele zamykają się tworząc blokadę, dzięki czemu zwiększa się sztywność bieżnika, a to bezpośrednio wpływa na poprawę przyczepności oraz skrócenie drogi hamowania na zaśnieżonych i oblodzonych drogach. W porównaniu z konkurencją UltraGrip Performance SUV Gen-1 może pochwalić się średnio o 3% krótszą drogą hamowania na śniegu. Ciekawą innowacją jest wskaźnik zużycia opon w kształcie płatka śniegu, który znajduje się na czole opony.
Model jest następcą popularnej opony Nexen Winguard Sport. W odróżnieniu od poprzednika, konstrukcja Nexen Winguard Sport 2 została wzmocniona, dzięki czemu ogumienie jest odporniejsze na obciążenia i cechuje się lepszą przyczepnością. Rowki w kształcie litery V zapewniają dobrą trakcję i sprawne ruszanie z miejsca. W bieżniku zastosowano też nowoczesny rowek blokujący, który poprawia osiągi na mokrych i zaśnieżonych nawierzchniach. Zwiększona liczba rowków i nacięcia dbają o utrzymanie stabilności oraz skrócenie drogi hamowania, a nowoczesna mieszanka z krzemionką gwarantuje długotrwałą eksploatację oraz równomierne zużywanie się bieżnika.
Oczywiście nie jest tak, że dany model samochodu ma dokładnie jeden fabryczny rozmiar opon. Wszystko zależy od jego generacji, mocy, rodzaju nadwozia czy wersji wyposażenia. Warto jednak wiedzieć, że do najbardziej popularnych aut, które jeżdżą na oponach w rozmiarze 275/40 R20 należą:
Przy tworzeniu testu priorytetem była obiektywna ocena jakości opon w stosunku do ich ceny. Dzięki temu udało się stworzyć ranking, który przydatny będzie dla osób o różnej zasobności portfela i różnych potrzebach na drodze. Warto o tym pamiętać i nie decydować o zakupie, tylko na podstawie osiągniętej klasyfikacji. Wszystkie wymienione opony zimowe są produktami wartymi uwagi – przy doborze należy uwzględnić swój preferowany styl jazdy i warunki z jakimi najczęściej zmagać musi się auto. Poniżej (dla przypomnienia) zestawienie najlepszego ogumienia zimowego w rozmiarze 275/40 R20, tym razem w nieco skróconej formie.
Miejsce | Model opony | Ocena |
---|---|---|
1 | Bridgestone Blizzak LM005 | 8.81 pkt. |
2 | Goodyear UltraGrip Performance SUV Gen-1 | 8.64 pkt. |
3 | Dunlop Winter Sport 5 SUV | 8.53 pkt. |
4 | Nokian WR SUV 4 | 8.39 pkt. |
5 | Hankook Winter i*cept evo3 X W330A | 8.27 pkt. |
6 | Pirelli Scorpion Winter | 8.26 pkt. |
7 | Vredestein Wintrac Pro | 8.26 pkt. |
8 | Fulda Kristall Control SUV | 8.24 pkt. |
9 | Nokian WR SUV 3 | 8.12 pkt. |
10 | Continental WinterContact TS 860 S | 8.12 pkt. |
11 | Pirelli SottoZero 3 | 8.11 pkt. |
12 | Hankook Winter i*cept evo2 SUV W320A | 8.11 pkt. |
13 | Continental WinterContact TS 850 P | 8.10 pkt. |
14 | Yokohama BluEarth Winter V905 | 7.98 pkt. |
15 | Nexen Winguard Sport 2 | 7.96 pkt. |
16 | Michelin Latitude Alpin LA2 | 7.90 pkt. |
17 | Falken Eurowinter HS01 SUV | 7.89 pkt. |
18 | Falken Eurowinter HS01 | 7.88 pkt. |
19 | Michelin Pilot Alpin PA4 | 7.76 pkt. |
20 | Cooper Discoverer Winter | 7.76 pkt. |